Το Cruise Control αποτελεί ένα όλο και πιο σύνηθες χαρακτηριστικό στα νέα μοντέλα αυτοκινήτων. Επιτρέπει στο όχημα να διατηρεί μια προκαθορισμένη ταχύτητα χωρίς να χρειάζεται να κρατάτε το πόδι σας στο πεντάλ του γκαζιού. Αυτό σημαίνει ότι μπορείτε να χαλαρώσετε το δεξί σας πόδι σε μεγάλες διαδρομές και μπορεί ακόμη και να σας βοηθήσει να αποφύγετε τις κυρώσεις για υπερβολική ταχύτητα, ιδίως σε ελέγχους μέσης ταχύτητας, όπου μπορεί να είναι δύσκολο να κάθεστε στα 50 μίλια/ώρα για χιλιόμετρα. Το cruise control μπορεί να βρεθεί σε όλους τους τύπους αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των χειροκίνητων.

Παρόλο που το cruise control εφευρέθηκε αρχικά στις ΗΠΑ πριν από 70 χρόνια, στο Ηνωμένο Βασίλειο διαδόθηκε μόλις τις τελευταίες δεκαετίες. Κάποτε αποτελούσε τεχνολογία πολυτελείας, τώρα το συναντάμε σε όλα τα είδη αυτοκινήτων. Τα συστήματα ελέγχου ταχύτητας μπορεί να σας τρομάξουν αν δεν τα έχετε χρησιμοποιήσει ποτέ στο παρελθόν, γι’ αυτό θα πρέπει πάντα να ελέγχετε το εγχειρίδιο οδηγιών σας πριν ξεκινήσετε – ο τρόπος λειτουργίας τους μπορεί να διαφέρει από μοντέλο σε μοντέλο.

Πώς λειτουργεί το cruise control;

Το cruise control λειτουργεί διατηρώντας το αυτοκίνητό σας σε μια καθορισμένη ταχύτητα της επιλογής σας. Αυτό το σύστημα είναι ιδανικό για μακρινά ταξίδια σε αυτοκινητόδρομο, επειδή επιτρέπει να ξεκούραση του ποδιού αντί να το κρατάτε στην ίδια θέση (στο γκάζι) για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Τα κουμπιά του cruise control βρίσκονται συχνά στο είτε τιμόνι είτε σε κάποιο μοχλό, ώστε ο οδηγός να μπορεί να τα φτάσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και με ασφάλεια. Ανεξάρτητα από τον τρόπο εκκίνησης του cruise control, σε κάθε αυτοκίνητο, πατώντας το φρένο, η λειτουργία cruise control διακόπτεται για λόγους ασφαλείας.

Οι συνηθέστερες επιλογές του Cruise Control περιλαμβάνουν:

– Ενεργοποίηση/απενεργοποίηση- On/Off : Αυτό απλώς ενεργοποιεί το σύστημα, αλλά πιθανώς δεν θα σας κρατήσει στην επιθυμητή ταχύτητα. Η ενεργοποίησή του θα συνοδεύεται σχεδόν πάντα από μια λυχνία στο ταμπλό.

– Ρύθμιση-Set: Αφού ενεργοποιηθεί το σύστημα, πατώντας το κουμπί set θα πρέπει να πείτε στο αυτοκίνητο να κρατήσει την τρέχουσα ταχύτητα. Στα περισσότερα αυτοκίνητα αυτό θα ενεργοποιήσει την ενδεικτική λυχνία στο ταμπλό με πράσινο χρώμα.

– Ακύρωση-Cancel: Αυτό διακόπτει το cruise control, ώστε να έχετε ξανά τον πλήρη έλεγχο, χωρίς να απενεργοποιήσετε πλήρως το cruise control. Το cruise control θα πρέπει να εξακολουθεί να θυμάται την ταχύτητα με την οποία επιλέξατε να ταξιδέψετε.

– Res ή resume- Επανεκκίνηση: Πατώντας αυτό, το αυτοκίνητο θα επιταχύνει ξανά στην ταχύτητα που επιλέξατε πριν πατήσετε το κουμπί ακύρωσης ή πατήσετε το πεντάλ του φρένου. Σε ένα χειροκίνητο αυτοκίνητο θα πρέπει ακόμα να αλλάζετε ταχύτητες, αν είναι απαραίτητο. Ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων θα επιλέξει την καταλληλότερη ταχύτητα για την επιθυμητή ταχύτητα για μια ακόμα πιο χαλαρή εμπειρία.

– Βέλη προς τα πάνω και προς τα κάτω ή ‘+’ και ‘-‘: Με ενεργοποιημένο το cruise control, χρησιμοποιήστε τα για να αυξήσετε ή να μειώσετε την ταχύτητα του αυτοκινήτου. Με απλό πάτημα συχνά αυξάνετε ή μειώνετε την ταχύτητα σε μικρά βήματα, ενώ κρατώντας πατημένο το ίδιο κουμπί ή το μοχλό την αλλάζετε σε βήματα των 5 ή ακόμα και των 10 μιλίων/ώρα. Φυσικά, αυτό διαφέρει από μοντέλο σε μοντέλο.

Είναι ασφαλές το cruise control;

Το cruise control είναι ένα ασφαλές σύστημα όταν χρησιμοποιείται σωστά. Οι οδηγοί πρέπει πάντα να εξοικειώνονται με το σύστημα cruise control του οχήματός τους πριν το δοκιμάσουν για πρώτη φορά. Για παράδειγμα, τα περισσότερα συστήματα δεν λειτουργούν κάτω από μια συγκεκριμένη ταχύτητα, συνήθως 20 μίλια/ώρα. Το cruise control χρησιμοποιείται καλύτερα σε μεγάλους αυτοκινητόδρομους και πρέπει να χρησιμοποιείται για τη διατήρηση μιας ασφαλούς ταχύτητας, ενώ ο οδηγός έχει τον έλεγχο του περιβάλλοντος. Οι οδηγοί δεν πρέπει να αντιμετωπίζουν το cruise control σαν ένα αυτόνομο σύστημα οδήγησης και ο οδηγός πρέπει να δίνει την ίδια προσοχή στο δρόμο όταν χρησιμοποιεί το cruise control όπως και κατά την κανονική οδήγηση.

Το cruise control εξοικονομεί καύσιμα;

Αν και η πρωταρχική δουλειά του cruise control είναι να αφαιρεί το άγχος της οδήγησης, είναι πιθανό ότι, εξομαλύνοντας την επιτάχυνση και την επιβράδυνση, μπορεί επίσης να εξοικονομήσει καύσιμα. Από την άλλη πλευρά, ορισμένοι ειδικοί πιστεύουν ότι αυτά τα συστήματα δεν είναι πολύ αποδοτικά ως προς την κατανάλωση καυσίμου σε κλίσεις και κατηφόρες, με αποτέλεσμα η εξοικονόμηση να είναι τόσο μικρή που πιθανώς δεν θα την παρατηρήσετε.

Τι είναι οι περιοριστές ταχύτητας- Speed Limiters:

Ορισμένα αυτοκίνητα είναι εξοπλισμένα με περιοριστή ταχύτητας, είτε παράλληλα με το cruise control είτε από μόνο του. Όπως και με το cruise control, ορίζετε τη μέγιστη ταχύτητα με την οποία θέλετε να ταξιδέψετε, αλλά σε αντίθεση με το cruise control, απαιτείται να πατάτε το γκάζι. Ο σκοπός είναι η διατήρηση του πλήρη ελέγχου της ταχύτητάς χωρίς την υπέρβαση του νόμιμου ορίου. Πατήστε το γκάζι και το αυτοκίνητό σας απλώς θα φτάσει στην ταχύτητα που έχετε επιλέξει και θα σταματήσει να επιταχύνει. Ωστόσο, αν πατήσετε το πεντάλ του γκαζιού μέχρι το τέρμα, το σύστημα θα παρακάμψει -είναι μια δικλείδα ασφαλείας που έχει σχεδιαστεί για να σας επιτρέπει να επιταχύνετε για να ξεφύγετε από τυχόν πρόβλημα, αν χρειαστεί.

Τι είναι το adaptive cruise control;

Συχνά συντομογραφούμενο ως ACC, το adaptive cruise control είναι μια πρόσφατη εξέλιξη που πρωτοεμφανίστηκε σε πιο ακριβά αυτοκίνητα, αλλά τώρα βρίσκει το δρόμο της και σε φθηνότερα μοντέλα. Πρόκειται για μια σημαντική βελτίωση του cruise control, καθώς χρησιμοποιεί λέιζερ ή ραντάρ τοποθετημένο στο μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου για να προσαρμόσει την ταχύτητά σας με εκείνη του προπορευόμενου οχήματος. Μπορείτε επίσης να ορίσετε μια ασφαλή απόσταση από το όχημα και το σύστημα αυτό, τη διατηρεί.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν τα δικά τους ονόματα για το ACC, με τη Mercedes να το αποκαλεί “Distronic Plus” και την Porsche “Porsche Active Safe”. Ορισμένα οχήματα, όπως το Volkswagen Passat, διαθέτουν ακόμη και Traffic Jam Assist, μια επέκταση του προσαρμοζόμενου cruise control που μπορεί να επιβραδύνει αυτόματα το αυτοκίνητο μέχρι να σταματήσει, καθώς και να επιταχύνει και να φρενάρει σε χαμηλές ταχύτητες σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης, μειώνοντας την κούραση του οδηγού. Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά την ακινητοποίηση για περισσότερο από μερικά δευτερόλεπτα, οι απαιτήσεις ασφαλείας σημαίνουν ότι συνήθως απαιτείται παρέμβαση του οδηγού- το πάτημα του γκαζιού θα πρέπει να επιτρέψει στο Traffic Jam Assist να επανέλθει.