Διαβάστε στο motorone.gr: 5 HOT υβριδικά της ελληνικής αγοράς
Η υβριδική τεχνολογία αποτελεί το ιδανικό σκαλοπάτι για την μετάβαση στην 100% ηλεκτροκίνηση.
Εκμεταλλεύεται τις αρετές της ηλεκτρικής ενέργειας για να μειώσει κατανάλωση και ρύπους, χωρίς να εξαρτάται απόλυτα από το δημόσιο δίκτυο φόρτισης που βρίσκεται ακόμη σε ανάπτυξη και θέτει περιορισμούς στις μεγαλύτερες διαδρομές.
Υπάρχουν διάφορα υβριδικά συστήματα, η αρχή λειτουργίας τους ωστόσο είναι κοινή. Ένα υβριδικό αυτοκίνητο συνδυάζει συνήθως ένα κινητήρα εσωτερικής καύσης με ένα ή περισσότερους ηλεκτροκινητήρες.
Στην επιτάχυνση, το ηλεκτρικό σύστημα συνδράμει τον κινητήρα εσωτερικής καύσης έτσι ώστε αυτός να «πιέζεται» λιγότερο και να χρειάζεται κατά συνέπεια μικρότερες ποσότητες καυσίμου. Στο ρολάρισμα ή στην επιβράδυνση, το σύστημα αντιστρέφει τη λειτουργία του και το ηλεκτρικό σύστημα χρησιμοποιεί την κινητική ενέργεια – που αλλιώς θα πήγαινε χαμένη – για να φορτίσει τη μπαταρία του. Κατά τη λειτουργία του, το σύστημα κίνησης μπορεί να παίρνει ισχύ είτε από μία μόνο πηγή (κινητήρα εσωτερικής καύσης ή ηλεκτροκινητήρα) είτε από όλες ταυτόχρονα, μειώνοντας έτσι δραστικά ή μηδενίζοντας ακόμη σε κάποιες περιπτώσεις, την κατανάλωση καυσίμου.
Σε κάθε περίπτωση τα υβριδικά οχήματα αποδεικνύονται πιο οικονομικά από τα συμβατικά, με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Υπάρχουν επίσης και άλλα οικονομικά – και όχι μόνο – οφέλη, όπως το ότι τα σύγχρονα υβριδικά συνήθως δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας λόγω χαμηλών ρύπων CO2 (κάτω από 122 g/km), ενώ κυκλοφορούν ελεύθερα καθημερινά στον δακτύλιο της Αθήνας.
Οι βασικές κατηγορίες υβριδικής τεχνολογίας είναι οι 3+1:
Mild Hybrid ή ήπια υβριδική, Full / Strong Hybrid και Plug-in Hybrid, ενώ υπάρχουν και τα ηλεκτροκίνητα με σύστημα Range Extender
MILD HYBRID
Τα πιο απλά υβριδικά συστήματα διαθέτουν μια μικρή μπαταρία 12V, 24V ή 48V η οποία συνήθως βρίσκεται είτε κάτω από το κάθισμα του οδηγού είτε κάτω από το δάπεδο του πορτμπαγκάζ και φροντίζει τόσο για την εκκίνηση και την υποβοήθηση του κινητήρα όσο και για την παροχή ενέργειας σε δευτερεύοντα συστήματα του αυτοκινήτου. Στο φρενάρισμα το σύστημα φορτίζει τη μπαταρία και στην επιτάχυνση βοηθά τον κινητήρα μειώνοντας έτσι την κατανάλωση. Στα πιο ισχυρά συστήματα 48V, ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να κινήσει μόνος του το όχημα για λίγα χλμ. σε χαμηλές ταχύτητες ή στους ελιγμούς στάθμευσης, με σβηστό τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.
FULL / STRONG HYBRID
Τα full ή strong hybrid αυτοκίνητα έχουν ενισχυμένο σύστημα κίνησης και μεγαλύτερη μπαταρία, η οποία (όπως και στην περίπτωση των MHEV) δεν φορτίζεται από εξωτερική πηγή, αλλά όταν το αυτοκίνητο ρολάρει ή ο οδηγός πατάει το φρένο. Τα full hybrid αυτοκίνητα πετυχαίνουν μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου και μπορούν να κινηθούν αμιγώς ηλεκτρικά, χωρίς ρύπους για πολύ μικρές αποστάσεις (2-3 χλμ). Υπάρχουν επίσης πιο πολύπλοκα συστήματα όπου την κίνηση αναλαμβάνει είτε κατά κανόνα είτε αποκλειστικά ο ηλεκτροκινητήρας, με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης να αναλαμβάνει κυρίως ή αποκλειστικά την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
PLUG-IN HYBRID
Τα plug-in hybrid συνδυάζουν τις δυνατότητες των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων με την εμβέλεια των συμβατικών. Έχουν μεγαλύτερη και βαρύτερη μπαταρία, η οποία μπορεί να φορτίζει τόσο εν κινήσει όσο και από εξωτερική παροχή (φορτιστή ή απλή πρίζα). Συνήθως έχουν ηλεκτρική αυτονομία περίπου 60-100 χλμ, αρκεί η μέγιστη ταχύτητα να μην ξεπερνά τα 120-130 χλμ/ώρα. Αυτό σημαίνει πως μπορούν να κάνουν τις καθημερινές αστικές μετακινήσεις αμιγώς ηλεκτρικά, με εξαιρετικά χαμηλό κόστος και χωρίς να ρυπαίνουν, ενώ παράλληλα πραγματοποιούν μακρινά ταξίδια χωρίς το άγχος της ηλεκτρικής αυτονομίας ή την ανάγκη πολύωρης στάσης για φόρτιση της μπαταρίας τους.
RANGE EXTENDER
Σε αυτή την κατηγορία η κίνηση γίνεται αποκλειστικά από τον ή τους ηλεκτροκινητήρες, με τη μπαταρία να φορτίζει τόσο εν κινήσει όσο και από εξωτερική παροχή, όπως στα αμιγώς ηλεκτρικά ή τα Plug-in υβριδικά μοντέλα. Παράλληλα υπάρχει κι ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης ο οποίος έχει απολειστικό ρόλο την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας για τη φόρτιση της μπαταρίας όταν αυτή αδειάσει, ή/και την τροφοδοσία του ηλεκτροκινητήρα όταν χρειαστεί. Ουσιαστικά έχουμε δηλαδή να κάνουμε με 100% ηλεκτροκίνητα οχήματα, στα οποία υπάρχει και μια γεννήτρια που παράγει ηλεκτρική ενέργεια για να αυξήσει την αυτονομία της μπαταρίας.
Εκμεταλλεύεται τις αρετές της ηλεκτρικής ενέργειας για να μειώσει κατανάλωση και ρύπους, χωρίς να εξαρτάται απόλυτα από το δημόσιο δίκτυο φόρτισης που βρίσκεται ακόμη σε ανάπτυξη και θέτει περιορισμούς στις μεγαλύτερες διαδρομές.
Υπάρχουν διάφορα υβριδικά συστήματα, η αρχή λειτουργίας τους ωστόσο είναι κοινή. Ένα υβριδικό αυτοκίνητο συνδυάζει συνήθως ένα κινητήρα εσωτερικής καύσης με ένα ή περισσότερους ηλεκτροκινητήρες.
Στην επιτάχυνση, το ηλεκτρικό σύστημα συνδράμει τον κινητήρα εσωτερικής καύσης έτσι ώστε αυτός να «πιέζεται» λιγότερο και να χρειάζεται κατά συνέπεια μικρότερες ποσότητες καυσίμου. Στο ρολάρισμα ή στην επιβράδυνση, το σύστημα αντιστρέφει τη λειτουργία του και το ηλεκτρικό σύστημα χρησιμοποιεί την κινητική ενέργεια – που αλλιώς θα πήγαινε χαμένη – για να φορτίσει τη μπαταρία του. Κατά τη λειτουργία του, το σύστημα κίνησης μπορεί να παίρνει ισχύ είτε από μία μόνο πηγή (κινητήρα εσωτερικής καύσης ή ηλεκτροκινητήρα) είτε από όλες ταυτόχρονα, μειώνοντας έτσι δραστικά ή μηδενίζοντας ακόμη σε κάποιες περιπτώσεις, την κατανάλωση καυσίμου.
Σε κάθε περίπτωση τα υβριδικά οχήματα αποδεικνύονται πιο οικονομικά από τα συμβατικά, με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Υπάρχουν επίσης και άλλα οικονομικά – και όχι μόνο – οφέλη, όπως το ότι τα σύγχρονα υβριδικά συνήθως δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας λόγω χαμηλών ρύπων CO2 (κάτω από 122 g/km), ενώ κυκλοφορούν ελεύθερα καθημερινά στον δακτύλιο της Αθήνας.
Οι βασικές κατηγορίες υβριδικής τεχνολογίας είναι οι 3+1:
Mild Hybrid ή ήπια υβριδική, Full / Strong Hybrid και Plug-in Hybrid, ενώ υπάρχουν και τα ηλεκτροκίνητα με σύστημα Range Extender
MILD HYBRID
Τα πιο απλά υβριδικά συστήματα διαθέτουν μια μικρή μπαταρία 12V, 24V ή 48V η οποία συνήθως βρίσκεται είτε κάτω από το κάθισμα του οδηγού είτε κάτω από το δάπεδο του πορτμπαγκάζ και φροντίζει τόσο για την εκκίνηση και την υποβοήθηση του κινητήρα όσο και για την παροχή ενέργειας σε δευτερεύοντα συστήματα του αυτοκινήτου. Στο φρενάρισμα το σύστημα φορτίζει τη μπαταρία και στην επιτάχυνση βοηθά τον κινητήρα μειώνοντας έτσι την κατανάλωση. Στα πιο ισχυρά συστήματα 48V, ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να κινήσει μόνος του το όχημα για λίγα χλμ. σε χαμηλές ταχύτητες ή στους ελιγμούς στάθμευσης, με σβηστό τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.
FULL / STRONG HYBRID
Τα full ή strong hybrid αυτοκίνητα έχουν ενισχυμένο σύστημα κίνησης και μεγαλύτερη μπαταρία, η οποία (όπως και στην περίπτωση των MHEV) δεν φορτίζεται από εξωτερική πηγή, αλλά όταν το αυτοκίνητο ρολάρει ή ο οδηγός πατάει το φρένο. Τα full hybrid αυτοκίνητα πετυχαίνουν μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου και μπορούν να κινηθούν αμιγώς ηλεκτρικά, χωρίς ρύπους για πολύ μικρές αποστάσεις (2-3 χλμ). Υπάρχουν επίσης πιο πολύπλοκα συστήματα όπου την κίνηση αναλαμβάνει είτε κατά κανόνα είτε αποκλειστικά ο ηλεκτροκινητήρας, με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης να αναλαμβάνει κυρίως ή αποκλειστικά την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
PLUG-IN HYBRID
Τα plug-in hybrid συνδυάζουν τις δυνατότητες των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων με την εμβέλεια των συμβατικών. Έχουν μεγαλύτερη και βαρύτερη μπαταρία, η οποία μπορεί να φορτίζει τόσο εν κινήσει όσο και από εξωτερική παροχή (φορτιστή ή απλή πρίζα). Συνήθως έχουν ηλεκτρική αυτονομία περίπου 60-100 χλμ, αρκεί η μέγιστη ταχύτητα να μην ξεπερνά τα 120-130 χλμ/ώρα. Αυτό σημαίνει πως μπορούν να κάνουν τις καθημερινές αστικές μετακινήσεις αμιγώς ηλεκτρικά, με εξαιρετικά χαμηλό κόστος και χωρίς να ρυπαίνουν, ενώ παράλληλα πραγματοποιούν μακρινά ταξίδια χωρίς το άγχος της ηλεκτρικής αυτονομίας ή την ανάγκη πολύωρης στάσης για φόρτιση της μπαταρίας τους.
RANGE EXTENDER
Σε αυτή την κατηγορία η κίνηση γίνεται αποκλειστικά από τον ή τους ηλεκτροκινητήρες, με τη μπαταρία να φορτίζει τόσο εν κινήσει όσο και από εξωτερική παροχή, όπως στα αμιγώς ηλεκτρικά ή τα Plug-in υβριδικά μοντέλα. Παράλληλα υπάρχει κι ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης ο οποίος έχει απολειστικό ρόλο την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας για τη φόρτιση της μπαταρίας όταν αυτή αδειάσει, ή/και την τροφοδοσία του ηλεκτροκινητήρα όταν χρειαστεί. Ουσιαστικά έχουμε δηλαδή να κάνουμε με 100% ηλεκτροκίνητα οχήματα, στα οποία υπάρχει και μια γεννήτρια που παράγει ηλεκτρική ενέργεια για να αυξήσει την αυτονομία της μπαταρίας.