Οδηγείς επιθετικά; Το αυτοκίνητο θα σε σταματάει αυτόματα!
Η Αμερικανική General Motors δημιούργησε ένα νέο σύστημα με στόχο την καταπολέμηση της επιθετικής οδήγησης. Το σύστημα – το οποίο μάλιστα η GM κατοχύρωσε με πατέντα – χρησιμοποιεί διάφορους αισθητήρες σε όλο το όχημα για να ανιχνεύσει τα επίπεδα θυμού του οδηγού.
Εάν ο οδηγός αλλάζει γρήγορα λωρίδες, βρίζει ή οδηγεί υπερβολικά κοντά στον μπροστινό του, το σύστημα θα μπορεί να κρίνει ότι η ψυχική του διάθεση δεν είναι κατάλληλη για να οδηγεί, ενώ θα έχει και τη δυνατότητα να λάβει ορισμένα μέτρα για να αντιμετωπίσει την κατάσταση. Το πρώτο στάδιο είναι μια απλή προειδοποίηση, προτείνοντας στον οδηγό να πάρει κάποιες ανάσες και να ηρεμήσει. Το επόμενο στάδιο είναι να προτείνει στον οδηγό να καλέσει κάποιο δικό του άτομο ώστε να μιλήσει και να εκφράσει το τι του συμβαίνει. Αν όλα αυτά δεν βοηθήσουν, το τρίτο στάδιο είναι μια αυτόματη κλήση σε έναν ειδικό ο οποίος έχει ως στόχο να ηρεμήσει τον οδηγό – είτε το θέλει είτε όχι.
Στην πατέντα γίνεται λόγος και για χρήση των αυτόματων συστημάτων υποβοήθησης, ουσιαστικά αφαιρώντας τον οδηγό από την εξίσωση. Αυτό σημαίνει πως αν το σύστημα “πιάσει” τον οδηγό να κινείται επιθετικά, τα αυτόματα συστήματα θα παίρνουν τον έλεγχο του οχήματος, πιθανώς… ακινητοποιώντας το στην άκρη του δρόμου.
Φυσικά όπως με όλες τις πατέντες, δεν υπάρχει ακόμη καμία εγγύηση ότι το σύστημα θα περάσει στην παραγωγή, καθώς τίθενται σημαντικά ερωτήματα ηθικής της τεχνολογίας αλλά και κατά πόσο είναι νόμιμο και ασφαλές να παρεμβαίνουν τόσο συχνά τα συστήματα κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Το μόνο σίγουρο είναι πως, ως οδηγοί, οφείλουμε να παραμένουμε ήρεμοι και συγκεντρωμένοι πίσω από το τιμόνι, ακόμα και αν υπάρχει κάποιος ανεγκέφαλος ο οποίος «προκαλεί» με την οδήγησή του.
Εάν ο οδηγός αλλάζει γρήγορα λωρίδες, βρίζει ή οδηγεί υπερβολικά κοντά στον μπροστινό του, το σύστημα θα μπορεί να κρίνει ότι η ψυχική του διάθεση δεν είναι κατάλληλη για να οδηγεί, ενώ θα έχει και τη δυνατότητα να λάβει ορισμένα μέτρα για να αντιμετωπίσει την κατάσταση. Το πρώτο στάδιο είναι μια απλή προειδοποίηση, προτείνοντας στον οδηγό να πάρει κάποιες ανάσες και να ηρεμήσει. Το επόμενο στάδιο είναι να προτείνει στον οδηγό να καλέσει κάποιο δικό του άτομο ώστε να μιλήσει και να εκφράσει το τι του συμβαίνει. Αν όλα αυτά δεν βοηθήσουν, το τρίτο στάδιο είναι μια αυτόματη κλήση σε έναν ειδικό ο οποίος έχει ως στόχο να ηρεμήσει τον οδηγό – είτε το θέλει είτε όχι.
Στην πατέντα γίνεται λόγος και για χρήση των αυτόματων συστημάτων υποβοήθησης, ουσιαστικά αφαιρώντας τον οδηγό από την εξίσωση. Αυτό σημαίνει πως αν το σύστημα “πιάσει” τον οδηγό να κινείται επιθετικά, τα αυτόματα συστήματα θα παίρνουν τον έλεγχο του οχήματος, πιθανώς… ακινητοποιώντας το στην άκρη του δρόμου.
Φυσικά όπως με όλες τις πατέντες, δεν υπάρχει ακόμη καμία εγγύηση ότι το σύστημα θα περάσει στην παραγωγή, καθώς τίθενται σημαντικά ερωτήματα ηθικής της τεχνολογίας αλλά και κατά πόσο είναι νόμιμο και ασφαλές να παρεμβαίνουν τόσο συχνά τα συστήματα κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Το μόνο σίγουρο είναι πως, ως οδηγοί, οφείλουμε να παραμένουμε ήρεμοι και συγκεντρωμένοι πίσω από το τιμόνι, ακόμα και αν υπάρχει κάποιος ανεγκέφαλος ο οποίος «προκαλεί» με την οδήγησή του.