Πάνε 7 χρόνια από το λανσάρισμα του πρώτου Kodiaq στην ελληνική αγορά. Ενός εξαιρετικού SUV το οποίο παρέμεινε άκρως ανταγωνιστικό μέχρι και σήμερα, που παραδίδει τη σκυτάλη στην ολοκαίνουρια δεύτερη γενιά.

Το νέο Kodiaq ήρθε με πιο δυναμική εμφάνιση, ακόμη μεγαλύτερους χώρους, αναβαθμισμένη ποιότητα και τεχνολογία και – για πρώτη φορά – με εξηλεκτρισμένα συστήματα κίνησης. Με κορυφαίο, το Kodiaq iV που δοκιμάζουμε εδώ.

Κομψό, δυναμικό, επιβλητικό

Το νέο Kodiaq χαρακτηρίζεται από κομψότερη εμφάνιση με πιο δυναμικές λεπτομέρειες από το μοντέλο που αντικαθιστά. Το εμπρός μέρος στέκεται επιβλητικό με τη μεγάλη, εκφραστική μάσκα με τις κάθετες γρίλιες, αλλά και το «ψαρωτικό βλέμμα» των διπλών προβολέων.

Στο πλαϊνό μέρος ξεχωρίζουν οι μεγάλοι τροχοί 18’’ (προαιρετικά 19’’ ή 20’’), οι απλές γραμμές που τονίζουν το μέγεθος του τσέχικου SUV και η σχεδίαση της πίσω κολόνας και της γραμμής των παραθύρων που στο τελείωμα κλείνει προς επάνω, δίνοντας μια κουπέ εσάνς στο αμάξωμα.

Πρωταγωνιστές στο πίσω μέρος είναι τα λεπτά φωτιστικά σώματα σχήματος “C” που ενώνονται με μια μπάρα στο κάτω μέρος, έχοντας ανάμεσά τους την επιγραφή SKODA που αντικαθιστά το κλασικό σήμα της μάρκας.

Κορυφαία ευρυχωρία και πρακτικότητα
Στο πλήρως ανασχεδιασμένο εσωτερικό κυριαρχεί μια ιδιαίτερα ευχάριστη ατμόσφαιρα, αποτέλεσμα του προσεγμένου διακόσμου και των εξαιρετικής ποιότητας υλικών που έχουν χρησιμοποιηθεί. Ακόμη και το πλαστικό της κεντρικής κονσόλας είναι μαλακό με παχιά γέμιση!

Το μάτι βέβαια πέφτει πρώτα απ’ όλα στη μεγάλη κεντρική οθόνη αφής 12,9’’ που μοιάζει να αιωρείται στο ταμπλό και φροντίζει για άριστη συνδεσιμότητα (ασύρματη σύνδεση smartphone), πλοήγηση και ψυχαγωγία.

Συνοδεύεται από την ψηφιακό βοηθό Laura, κάμερα οπισθοπορείας, online υπηρεσίες Skoda Connect (δωρεάν για 3 έτη) και το Phone Box που επιτρέπει την ταυτόχρονη ασύρματη (επαγωγική) φόρτιση δύο smartphones.

Ψηφιακός είναι και ο πίνακας οργάνων Virtual Cockpit 10,25’’ ο οποίος – όπως και η κεντρική οθόνη– περιλαμβάνεται στον στάνταρ εξοπλισμό. Προαιρετικά μπορεί να πλαισιωθεί από head-up display.

Πολύ βολικά είναι τα τρία περιστροφικά χειριστήρια που βρίσκονται στην κονσόλα, κάτω από τους αεραγωγούς. Ονομάζονται Smart Dials και διαθέτουν από μία έγχρωμη οθόνη 32 χιλιοστών στο κέντρο τους με απτική ανάδραση.

Προσφέρουν άμεση πρόσβαση σε διάφορες λειτουργίες του οχήματος: τα ακριανά στις ρυθμίσεις του αυτόματου κλιματισμού και στα κλιματιζόμενα καθίσματα (ξεχωριστά για οδηγό-συνοδηγό) και το κεντρικό στην ένταση του ήχου, τα προφίλ οδήγησης και στην ένταση του ανεμιστήρα. Κάθε φορά που πατάς μία οθόνη, αλλάζει η ρύθμιση που μπορείς να κάνεις, περιστρέφοντας τον εξωτερικό δακτύλιο.

Στο ταμπλό, μπροστά από το συνοδηγό, υπάρχει διπλό ντουλαπάκι ενώ αξιοσημείωτη είναι και η μεταφορά του λεβιέ του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων στην κολόνα του τιμονιού, απελευθερώνοντας περισσότερο χώρο στην κεντρική κονσόλα. Γενικά οι θήκες για αντικείμενα είναι πολλές και πρακτικές, επισφραγίζοντας την εξαιρετική επίδοση του Kodiaq στον συγκεκριμένο τομέα.

Ανάμεσα στις ευφυείς λύσεις που προσφέρει το μεγάλο SUV της Skoda, αξίζει να αναφέρουμε τις ποτηροθήκες στην κονσόλα που μπορούν από δύο να γίνουν 4 με μια κίνηση, την κρυμμένη ομπρέλα στην πόρτα του οδηγού, τα (προαιρετικά) πτυσσόμενα σκίαστρα στα πίσω παράθυρα, τα διακριτικά λάστιχα που «ξεπηδούν» μέσα από τις πόρτες όταν αυτές ανοίγουν και καλύπτουν τις άκρες στο πλάι για να τις προστατεύσουν από τυχόν χτυπήματα, καθώς και τα εξαρτήματα στο πορτμπαγκάζ που βοηθούν στη δόμηση του χώρου και στη συγκράτηση αντικειμένων.

Εκτός από πρακτικότητα, το μήκους 4,76 μ. SUV (+6,1 εκ. από το προηγούμενο) προσφέρει κορυφαία ευρυχωρία, τόσο για τους επιβάτες όσο και για τις αποσκευές. Οι επιβάτες του πίσω καθίσματος απολαμβάνουν ανέσεις λιμουζίνας, τόσο όσο αφορά τον αέρα για το κεφάλι όσο και την απόσταση των γονάτων από τα εμπρός καθίσματα. Επιπλέον, το πίσω κάθισμα είναι διαιρούμενο και σύρεται μπρος-πίσω, σε δύο ξεχωριστά τμήματα.

Εξαιρετικές είναι οι εντυπώσεις και από το πορτμπαγκάζ. Παρότι μικρότερο από τις απλές εκδόσεις, είναι τεράστιο με χωρητικότητα 745 λίτρα! Όταν μάλιστα αναδιπλωθούν τα καθίσματα εκτινάσσεται στα 1.945 λίτρα! Και χάρη στο διπλό δάπεδο, ο χώρος φόρτωσης μπορεί να παραμείνει εντελώς επίπεδος. Αν κάτι ζηλέψαμε από τις υπόλοιπες εκδόσεις του Kodiaq, είναι η δυνατότητα για δύο επιπλέον θέσεις – δυστυχώς το plug-in hybrid δεν διατίθεται ως 7-θέσιο.

Ο εξοπλισμός της βασικής έκδοσης Selection από την άλλη είναι πραγματικά πλούσιος έχοντας στάνταρ μεταξύ πολλών άλλων 3-ζωνικό αυτόματο κλιματισμό, ατμοσφαιρικό φωτισμό καμπίνας και ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα και θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα με λειτουργία μνήμης.

Απόδοση 204 ίππων και οικονομία ηλεκτρικού

Η γκάμα του νέου Skoda Kodiaq απαρτίζεται από μία έκδοση βενζίνης 1.5 TSI mild hybrid, δύο diesel TDI και την κορυφαία έκδοση iV που δοκιμάζουμε. Οδηγώντας την, τόσο στην πόλη όσο και επαρχιακό δρόμο αλλά και στον αυτοκινητόδρομο, εκτιμήσαμε για μια ακόμη φορά τις δυνατότητες των plug-in hybrid αυτοκινήτων. Δυνατότητες που στην περίπτωση του Kodiaq, είναι σε κορυφαίο επίπεδο.

Το σύστημα PHEV αποτελείται από τον βενζινοκινητήρα 1.5 TSI, έναν ηλεκτροκινητήρα, αυτόματο κιβώτιο DSG διπλού συμπλέκτη με 6 σχέσεις και δυνατότητα χειροκίνητων αλλαγών, και μια μεγάλη μπαταρία 25,7 kWh. Η συνδυαστική ισχύς φτάνει τους 204 ίππους και μεταφέρεται αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς, προσφέροντας πολύ καλές επιδόσεις: 0-100 χλμ./ώρα σε 8,4’’ και μέγιστη ταχύτητα 210 χλμ./ώρα.

Η απόκριση στο γκάζι είναι άμεση, χάρη κυρίως στον ηλεκτροκινητήρα. Γενικά έχεις ανά πάσα στιγμή διαθέσιμη μπόλικη δύναμη στο δεξί σου πόδι, είτε θες να ξεκινήσεις γρήγορα από στάση, είτε να επιταχύνεις βγαίνοντας από μια στροφή σε ευθεία, είτε για να κάνεις μια προσπέραση γρήγορα και με ασφάλεια.

Αυτό που εντυπωσιάζει όμως, κυρίως στο ταξίδι, είναι το πόσο αθόρυβα κινείται το Kodiaq iV, ακόμη κι όταν λειτουργεί ο βενζινοκινητήρας. Στην πόλη, άλλωστε, αν φροντίζεις να φορτίζεις τη μπαταρία, μπορείς να κινείσαι αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα – εντελώς αθόρυβα και εξαιρετικά οικονομικά. Και αυτό, χάρη στη μεγάλη αυτονομία της μπαταρίας που φτάνει έως και 123 χλμ. με μία πλήρη φόρτιση. Εμείς στην πράξη πετύχαμε άνετα ηλεκτρική αυτονομία 110 χλμ., οδηγώντας τόσο εντός όσο κι εκτός αστικού δικτύου.

Αυτό σημαίνει πως η μέση κατανάλωση που καταγράψαμε ήταν της τάξης του 0,8 λτ./100 χλμ. σε βενζίνη και των 19 kWh/100 χλμ. σε ρεύμα. Στο ταξίδι, όπου μοιραία κάποια στιγμή η μπαταρία αδειάζει, καταγράψαμε εύκολα τη μέση κατανάλωση καυσίμου που ανακοινώνει ι κατασκευαστής: 5,8 λτ./100 χλμ..

Όσο για τη φόρτιση της μπαταρίας, μπορεί να γίνει είτε σε ταχυφορτιστή DC με ισχύ έως 40 kW φτάνοντας από το 10% στο 80% σε 26’, είτε σε wallbox AC 11 Kw φτάνοντας από το 0 στο 100% σε 2,5 ώρες.

Οδηγικά, το Kodiaq συμπεριφέρεται όπως θα έπρεπε να κάνει ένα μεγάλο οικογενειακό SUV: με συνέπεια και ασφάλεια. Στην περίπτωσή μας ο οδηγός μπορεί να επιλέξει το επιθυμητό στυλ οδήγησης μέσω του DRIVING MODE SELECT με τα 5 διαθέσιμα προγράμματα: Eco, Comfort, Normal, Sport και Individual. Εκτός από το σύστημα κίνησης, στο δικό μας Kodiaq τα προφίλ οδήγησης επεμβαίνουν και στην ανάρτηση με τις διαφορές στην απόσβεση και στην οδική συμπεριφορά να είναι αισθητή από το Comfort στο Sport.

Γενικά, το τσέχικο D-SUV πατάει με αυτοπεποίθηση στο δρόμο. Στα μεγάλα ταξίδια βρίσκεται στο στοιχείο του, καλύπτοντας μεγάλες αποστάσεις ξεκούραστα, χάρη και στην εξαιρετικά ποιοτική κύλιση. Σε επαρχιακές στροφές παίρνει λογικές κλίσεις και προσφέρει καλό έλεγχο και υψηλό επίπεδο πρόσφυσης.

Παράλληλα, το πληρέστατο στάνταρ πακέτο υποβοήθησης της οδήγησης περιλαμβάνει μεταξύ άλλων συστήματα αυτόματου φρεναρίσματος με σύστημα αναγνώρισης πεζών & δικυκλιστών, αναγνώρισης κόπωσης οδηγού, αποφυγής πολλαπλών συγκρούσεων, διατήρησης λωρίδας, πλευρικής υποβοήθησης, αναγνώρισης σημάτων κυκλοφορίας και υποβοήθησης εκκίνησης σε ανηφόρα.

Τελικά;

Η Skoda πήρε όλα τα πλεονεκτήματα του προηγούμενου Kodiaq (ευρυχωρία, πρακτικότητα, ασφάλεια, άνεση, εξοπλισμός, τεχνολογία) και τα αναβάθμισε ουσιαστικά, συνθέτοντας ένα εξαιρετικό D-SUV. Δεν αρκέστηκε όμως σε αυτό. Αντίθετα, εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο τις αρετές της τεχνολογίας plug-in hybrid για να προικίσει το μεγάλο της μοντέλο με τον ιδανικό συνδυασμό της υψηλής απόδοσης για τις οικογενειακές εξορμήσεις και της εκπληκτικής οικονομίας που προσφέρει ένα ηλεκτρικό όχημα στην καθημερινή χρήση. Όλα αυτά, βέβαια, με το ανάλογο αντίτιμο…