CUPRA Leon & Formentor: Και οι δύο περιπτώσεις είναι εμβληματικές για την ισπανική αυτοκινητοβιομηχανία. Από την μια το Leon που καθιερώθηκε ένα σκαλοπάτι πάνω από το Ibiza, έδωσε πόντους αίγλης στον ισπανικό ταπεραμέντο και έβαλε με αξιώσεις τους Ισπανούς στην μικρομεσαία κατηγορία.

 Από την άλλη το Formentor που συνδέει την παρουσία του μόνο με την CUPRA ως το πρώτο μοντέλο που εξελίχθηκε αποκλειστικά από τη μάρκα τοποθετημένο στον οικογενειακό ρόλο ενός μικρομεσαίου SUV, πάντα με δυναμικό αντίκρισμα.

Και αν θέλουμε μια μίνι αναδρομή περί SEAT και CUPRA, να πούμε ότι η δεύτερη προέρχεται από την ένωση δυο συνδετικών (CUP και Racing) ως απόσταγμα της παρουσίας των Ισπανών στους αγώνες αυτοκίνητου, που ενσωματώθηκε στην γκάμα σαν σπορ ταυτότητα στα γρήγορα SEAT παραγωγής. Παρόλα αυτά η διορατικοί Ισπανοί έκριναν ότι υπάρχει χώρος για να πάνε ακόμα ψηλότερα της κατασκευές τους μέσω της δραστήριας δημιουργικότητας και το 2018 ανεξαρτητοποίησε ως αυτόνομη μάρκα την CUPRA.

Στόχος της αυτόνομης CUPRA, να προσφέρει την ξεχωριστή ταυτότητα των σπορ κατασκευών της συνδυάζοντας την premium προσφορά και φινέτσα με εκλεκτές τεχνολογικές και όχι μόνο επιλογές από τον όμιλο που ανήκει (Volkswagen).

Για την ιστορία η CUPRA διατηρεί την εταιρική της έδρα και το εργαστήριο των αγωνιστικών της αυτοκινήτων στο Martorell (Βαρκελώνη) και συμμετέχει στους αγώνες ηλεκτρικών SUV EXTREME E και στην ηλεκτρική Formula E.

Νέα δεδομένα CUPRA

Στην εξαετία της νέας εποχής CUPRA ως ξεχωριστό brand δεσπόζει ένα in-house μοντέλο. Το Formentor αποτελεί το ξεχωριστό, αποκλειστικά δικό της μοντέλο, το οποίο έχει καταφέρει να ενσωματώσει όλο το DNA της ισπανικής εταιρείας. Το νέο CUPRA Formentor έρχεται για να συνεχίσει την επιτυχία του προκατόχου του, όντας το best seller της εταιρείας και το Α-CUV με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη. Βρίσκεται στην κορυφή με περισσότερες από 120.000 πωλήσεις παγκοσμίως το 2023 (+23% σε σχέση με το 2022). Τα αποτελέσματα αυτά είναι εντυπωσιακά για το πρώτο μοντέλο που σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε μοναδικά από τη μάρκα.

Τα ανανεωμένα CUPRA Formentor και CUPRA Leon αναδεικνύουν την νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της μάρκας, καθώς ο όμιλος Volkswagen στρέφει την SΕΑΤ κυρίως προς την  μικροκινητικότητα, χωρίς φυσικά να σημαίνει ότι αφήνει το πεδίο που διακρίθηκε όλα αυτά τα χρόνια. Οι εποχές περιλαμβάνουν προσαρμογές στα δεδομένα, στις ανάγκες, στις τάσεις της αγοράς και οι Ισπανοί και με τις δυο μάρκες δείχνουν έτοιμοι και επίκαιροι.

Το DNA της νέας σχεδιαστικής γλώσσας με σαφείς Terramar εμπνεύσεις θυμίζει ρύγχος καρχαρία, το λογότυπο είναι ενσωματωμένο στο καπό, οι τριγωνικοί matrix LED προβολείς ξεχωρίζουν και το ενσωματωμένο και φωτιζόμενο λογότυπο CUPRA στο κέντρο των πίσω φώτων, κάνει την δημιουργική λεπτομέρεια. Οι αθλητικές αναλογίες και ο χαρακτήρας και στα δυο μοντέλα γίνονται ακόμα πιο εμφανείς, με την 5η πόρτα να αναγράφει CUPRA και η ταυτότητα του μοντέλου να φανερώνεται με διακριτικότητα στο πλάι των φωτιστικών σωμάτων.

Και τα δυο πατούν σε μεγάλους τροχούς, ενώ διατίθεται μια γκάμα από οκτώ διαφορετικές ζάντες αλουμινίου με διάμετρο 18΄΄ και 19΄΄, συμπεριλαμβανομένων και νέων σφυρήλατων ζαντών. Στη χρωματική παλέτα βρίσκουμε 8 χρωματισμούς για το Formentor και 9 για το Leon που προσφέρουν μια έξτρα γοητεία ανάλογα με το γούστο του ενδιαφερόμενου. Εν ολίγοις, η δυναμική μυώδης οπτική συναντά την σπορ φινέτσα και όλα αυτά μεταφράζονται σε συνολική κομψότητα με όποια ματιά και αν το βλέπεις.

Στα ενδότερα η σπορ φιλοσοφία, τα προσεγμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά και η γενναιόδωρη προσφορά είναι σαφής και αδιαπραγμάτευτη. Εδώ μάλιστα συναντάμε ακόμα περισσότερο βιώσιμα υλικά που μειώνουν τον αντίκτυπο στο περιβάλλον. Στα τα εντυπωσιακά μπάκετ καθίσματα για παράδειγμα οι επενδύσεις προέρχεται από ανακυκλωμένες μικροΐνες σε ποσοστό 73% ή από τεχνητό δέρμα φιλικό προς το περιβάλλον.

Ο CUPRA χαρακτήρας γίνεται φανερός στη λεπτομέρεια στο επιθετικό και μοντέρνο ντιζάιν στους αεραγωγούς, την κονσόλα και το τιμόνι με τα χαρακτηριστικά paddles και τα κυκλικά μπουτόν στον πυρήνα του – στάνταρ για τις εκδόσεις DSG.

Με συνέπεια στην digital πληροφόρηση έχει στη διάθεσή του έναν αναβαθμισμένο ψηφιακό πίνακα οργάνων με ακόμα καλύτερο και εύχρηστο περιβάλλον χρήστη, αλλά και μια νέα, μεγαλύτερη, έγχρωμη οθόνη αφής 12,9 ιντσών με οδηγοκεντρικό προσανατολισμό.

Φυσικά οι τελευταίες ενημερώσεις ανεβάζουν το επίπεδο προσφερόμενης τεχνολογίας τόσο όσον αφορούν πλοήγηση, ενημέρωση, ψυχαγωγία όσο και στο επίπεδο της υποβοήθησης του οδηγού με την πλούσια ομπρέλα ηλεκτρονικών συστημάτων, ενώ στα CUPRA δεδομένα είναι και ένα νέο προαιρετικό σύστημα ήχου υψηλής πιστότητας 12 ηχείων που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την Sennheiser Mobility. Χωροταξικά η εικόνα είναι γνωστή με τα CUPRA Formentor και Leon να είναι από τα πλέον ευρύχωρα μοντέλα στις κατηγορίες τους.

CUPRA σε όλα

Η πιο εμπορική επιλογή για Leon και Formentor θα είναι ο 1,5 TSI κινητήρας των 150 ίππων (1,5 eTSI με ήπια υβριδικό σύστημα και αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη). Οδηγικά και στις δυο περιπτώσεις εισπράττεις μια μεστή αίσθηση συμπεριφοράς που ξεκινά από τον τρόπο που μεταφέρει τις πληροφορίες από πηδάλια, ανάρτηση, πλαίσιο και φρένα.

Η νέα plug-in εκδοχή της εταιρίας, με τον 1,5 TSI αντί τον 1,4 TSI, έρχεται αναβαθμισμένη και στο υβριδικό της σύστημα με μεγαλύτερη μπαταρία ωφέλιμης χωρητικότητας 19,7 kWh (συνδυαστικής απόδοσης 204 ή 272 ίππων) υποστηρίζει ταχυφόρτιση 50 kW και διπλασιάζει την ηλεκτρική της αυτονομία στα 100 χλμ..

Με το CUPRA Formentor VZ e-Hybrid των 272 ίππων για όσο κινούμασταν πέριξ της Βαρκελώνης μπορεί να μην επιβεβαιώσαμε την ηλεκτρική αυτονομία πήραμε όμως μια γερή γεύση των αναβαθμισμένων δεδομένων του. Παράλληλα οι ζωηρές επιταχύνσεις δεν απογείωσαν ποτέ τις καταναλώσεις που δεν ξέφυγαν ποτέ από το υβριδικό τους καθήκον να μην ξεφεύγουν στην καθημερινότητα πάνω από τα 6 λτ./100 χλμ.. 

Στην ουσία θα εκμεταλλευτείς τις δυναμικές επιδόσεις και την ευκολία που προσφέρει το DSG κιβώτιο για να κινηθείς ταχύτατα, θα νιώθεις πάντα ασφαλής με την αποτελεσματικότητα πλαισίου – ανάρτησης και θα διαχειρίζεσαι με την ίδια ευκολία επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις χάρις την υπογραφή των έξτρα φρένων της Brembo, που αξίζουν την επένδυση.

Ο ισχυρός plug-in κινητήρας των 272 ίππων μας συνόδεψε και στις δυο περιπτώσεις στην βόλτα μας στο δρόμο, ενώ το κλειστό κομμάτι χάρμα οδηγών μήκους περίπου 3 χιλιομέτρων ήταν το ιδανικό σημείο για να πάρει κανείς μια πρώτη μικρή γεύση του ισχυρού τετρακίνητου Formentor VZ με τους 333 ίππους (υπάρχει και προσθιοκίνητο με 265 ίππους).

Εδώ ο διλιτρος ΤSI με τις αναβαθμίσεις του και το σύστημα εξάτμισης από την Akrapovic, κέρδισε 23 άλογα και ιδιαίτερο χαρακτήρα για να τοποθετηθεί στην κορυφή της γκάμας, κάτι που αποτελεί και ένα μεγάλο αντίο στο VZ5 με το 5κύλινδρο σύνολο των 2,5 λίτρων. Συνδυάζεται φυσικά με 7αρι DSG και σύστημα τετρακίνησης 4Drive με bonus ένα νέο drive mode όπου το σύστημα μετάδοσης κίνησης προσαρμόζεται για οδήγηση σε πίστα, ενώ διαθέσιμο είναι και το Drift Mode. Στο δυναμικό του έργο για σπορ αποδοτικότητα προσθέστε την τεχνολογία κατανομής ροπής (torque splitter), καθώς και τα προαιρετικά 6πίστονα φρένα της Akebono (στάνταρ Brembo).

Οι επιδόσεις έχουν φυσικά ανέβει επίπεδο, οι αλλαγές στο DSG κιβώτιο είναι δραστήριες για το σώμα και εθιστικές στο σύνολο, ενώ και ο ήχος έχει ακόμα πιο racing χροιά με τα σκασίματα να συνοδεύουν την υψηλή οδηγική διάθεση.

Το γρήγορο Formentor πατάει υποδειγματικά και αντιμετωπίζει το συνεχές στριφτερό πανήγυρι με μηδενικές κλίσεις, απόλυτη ευστοχία και αγωνιστική ευελιξία.

Σοβαρές επιταχύνσεις και αντίστοιχες επιβραδύνσεις συμπληρώνουν το παζλ ενός ξεκάθαρα σπορ, αλλά και προσαρμοστικού αυτοκίνητου για ρεπερτόριο οδηγών και ποικιλία διαδρομών.

Οι τιμές για το CUPRA Leon ξεκινούν από €31.490 (1.5 TSI των 150 ίππων) και φτάνουν στις €48.990 (2,0 ΤSI VZ των 300 ίππων), ενώ η γκάμα κινητήρων περιλαμβάνει τόσο mild hybrid όσο και plug-in hybrid εκδοχές. Η πρακτικότερη Sportstourer έκδοση είναι διαθέσιμη μόνο ως plug-in υβριδική, από κινητήρα 1.5 TSI, σε εκδόσεις με 204 και 272 ίππους και τιμή €42.990 και €45.990 αντίστοιχα.

Για την υπόθεση CUPRA Formentor οι τιμές είναι προφανώς πιο πάνω, απο €36.590 με τον 1,5 TSI και ίδια τιμή για τον 1,5 eTSI (αποκλειστικά με DSG), παρόμοιες εκδόσεις με μικρές παραλλαγές κινητήρων και απόδοσης(διαθέσιμος είναι και 2λιτρος TDI), ενώ κερασάκι αποτελεί το ισχυρότερο πλέον τετρακίνητο VZ DSG με το νέο κινητήρα των 333 ίππων που φτάνει τις € 54.990. Σύντομα μάλιστα, θα έχουμε και τις πρώτες εντυπώσεις από ανανεωμένα Leon και Formentor επι ελληνικού εδάφους.