Η καινούργια μορφή αγωνιστικού τριημέρου για τα Grand Prix με σπριντ θα υιοθετηθεί από το GP Αζερμπαϊτζάν αυτού του Σαββατοκύριακου, και φυσικά και στους άλλους πέντε αγώνες του φετινού Πρωταθλήματος της Formula 1 που έχουν σπριντ (Αυστρία, Βέλγιο, Κατάρ, ΗΠΑ και Σάο Πάολο). Σύμφωνα με το καινούργιο πρόγραμμα τριημέρου, η αδιάφορη δεύτερη περίοδος ελεύθερων δοκιμών το πρωί του Σαββάτου θα αντικατασταθεί από μία διαδικασία κατατακτήριων δοκιμών τριών σκελών.

Οι κανονισμοί τελειοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του διαλείμματος του Απριλίου μεταξύ αγώνων, έπειτα από συζητήσεις με τους αγωνιστικούς διευθυντές των ομάδων και τη FIA στην Αγωνιστική Συμβουλευτική Επιτροπή. Οι αλλαγές εγκρίθηκαν από τις ομάδες και στη συνέχεια ομόφωνα από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού της FIA μέσω ηλεκτρονικής ψήφου.

Σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς, σε Grand Prix με σπριντ, η μορφή της Παρασκευής παραμένει αναλλοίωτη, με μόνο μία περίοδο 60 λεπτών ελεύθερων δοκιμών πριν από τις κατατακτήριες δοκιμές, που καθορίζουν τη σειρά εκκίνησης του αγώνα της Κυριακής. Το πρωί του Σαββάτου θα διεξάγεται το sprint shootout, το οποίο θα αποτελείται από τρία σκέλη (SQ1, SQ2, SQ3), διάρκειας 12, 10 και 8 λεπτών αντίστοιχα, αντί για 18, 15 και 12 που είναι οι κανονικές κατατακτήριες.

Τα αποτελέσματα του sprint shootout θα καθορίζουν τη σειρά εκκίνησης του σπριντ 100 χλμ. που θα διεξάγεται το απόγευμα του Σαββάτου και με αυτό τον τρόπο απομονώνεται από το υπόλοιπο Σαββατοκύριακο, καθώς δεν θα καθορίζει πια τη σειρά εκκίνησης του Grand Prix της Κυριακής. H χρήση ελαστικών κατά τη διάρκεια του τριημέρου ήταν από τα κεντρικά θέματα συζήτησης, καθώς κάθε οδηγός έχει στη διάθεσή του 12 σετ (8 μαλακής γόμας, 4 μέσης και 2 σκληρής ), αντί για 13 όπως συμβαίνει στους κανονικούς αγώνες.

Εντέλει, αποφασίστηκε ότι οι ομάδες θα πρέπει να διαφυλάξουν τρία καινούργια σετ ελαστικών ανά οδηγό για καθένα από τα τρία σκέλη του sprint shootout, στα δύο πρώτα εκ των οποίων (SQ1 και SQ2), θα είναι υποχρεωτική η χρήση σετ μέσης γόμας. Οι βαθμοί που θα απονέμονται στο σπριντ παραμένουν οι ίδιοι: 8-7-6-5-4-3-2-1.

Άλλο ένα μείζον ζήτημα ήταν ο τρόπος έκτισης των ποινών και η FIA ανακοίνωσε ότι οι ποινές που επιβάλλονται σε FP1, κατατακτήριες δοκιμές και το σπριντ θα επηρεάζουν τη σειρά εκκίνησης του αγώνα της Κυριακής. Μόνο οι ποινές που θα επιβάλλονται κατά τη διάρκεια του sprint shootout θα επηρεάζουν τη σειρά εκκίνησης του σπριντ.

Οι ποινές που αφορούν επιπλέον εξαρτήματα μονάδων ισχύος και κιβωτίων θα επηρεάζουν τη σειρά εκκίνησης του αγώνα, εκτός και αν παραβαίνουν τους όρους του parc ferme. Παραβάσεις όσον αφορά το τελευταίο ισοδυναμούν με εκκίνηση από το pit lane τόσο για το σπριντ όσο και για τον αγώνα της Κυριακής.

Τέσσερις μονάδες ισχύος κατά τη διάρκεια της σεζόν

Άλλο ένα μείζον θέμα ήταν η χρήση μονάδων ισχύος κατά τη διάρκεια της σεζόν, καθώς το sprint shootout, σε αντίθεση με τις ελεύθερες δοκιμές, θα απαιτεί τη λειτουργία τους σε ρυθμίσεις ύψιστης ιπποδύναμης, γεγονός που επηρεάζει τη διάρκεια ζωής τους. Η FIA ανακοίνωσε ότι μόνο για φέτος, θα επιτραπεί η χρήση τεσσάρων μονάδων ισχύος.

Πιο συγκεκριμένα, θα επιτρέπεται η χρήση τεσσάρων κινητήρων εσωτερικής καύσης, turbo, MGU-H και MGU-K χωρίς ποινή. Ωστόσο, για τις μπαταρίες του υβριδικού συστήματος και τις μονάδες ηλεκτρονικών ελέγχου (για την οποία δέχθηκε ποινή ο Charles Leclerc στο GP Σαουδικής Αραβίας), παραμένει ίδιος ο περιορισμός χρήσης δύο εξαρτημάτων κατά τη διάρκεια της σεζόν χωρίς ποινή.

Παράλληλα, αυξήθηκε ο χρόνος της διαδικασίας εκκίνησης από τα 40 στα 50 λεπτά, ώστε να υπάρχει περισσότερος χρόνος για τελετές και άλλες ανάγκες πριν από τον αγώνα. Η FIA ανέφερε ότι σε συγκεκριμένους αγώνες (βλέπε GP Λας Βέγκας, τουλάχιστον), ο επιπλέον χρόνος θα χρησιμοποιηθεί για την παρουσίαση των οδηγών στους θεατές, ενδεχομένως όπως στο GP ΗΠΑ του 2017.

Αναβάθμιση εγκαταστάσεων ομάδων

Παράλληλα, η FIA δέχθηκε να εξετάσει πιθανές εξαιρέσεις από το ανώτατο όριο εξόδων για την αναβάθμιση των εργοστασίων των ομάδων, αλλά μόνο εφόσον αφορούν τη βελτίωση της βιωσιμότητας των εγκαταστάσεων. Η Williams ήταν μία από τις ομάδες που ζητούσε περισσότερη ελευθερία κινήσεων όσον αφορά την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του Grove, που είχαν μείνει πίσω σε εξέλιξη την περίοδο που η βρετανική ομάδα δεν είχε το κατάλληλο budget να τις εκσυγχρονίσει.

Η FIA ανέφερε: «Μια ειδική ομάδα ανθρώπων από τη Συμβουλευτική Οικονομική Επιτροπή (FAC) έχει αναπτύξει πρόταση για τη θέσπιση εξαίρεσης δαπανών που αφορούν ορισμένες πρωτοβουλίες βιωσιμότητας από το 2023 και έπειτα, με ιδιαίτερη έμφαση στις περιβαλλοντικές ανησυχίες. Μετά την υποστήριξη από τα μέλη της FAC και την έγκριση της Επιτροπής, ορισμένες δαπάνες πρωτοβουλιών βιωσιμότητας θα εξαιρούνται πλέον από το ανώτατο όριο εξόδων».

«Οι εξαιρέσεις αυτές καλύπτουν, μεταξύ άλλων, δαπάνες που σχετίζονται με την εγκατάσταση βιώσιμων υποδομών, τον έλεγχο και την παρακολούθηση του αποτυπώματος άνθρακα των ομάδων, δωρεές σε φιλανθρωπικά ιδρύματα που ασχολούνται με την προώθηση έργων περιβαλλοντικής βιωσιμότητας και προγράμματα αντιστάθμισης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Η FAC θα συνεχίσει να βελτιώνει αυτόν τον κανονισμό».