Διαβάστε στο motorone.gr: Τι είναι η οθόνη head-up display ή HUD;
Πλέον τα αυτοκίνητα “πλημμυρίζουν” απο τεχνολογία και οθόνες για τον χειρισμό τους, ωστόσο αυτό μπορεί να αποσπάσει την προσοχή των οδηγών και να τους αναγκάσει να πάρουν τα μάτια τους από τον δρόμο. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων εμπνέονται από την αεροπορία για να ξεπεράσουν αυτή την πρόκληση, δίνοντας στους οδηγούς τις πληροφορίες που χρειάζονται, σε ένα μέρος που δεν τους αποσπά την προσοχή από τον δρόμο μπροστά τους, χρησιμοποιώντας τις οθόνες head-up.
Ένας μεγάλος αριθμός αυτοκινήτων μπορεί να προδιαγραφεί με head-up display (ή HUD), από το πολυτελές Lexus RX έως το πιο απλό Mazda CX-3. Αν δεν έχετε αποχωρήσει πρόσφατα από την αεροπορία, μπορεί να μην είστε εξοικειωμένοι με το τι είναι και πώς λειτουργεί ένα HUD. Αξίζει επίσης να γνωρίζετε ότι δεν είναι όλα τα HUD ίδια: υπάρχουν δύο κύριοι τύποι και ο ένας θεωρείται γενικά ανώτερος από τον άλλο. Αυτός ο οδηγός σας ενημερώνει για τα HUD.
Μια οθόνη head-up display είναι ένας προβολέας που εκπέμπει βασικές πληροφορίες για τον οδηγό στο οπτικό σας πεδίο, έτσι ώστε να εμφανίζονται επάλληλες στο δρόμο μπροστά σας στον αέρα. Παρόλο που η ακτινοβολία ενός φωτός στο παρμπρίζ μπορεί να μοιάζει ενοχλητική, οι πληροφορίες και η τοποθέτησή τους έχουν σχεδιαστεί προσεκτικά ώστε να εναρμονίζονται με την οπτική σας επαφή και όχι να προκαλούν προβλήματα.
Οι οθόνες Head-up αναπτύχθηκαν αρχικά για στρατιωτική χρήση κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Το σύστημα αντιμετωπίστηκε αρχικά με επιφυλακτικότητα, αλλά σύντομα επικράτησε. Οι επικεφαλής της αεροπορίας παρατήρησαν ότι οι πιλότοι που χρησιμοποιούσαν ένα HUD για να ελέγχουν τα όπλα τους είχαν περισσότερη προσοχή για να αφιερώσουν στην πραγματική πτήση των αεροπλάνων τους – ουσιαστικά επειδή μπορούσαν να κρατούν το κεφάλι τους ψηλά, αντί να χρειάζεται να ρίχνουν συχνά μια ματιά στα βοηθητικά όργανα και τους πίνακες.
Παρόλο που η πλειονότητα των διαδρομών με αυτοκίνητο είναι λιγότερο απαιτητικές από τις περισσότερες στρατιωτικές ασκήσεις, ένα HUD μπορεί να είναι ένα χρήσιμο κουτάκι για να τσεκάρετε στη λίστα επιλογών. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξέτασαν την εφαρμογή των HUD στα αυτοκίνητα ήδη από τη δεκαετία του 1970, αλλά οι πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις – σε συνδυασμό με την αυξανόμενη οικονομική προσιτότητα των πολύπλοκων ηλεκτρονικών συστημάτων – σημαίνουν ότι όλο και περισσότερα αυτοκίνητα είναι πλέον εξοπλισμένα με HUD.
Γιατί τοποθετούνται τα HUD στα αυτοκίνητα;
Η τεχνολογία επιτρέπει πλέον την προβολή περισσότερων πληροφοριών από ποτέ άλλοτε από έναν οδηγό, ωστόσο υπάρχουν ορισμένες βασικές αξίες που πρέπει να γνωρίζει όποιος βρίσκεται πίσω από το τιμόνι. Ένα HUD βοηθά να αποσυμφορηθεί η μάζα των πληροφοριών, παρουσιάζοντας μόνο τα πιο κρίσιμα δεδομένα, όπως η ταχύτητά σας και ο επόμενος δρόμος που πρέπει να στρίψετε, σε μια θέση εύκολης προβολής.
Το γεγονός ότι αυτές οι πληροφορίες εμφανίζονται ανά πάσα στιγμή ακριβώς μπροστά από τον οδηγό σημαίνει ότι υπάρχει λιγότερος λόγος να αποσπάσετε τα μάτια σας από τον δρόμο και μειώνει τις πιθανότητες απόσπασης της προσοχής που μπορούν να προκαλέσουν τα πολύπλοκα μενού και οι οθόνες.
Σε υψηλότερες ταχύτητες, η απομάκρυνση των ματιών από τον δρόμο έχει ως αποτέλεσμα να καλύπτονται μεγάλες αποστάσεις χωρίς την πλήρη προσοχή σας. Απαιτεί επίσης να εστιάσετε εκ νέου όταν επιστρέφετε τα μάτια σας στο δρόμο, αυξάνοντας την πιθανότητα συγκρούσεων και τροχαίων ατυχημάτων.
Ποιοι είναι οι δύο διαφορετικοί τύποι head-up display;
Ο ευκολότερος τρόπος για να εξοπλίσουν οι κατασκευαστές ένα αυτοκίνητο με ένα HUD είναι να χρησιμοποιήσουν ένα σύστημα “combiner”. Αυτό περιλαμβάνει έναν διακριτικά κρυμμένο προβολέα που εκπέμπει τις πληροφορίες του σε μια μικρή διαφανή οθόνη, ή combiner. Η οθόνη combiner συνήθως υψώνεται από το ταμπλό, και κάποια μπορεί να χαμηλώσει όταν το σύστημα δεν χρησιμοποιείται. Πολλά HUD με οθόνη combiner κατασκευάζονται από δευτερεύοντες κατασκευαστές όπως η Bosch. Αυτά μπορούν στη συνέχεια να τοποθετηθούν από την αυτοκινητοβιομηχανία στο εργοστάσιό της, γλιτώνοντάς την από το κόστος της κατασκευής του δικού της συστήματος HUD. Το Mazda2, το Peugeot 3008 και το νέο Renault Megane είναι μερικά από τα αυτοκίνητα που σας επιτρέπουν να ορίσετε ένα HUD με οθόνη combiner.
Οι οθόνες combiner έχουν μαλακά φρεζαρισμένες άκρες και ασφαιρική επιφάνεια, πράγμα που σημαίνει ότι είναι σχεδόν αόρατες όταν τις βλέπετε από μπροστά. Αν έχετε ένα HUD συνδυασμού και το βρίσκετε ενοχλητικό, ελέγξτε το εγχειρίδιο του αυτοκινήτου σας για να δείτε αν μπορείτε να αλλάξετε τη γωνία της οθόνης ή τη φωτεινότητα των γραφικών, καθώς η προσαρμογή αυτών των ρυθμίσεων θα διορθώσει τα πράγματα.
Ο δεύτερος τύπος HUD εξακολουθεί να χρησιμοποιεί έναν προβολέα, αλλά δεν χρειάζεται την οθόνη συνδυασμού, αλλά ακτινοβολεί τις πληροφορίες απευθείας στο παρμπρίζ. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για την (ενδεχομένως ενοχλητική) οθόνη συνδυασμού, ενώ δεν διακόπτονται ούτε οι προσεκτικά σχεδιασμένες γραμμές του ταμπλό. Για να λειτουργήσει αυτός ο τύπος HUD, το παρμπρίζ πρέπει να υποστεί ειδική επεξεργασία ώστε να μπορεί να αντανακλά τις πληροφορίες που εκπέμπονται. Τα HUD με προβολέα στο παρμπρίζ είναι γενικά πιο ακριβά στην κατασκευή τους από τα συστήματα με οθόνη συνδυασμού, γι’ αυτό και τείνουν να συναντώνται σε πολυτελή αυτοκίνητα, όπως η Jaguar XE, η BMW 6 Series και η Bentley Bentayga – και ακόμη και σε αυτά τα αυτοκίνητα, είναι συχνά προαιρετικά ή προορίζονται για μοντέλα υψηλών προδιαγραφών.
Ποιες πληροφορίες μπορείτε να περιμένετε να εμφανίζει ένα HUD;
Όλες οι head-up οθόνες θα δείχνουν την ταχύτητα του αυτοκινήτου ως ελάχιστο στοιχείο. Εάν το αυτοκίνητο διαθέτει δορυφορικό σύστημα πλοήγησης, οι περισσότερες θα προβάλλουν οδηγίες στροφή προς στροφή στο HUD – αν και μην περιμένετε τα γραφικά να είναι τόσο λεπτομερή ή βελούδινα όσο είναι στην οθόνη του δορυφορικού συστήματος πλοήγησης – υπάρχει ένα όριο στο πόσο εξελιγμένες μπορούν να είναι οι εικόνες που προβάλλονται από έναν προβολέα HUD. Τα HUD μπορούν επίσης να εμφανίζουν την ταχύτητα που χρησιμοποιείτε, τη στάθμη καυσίμου και την κατανάλωσή σας, τυχόν προειδοποιητικές λυχνίες κινητήρα που μπορεί να ανάψουν, πληροφορίες για το cruise control και το όριο ταχύτητας του δρόμου – με την προϋπόθεση ότι το δορυφορικό σας σύστημα πλοήγησης υποστηρίζει αυτή τη λειτουργία ή ότι το αυτοκίνητό σας διαθέτει σύστημα αναγνώρισης πινακίδων κυκλοφορίας.