F1: Τα μαθήματα -και παθήματα- από το GP M. Βρετανίας
Αυτή του GP Μ. Βρετανίας ήταν η πιο συναισθηματική νίκη του Lewis Hamilton από τις 104 που έχει κατακτήσει στη Formula 1. Ήταν η πρώτη του έπειτα από 2,5 χρόνια, δηλαδή από τα συμβάντα του GP Άμπου Ντάμπι του 2021, όπου έχασε έναν τίτλο ο οποίος θα έπρεπε να είναι δικός του, αν είχαν τηρηθεί οι κανονισμοί. Επιπλέον, την κατέκτησε μέσα στην πατρίδα του, σημειώνοντας και το ρεκόρ περισσότερων νικών (9) σε έναν συγκεκριμένο αγώνα.
Ο ίδιος ο Hamilton δήλωσε ότι υπήρχαν στιγμές που αμφισβήτησε τον εαυτό του σε αυτά τα 2,5 χρόνια που η Mercedes δεν ήταν τόσο ανταγωνιστική, κάτι που δεν περιμένεις να ακούσεις από έναν 7 φορές Πρωταθλητής. Ωστόσο, ο team-mate του, George Russell είχε καταφέρει να «κλέψει» σε αυτό το χρονικό διάστημα δύο νίκες και τον έχει κερδίσει κατά κράτος φέτος στις κατατακτήριες δοκιμές, όπως είχε συμβεί και αυτό το Σαββατοκύριακο στο Silverstone.
Στον αγώνα όμως, σε πολύ απαιτητικές συνθήκες, ο Hamilton έδειξε πραγματική στόφα Πρωταθλητή, όντας πολύ καλός στα μεταβαλλόμενα επίπεδα πρόσφυσης. Η επιλογή του σημείου στο οποίο θα έπρεπε να εισέλθει στα pits για το τελευταίο σετ ελαστικών ήταν ακριβώς εκεί που έπρεπε. Η Mercedes είχε μόνο μεταχειρισμένα μαλακά ελαστικά και ένα νέο σετ σκληρής γόμας.
O Hamilton επέλεξε τη μαλακή γόμα και το πιο σημαντικό ήταν ότι κατάφερε να τη διαχειριστεί άψογα, ακολουθώντας συντηρητικό ρυθμό στην αρχή του τελικού stint, για να έχει αρκετή απόδοση στους τελευταίους γύρους και να μην επιτρέψει στον Max Verstappen να πλησιάσει σε απόσταση βολής.
Αυτός είναι ο τρόπος να το κάνεις, σε μία ημέρα που η Red Bull δεν είναι ανταγωνιστική, αλλά μπορεί ακόμα να διεκδικήσει τη νίκη, με άψογες επιλογές τις κατάλληλες στιγμές. Παρότι η Mercedes δεν είχε το καλύτερο μονοθέσιο στο Silverstone, αν και ήταν το ταχύτερο σε συγκεκριμένες συνθήκες, ο τρόπος με τον οποίο λειτούργησε στον αγώνα ο Hamilton σε συνεργασία με το μηχανολόγο αγώνα, Peter Bonnington, υπενθύμισε σε όλους γιατί το δίδυμο είναι τόσο επιτυχημένο.
Ήταν ίσως ένα μάθημα προς μία McLaren που φαίνεται ακόμα ότι δεν είναι αρκετά ώριμη να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες που της δίνει η πολύ καλή απόδοση του μονοθεσίου της. Για έναν ακόμη αγώνα συζητάμε για μία νίκη, ή ακόμα και «1-2» το οποίο έφυγε μέσα από τα χέρια της με λανθασμένες επιλογές στις κρίσιμες στιγμές, όπως είχε συμβεί και στο GP Καναδά.
Αυτό έχει επιτρέψει σε μία Mercedes που έχει βελτιωθεί αισθητά τον τελευταίο μήνα και έχει καταφέρει σε πιο χαμηλές θερμοκρασίες να βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με τις McLaren και Red Bull, να κατακτήσει τη δεύτερη νίκη της στους δύο τελευταίους αγώνες. Στο Silverstone μάλιστα επρόκειτο για νίκη στα ίσα, και όχι από τύχη, όπως στην Αυστρία. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι ενώ η McLaren διαθέτει κορυφαίο μονοθέσιο, οι Mercedes και Ferrari έχουν κατακτήσει περισσότερες νίκες (2) φέτος.
Η McLaren «πέταξε στα σκουπίδια» τον αγώνα του Oscar Piastri αποφασίζοντας να μην καλέσει ταυτόχρονα στα pits αμφότερα τα μονοθέσιά της και κοστίζοντας στον Αυστραλό 18 δλ., καθώς τον άφησε με σλικ ελαστικά σε βρεγμένο ασφαλτοτάπητα. H ομάδα ήθελε να αποφύγει να καλέσει αμφότερα τα μονοθέσιά της στα pits (όπως πολύ καλά έκανε η Mercedes), για να μη χάσει χρόνο ο Piastri. Ωστόσο, με τον επιπλέον γύρο, ο Αυστραλός κατέληξε να χάσει τετραπλάσιο χρόνο και να βγει εκτός μάχης, ενώ θα μπορούσε να έχει βοηθήσει στη μάχη μπροστά.
Επίσης, ενώ η McLaren είχε εξασφαλίσει ένα πλεονέκτημα στον εαυτό της από την Παρασκευή, διαφυλάσσοντας ένα επιπλέον φρέσκο σετ μέσης γόμας για τον αγώνα, αποφάσισε να το απαρνηθεί στο τελευταίο pit stop του Norris, για να «καλύψει» τη στρατηγική του Hamilton.
Ο Norris καθυστέρησε ένα γύρο να εισέλθει στα pits για την τελευταία αλλαγή ελαστικών και ακινητοποιήθηκε πολύ μετά από τα σημάδια του, κάνοντας την αλλαγή πολύ πιο αργή: 4,5 δλ. Αυτοί οι δύο παράγοντες συνέβαλαν ώστε να βρεθεί ξανά επικεφαλής ο Hamilton, ο οποίος είχε επιλέξει τη μαλακή γόμα από ανάγκη.
Η McLaren, θέτοντας το ερώτημα στον Norris αν θέλει να καλύψει τη στρατηγική της Mercedes με τη μαλακή γόμα σε μία κρίσιμη στιγμή, δεν έλαβε υπ’ όψη το γεγονός ότι ο Hamilton επέλεξε τη μαλακή γόμα αναγκαστικά, ενώ η ίδια είχε πολύ καλύτερη επιλογή στα χέρια της. Με αυτό τον τρόπο, ο Norris έχασε όχι μόνο τη δυνατότητα να παλέψει για τη νίκη, αλλά και την 3η θέση. Ο Piastri, έχοντας χρησιμοποιήσει τη μέση γόμα, ήταν 10 δλ. ταχύτερος από τον team-mate του στο τελευταίο stint…
H McLaren θα πρέπει να επικεντρωθεί περισσότερο στην καλύτερη εφικτή στρατηγική για τον εαυτό της και όχι να αντιδρά σε αυτά που κάνουν οι αντίπαλοί της. Αυτός είναι ένας τρόπος σκέψης απαραίτητος στις πιο πίσω θέσεις του grid, αλλά δεν ταιριάζει σε ομάδες που διεκδικούν νίκες, απέναντι σε εξαιρετικά ακονισμένες λειτουργικά ομάδες όπως η Red Bull και η Mercedes.
Παρότι η McLaren διαθέτει το πιο καλό μονοθέσιο αυτή τη στιγμή, καθώς η MCL38 φαίνεται να λειτουργεί σε πολύ υψηλό επίπεδο σε όλες τις πίστες και συνθήκες, τα στρατηγικά λάθη έχουν κοστίσει τουλάχιστον δύο νίκες (μαζί με το GP Καναδά), καθώς η βρετανική ομάδα δεν φαίνεται να έχει την αυτοπεποίθηση να κάνει τις σωστές επιλογές τις κρίσιμες στιγμές.
Ενώ o Norris δεν φαίνεται προς το παρόν να μπορεί να προκαλέσει τον Verstappen στη μάχη του τίτλου, το ευτύχημα είναι ότι βλέπουμε ανταγωνιστικούς και συναρπαστικούς αγώνες. Θα ήταν ωραίο σε αυτή τη μάχη να μπορούσε να συμμετέχει και η Ferrari, αλλά το γεγονός ότι «ξήλωσε» τις αεροδυναμικές αναβαθμίσεις της Βαρκελώνης, καθώς προκαλούσαν αναπηδήσεις στις γρήγορες στροφές, την έχει αφήσει «τρεις μήνες πίσω σε εξέλιξη» (λόγια του Carlos Sainz), για αυτό και έχει βρεθεί να είναι από 2η δύναμη σε 4η ομάδα του grid.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ακριβώς όπως θα λείψουν στη Mercedes οι ικανότητες του Hamilton, το ίδιο θα συμβεί και στη Haas με τον Nico Hulkenberg. Ο Γερμανός οδηγός, που έπειτα από την επιστροφή του στη Formula 1 έχει εντυπωσιάσει με τις εμφανίσεις του, εξασφάλισε για δεύτερο συνεχόμενο αγώνα την 6η θέση στον τερματισμό και επιτρέπει στη Haas να παλέψει για την 6η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών με τη Racing Bulls, η οποία έχει -όπως η Ferrari- πάει προς τα πίσω με τις αναβαθμίσεις που είχε παρουσιάσει στη Βαρκελώνη.
Ο ίδιος ο Hamilton δήλωσε ότι υπήρχαν στιγμές που αμφισβήτησε τον εαυτό του σε αυτά τα 2,5 χρόνια που η Mercedes δεν ήταν τόσο ανταγωνιστική, κάτι που δεν περιμένεις να ακούσεις από έναν 7 φορές Πρωταθλητής. Ωστόσο, ο team-mate του, George Russell είχε καταφέρει να «κλέψει» σε αυτό το χρονικό διάστημα δύο νίκες και τον έχει κερδίσει κατά κράτος φέτος στις κατατακτήριες δοκιμές, όπως είχε συμβεί και αυτό το Σαββατοκύριακο στο Silverstone.
Στον αγώνα όμως, σε πολύ απαιτητικές συνθήκες, ο Hamilton έδειξε πραγματική στόφα Πρωταθλητή, όντας πολύ καλός στα μεταβαλλόμενα επίπεδα πρόσφυσης. Η επιλογή του σημείου στο οποίο θα έπρεπε να εισέλθει στα pits για το τελευταίο σετ ελαστικών ήταν ακριβώς εκεί που έπρεπε. Η Mercedes είχε μόνο μεταχειρισμένα μαλακά ελαστικά και ένα νέο σετ σκληρής γόμας.
O Hamilton επέλεξε τη μαλακή γόμα και το πιο σημαντικό ήταν ότι κατάφερε να τη διαχειριστεί άψογα, ακολουθώντας συντηρητικό ρυθμό στην αρχή του τελικού stint, για να έχει αρκετή απόδοση στους τελευταίους γύρους και να μην επιτρέψει στον Max Verstappen να πλησιάσει σε απόσταση βολής.
Αυτός είναι ο τρόπος να το κάνεις, σε μία ημέρα που η Red Bull δεν είναι ανταγωνιστική, αλλά μπορεί ακόμα να διεκδικήσει τη νίκη, με άψογες επιλογές τις κατάλληλες στιγμές. Παρότι η Mercedes δεν είχε το καλύτερο μονοθέσιο στο Silverstone, αν και ήταν το ταχύτερο σε συγκεκριμένες συνθήκες, ο τρόπος με τον οποίο λειτούργησε στον αγώνα ο Hamilton σε συνεργασία με το μηχανολόγο αγώνα, Peter Bonnington, υπενθύμισε σε όλους γιατί το δίδυμο είναι τόσο επιτυχημένο.
Ήταν ίσως ένα μάθημα προς μία McLaren που φαίνεται ακόμα ότι δεν είναι αρκετά ώριμη να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες που της δίνει η πολύ καλή απόδοση του μονοθεσίου της. Για έναν ακόμη αγώνα συζητάμε για μία νίκη, ή ακόμα και «1-2» το οποίο έφυγε μέσα από τα χέρια της με λανθασμένες επιλογές στις κρίσιμες στιγμές, όπως είχε συμβεί και στο GP Καναδά.
Αυτό έχει επιτρέψει σε μία Mercedes που έχει βελτιωθεί αισθητά τον τελευταίο μήνα και έχει καταφέρει σε πιο χαμηλές θερμοκρασίες να βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με τις McLaren και Red Bull, να κατακτήσει τη δεύτερη νίκη της στους δύο τελευταίους αγώνες. Στο Silverstone μάλιστα επρόκειτο για νίκη στα ίσα, και όχι από τύχη, όπως στην Αυστρία. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι ενώ η McLaren διαθέτει κορυφαίο μονοθέσιο, οι Mercedes και Ferrari έχουν κατακτήσει περισσότερες νίκες (2) φέτος.
Η McLaren «πέταξε στα σκουπίδια» τον αγώνα του Oscar Piastri αποφασίζοντας να μην καλέσει ταυτόχρονα στα pits αμφότερα τα μονοθέσιά της και κοστίζοντας στον Αυστραλό 18 δλ., καθώς τον άφησε με σλικ ελαστικά σε βρεγμένο ασφαλτοτάπητα. H ομάδα ήθελε να αποφύγει να καλέσει αμφότερα τα μονοθέσιά της στα pits (όπως πολύ καλά έκανε η Mercedes), για να μη χάσει χρόνο ο Piastri. Ωστόσο, με τον επιπλέον γύρο, ο Αυστραλός κατέληξε να χάσει τετραπλάσιο χρόνο και να βγει εκτός μάχης, ενώ θα μπορούσε να έχει βοηθήσει στη μάχη μπροστά.
Επίσης, ενώ η McLaren είχε εξασφαλίσει ένα πλεονέκτημα στον εαυτό της από την Παρασκευή, διαφυλάσσοντας ένα επιπλέον φρέσκο σετ μέσης γόμας για τον αγώνα, αποφάσισε να το απαρνηθεί στο τελευταίο pit stop του Norris, για να «καλύψει» τη στρατηγική του Hamilton.
Ο Norris καθυστέρησε ένα γύρο να εισέλθει στα pits για την τελευταία αλλαγή ελαστικών και ακινητοποιήθηκε πολύ μετά από τα σημάδια του, κάνοντας την αλλαγή πολύ πιο αργή: 4,5 δλ. Αυτοί οι δύο παράγοντες συνέβαλαν ώστε να βρεθεί ξανά επικεφαλής ο Hamilton, ο οποίος είχε επιλέξει τη μαλακή γόμα από ανάγκη.
Η McLaren, θέτοντας το ερώτημα στον Norris αν θέλει να καλύψει τη στρατηγική της Mercedes με τη μαλακή γόμα σε μία κρίσιμη στιγμή, δεν έλαβε υπ’ όψη το γεγονός ότι ο Hamilton επέλεξε τη μαλακή γόμα αναγκαστικά, ενώ η ίδια είχε πολύ καλύτερη επιλογή στα χέρια της. Με αυτό τον τρόπο, ο Norris έχασε όχι μόνο τη δυνατότητα να παλέψει για τη νίκη, αλλά και την 3η θέση. Ο Piastri, έχοντας χρησιμοποιήσει τη μέση γόμα, ήταν 10 δλ. ταχύτερος από τον team-mate του στο τελευταίο stint…
H McLaren θα πρέπει να επικεντρωθεί περισσότερο στην καλύτερη εφικτή στρατηγική για τον εαυτό της και όχι να αντιδρά σε αυτά που κάνουν οι αντίπαλοί της. Αυτός είναι ένας τρόπος σκέψης απαραίτητος στις πιο πίσω θέσεις του grid, αλλά δεν ταιριάζει σε ομάδες που διεκδικούν νίκες, απέναντι σε εξαιρετικά ακονισμένες λειτουργικά ομάδες όπως η Red Bull και η Mercedes.
Παρότι η McLaren διαθέτει το πιο καλό μονοθέσιο αυτή τη στιγμή, καθώς η MCL38 φαίνεται να λειτουργεί σε πολύ υψηλό επίπεδο σε όλες τις πίστες και συνθήκες, τα στρατηγικά λάθη έχουν κοστίσει τουλάχιστον δύο νίκες (μαζί με το GP Καναδά), καθώς η βρετανική ομάδα δεν φαίνεται να έχει την αυτοπεποίθηση να κάνει τις σωστές επιλογές τις κρίσιμες στιγμές.
Ενώ o Norris δεν φαίνεται προς το παρόν να μπορεί να προκαλέσει τον Verstappen στη μάχη του τίτλου, το ευτύχημα είναι ότι βλέπουμε ανταγωνιστικούς και συναρπαστικούς αγώνες. Θα ήταν ωραίο σε αυτή τη μάχη να μπορούσε να συμμετέχει και η Ferrari, αλλά το γεγονός ότι «ξήλωσε» τις αεροδυναμικές αναβαθμίσεις της Βαρκελώνης, καθώς προκαλούσαν αναπηδήσεις στις γρήγορες στροφές, την έχει αφήσει «τρεις μήνες πίσω σε εξέλιξη» (λόγια του Carlos Sainz), για αυτό και έχει βρεθεί να είναι από 2η δύναμη σε 4η ομάδα του grid.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ακριβώς όπως θα λείψουν στη Mercedes οι ικανότητες του Hamilton, το ίδιο θα συμβεί και στη Haas με τον Nico Hulkenberg. Ο Γερμανός οδηγός, που έπειτα από την επιστροφή του στη Formula 1 έχει εντυπωσιάσει με τις εμφανίσεις του, εξασφάλισε για δεύτερο συνεχόμενο αγώνα την 6η θέση στον τερματισμό και επιτρέπει στη Haas να παλέψει για την 6η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών με τη Racing Bulls, η οποία έχει -όπως η Ferrari- πάει προς τα πίσω με τις αναβαθμίσεις που είχε παρουσιάσει στη Βαρκελώνη.