F1-GP Ισπανίας: Προεπισκόπηση πίστας, ωράρια
Ο 10ος γύρος της φετινής σεζόν της Formula 1 θα είναι το Grand Prix Ισπανίας, το οποίο θα διεξαχθεί στην πίστα της Βαρκελώνης. Εξετάζουμε τα κύρια χαρακτηριστικά της και τις απαιτήσεις από τα ελαστικά
H πίστα της Βαρκελώνης, που φιλοξενεί το Grand Prix Ισπανίας της Formula 1 από το 1991, έχει υπάρξει γνώριμο πεδίο δοκιμών για πολλά χρόνια, λόγω της μεγάλης ποικιλίας στροφών που διαθέτει η χάραξή της, μήκους 4.657 μ., με 14 στροφές. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να είναι μία από τις πίστες που γνωρίζουν πολύ καλά οι οδηγοί.
Οι αργές στροφές (όπως οι 5 και 10) αναδεικνύουν τα μονοθέσια με καλή μηχανική πρόσφυση, ενώ οι ταχύτερες όπως οι 3 και 9 ευνοούν μονοθέσια με καλύτερη αεροδυναμική απόδοση. Όπως συνέβη και πέρυσι, θα χρησιμοποιείται η γρήγορη χάραξη, χωρίς το chicane που είχε αντικαταστήσει την ταχύτατη τελευταία στροφή για 16 χρόνια (2007-2022).
Οι περισσότερες από τις αργές στροφές είναι αριστερές και οι περισσότερες από τις δεξιές είναι γρήγορες. Συνεπώς, οι ομάδες ενδέχεται να υιοθετήσουν ελαφρώς διαφορετικές ρυθμίσεις στην αριστερή και τη δεξιά πλευρά των μονοθεσίων. Αυτό το χαρακτηριστικό της πίστας σημαίνει επίσης ότι τα ελαστικά της αριστερής πλευράς καταπονούνται πιο γρήγορα, ενώ τα ελαστικά της δεξιάς πλευράς λειτουργούν σε χαμηλότερες θερμοκρασίες.
Λόγω των πολλαπλών γρήγορων στροφών, ο περιοριστικός παράγοντας τείνει να είναι η πρόσφυση και η καταπόνηση του εμπρός αριστερού ελαστικού, το οποίο δέχεται υψηλά πλευρικά φορτία για αρκετά δευτερόλεπτα στην παρατεταμένη δεξιά στροφή 3.
Η Pirelli έχει επιλέξει τις πιο σκληρές γόμες ελαστικών (C1, C2, C3) για το Grand Prix Ισπανίας, οι οποίες είχαν χρησιμοποιηθεί τελευταία φορά στον εναρκτήριο αγώνα της σεζόν, το GP Μπαχρέιν. Με τραχύ ασφαλτοτάπητα, η Βαρκελώνη είναι μία από τις πιο απαιτητικές πίστες της χρονιάς όσον αφορά τα ελαστικά, και οι ελάχιστες πιέσεις που έχουν οριστεί από την Pirelli είναι αρκετά αυξημένες: 25,5 psi στον εμπρός άξονα και 21 psi πίσω, σε θερμοκρασία 70 βαθμών Κελσίου.
Παρά τις δύο ζώνες DRS, στον αγώνα τα προσπεράσματα είναι αρκετά δύσκολα, αλλά η καταπόνηση των ελαστικών ενδέχεται να οδηγήσει σε μεγάλες διαφορές απόδοσης. Ωστόσο, η σειρά εκκίνησης είναι σημαντική, όπως και η προσέγγιση έως την πρώτη στροφή, καθώς πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες αποστάσεις της χρονιάς έως την πρώτη ζώνη πέδησης (549 μ.) και οι ανακατατάξεις είναι πιθανές.
Στις κατατακτήριες δοκιμές, είναι πολύ δύσκολο για έναν οδηγό να σημειώσει τον ταχύτερο χρόνο και στα τρία sector της πίστας, διότι η μέγιστη αξιοποίηση της πρόσφυσης στο πρώτο εξ αυτών, θα οδηγήσει σε υπερθέρμανση των ελαστικών στο τελικό τμήμα.
Ο αγώνας διεξάγεται μερικές εβδομάδες αργότερα από πέρυσι και αυτό ενδέχεται να οδηγήσει σε υψηλότερες θερμοκρασίες. Αυτό ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά την απόδοση της μαλακής γόμας C3, λόγω θερμικής καταπόνησης, ενώ πέρυσι είχε αποδώσει πολύ καλά, ακόμα και στον αγώνα.
Η ταχύτερη στρατηγική αναμένεται να είναι αυτή των δύο pit stop, αλλά αν η θερμική καταπόνηση των ελαστικών αποδειχθεί πολύ υψηλή, ενδέχεται να δούμε και στρατηγικές τριών pit stop να λειτουργούν, σύμφωνα με την Pirelli.
Πρόγραμμα τριημέρου
Παρασκευή 21 Ιουνίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 14:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 18:00
Σάββατο 22 Ιουνίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 13:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 17:00
Κυριακή 23 Ιουνίου
Αγώνας: 16:00
GP Ισπανίας
10ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2024
Πίστα: Circuit de Barcelona-Catalunya
Μήκος πίστας: 4.657 μ.
Γύροι: 66
Συνολική απόσταση αγώνα: 307,236 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:16.330 (219,641 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – M. Verstappen (Red Bull), 2023
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:12.272 (231,973 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – M. Verstappen (Red Bull), 2023
Στροφές: 14 (6 αριστερές, 8 δεξιές)
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 9–10 και 14–1)
Ποσοστό χρόνου γύρου με τέρμα γκάζι: 70%
Ποσοστό μήκους γύρου με τέρμα γκάζι: 78%
Ποσοστό χρόνου γύρου στα φρένα: 12%
Αλλαγές σχέσεων στο γύρο: 40
Μέγιστο πλευρικό φορτίο: 4,8 G (στροφή 14)
Μέγιστη ταχύτητα: 325 χλμ./ώρα
Θέση pole position: Αριστερά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 549 μ.
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 369 μ.
Χρόνος διέλευσης μέσω pit lane με ταχύτητα 80 χλμ./ώρα: 17 δλ.
Κατανάλωση καυσίμου: Μέση
Καταπόνηση φρένων: Χαμηλή
Οι αργές στροφές (όπως οι 5 και 10) αναδεικνύουν τα μονοθέσια με καλή μηχανική πρόσφυση, ενώ οι ταχύτερες όπως οι 3 και 9 ευνοούν μονοθέσια με καλύτερη αεροδυναμική απόδοση. Όπως συνέβη και πέρυσι, θα χρησιμοποιείται η γρήγορη χάραξη, χωρίς το chicane που είχε αντικαταστήσει την ταχύτατη τελευταία στροφή για 16 χρόνια (2007-2022).
Οι περισσότερες από τις αργές στροφές είναι αριστερές και οι περισσότερες από τις δεξιές είναι γρήγορες. Συνεπώς, οι ομάδες ενδέχεται να υιοθετήσουν ελαφρώς διαφορετικές ρυθμίσεις στην αριστερή και τη δεξιά πλευρά των μονοθεσίων. Αυτό το χαρακτηριστικό της πίστας σημαίνει επίσης ότι τα ελαστικά της αριστερής πλευράς καταπονούνται πιο γρήγορα, ενώ τα ελαστικά της δεξιάς πλευράς λειτουργούν σε χαμηλότερες θερμοκρασίες.
Λόγω των πολλαπλών γρήγορων στροφών, ο περιοριστικός παράγοντας τείνει να είναι η πρόσφυση και η καταπόνηση του εμπρός αριστερού ελαστικού, το οποίο δέχεται υψηλά πλευρικά φορτία για αρκετά δευτερόλεπτα στην παρατεταμένη δεξιά στροφή 3.
Η Pirelli έχει επιλέξει τις πιο σκληρές γόμες ελαστικών (C1, C2, C3) για το Grand Prix Ισπανίας, οι οποίες είχαν χρησιμοποιηθεί τελευταία φορά στον εναρκτήριο αγώνα της σεζόν, το GP Μπαχρέιν. Με τραχύ ασφαλτοτάπητα, η Βαρκελώνη είναι μία από τις πιο απαιτητικές πίστες της χρονιάς όσον αφορά τα ελαστικά, και οι ελάχιστες πιέσεις που έχουν οριστεί από την Pirelli είναι αρκετά αυξημένες: 25,5 psi στον εμπρός άξονα και 21 psi πίσω, σε θερμοκρασία 70 βαθμών Κελσίου.
Παρά τις δύο ζώνες DRS, στον αγώνα τα προσπεράσματα είναι αρκετά δύσκολα, αλλά η καταπόνηση των ελαστικών ενδέχεται να οδηγήσει σε μεγάλες διαφορές απόδοσης. Ωστόσο, η σειρά εκκίνησης είναι σημαντική, όπως και η προσέγγιση έως την πρώτη στροφή, καθώς πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες αποστάσεις της χρονιάς έως την πρώτη ζώνη πέδησης (549 μ.) και οι ανακατατάξεις είναι πιθανές.
Στις κατατακτήριες δοκιμές, είναι πολύ δύσκολο για έναν οδηγό να σημειώσει τον ταχύτερο χρόνο και στα τρία sector της πίστας, διότι η μέγιστη αξιοποίηση της πρόσφυσης στο πρώτο εξ αυτών, θα οδηγήσει σε υπερθέρμανση των ελαστικών στο τελικό τμήμα.
Ο αγώνας διεξάγεται μερικές εβδομάδες αργότερα από πέρυσι και αυτό ενδέχεται να οδηγήσει σε υψηλότερες θερμοκρασίες. Αυτό ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά την απόδοση της μαλακής γόμας C3, λόγω θερμικής καταπόνησης, ενώ πέρυσι είχε αποδώσει πολύ καλά, ακόμα και στον αγώνα.
Η ταχύτερη στρατηγική αναμένεται να είναι αυτή των δύο pit stop, αλλά αν η θερμική καταπόνηση των ελαστικών αποδειχθεί πολύ υψηλή, ενδέχεται να δούμε και στρατηγικές τριών pit stop να λειτουργούν, σύμφωνα με την Pirelli.
Πρόγραμμα τριημέρου
Παρασκευή 21 Ιουνίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 14:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 18:00
Σάββατο 22 Ιουνίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 13:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 17:00
Κυριακή 23 Ιουνίου
Αγώνας: 16:00
GP Ισπανίας
10ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2024
Πίστα: Circuit de Barcelona-Catalunya
Μήκος πίστας: 4.657 μ.
Γύροι: 66
Συνολική απόσταση αγώνα: 307,236 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:16.330 (219,641 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – M. Verstappen (Red Bull), 2023
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:12.272 (231,973 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – M. Verstappen (Red Bull), 2023
Στροφές: 14 (6 αριστερές, 8 δεξιές)
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 9–10 και 14–1)
Ποσοστό χρόνου γύρου με τέρμα γκάζι: 70%
Ποσοστό μήκους γύρου με τέρμα γκάζι: 78%
Ποσοστό χρόνου γύρου στα φρένα: 12%
Αλλαγές σχέσεων στο γύρο: 40
Μέγιστο πλευρικό φορτίο: 4,8 G (στροφή 14)
Μέγιστη ταχύτητα: 325 χλμ./ώρα
Θέση pole position: Αριστερά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 549 μ.
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 369 μ.
Χρόνος διέλευσης μέσω pit lane με ταχύτητα 80 χλμ./ώρα: 17 δλ.
Κατανάλωση καυσίμου: Μέση
Καταπόνηση φρένων: Χαμηλή