Έχοντας εξασφαλίσει μαθηματικά το φετινό τίτλο στο σπριντ του Κατάρ, ο Max Verstappen κυνηγά την 50ή νίκη της καριέρας του στη Formula 1 στο Grand Prix ΗΠΑ που θα διεξαχθεί αυτό το Σαββατοκύριακο στην πίστα του Circuit of the Americas στο Austin του Τέξας, καθώς επίσης και να ισοφαρίσει το ρεκόρ των περισσότερων νικών σε μία σεζόν, το οποίο κατέχει ο ίδιος από πέρυσι, με 15.

Για πρώτη φορά στην ιστορία του, το Austin θα φιλοξενήσει αγωνιστικό τριήμερο με σπριντ, το 5ο και προτελευταίο της φετινής σεζόν της Formula 1. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχει μόνο 1 ώρα ελεύθερων δοκιμών πριν από τη διεξαγωγή των κατατακτήριων της Παρασκευής, που θα καθορίσουν τη σειρά εκκίνησης του αγώνα της Κυριακής. Το Σάββατο, το sprint shootout θα καθορίσει τη σειρά εκκίνησης του σπριντ. Πρόκειται για τον πρώτο από τρεις αγώνες σε διαδοχικά Σαββατοκύριακα με τα GP Μεξικού και Βραζιλίας να το ακολουθούν στο τελικό κομμάτι της σεζόν, που περιέχει 5 Grand Prix σε 6 εβδομάδες.

Στις γρήγορες στροφές του Austin, η McLaren αναμένεται να αποδώσει καλά, ερχόμενη από δύο διπλές παρουσίες στο βάθρο στους δύο τελευταίους αγώνες, αλλά εάν επικρατούν πολύ υψηλές θερμοκρασίες αυτό ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά την ανταγωνιστικότητα του βρετανικού μονοθεσίου. Αξίζει να αναφερθεί ότι η McLaren ανακοίνωσε ότι ενέταξε στο πρόγραμμα νεαρών οδηγών της (το οποίο διευθύνει ο 5 φορές νικητής των 24 Ωρών του Le Mans, Emanuele Pirro) το 19χρονο Βραζιλιάνο Gabriel Bortoleto, Πρωταθλητή της Formula 3 φέτος.

Η Mercedes αναμένεται να είναι καλύτερη στις αργές στροφές, αλλά μένει να διαπιστωθεί πως θα επηρεάσουν το γερμανικό μονοθέσιο οι ανομοιομορφίες του ασφαλτοτάπητα. Στο οπλοστάσιο της W14 θα προστεθεί ένα τροποποιημένο δάπεδο αυτό το Σαββατοκύριακο και αναμένεται να φέρει κέρδη περίπου 1 δέκατου του δλ. στο γύρο. Η Ferrari αναμένεται να δυσκολευτεί στις γρήγορες εναλλαγές κατεύθυνσης των στροφών του 1ου sector, αλλά θα βασιστεί στην ταχύτητα από την έξοδο των αργών στροφών.

Οι Red Bull και Haas θα αγωνιστούν με ειδικό χρωματισμό στο GP ΗΠΑ με τη μικρή αμερικανική ομάδα να παρουσιάζει σημαντικές αναβαθμίσεις στη διαμόρφωση των καλυμμάτων των ψυγείων του μονοθεσίου της, τα οποία θα έχουν πλέον donwash μορφή (καθοδική προς τα πίσω), όπως συμβαίνει πλέον με την πλειονότητα του grid.

H Alpine ανακοίνωσε ότι μεγάλοι αστέρες του παγκόσμιου αθλητικού στερεώματος, και ορισμένοι παίκτες του NFL, έγιναν επενδυτές της ομάδας. Αναμένεται ότι ο Daniel Ricciardo θα επιστρέψει στο cockpit της AlphaTauri για το GP ΗΠΑ έπειτα από τον τραυματισμό του στις ελεύθερες δοκιμές του GP Ολλανδίας. Η ιταλική ομάδα αναμένεται να συνεχίσει να αναβαθμίζει το μονοθέσιό της έως το τέλος της σεζόν και μετά την καινούργια πίσω ανάρτηση που παρουσιάστηκε στη Σιγκαπούρη, η ομάδα αναμένεται να φέρει ένα αναβαθμισμένο δάπεδο στο Austin.

Χαρακτηριστικά πίστας

Η πίστα του Austin είναι η πιο ανομοιόμορφη της σεζόν, καθώς έχει χτιστεί σε ελώδες έδαφος και η τοποθεσία των ανωμαλιών αλλάζει χρόνο με το χρόνο. Πρόκειται για μία από τις καλύτερες χαράξεις του Γερμανού αρχιτέκτονα Hermann Tilke, o οποίος συνέθεσε στοιχεία από άλλες πίστες. Οι στροφές 3-6 είναι εμπνευσμένες από τις Maggotts και Becketts του Silverstone, οι 12-15 από το τμήμα του σταδίου στο Hockenheim και οι 16-18 από την παρατεταμένη στροφή 8 με πολλαπλές κορυφές της Τουρκίας. Η τελευταία στροφή της πίστας μετονομάστηκε το 2022 σε «The Andretti», προς τιμήν του Αμερικανού Πρωταθλητή της F1 το 1978, Mario Andretti.

Το αριστερόστροφο Austin απαιτεί αρκετά υψηλά επίπεδα αεροδυναμικού φορτίου και το DRS έχει μεγάλη επίδραση. Τα μονοθέσια θα είναι εξοπλισμένα με μεγάλες πίσω αεροτομές και στις γρήγορες στροφές του 1ου sector χρειάζονται ένα ισχυρό εμπρός μέρος για τις ταχύτατες αλληλένδετες καμπές, όπου μπορεί να χαθεί πολύς χρόνος, καθώς ένα λάθος σε μία από αυτές επηρεάζει όλες όσες ακολουθούν.

Η προσέγγιση στην 1η στροφή αποτελεί την πιο απότομη ανωφέρεια της σεζόν, καθώς τα μονοθέσια «ανεβαίνουν» ύψος 30 μέτρων μέσα σε μόλις 200 μ. απόστασης. Η ακολουθία στροφών μεταξύ 2-7 διανύεται με μέση ταχύτητα 250 χλμ./ώρα με τα μονοθέσια να στρίβουν συνεχώς για περισσότερα από 800 μέτρα. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες σε διάρκεια ακολουθίες στροφών της χρονιάς. Τα κιβώτια λειτουργούν… υπερωρίες, με 70 αλλαγές σχέσης ανά γύρο.

Επίσης, η προσέγγιση για τη στροφή 12 αποτελεί ένα από τα πιο ισχυρά φρεναρίσματα της σεζόν, με 5 G επιβράδυνσης να ασκούνται στο σώμα του οδηγού και το μονοθέσιο. Πολλές από τις στροφές του Austin (όπως οι 1, 11 και 15) έχουν διευρυμένο πλάτος πίστας στην είσοδό τους για να δημιουργούν περισσότερες ευκαιρίες προσπερασμάτων. Στην προσέγγιση της στροφής 15 τα μονοθέσια στρίβουν και φρενάρουν ταυτόχρονα, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε μπλοκαρίσματα φρένων.

Ελαστικά

Λόγω των ανομοιομορφιών, οι ομάδες ενδέχεται να αναγκαστούν να ανυψώσουν τα μονοθέσιά τους από το έδαφος, χάνοντας κάτι σε απόδοση. Η Pirelli έχει επιλέξει μέσης σκληρότητας γόμες με τη C2 να είναι η σκληρή, η C3 η μέση και η C4 η μαλακή για αυτό το Σαββατοκύριακο. Οι ελάχιστες πιέσεις ελαστικών στους 70 βαθμούς Κελσίου έχουν διαμορφωθεί στα 23 psi μπροστά και 20 psi στον πίσω άξονα.

Πέραν από τα υψηλά πλευρικά φορτία που αναπτύσσονται στις γρήγορες στροφές, υπάρχουν επίσης ισχυρά φρεναρίσματα και επιταχύνσεις από αργές στροφές, οπότε τα ελαστικά καταπονούνται αρκετά. Ο περιοριστικός παράγοντας εξαρτάται από τις συνθήκες, αν και συνήθως τείνει να είναι η -κυρίως θερμική– καταπόνηση των εμπρός ελαστικών, ενώ το graining είναι αρκετά σπάνιο φαινόμενο. Ο ασφαλτοτάπητας παρέχει υψηλά επίπεδα πρόσφυσης και είναι αρκετά φθοροποιός.

Πρόγραμμα τριημέρου
Παρασκευή 20 Οκτωβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 20:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 00:00
Σάββατο 21 Οκτωβρίου
Sprint shootout: 20:30
Σπριντ: 01:00
Κυριακή 22 Οκτωβρίου
Αγώνας: 22:00

GP ΗΠΑ
18ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2023
Πίστα: Circuit of the Americas
Μήκος πίστας: 5.513 μ.
Γύροι: 56
Συνολική απόσταση αγώνα: 308,405 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:36.169 (206,374 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – C. Leclerc (Ferrari), 2019
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:32.029 (215,658 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – V. Bottas (Mercedes), 2019
Στροφές: 20 (11 αριστερές, 9 δεξιές)
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 11-12 και 20-1)
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 414 μ.
Θέση pole position: Αριστερά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 240 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 53%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 64%
Χρόνος πέδησης στο γύρο: 18%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 70
Μέγιστη πλευρική επιτάχυνση: 4,1 G (στροφή 5)
Μέγιστη ταχύτητα: 321 χλμ./ώρα
Κατανάλωση καυσίμου: Υψηλή
Καταπόνηση φρένων: Μέση
Πιθανότητα αυτοκινήτου ασφαλείας: 20%
Πιθανότητα βροχής: 24%