Η Lexus έχει εμπειρία στην εξηλεκτρισμένη κίνηση, αφού είναι πρωτοπόρος στα υβριδικά αυτοκίνητα, αλλά μέχρι τώρα δεν είχε σχεδιάσει εξ αρχής ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Όλα αυτά αλλάζουν με το RZ 450e. Το μεσαίου μεγέθους SUV βασίζεται στην αρχιτεκτονική e-TNGA της εταιρείας για ηλεκτρικά οχήματα που μοιράζεται με την θυγατρική Toyota, την ίδια πλατφόρμα που χρησιμοποιεί το Toyota bZ4X το οποίο είναι αντίστοιχα το πρώτο εξ αρχής αμιγώς ηλεκτροκίνητο όχημα της μάρκας.

Έτσι στο RZ τοποθετείται η ίδια μπαταρία 71,4 kWh που του προσφέρει θεωρητική αυτονομία άνω των 400 χιλιομέτρων με μια πλήρη φόρτιση. Το μοντέλο δεν διαθέτει δικίνητη έκδοση. Οι δύο ηλεκτροκινητήρες, ένας σε κάθε άξονα, αποδίδουν 313 ίππους με τον εμπρός να έχει 204 ίππους και τον πίσω 109 ίππους.

Και κάπου εδώ οι συμβάσεις τελειώνουν. Το RZ που είναι εξοπλισμένο με το σύστημα One Motion Grip της Lexus έχει την τεχνολογία steer-by-wire, που σημαίνει ότι δεν υπάρχει φυσική σύνδεση μεταξύ του τιμονιού και των τροχών. Τη θέση της κρεμαγιέρας έχουν πάρει αισθητήρες που μεταδίδουν ηλεκτρονικά τη γωνία του τιμονιού σε ένα μοτέρ, το οποίο στρίβει ανάλογα τους τροχούς.

Έτσι οι εκδόσεις με το One Motion Grip δεν έχουν στρογγυλό τιμόνι, αλλά αυτό που ονομάζεται «πεταλούδα» και θυμίζει το τιμόνι της Formula 1. Στρίβοντας το τιμόνι 150 μοίρες, οι τροχοί πηγαίνουν από την ευθεία στο όριο της στροφής τους, χωρίς να χρειάζεται ποτέ να σταυρώσουμε τα χέρια ή να τα σηκώσουμε από το τιμόνι, σύμφωνα με τη Lexus.

Το βάρος του One Motion Grip είναι εντυπωσιακά μεγάλο, κάτι που γίνεται αισθητό, αντίθετα με το συμβατικό σύστημα διεύθυνσης του μοντέλου. Η απόκριση στις στροφές είναι καλή και μετά από λίγο συνηθίζεται πλήρως. Η δοκιμή μας περιορίστηκε σε μερικούς γύρους στην πίστα, επομένως δεν μπορέσαμε να αποκτήσουμε ολοκληρωμένη άποψη για τη χρήση στο δρόμο.

Όμως το σύστημα δίνει στον οδηγό την αίσθηση του τι συμβαίνει στους εμπρός τροχούς, όπως ακριβώς συμβαίνει και σε ένα SUV με συμβατικό σύστημα διεύθυνσης. Στις χαμηλές ταχύτητες η τεχνολογία δείχνει πραγματικά την αξία της, επιτρέποντάς μας να αλλάζουμε κατεύθυνση γρήγορα με μικρή κίνηση στο τιμόνι, κάνοντας το αυτοκίνητο εκπληκτικά ευέλικτο. Το τιμόνι είναι τόσο «γρήγορο» που είναι εύκολο να στρίψουμε περισσότερο από όσο χρειάζεται μέχρι να το συνηθίσουμε.

Δοκιμάσαμε και ένα αυτοκίνητο με το συμβατικό σύστημα διεύθυνσης και ενώ το βάρος ήταν σίγουρα μικρότερο, όμως ήταν πιο δυσκίνητο και χρειαζόταν μεγαλύτερη προσπάθεια και δύναμη στο τιμόνι για να πετύχουμε παρόμοιο αποτέλεσμα στις στροφές. Πιστεύουμε ότι υπάρχει χώρος και κοινό και για τα δύο συστήματα. Ωστόσο, η Lexus δεν έχει ανακοινώσει ακόμα το κόστος του One Motion Grip, αναφέροντας μόνο ότι θα έχει καλή σχέση αξίας-τιμής.

Όσον αφορά τις επιδόσεις και την οδήγηση, τα δύο συστήματα είναι ίδια, με συνολική ροπή 435 Nm, και επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 5,6 δευτερόλεπτα. Υπάρχουν τέσσερις ρυθμίσεις αναγεννητικής πέδησης, αλλά θα θέλαμε πιο έντονη επιβράδυνση στην υψηλότερη ρύθμιση, καθώς δεν επιτρέπει την οδήγηση με ένα πεντάλ.

Τα αυτοκίνητα της Lexus με κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι από τα πιο ομαλά και αθόρυβα στο δρόμο, αλλά το RZ πηγαίνει τα πράγματα σε άλλο επίπεδο. Η μάρκα τοποθετείται συνήθως ψηλά στην έρευνα ικανοποίησης «Driver Power» και αυτό φαίνεται ότι θα συνεχιστεί στην εξηλεκτρισμένη εποχή της, αν κρίνουμε από αυτά τα πρωτότυπα μοντέλα προπαραγωγής που οδηγήσαμε.

Η φόρτιση θα είναι σημαντικός παράγοντας και ενώ η Lexus δεν έχει ακόμη ανακοινώσει τις ταχύτητες φόρτισης, το αντίστοιχο Toyota bZ4X χρησιμοποιεί την ίδια τεχνολογία και προσφέρει μέγιστο ρυθμό φόρτισης σε DC 150 kW, κάτι που σημαίνει ότι σε λιγότερο από 30 λεπτά θα φορτίζει τη μπαταρία του μέχρι το 80%. Όμως ανταγωνιστές σαν το Genesis GV60 προσφέρουν υπερδιπλάσια ταχύτητα φόρτισης.

Στο εσωτερικό τα υλικά και η κατασκευή του αυτοκινήτου προ-παραγωγής ήταν υπέροχα, ενώ το RZ χρησιμοποιεί την πιο πρόσφατη τεχνολογία infotainment της μάρκας. Το ταμπλό έχει χαμηλό ύψος για καλύτερη ορατότητα και μια κεντρική οθόνη αφής 14 ιντσών. Χρησιμοποιεί το σύστημα πολυμέσων Lexus Link που έκανε πρεμιέρα στο NX, με Android Auto, Apple CarPlay, δορυφορική πλοήγηση που βασίζεται σε cloud και μια νέα λειτουργία φωνητικού ελέγχου «Hey Lexus». Η δυνατότητα ενημερώσεων Over-the-air θα κρατά το μοντέλο όσο πιο σύγχρονο γίνεται στη διάρκεια της ζωής του.

Η νέα πλατφόρμα προσφέρει αρκετό χώρο στο πίσω μέρος (ο χώρος αποσκευών δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα, αλλά είναι περίπου 500 λίτρα). Υπάρχει αρκετός χώρος για τα πόδια και το κεφάλι, παρά τη νέα πανοραμική οροφή που διαθέτει μια έξυπνη επίστρωση που είτε για αντανακλά τη θερμότητα, είτε της επιτρέπει να περνά στην καμπίνα (ανάλογα με τη θερμοκρασία) και τεχνολογία φωτοχρωματικής μείωσης της φωτεινότητας. Υπάρχει επίσης σύστημα θέρμανσης με ακτινοβολία στο εμπρός μέρος που ζεσταίνει τα πόδια των επιβατών. Και οι δύο τεχνολογίες μειώνουν το βάρος και βελτιώνουν την απόδοση.

Συμπέρασμα

Το Lexus RZ 450e ενσωματώνει έξυπνη τεχνολογία στην κατηγορία των premium ηλεκτροκίνητων οχημάτων με το σύστημα steer-by-wire. Και επειδή μπορεί να μην αρέσει σε όλους, υπάρχει προαιρετικά και εναλλακτική. Όμως η τεχνολογία λειτουργεί καλά και δίνει στο RZ χαρακτήρα, κάτι που λείπει από πολλά αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μας αρέσει που η Lexus τόλμησε κάτι καινούριο.