Διαβάστε στο motorone.gr: 70 χρόνια Ράλλυ Ακρόπολις: Όλοι οι νικητές του αγώνα
Το ημερολόγιο έγραφε 30 Νοεμβρίου του 1951, όταν διοργανώθηκε ο πρώτος μεταπολεμικός αγώνας αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Το “Ελληνικό Ράλλυ” ξεκίνησε από το θέατρο Ηρώδου του Αττικού και, ύστερα από 1.923 χλμ. και 42 ώρες, ο Πέτρος Περατικός στέφθηκε νικητής οδηγώντας ένα Fiat 1400.
Την επόμενη χρονιά, o αντιπρόεδρος της ΕΛΠΑ και επικεφαλής της Μόνιμης Επιτροπής Αγώνων, Απόστολος Νικολαΐδης (ο γνωστός αθλητής και παράγοντας του Παναθηναϊκού), πρότεινε στη Λέσχη να αναλάβει υπό την αιγίδα της τη διοργάνωση ενός αγώνα. Το “Ράλλυ ΕΛΠΑ” κέρδισε ο Τζόνι Πεσμαζόγλου με τη «Γουρούνα» του, μια Chevrolet V8.
Για το 1953, ο Νικολαΐδης (ο οποίος μετέπειτα θα γινόταν πρόεδρος της ΕΛΠΑ, το 1961-1978) πρότεινε ο αγώνας να αναχθεί σε διεθνής και να μετονομαστεί σε Ράλλυ Ακρόπολις, σηματοδοτώντας την αρχή μιας εμβληματικής ιστορίας 70 χρόνων.
Η εκκίνηση του πρώτου Ράλλυ Ακρόπολις έγινε στις 29 Μαΐου 1953, με 26 πληρώματα (19 ελληνικά και 7 από το εξωτερικό) να συμμετέχουν στη σκληρή δοκιμασία των 1.728 χλμ., η οποία ανέδειξε νικητή τον Νίκο Παπαμιχαήλ με Jaguar XK120. Τις επόμενες δύο χρονιές, τη νίκη πήραν ο Πέτρος Παπαδόπουλος (Opel Rekord) και ο Τζόνι Πεσματζόγλου (Opel Kapitan).
Το 1956 το Ράλλυ Ακρόπολις αναβαθμίστηκε και πλέον προσμετρούσε στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ – το οποίο είχε ξεκινήσει επίσης το 1953. Στα μέσα της δεκαετίας του ‘60, το Ράλλυ Ακρόπολις χαρακτηριζόταν ως ένας από τους πιο σκληρούς και μεγαλύτερους σε διάρκεια αγώνες. Εκείνη την εποχή, τα ράλλυ ήταν ιδανικός τρόπος για να προβληθεί η αξία και η αντοχή ενός αυτοκινήτου και ο τερματισμός στα σκληρά ελληνικά χώματα αποτελούσε πραγματικό άθλο. Έτσι το 1973, το Ακρόπολις συμπεριλήφθηκε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ που μόλις είχε θεσμοθετηθεί.
Στα 70 χρόνια του Ράλλυ Ακρόπολις, ο τίτλος του πολυνίκη ανήκει στον Colin McRae. Ο Σκοτσέζος έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής για τον τρόπο οδήγησής του (flat out) και κατέχει μέχρι σήμερα τις περισσότερες νίκες στην ιστορία του εθνικού μας αγώνα. Από τις 5 του πρωτιές, οι δύο είναι με Subaru Impeza (1996, 1998) και οι τρεις με Ford Focus (2000, 2001, 2002). Ο McRae έχει κατακτήσει μία φορά τον τίτλο οδηγών του WRC, το 1995. Δυστυχώς σκοτώθηκε μαζί με το γιο και δύο φίλους του το 2007, όταν έπεσε το ελικόπτερο στο οποίο επέβαιναν.
Το στίγμα της στην ιστορία του Ράλλυ Ακρόπολις έχει αφήσει και η Γαλλίδα Michele Mouton, η ικανότερη γυναίκα που έχει αγωνιστεί στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ μέχρι σήμερα. Το 1982, με συνοδηγό την Fabrizia Pons, έγιναν το πρώτο και μοναδικό γυναικείο πλήρωμα που έχει κατακτήσει τη νίκη στο ελληνικό ράλλυ του WRC, με το επαναστατικό, τετρακίνητο και υπερτροφοδοτούμενο Audi Quattro. Εκείνη τη χρονιά η Mouton ήρθε δεύτερη στη βαθμολογία οδηγών, παίρνοντας με το Quattro συνολικά τρεις νίκες.
Colin McRae (Ford Focus), Ράλλυ Ακρόπολις 1999
Σε επίπεδο αυτοκινήτων, το Focus RS WRC είναι το μοντέλο με τις περισσότερες νίκες στο Ράλλυ Ακρόπολις. Έχει κερδίσει 7 φορές, δηλαδή μία περισσότερη από την Lancia Delta Group A, ενώ είναι και το μοναδικό αυτοκίνητο που έχει καταφέρει να κάνει το «1-2-3-4» στην ιστορία του αγώνα. Συνολικά, η Ford έχει κερδίσει 17 φορές στο Ακρόπολις, έναντι 8 των Lancia και Citroen και 5 της Subaru.