Είναι γεγονός ότι, για πολλές δεκαετίες, ο μόνος τρόπος για να μπει κάποιος στο αυτοκίνητό του, ήταν γυρνώντας το κλειδί στην κλειδαριά της πόρτας του οδηγού. Με την πάροδο του χρόνου και την εξέλιξη της τεχνολογίας, την κλασσική κλειδαριά αντικατέστησε ένα σύστημα απομακρυσμένου ελέγχου. Αρχικά, με δύο κουμπιά για το κλείδωμα και το ξεκλείδωμα και αργότερα, με ένα ξεχωριστό κουμπί για το άνοιγμα μόνο του χώρου αποσκευών. Πλέον, το κλειδί δεν χρησιμοποιούνταν για να ξεκλειδώσει το αυτοκίνητο, όμως εξακολουθούσε να εισέρχεται στην μίζα ώστε να ξεκινήσει ο κινητήρας να λειτουργεί. Έπειτα ακολούθησαν τα συστήματα χωρίς κλειδί που επέτρεπαν το ξεκλείδωμα του αυτοκινήτου αλλά και την εκκίνηση του κινητήρα χωρίς την χρήση του κλειδιού.


Όπως αναφέρει ο Petr Jirasko από το Τμήμα Ανάπτυξης Μηχανισμών Πλευρικών Θυρών και Πίσω Πόρτας της Skoda “Αυτό που δεν έχει αλλάξει στα κλειδιά είναι ένας άξονας με φρεζαρισμένο περίγραμμα προφίλ, είτε εξωτερικά, είτε πλέον στο εσωτερικό του άξονα, ο οποίος εισάγεται στη μονάδα του κλειδιού ως εφεδρικό στοιχείο σε περίπτωση που η μπαταρία του κλειδιού ή η μπαταρία του αυτοκινήτου εξαντληθεί και το αυτοκίνητο δεν μπορεί να ξεκλειδωθεί από απόσταση. Παρόλο που δεν είναι πλέον ορατός εξωτερικά, κάθε Skoda διαθέτει επίσης έναν κλασικό μηχανικό κύλινδρο κλειδώματος στην πόρτα του οδηγού”, , προσθέτοντας επίσης, ότι “όμως, δεν είναι μακριά η εποχή που ακόμη και το ξεκλείδωμα έκτακτης ανάγκης θα γίνεται αμιγώς ηλεκτρικά”.


Είναι κοινώς αποδεκτό, ότι η απουσία μηχανικού ξεκλειδώματος ισούται με μεγαλύτερη προστασία για το αυτοκίνητο, ελαττώνοντας τις πιθανότητες για κλοπή. Για το ξεκλείδωμα ενός αυτοκινήτου με μηχανικό σύστημα ξεκλειδώματος, αρκεί η περιστροφή του κλειδιού είτε από την μία είτε από την άλλη κατεύθυνση της κλειδαριάς, για να ξεκλειδώσετε ή να κλειδώσετε αντίστοιχα το αυτοκίνητό σας. Σε αντίθεση με τα συστήματα απομακρυσμένου ελέγχου, στα οποία η μονάδα ελέγχου της πόρτας λαμβάνει σήμα από το κλειδί και έπειτα στέλνει εντολή στο μοτέρ του κλειδιού να ξεκλειδώσει ή να κλειδώσει.

click here
Τι συμβαίνει εάν πλησιάσετε το αυτοκίνητό σας και αυτό δεν ξεκλειδώνει;
Κατά πάσα πιθανότητα, η μπαταρία του κλειδιού είναι άδεια. Σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να βγάλετε τη λάμα του εφεδρικού κλειδιού και να τη χρησιμοποιήσετε για να ξεκλειδώσετε την πόρτα του οδηγού, μηχανικά. Ο κινητήρας μπορεί να εκκινήσει ακόμη και όταν η μπαταρία του κλειδιού είναι εντελώς άδεια. Σε περίπτωση όμως που το αυτοκίνητο δεν ξεκλειδώνει επειδή η μπαταρία του αυτοκινήτου είναι άδεια, τότε πρέπει να ανοίξετε μηχανικά την πόρτα του οδηγού και να φορτίσετε την μπαταρία. Για επιπλέον πληροφορίες, σε κάθε περίπτωση μπορείτε να διαβάζετε και το εγχειρίδιο του αυτοκινήτου σας.

Το μέλλον είναι “χωρίς κλειδί”:
Το παρόν και το μέλλον των συστημάτων ασφαλείας ενός αυτοκινήτου είναι “χωρίς κλειδί” (Keyless). Στην Skoda υπάρχουν σήμερα, δύο τέτοιες γενιές αυτοκινήτων. Συγκεκριμένα, στις νεότερες γενιές ξεκλειδώματος χωρίς κλειδί – που τώρα παρέχονται με την τέταρτη γενιά Skoda Octavia και Enyaq iV – προσφέρεται ακόμη μια αυτόματη λειτουργία ξεκλειδώματος. Εάν η λειτουργία ενεργοποιηθεί και το κλειδί πλησιάσει σε απόσταση περίπου ενός μέτρου από το αυτοκίνητο, η πόρτα ξεκλειδώνει. Το σύστημα σαρώνει ενεργά τον περιβάλλοντα χώρο – οι κεραίες εκπέμπουν κυκλικά ένα σήμα και μόλις ανιχνεύσει το “σωστό” κλειδί, επικοινωνεί με αυτό, το επαληθεύει και τότε το αυτοκίνητο ξεκλειδώνει ή ανάβουν τα φώτα “καλωσορίσματος”, εάν υπάρχει τέτοια ρύθμιση.

skoda_keysfoto-skoda
Αυτόματη εκκίνηση και αυτόματο ξεκλείδωμα:
Το πορτμπαγκάζ μπορεί να ανοίξει με παρόμοιο τρόπο χρησιμοποιώντας το εικονικό πεντάλ. Απλώνοντας το πόδι σας κάτω από τον πίσω προφυλακτήρα, ο αισθητήρας λαμβάνει το αίτημα και ζητά επιβεβαίωση ότι υπάρχει το κλειδί. Στη συνέχεια, ο χώρος αποσκευών ξεκλειδώνει και ανοίγει αυτόνομα.

Μόλις ο οδηγός βρεθεί μέσα στο αυτοκίνητο και θελήσει να βάλει μπροστά τον κινητήρα, ελέγχεται ξανά η παρουσία του κλειδιού και αρκεί απλά να πατηθεί το κουμπί της εκκίνησης. Το Enyaq iV της Skoda, διαθέτει ήδη μια νεότερη έκδοση αυτού του συστήματος που εξαλείφει ακόμη και την ανάγκη πατήματος του κουμπιού για εκκίνηση ή διακοπή του κινητήρα. Για να ξεκινήσετε το αυτοκίνητό σας, αρκεί απλά να μετακινήσετε τον λεβιέ ταχυτήτων στην θέση “D”. Παράλληλα όμως, πρέπει να πληρούνται ορισμένες προϋποθέσεις: ο οδηγός πρέπει να βρίσκεται στο κάθισμά του, η ζώνη ασφαλείας του πρέπει να είναι δεμένη και φυσικά το φρένο πρέπει να είναι πατημένο. Αντίστοιχα, δεν χρειάζεται να σβήσετε το αυτοκίνητο πατώντας το κουμπί, καθώς με το λύσιμο της ζώνης ασφαλείας και τη μετακίνηση του λεβιέ στη θέση “P” σβήνει ο κινητήρας.

Επιπρόσθετα, γίνονται δοκιμές για ενεργοποίηση ξεκλειδώματος με κινητό τηλέφωνο ή και smartwatch μέσω τεχνολογίας UWB, Bluetooth και NFC. Είναι γεγονός ότι, η εποχή της πλήρους αυτονομίας είναι πολύ κοντά και τέτοιου είδους τεχνολογίες είναι απαραίτητες ώστε να μας οδηγήσουν σε αυτή.

start_engine_stopfoto-skoda-pedal
Η προστασία του οχήματος με το κουτί UWB:
Η νέα αυτή γενιά των αυτοκινήτων, συνοδεύεται από ένα ακόμη χαρακτηριστικό που προστατεύει το όχημα από την γνωστή “επέκταση σήματος”, ένα σύστημα που συχνά χρησιμοποιούν εγκληματίες για την κλοπή αυτοκινήτων “χωρίς κλειδί”. Τα νέα μοντέλα Octavia και τα ηλεκτρικά Enyaq iV είναι ήδη εξοπλισμένα με το “κουτί UWB“, το οποίο εμποδίζει τέτοιου είδους κακόβουλες ενέργειες.

Πόρτες για όλες τις εποχές:
Παρόλο που τα συστήματα κλειδώματος έχουν μεταμορφωθεί ριζικά με την πάροδο των ετών, η μηχανική των πλαϊνών θυρών του αυτοκινήτου παραμένει ουσιαστικά η ίδια. Ριζική βέβαια είναι η αλλαγή στην αντοχή της πόρτας του αυτοκινήτου στις καιρικές συνθήκες και στην διασφάλιση ότι οι καιρικές συνθήκες δεν θα επηρεάζουν το σύστημα κλειδώματος και ξεκλειδώματος. Το δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1990 ήταν εκείνο που έφερε την ανατροπή στην κατασκευή ανθεκτικών πορτών για το αυτοκίνητο.

Οι πόρτες των σύγχρονων Skoda εξακολουθούν να έχουν τις “υγρές” και “στεγνές” περιοχές τους, είναι όμως σαφές, ότι έχει σημειωθεί τεράστια πρόοδος στον σχεδιασμό και τους μηχανισμούς των θυρών. Η κύρια διαφορά είναι ότι το νερό εισέρχεται στην “υγρή περιοχή” της πόρτας πολύ λιγότερο απ’ ό,τι πριν και κρατιέται μακριά από τις “κρίσιμες” περιοχές. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του “Simon Jenícek” από το Τμήμα Ανάπτυξης Μηχανισμών Πλευρικών Θυρών και Πίσω Πόρτας, “Οι κλειδαριές της πόρτας και τα καλώδια Bowden για τη λειτουργία τους έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε το νερό και οι χαμηλές θερμοκρασίες να μην επηρεάζουν τη λειτουργία τους”.

Τέλος, η δομή μιας πόρτας και η κατασκευή της, εξαρτάται από την εποχή στην οποία αναπτύχθηκε το μοντέλο. Συνδέεται ακόμη, με τις απαιτήσεις ασφαλείας ή τους κανονισμούς της περιοχής ανά τον κόσμο, στην οποία παραδίδονται τα αυτοκίνητα. “Για ένα αυτοκίνητο για τη Βόρεια Αμερική, για παράδειγμα, μπορεί να υπάρχουν διαφορές στο πάχος των δοκών – οι αμερικανικές απαιτήσεις είναι αυστηρότερες από τις ευρωπαϊκές από αυτή την άποψη”, επισημαίνει ο Petr Havelka από το τμήμα της Skoda που ειδικεύεται στους μηχανισμούς των θυρών.