Με την ηλεκτρική σειρά ID., η Volkswagen προσπαθεί να ξεφύγει από τα τετριμμένα καθώς και την παράδοσή της, δημιουργώντας πιο τολμηρά όσον αφορά τον αισθητικό τομέα αυτοκίνητα, και το ID.5 δεν αποτελεί εξαίρεση. Στην ουσία, το ID.5 είναι ένα ID.4 με coupe αισθητική.

Η παιχνιδιάρικη και νεανική μάσκα του VW ID.5 επιδεικνύει περήφανα την ηλεκτρική του ταυτότητα, μέσω της ελλείψεως γρίλιας για την εισαγωγή αέρα, αλλά διακρίνονται και μερικές ρετρό πινελιές. Στο προφίλ, το πίσω μέρος του ID.5 με την αεροτομή, έχει μια ρετρό αίσθηση που μας αρέσει, θυμίζοντας λίγο αυτοκίνητα της δεκαετίας του 1990, αν εξαιρέσει κανείς τις χαρακτηριστικές αναλογίες crossover με μεγάλους τροχούς 19 ιντσών και αυξημένο ύψος καπό και θυρών.

Ωστόσο, οι θόλοι των τροχών δεν προεξέχουν, με σκοπό να διατηρηθεί σε πιο χαμηλά επίπεδα η οπισθέλκουσα. Οπότε, δεν αφορούν τα πάντα το στιλ για το μοντέλο που αποτελεί τη ναυαρχίδα της ηλεκτρικής γκάμας της γερμανικής εταιρείας. Εμείς είχαμε στα χέρια μας την εισαγωγική έκδοση Pro Performance, με μονό ηλεκτροκινητήρα που μεταδίδει κίνηση στον πίσω άξονα.

Παρότι οπτικά θα μπορούσε να προδιαθέτει για μία πιο σπορ οδική συμπεριφορά, αυτό δεν συμβαίνει στην προκειμένη περίπτωση. Αντίθετα, εμπνέει πάρα πολύ την ήρεμη, χαλαρή οδήγηση, στην οποία ανταποκρίνεται εξαιρετικά. Κάτι που μας δημιουργεί ορισμένα ερωτηματικά για το κοινό το οποίο έχει στοχεύσει να προσελκύσει η VW με αυτό το συνδυασμό επιλογών, αλλά θα πάμε με τα νερά της.

Ηλεκτρικά μιλώντας…
Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης του ID.5 χρησιμοποιεί μία μπαταρία 77 kW –αξιοποιήσιμων- που αποδίδει ισχύ 150 kW (204 ίππους) και ροπή 310 Nm. Η επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα είναι 8,4 δλ. και η μέγιστη ταχύτητα είναι περιορισμένη στα 160 χλμ./ώρα, με τη Volkswagen να έχει επικεντρωθεί περισσότερο στην απόδοση και την αυτονομία, παρά στις εντυπωσιακές επιδόσεις τις οποίες ο περισσότερος κόσμος δεν πρόκειται να αξιοποιήσει.

Παρότι το είχαμε στη διάθεσή μας σε κρύες ημέρες του χειμώνα, γεγονός που επηρεάζει αρνητικά την απόδοση της μπαταρίας η αυτονομία του είναι εντυπωσιακή, αφού η κατανάλωση παραμένει πάντα σε ελεγχόμενα επίπεδα και μπορεί με χαλαρή οδήγηση να κατέβει πολύ εύκολα κάτω από τα 20 kWh ανά 100 χλμ. και με οικονομική οδήγηση μπορεί να κατέβει κάτω από τα 19 kWh/100 χλμ.

Αυτό του δίνει πραγματική αυτονομία που ξεπερνάει τα 400 χιλιόμετρα ακόμα και σε αντίξοες συνθήκες, όπως μας έδειχνε και η πολύ ακριβής ένδειξη εναπομένουσας αυτονομίας, όταν ήταν φορτισμένο στο 100%. Εντός πόλης, ο σωστός χειρισμός της αναγεννητικής πέδησης μπορεί να επιμηκύνει την αυτονομία. Η επίσημη τιμή αυτονομίας σε μικτό κύκλο που αναφέρει η VW είναι 536 χιλιόμετρα, ενώ εντός πόλης υποστηρίζει ότι μπορεί να αυξηθεί σε 701 χιλιόμετρα.

Το τελευταίο φαντάζει απρόσιτη τιμή, ωστόσο με αφοσίωση στο σκοπό, ο οδηγός μπορεί να «ξεζουμίσει» αρκετά χιλιόμετρα με τη διαχείριση που θα κάνει τόσο κατά την επιτάχυνση όσο και την επιμήκυνση των περιόδων ανάκτησης ενέργειας, όπως επίσης και με τη διαχείριση του κλιματισμού. Ο μέγιστος ρυθμός φόρτισης του VW ID.5 είναι τα 135 kW, όπου θα φορτίσει από 5% σε 80% σε λιγότερο από 30 λεπτά. Διαθέτει onboard φορτιστή 11 kW και με αυτό το ρυθμό χρειάζεται 7 ώρες και 30 λεπτά για να πάει από το 0 στο 100%. Σε -πιο κοινό- φορτιστή 7 kW, θα χρειαστεί 11-12 ώρες. Σε κανονική οικιακή πρίζα, απαιτεί 35-36 ώρες.

Ανάρτηση και φρένα
Τo ID.5 βασίζεται στην πλατφόρμα MEB του ομίλου Volkswagen, η οποία υποστηρίζει και τις διαφορετικές εκδόσεις των Skoda Enyaq iV και Audi Q4 e-tron. Η ανάρτηση κάνει πολύ καλή δουλειά, ιδίως στις χαμηλές ταχύτητες, κρύβοντας το γεγονός ότι το ID.5 ζυγίζει 2.118 κιλά. Ωστόσο, μας φάνηκε υπερβολικά μαλακή σε υψηλότερες ταχύτητες, κάτι που βέβαια την κάνει βολική σε ταξίδια μεγάλων αποστάσεων στον αυτοκινητόδρομο. Αν κάποιος περιμένει άμεση απόκριση, δεν θα τη βρει σε αυτό το αυτοκίνητο, το οποίο δεν είναι σχεδιασμένο να προσφέρει οδηγικές συγκινήσεις. Παρά την κλίση που θα πάρει το αμάξωμα, δεν έχει πρόβλημα να στρίβει σε ταχύτητες κοντά στο ανώτατο ταχύτητας που έχει τεθεί, βοηθούμενο και από το μεγάλο μεταξόνιο 2,770 μ., εντός των πλαισίων του οποίου έχει τοποθετηθεί η μπαταρία.

Το VW ID.5 διαθέτει λειτουργία Brake, η οποία ανακτά ενέργεια επιβραδύνοντας -ελαφρά- το αυτοκίνητο όταν ο οδηγός σηκώνει το πόδι του από το γκάζι. Η Volkswagen έχει επιλέξει αυτή η λειτουργία να επιβραδύνει το αυτοκίνητο σε ταχύτητα κάτω των 10 χλμ./ώρα, χωρίς όμως να το ακινητοποιεί. Συνεπώς, δεν επιτρέπει την οδήγηση με τη χρήση ενός μόνο πεντάλ, όπως συμβαίνει με αντίπαλες προτάσεις αυτοκινήτων. Μάλιστα, ακόμα και αν ακινητοποιηθεί το αυτοκίνητο, ο οδηγός θα πρέπει να έχει βυθίσει αρκετά το πόδι του στο φρένο για να ενεργοποιήσει το Brake Hold, που διατηρεί το όχημα στάσιμο, χωρίς πίεση στο αριστερό πεντάλ.

Η Volkswagen έχει κάνει καλή δουλειά στη συμπεριφορά του συστήματος πέδησης, καθώς ο οδηγός δεν αντιλαμβάνεται την εναλλαγή μεταξύ των φρένων και του συστήματος ανάκτησης ενέργειας. Η διαδρομή του πεντάλ του φρένου είναι αρκετά μεγάλη, αλλά το σύστημα πέδησης δεν ενεργοποιείται απότομα, και επιτρέπει στον οδηγό να ρυθμίζει την πίεση στο πεντάλ με ακρίβεια, εφόσον το συνηθίσει. Σε ένα φρενάρισμα πανικού όμως, θα πρέπει να βυθίσει το πόδι του αρκετά για να έχει την επιθυμητή επιβράδυνση.

Γύρω από τον οδηγό
Μόλις ο οδηγός εισέλθει στο όχημα (έχοντας απλά το κλειδί επάνω του), το κάθισμα ανιχνεύει το βάρος του και θέτει σε λειτουργία το αυτοκίνητο. Όταν πατήσει το πεντάλ του φρένου, το αυτοκίνητο τίθεται σε λειτουργία, και το κάθισμά του επανέρχεται στην κανονική του θέση, μετακινούμενο αυτόματα προς τα εμπρός. Το μόνο που έχει να κάνει ο οδηγός στη συνέχεια, είναι να χρησιμοποιήσει τον επιλογέα πίσω από το τιμόνι, που αποτελεί προέκταση στα δεξιά του λιτού πίνακα οργάνων 5,3 ιντσών, για να ενεργοποιήσει τη λειτουργία Drive.

Κατά την άφιξη σε έναν προορισμό, όταν έχει επιλεγεί Park και ανοίξει η θύρα του οδηγού, μόλις αυτός σηκωθεί από το κάθισμα, το αυτοκίνητο σβήνει αυτόματα. Υπάρχει όμως και μπουτόν έναρξης, σε περίπτωση που ο οδηγός φύγει από το αυτοκίνητο, αλλά παραμένουν σε αυτό άλλοι επιβάτες, που θέλουν να χρησιμοποιήσουν το ηχοσύστημα και τον κλιματισμό.

Μας άρεσε πολύ η διακόσμηση των πεντάλ, με το σήμα Play στο γκάζι και το Pause στο φρένο. Οι τρεις λειτουργίες οδήγησης (Eco, Comfort και Sport), αλλάζουν κυρίως την απόκριση του δεξιού πεντάλ, ιδίως όσον αφορά την επιτάχυνση σε υψηλότερες ταχύτητες. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα διαμόρφωσης προσωπικής λειτουργίας οδήγησης.

Πολύ ωραία αίσθηση στην αφή έχει το αρκετά παχύ, τριάκτινο θερμαινόμενο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών. Ωστόσο, δεν μείναμε ικανοποιημένοι από τα χειριστήρια σε αυτό, τα οποία λειτουργούν και με αφή, αλλά και σαν κουμπιά που μπορείς να πιέσεις. Υποθέτουμε ότι η σκέψη πίσω από αυτό ήταν να υπάρχουν και οι δύο επιλογές και ο οδηγός να τα χειρίζεται όπως επιθυμεί. Ωστόσο καμία από τις δύο λειτουργίες δεν είναι βολική… Όσον αφορά την αίσθησή του δρόμο, το τιμόνι δεν είναι υπερβολικά μαλακό, αλλά δεν μεταδίδει κάποια αξιόλογη πληροφόρηση στον οδηγό.

Μας άρεσε που τα φωτιστικά σώματα περιστρέφονται, ακολουθώντας τις κινήσεις του τιμονιού, φωτίζοντας την κατεύθυνση την οποία έχεις επιλέξει. Η ορατότητα μπροστά είναι άψογή, καθώς οι πρώτες κολόνες έχουν έντονη κλίση προς τα πίσω, και πολύ καλό είναι το head-up display, το οποίο προβάλει στο παρμπρίζ πληροφορίες (ταχύτητα, όριο, προειδοποιήσεις), μεταξύ των οποίων μπορούν να συμπεριληφθούν και οδηγίες από το σύστημα πλοήγησης του smartphone σας, μέσω Android Auto και Apple CarPlay.

Πολύ καλή είναι η ειδοποίηση για την τυφλή γωνία των πλευρικών καθρεπτών, η οποία είναι τρία πορτοκαλί φωτεινά strip στην εσωτερική επιφάνεια του πλαισίου του καθρέπτη, και όχι στο ίδιο κρύσταλλό του, με αποτέλεσμα να διακρίνονται πολύ πιο εύκολα. Μας άρεσαν οι εξωτερικές χειρολαβές των θυρών, που δεν προεξέχουν, εξυπηρετώντας την ανάγκη μείωσης της αεροδυναμικής αντίστασης, χωρίς να είναι αναδυόμενες, θυμίζουν λίγο ρετρό σχεδιασμό και ανοίγουν πατώντας απλώς ένα κουμπί στο κάτω μέρος τους.

Θετικό το γεγονός ότι η κεντρική οθόνη αφής 12 ιντσών είναι ψηλά τοποθετημένο για εύκολη πρόσβαση. Μας αρέσει που υπάρχει συντόμευση εκτός οθόνης για την ρύθμιση των συστημάτων υποβοήθησης, ωστόσο, πρέπει να παρακάμψεις μία διακοσμητική οθόνη για να εισέλθεις στο σχετικό μενού του infotainment, το οποίο μας φάνηκε ότι δυσκολεύει τη διαδικασία και αναιρεί την ύπαρξη συντόμευσης.

Το ID.5 διαθέτει κάμερα 360 μοιρών και αισθητήρες πάρκιγνκ, με τις πληροφορίες από αυτά να χρησιμοποιούνται από το σύστημα υποβοήθησης παρκαρίσματος, το οποίο όμως θα δυσκολευτεί σε δρόμους με κλίση. Ο εξαιρετικά μικρός κύκλος στροφής 10,3 μ. το κάνει πολύ ευέλικτο, παρά το μήκος ουσιαστικά 4,6 μέτρων (πλάτος: 1,852 μ., ύψος 1,616 μ.).

Ατμόσφαιρα
Εντυπωσιακή είναι η μεγάλων διαστάσεων πανοραμική ηλιοροφή, η οποία φωτίζει πλουσιοπάροχα την καμπίνα επιβατών. Μας άρεσε επίσης πάρα πολύ ο τρόπος με τον οποίο ανοίγει και κλείνει το ηλεκτρικά ελεγχόμενο σκίαστρο της ηλιοροφής, μέσω ενός χειριστηρίου αφής πίσω από τον κεντρικό καθρέπτη. Εξαιρετικά ευρεία είναι η επιλογή όσον αφορά το χρωματισμό του ατμοσφαιρικού φωτισμού στο εσωτερικό. Επίσης, η φωτεινή μπάρα LED πλήρους πλάτους εμπρός από το ταμπλό σας δείχνει προς τα που θα πρέπει να κατευθυνθείτε εφόσον χρησιμοποιείτε το σύστημα πλοήγησης.

Τα καθίσματα είναι άνετα, και επενδυμένα με vegan δέρμα, το οποίο έχει αίσθηση suede στο μεγαλύτερο μέρος της επιφάνειάς του. Ρυθμίζονται ηλεκτρικά, διαθέτουν βάση που επεκτείνεται προς τα εμπρός, και έχουν λειτουργία μνήμης για την αποθήκευση διαφορετικών θέσεων. Προσφέρει επίσης οσφυϊκή υποστήριξη τεσσάρων κατευθύνσεων και λειτουργία μασάζ. Το κάθισμα του οδηγού μετακινείται προς τα πίσω μόλις ανοίξετε τη θύρα, για πιο εύκολη έξοδο από το αυτοκίνητο.

Τα εμπρός καθίσματα διαθέτουν ξεχωριστά υποβραχιόνια, τα οποία μπορούν να ρυθμιστούν σε όποιο ύψος επιθυμεί ο οδηγός και ο συνοδηγός, ή να ανυψωθούν πλήρως, σαν να μην υπήρχαν. Η πρακτικότητα ήταν η σκέψη πίσω από αυτή τη λύση, αλλά οπτικά θυμίζει λίγο… πούλμαν και δείχνει στα μάτια μας λίγο εκτός τόπου σε συνδυασμό με την υπόλοιπη καμπίνα, που αναδύει premium αίσθηση, με πολλές μαλακές επιφάνειες, και επένδυση δέρματος από βιώσιμα υλικά.

Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης είναι ουσιαστικά αθόρυβο και το επίπεδο ηχομόνωσης είναι πολύ καλό, με τους αεροδυναμικούς θορύβους να ξεκινούν να γίνονται λίγο πιο έντονοι μετά τα 100 χλμ./ώρα.

Ευχάριστη έκπληξη αποτελούν τα χειριστήρια αφής για τη ρύθμιση της θερμοκρασίας του κλιματισμού τριών ζωνών, ξεχωριστά για τους εμπρός επιβάτες και ενιαία για τη δεύτερη σειρά καθισμάτων, καθώς όλες οι υπόλοιπες παράμετροι ρυθμίζονται μέσω του συστήματος infotainment (και σε αυτή την περίπτωση υπάρχει συντόμευση που οδηγεί κατευθείαν στο αντίστοιχο μενού), κάτι το οποίο εν κινήσει είναι λίγο δύσκολο. Μας άρεσε που η ζώνη κλιματισμού του συνοδηγού είχε λειτουργία eco, αν ο οδηγός είναι μόνος του στο αυτοκίνητο.

Δεν συμφωνούμε απόλυτα με τη χρήση μαύρων γυαλιστερών πλαστικών στις εσωτερικές χειρολαβές των θυρών, καθώς και με το γεγονός ότι έχουν αφαιρεθεί τα χειριστήρια για τα πίσω τζάμια και έχει προστεθεί ένα κουμπί αφής, το οποίο σας επιτρέπει να επιλέγετε αν θα λειτουργούν για τα εμπρός ή πίσω παράθυρα οι δύο διαθέσιμοι διακόπτες. Αν είχαμε επιλέξει να αποθηκεύσουμε μικρά αντικείμενα στις θήκες των εμπρός θυρών, θα δυσκολευόμασταν να τα ανακτήσουμε. Οι αποθηκευτικοί χώροι έχουν πολύ βαθύ, αλλά καλυμμένο πίσω μέρος, όπου το δικό μας χέρι δεν χωρούσε, άρα θα έπρεπε να σκαρφιστούμε άλλο τρόπο να τα… ψαρέψουμε.

Πρακτικότητα
Μας αρέσει που οι ποτηροθήκες αφαιρούνται, κάνοντας εύκολη την πλύση τους και τη διαφορετική διαρρύθμιση του διαθέσιμου χώρου. Η πλατφόρμα ασύρματης φόρτισης για smartphone βρίσκεται στο κέντρο, κοντά στον οδηγό, βυθίζεται κάτω από τις ποτηροθήκες και μπορεί να καλυφθεί. Το ίδιο και ο αποθηκευτικός χώρος πίσω της ο οποίος διαθέτει διαχωριστικά που μπορούν να αφαιρεθούν. Παρότι δεν μας έλειψαν μέρη να τοποθετήσουμε τα πράγματά μας, δεδομένου ότι ο επιλογέας βρίσκεται πίσω από το τιμόνι, ίσως θα μπορούσε να αξιοποιηθεί καλύτερα η διάταξη που διαχωρίζει τα δύο εμπρός καθίσματα και να μην είναι τόσο προσανατολισμένη στο design.

Στα πίσω καθίσματα, ο χώρος για τα πόδια είναι εξαιρετικός, ωστόσο άτομα με ανάστημα υψηλότερο από 1,80 μ. θα αισθανθούν λίγο στριμωγμένα στην περιοχή του κεφαλιού. Λόγω της coupe γραμμής της οροφής, που χαμηλώνει στο πίσω μέρος, το ID.5 χάνει 26 χλστ. σε ύψος, σε σχέση με το ID.4. Βέβαια, δεδομένου του άπλετου χώρου στα πόδια, οι ψηλοί επιβάτες μπορούν να καθίσουν λίγο πιο μπροστά και να βολευτούν. Δεν υπάρχει τούνελ μετάδοσης στο δάπεδο, συνεπώς ο μεσαίος επιβάτης μπορεί να καθίσει πιο άνετα.

Εντυπωσιακός για ηλεκτρικό αυτοκίνητο -και δη coupe- είναι ο χώρος αποσκευών 549 λίτρων του ID.5 (6 λίτρα μεγαλύτερος από αυτόν του ID.4), με θύρα που κλείνει ηλεκτρικά και σηκώνεται πολύ ψηλά: προσοχή αν έχετε χαμηλοτάβανο γκαράζ. Με αναδιπλωμένα τα πίσω καθίσματα ο χώρος αποσκευών διαμορφώνεται στα 1.261 λίτρα, δηλαδή 14 λιγότερα από το ID.4. Κάτω από το διαιρούμενο δάπεδο μπορείτε να αποθηκεύετε τα καλώδια φόρτισης, ωστόσο δεν χωράει η εταζέρα εκεί. Επίσης, δεν υπάρχει αποθηκευτικός χώρος κάτω από το καπό.

Λόγω της γραμμής της οροφής, η ορατότητα προς τα πίσω είναι κάπως περιορισμένη και την εμποδίζει η ύπαρξη πίσω αεροτομής. Επίσης, δεν υπάρχει πίσω υαλοκαθαριστήρας. Διαθέτει τρεις υποδοχές Isofix για παιδικά καθίσματα, δύο πίσω και στη θέση του συνοδηγού.

Εν κατακλείδι
Το VW ID.5 είναι πολύ άνετο, ήσυχο και ήρεμο αυτοκίνητο υψηλής τεχνολογίας, με πλούσιο βασικό εξοπλισμό, μεγάλους χώρους, υψηλή αυτονομία και φυσικά, σέξι παρουσιαστικό. Αν αυτές είναι οι προτεραιότητές σας, έναντι της οδηγικής απόλαυσης, τότε θα πρέπει σίγουρα να το σκεφτείτε σοβαρά, αν μπορείτε να συγχωρήσετε λίγη… αναποφασιστικότητα από τους σχεδιαστές του σε ορισμένες εργονομικές επιλογές στο εσωτερικό του.

Το ID.5 ξεκινάει στην ουσία από τα 47.099 ευρώ, έχοντας συνυπολογίσει την επιδότηση 8.000 ευρώ του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Επίσης, η Volkswagen προσφέρει 7 χρόνια service στα μοντέλα ID.