Στον κανόνα της απόδρασης δεν είναι απαραίτητο το μέγιστο. Από την άλλη αν το έχεις, γιατί να μην το απολαμβάνεις. Η Triumph Tiger 1200 Rally Explorer είναι ο κιμπάρης βρετανός της Adventure σκηνής που θα σε πάρει από το χεράκι να σε βγάλει στην χιλιομετρική εξερεύνηση.
Η ολοκληρωτική του ανανέωση ήρθε το 2022 και μαζί της παρέσυρε όλη την εμπειρία της εταιρείας, αλλά και τα τεχνολογικά προικιά της.
Και όταν λέμε Triumph Tiger 1200 Rally Explorer, εννοούμε την κορωνίδα μιας γκάμας από 5 διαφορετικές εκδόσεις στα μεγάλα κυβικά, που η κάθε μια έχει το σκοπό της. Στην Ελλάδα το ρόλο της εισαγωγικής αναλαμβάνει η GT Pro (υπάρχει και απλή GT που δεν περιλαμβάνεται στους καταλόγους).
Η GT Pro Explorer είναι η φορτωμένη παροχές, αμφότερες με περισσότερο ασφάλτινο προσανατολισμό που δηλώνουν και οι χυτοί τροχοί των 19΄΄ εμπρός και 18΄΄ πίσω. Αντίστοιχα οι εκδόσεις με ακτινωτούς τροχούς 21΄΄ και 18΄΄ αναλαμβάνουν το overall κομμάτι της εξερεύνησης σε κάθε τερέν, με την ονομασία Rally Pro και Rally Explorer, με την τελευταία να απασχολεί τη δοκιμή μας.
Το γόητρο των κυβικών
Μπορεί η σέλα να ήταν ρυθμισμένη στην κατώτερη θέση, όμως τα 875 χιλιοστά ύψους της σε συνδυασμό με την πλατιά μορφή της και το μεγάλο 30λιτρο ρεζερβουάρ, απαιτεί ανάστημα. Ανάστημα και αίσθηση του βάρους τουλάχιστον σε στατική φάση.
Από τη στιγμή που ανέβεις, απλώσεις τα χέρια σου απ’ άκρη σε άκρη στο φαρδύ τιμόνι και ξεκινήσεις, διαπιστώνεις ότι το βάρος κουκουλώνεται κάτω από ένα εύστοχο ζύγισμα και οι λαβές σε χέρια και πόδια είναι σωστές, για να μην νοιώσεις στο τέλος της ημέρας ότι χρειάζεσαι φυσιοθεραπεία. Παρόλα αυτά δεν πρέπει να ξεχνάς τι οδηγείς, πρέπει να είναι μελετημένες οι προθέσεις σου στην αστική καθημερινότητα, γιατί 261 κιλά είναι αυτά, εκφραζόμενα μέσα από μπαμπάτσικη εικόνα και διαστάσεις.
Η μεγάλη Tiger υιοθετεί την σχεδιαστική φιλοσοφία της μεσαίας των 900 κυβικών, γιατι υπάρχει πλέον και η μικρή 660, αμφότερες τρικύλινδρες. Αυτομάτως αποκτά τη νέα Tiger οπτική ταυτότητα και προσθέτει σύγχρονα στοιχεία σχεδίασης αλλά και παροχών. Ένας μεγάλος κυρτός παραλληλόγραμμος LED προβολέας με φώτα ημέρας και στροφής, συμβάλλει τα μέγιστα στην νυχτερινή ορατότητα, ενώ ακριβώς πάνω από το πίσω φωτιστικό σώμα βρίσκεται το ραντάρ το οποίο ανέπτυξε η Triumph σε συνεργασία με την Continental. Μια ιδέα που έρχεται από τα αυτοκίνητα και ουσιαστικά ενημερώνει τον αναβάτη με φωτεινή ένδειξη κάτω από τους καθρέπτες για πιθανά τυφλά σημεία. Είτε σε πλησιάζει κάποιος, είτε αλλάζεις κατεύθυνση και λωρίδα χωρίς να έχεις πλήρη εικόνα. Καλοδεχούμενο και αξιόπιστο στις πληροφορίες που προσφέρει.
Ο 3κυλινδρος των 1.160 κ.εκ. κάνει καριέρα με την γραμμική έκφραση απόδοσης από το καλημέρα του ρελαντί, μέχρι το ταβάνι των 9.000 σ.α.λ. για να προσφέρει την απόδοση των 150 ίππων. Η ψυχή της μεγάλης Tiger δηλώνει παντού την μυϊκή δύναμη που κρύβει στα σπλάχνα της με μια αρχοντιά και όχι με τρομοκρατία. Τα 130 Nm ροπής μπορεί να εμφανίζονται δυο χιλιάδες στροφές χαμηλότερα, όμως η πληθωρική παρουσία ροπής είναι εμφανής από τους πρόποδες της απόδοσης. Μια γροθιά επιτάχυνσης είναι διαθέσιμη σε κάθε άνοιγμα του γκαζιού και ο τρόπος που θα την εισπράξεις εξαρτάται από την περιστροφή του δεξιού καρπού. Δεν είναι η πιο γρήγορη της πιάτσας, όμως ρεαλιστικά η δύναμη και οι επιδόσεις υπεραρκούν για τον χαρακτήρα της μοτοσυκλέτας. Το στενό και σωστά βολεμένο τελικό της εξάτμισης ψηλά στο υποπλαίσιο, εκπέμπει μια ζωηρή μπάσα μελωδία με δικύλινδρη προσομοίωση στις χαμηλές στροφές που παραμένει ευχάριστη στα αυτιά. Το Quick Shifter συμβάλλει στην ευκολία, έχει πολύ μικρές διαδρομές στον λεβιέ, αλλά δεν σε κερδίζει σε αίσθηση και σε ευκολία εύρεσης νεκράς (ειδικά εν στάση). Πιθανόν να οφείλεται στην κυνηγημένη «δημοσιογραφική» του χρήση, γιατί ιδιόκτητα Tiger δεν έχουν εμφανίσει παρόμοια συμπτώματα.
Οι νέες αναρτήσεις της Showa, με διαδρομές 220 χιλιοστά εμπρός και πίσω ανήκουν στις ημιενεργητικές, δηλαδή ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενες και δέχονται την επεμβατικότητα του αναβάτη μέσω joystick στον αριστερό διακόπτη για την ενδοτικότητά της συμπεριφοράς τους σε 9 στάδια (σφιχτής ή μαλακότερης έκφρασης). Ταυτόχρονα ζυγίζουν ανάλογα τις ανάγκες αναλόγως του βάρους αναβάτη και συνεπιβάτη ή των αποσκευών που είναι φορτωμένη η μοτοσυκλέτα. Εν ολίγοις έχεις τους αυτοματισμούς αλλά και την κατάσταση στα χέρια σου για να απολαύσεις ένα άνετο έως πολεμικό Tiger, ανάλογα με τις ανάγκες σου.

Από τον πολυδιακόπτη αριστερά εκτός από τις κλασικές λειτουργίες θα ενεργοποιήσεις ανεξάρτητα και σε τρεις διαβαθμίσεις τη θερμαινόμενη σέλα για αναβάτη – συνεπιβάτη και θα περιηγηθείς σε ένα πλήρες μενού μέσω της 7άρας οθόνης TFT του πίνακα οργάνων. Από εκεί έχεις δυνατότητα παραμετροποίησης της εικόνας και των πληροφοριών, αλλά και τον έλεγχο των ρυθμίσεών σου. Η σύνδεση και λειτουργία του κινητού μέσω Bluetooth είναι ένα μικρό δείγμα των δυνατοτήτων του. Ενδεικτικά μέχρι και λειτουργία για τον έλεγχο της GoPro επιτρέπει.
Βρετανικός τουριστικός οδηγός
Η αλήθεια είναι ότι ο μεγάλος, πληθωρικός και τουριστικός τίγρης δεν απευθύνεται στο μέσο σωματότυπο αναβάτη. Τα 261 κιλά μπορεί να κρύβονται όταν κυλίσει τους τροχούς του, όμως για να ζήσεις ευχάριστα μαζί του οφείλεις να είσαι όσο πιο κοντά στον χαρακτηρισμό δίμετρος και γυμνασμένος. Τότε θα ανακαλύψεις ότι το βρετανικό τουριστικό άλογο σερβίρει την πολυτέλεια σε δυο τροχούς και την αρτιότητα σε οτιδήποτε ζητήσει ο απαιτητικός ενδιαφερόμενος της travel σκηνής. Αν πάλι υστερείς στα σωματικά προσόντα και αναζητάς την υπεροπλία του με λιγότερες off road παροχές γιατί δεν σκοπεύεις να πατήσεις χώμα, η Triumph έχει να σου προτείνει τις ασφάλτινες εκδοχές της, που τοποθετούν το ύψος σέλας 25 χιλιοστά χαμηλότερα. Οι χώροι περισσεύουν είτε επιλέγεις solo στιγμές είτε συνεπιβάτη, ενώ οι βαλίτσες είναι εντός των αναμενόμενων παροχών για την τουριστική της αποστολή. Γενικότερα η λίστα με τα προτεινόμενα εργοστασιακά αξεσουάρ είναι παραπάνω από πλούσια.
Τα Adventure στοιχεία προκύπτουν από τους ακτινωτούς τροχούς, τις προστατευτικές χούφτες, την αλουμινένια ποδιά για τον κινητήρα και μια πλήρη προστασία από προστατευτικά κάγκελα που αγκαλιάζουν περιμετρικά φέρινγκ και κινητήρα. Οι ακτινωτοί τροχοί χρησιμοποιούν tubeless ελαστικά της Metzeler (Karoo Street), που προσφέρουν καλή αίσθηση και συμπεριφορά στον διπλό τους ρόλο, ενώ τα φρένα της Brembo εξασφαλίζουν το επιβραδυντικό αποτέλεσμα. Οι τετραπίστονες δαγκάνες Stylema, οι δίσκοι 320 χιλ. και η ακτινική τρόμπα της Magura, διαπρέπουν τόσο σε δύναμη όσο σε αίσθηση και αντοχή στην επιθετική χρήση. Πίσω η μονοπίστονη δαγκάνα σε δίσκο 282 χιλ. προσφέρει ένα αξιόπιστο υποστηρικτό ρόλο, ενώ το Cornering ABS απλοποιεί το φρενάρισμα ακόμα και υπό κλίση.
Το 49άρι μπροστινό ανάποδο πιρούνι διατηρεί μια υψηλής ποιότητας κατευθυντικότητα και μια ακλόνητη αίσθηση στην ευθεία με υψηλές ταχύτητες. Ακόμα και στον επαρχιακό με τις κοντές ευθείες και τις συνεχείς στροφές, η Tiger 1200 Rally Explorer δεν διστάζει να σερβίρει ευελιξία και πρόθεση για ζωηρές κλίσεις γεμάτες αυτοπεποίθηση για τον οδηγό. Ελάχιστα την επηρεάζει ο τροχός των 21΄΄ και γενικά κερδίζει την εμπιστοσύνη του αναβάτη ώστε να μην συμβιβάζει τον ρυθμό ροής ανάμεσα στα διαδοχικά τμήματα στροφών. Τα προγράμματα οδήγησης περιορίζονται στα ωφέλημα τρία (Road, Rain και Sport) και διαμορφώνουν την καμπύλη απόδοσης, την απόκριση στο γκάζι στο Cornering ABS και στο Traction Control ώστε να ταιριάξουν στις εκάστοτε συνθήκες. Σαφώς δεν είναι σπορ, όμως ελαφρύτερο κατά 25 κιλά σε σχέση με το παρελθόν με σωστό σετάρισμα αναρτήσεων και ζύγισμα της γεωμετρίας και με ποιοτική λειτουργεία ηλεκτρονικών, μπορεί να ακολουθεί τον ρυθμό της παρέας με ιδιαίτερη ευκολία.
Οι ιδιοτροπίες του πίσω άξονα συνήθως εμφανίζονται με ανασηκώσεις της ουράς στην επιτάχυνση που εδώ απουσιάζουν και αυτό μόνο θετικά επιδρά στην συμπεριφορά. Επιπλέον, ξενοιάζεις από τις συνεχείς λιπάνσεις που απαιτεί η αλυσίδα και απλοποιείται το τουριστικό έργο. Τα 140 χλμ./ώρα είναι ρουτίνα τα 160 – 180 χλμ./ ώρα είναι μια συνηθισμένη ξεκούραστη ταχύτητα για ταξίδι, ενώ ο ηλεκτρονικός περιορισμός της ταχύτητας στα 200 χλμ./ώρα ελάχιστα θα ενοχλήσει τον αναβάτη. Προσφέρει εξαιρετική προστασία από τον αέρα, με μία μεγάλη εύκολα ρυθμιζόμενη ζελατίνα, καλύπτοντας πλήρως τον αναβάτη σε ώμους και στήθος ώστε να ταξιδεύει ξεκούραστα καταπίνοντας αποστάσεις.
Τα λίγο παραπάνω από 5 λτ./100 χλμ. που ανακοινώνει το εργοστάσιο για τη μικτή κατανάλωση μεταφράζονται στην πράξη σε κάτι παραπάνω από επτά λίτρα που όμως έρχονται με πλήρη απελευθέρωση από πλευράς αναβάτη και όχι με συμβιβαστικό στιλ οδήγησης. Αυτό μεταφράζεται σε μια αυτονομία που ξεπερνά τα 400 χλμ. με βάση το μεγαλύτερο κατά 10 λίτρα ρεζερβουάρ της έκδοσης Rally Explorer.
Όσον αφορά τις εκτός δρόμου διαδρομές, ο όγκος και τα κιλά βάζουν φρένο στην υπερβολή, από την άλλη όμως οι σωστές λαβές και η μελετημένη θέση ώστε να το οδηγείς όρθιος, δίνουν τα πρώτα θετικά μηνύματα όταν πατήσεις χώμα. Και εδώ το ζύγισμα της Tiger 1200 Rally Explorer παραμένει εξαιρετικό ώστε να νοιώσεις πολύ καλύτερα απ’ ότι περίμενες αφήνοντας την άσφαλτο. Μπορείς να απενεργοποιήσεις το ABS πίσω και να αποκτήσεις έλεγχο στην ουρά πλασάροντάς την, όμως θυμήσου ότι η αδράνεια δεν κρύβεται και σύντομα θα σε δυσκολέψει. Και αυτό είναι το καλό σενάριο…
Βρυχηθμός αυτοπεποίθησης
Η αλήθεια είναι ότι αν θέλεις να μπαίνεις στα χώματα δεν χρειάζεσαι ούτε 1200 κυβικά ούτε τόσο βάρος, όμως από το κλειστό club των θηριωδών Adventure, το Tiger 1200 Rally Explorer προσφέρει ένα πλήρες και ομοιογενές στο σύνολο πακέτο που δεν του λείπει πραγματικά τίποτα. Χωρίς να διεκδικεί αριστεία σε ταχύτητα ή δυνατότητες στα χώματα απέναντι στο ολιγομελές τμήμα του ανταγωνισμού του, δείχνει φιλότιμο και ποιότητα υπηρεσιών ακόμα και στις πιο ακραίες απαιτήσεις. Κάτι που σε συνδυασμό με το λογικό κόστος για τις παροχές, προσθέτει πόντους στην τοποθέτησή του στην κλάση των μεγάλων Travel Adventure μοτοσυκλετών.