Δοκιμάζουμε το νέο MINI Cooper S
Ελάχιστα μοντέλα έχουν γίνει συνώνυμα του στυλ και της οδηγικής απόλαυσης, ταυτόχρονα. Το Mini Cooper κουβαλά και τα δύο αυτά διαπιστευτήρια από τη γέννησή του, το 1961!
Η αρχική ιδέα του John Cooper ήταν απλή: συμπυκνωμένη δύναμη. Που θα πει, παραπάνω άλογα, ενισχυμένες αναρτήσεις και δυνατά φρένα σε ένα ιδιαίτερα ελαφρύ και μικρών διαστάσεων χάτσμπακ. Το αποτέλεσμα ήταν ένα σβέλτο αυτοκίνητο με μια μοναδική go-kart αίσθηση.
Αυτή την αίσθηση επικαλείται κάθε νέα γενιά MINI που παρουσιάζεται, ιδιαίτερα στις εκδόσεις Cooper S και JWC. Το νεότερο Cooper S ωστόσο μας έδωσε την αίσθηση πως έχει βάλει λίγο νερό στο κρασί του, όσον αφορά τον σπορ χαρακτήρα.
Ίσως να είμαστε παραπάνω, από όσο συνηθίζεται στη digital εποχή μας, ρομαντικοί και λάτρεις των παλαιότερων ΜΙΝΙ και της οδηγικής απόλαυσης που προσέφεραν. Άλλωστε, η νέα γενιά είναι ξεκάθαρο πως δίνει ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα στο lifestyle και τις ψηφιακές ευκολίες. Ας τα δούμε όλα όμως πιο αναλυτικά.
Με μήκος 3,88 μ., το νέο τρίθυρο MINI παραμένει ένα από τα μικρότερα σουπερμίνι της αγοράς. Οι σχεδιαστές της βρετανικής φίρμας κατάφεραν να συνδυάσουν την παράδοση με τον ψηφιακό φουτουρισμό, δημιουργώντας ένα ελκυστικό σύνολο που εκπέμπει στυλ και δυναμισμό στις σωστές αναλογίες.
Ξεχωρίζουν φυσικά οι στρογγυλοί προβολείς με τους LED δακτύλιους, η ευμεγέθης μάσκα με το οκτάγωνο περίγραμμα, η ευθεία γραμμή της οροφής και τα πίσω τριγωνικά φώτα που ενώνονται με μια μαύρη λωρίδα.
Το δικό μας Cooper S ξεχωρίζει με το ιδιαίτερο μεταλλικό χρωματισμό British Racing Green IV που κάνει αντίθεση με τη μαύρη οροφή και τις ζάντες 18’’ – όλα τους στοιχεία του προαιρετικού εξοπλισμού.
Αν το εξωτερικό είναι όμορφο, η καμπίνα είναι εκθαμβωτική! Εδώ οι άνθρωποι της MINI έδωσαν ρέστα, τόσο σε ότι αφορά τη σχεδίαση και το διάκοσμο, όσο και με την εντυπωσιακή στρογγυλή κεντρική οθόνη του συστήματος infotainment.
Το ταμπλό και το επάνω μέρος στις πόρτες καλύπτονται από ύφασμα, συμβάλλοντας στην πολύ ευχάριστη ατμόσφαιρα του εσωτερικού. Με μια δεύτερη, πιο προσεκτική ματιά ανακαλύπτεις πως όπου υπάρχει πλαστικό, αυτό είναι σκληρό και μέτριας ποιότητας.
Οδηγός και συνοδηγός κάθονται σχετικά άνετα στα – στενά παρόλα αυτά – μπάκετ και έχουν μεγάλο εύρος ρύθμισης της θέσης τους. Οι χώροι πίσω από την άλλη είναι πολύ μικροί. Το ίδιο ισχύει και για το πορτμπαγκάζ των μόλις 210 λίτρων, που αυξάνει στα 725 λτ. με την αναδίπλωση του πίσω καθίσματος.
Επιστρέφοντας στην εμπρός αριστερή θέση, ο οδηγός έχει εμπρός του ένα τιμόνι με υπερβολικά χοντρή στεφάνη και ένα head-up display που ανήκει στον στάνταρ εξοπλισμό και αντικαθιστά εν μέρει την απουσία του πίνακα οργάνων.
Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η στρογγυλή οθόνη OLED αφής με διάμετρο 24 εκ.. Είναι εμπνευσμένη από το κλασικό ΜΙΝΙ και διακρίνεται για την υψηλή ευκρίνεια, την ευκολία χρήσης που θυμίζει smartphone, την πληθώρα ενδείξεων και την προσαρμοστικότητά της στο εκάστοτε driving mode με ανάλογα γραφικά. Εδώ εμφανίζονται και πληροφορίες που αφορούν το όχημα και την οδήγηση (κατανάλωση καυσίμου, ταχύτητα κλπ.). Φυσικά, φιλοξενεί και τον Έξυπνο Προσωπικό Βοηθό MINI ο οποίος ενεργοποιείται με τη φράση “Hey MINI”.
Ακριβώς από κάτω υπάρχει ένα οβάλ πάνελ με τα άκρως απαραίτητα μπουτόν. Στο κέντρο βρίσκεται ο διακόπτης start/stop που μιμείται την κίνηση κλειδιού και έχει αριστερά του τον επιλογέα κίνησης (αυτόματο κιβώτιο) και την ενεργοποίηση του parking στο κιβώτιο, και δεξιά του το μπουτόν επιλογής προφίλ οδήγησης (MINI Experience Modes τα λέει ο κατασκευαστής) και τον ρυθμιστή έντασης του ήχου. Μας έλειψαν παρόλα αυτά φυσικοί διακόπτες για τον κλιματισμό.
Στη βάση της κονσόλας υπάρχουν η – όχι και τόσο βολική – όρθια θήκη για κινητό με δυνατότητα ασύρματης φόρτισης, δύο ποτηροθήκες και ένα ντιζαϊνάτο κουτί αποθήκευσης με καπάκι.
Ναι μεν σπορ, αλλά…
Στην οδήγηση, αναμφίβολα το MINI Cooper S είναι καλοστημένο, ευχάριστο και αποτελεσματικό. Την ίδια στιγμή, οι 204 ίπποι και τα 300 Nm του 2λιτρου turbo βενζινοκινητήρα που βρίσκεται κάτω από το καπό, επιταχύνουν με ζωηράδα το χάτσμπακ, τόσο εν κινήσει όσο και από στάση. Το 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 6,6’’και η ταχύτητα κορυφώνεται στα 242 χλμ./ώρα, νούμερα που ταιριάζουν σε ένα μικρό hot hatch.
Την εμπειρία συμπληρώνει ο αγριεμένος ήχος του 4κύλινδρου μοτέρ, χαρακτηριστικό που τείνει να εξαφανιστεί στην εξηλεκτρισμένη εποχή μας…
Το στιβαρό πλαίσιο και η σφικτή ανάρτηση προσφέρουν πολύ καλό κράτημα και σου εμπνέουν αυτοπεποίθηση για να επιτεθείς σε στροφιλίκι. Αν το θελήσεις μάλιστα, μπορείς να αποσταθεροποιήσεις ελαφρώς το πίσω μέρος για να τοποθετήσεις το αυτοκίνητο καλύτερα πριν τη στροφή. Όχι όμως στον βαθμό που το έκανες στις προηγούμενες γενιές, κάτι που συνέβαλε στον χαρακτηρισμό go-kart. Πλέον, το Cooper S είναι πιο σταθερό, πιο ασφαλές, πιο σοβαρό και λιγότερο παιχνιδιάρικο.
Σύμμαχοί σου στη γρήγορη οδήγηση είναι το άμεσο τιμόνι και τα δυνατά φρένα, όχι όμως και το 7άρι αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Η έλλειψη δυνατότητας χειροκίνητων αλλαγών σχέσεων σου αφαιρεί τη δυνατότητα του απόλυτου ελέγχου σε μια διαδρομή με συνεχείς στροφές, κάτι που τελικά κλέβει πόντους από την οδηγική απόλαυση και αποτελεσματικότητα του MINI.
Μάλιστα, το κιβώτιο είναι γενικά εστιασμένο στην επίτευξη χαμηλής κατανάλωση, ανεβάζοντας γρήγορα σχέσεις (σε χαμηλές στροφές) και κατεβάζοντας νωχελικά στο σανίδωμα του γκαζιού.
Η κατάσταση βελτιώνεται αισθητά όταν πιέσεις το διακόπτη του κιβωτίου ξανά προς τα κάτω, έτσι ώστε από τη θέση D να περάσει στην L. Τότε το κιβώτιο γίνεται πιο νευρικό σε λειτουργία, αλλάζοντας ταχύτητες σε υψηλότερες στροφές. Και πάλι όμως, θεωρούμε πως σε ένα Cooper S τα paddles του κιβωτίου στο τιμόνι είναι εκ των ουκ άνευ.
Όσο αφορά στην κατανάλωση, τα 6,1 λτ./100 χλμ. που ανακοινώνει ο κατασκευαστής, πολύ δύσκολα θα τα δεις σε μια μικτή διαδρομή. Αν δεν προσέχεις και οδηγείς σβέλτα, τα νούμερα που βλέπεις στην οθόνη έχουν το 10 πριν την υποδιαστολή. Με οικονομική οδήγηση, μπορείς να πλησιάσεις το 8άρι.
Τελικά;
Ας μη γελιόμαστε. Οι περισσότεροι επιλέγουν MINI κυρίως λόγω του μοναδικού στυλ. Είναι σαφώς λιγότεροι όσοι γοητεύονται από τα δυναμικά χαρακτηριστικά του, οι οποίοι συνήθως κλείνουν το μάτι στις κορυφαίες εκδόσεις John Cooper Works.MINI Cooper S 2024 TEST (21)
Κάπως έτσι σκέφτηκαν εκεί στη MINI και προτίμησαν να θυσιάσουν λίγη από τη σπορ αύρα του Cooper S για να το κάνουν πιο εύκολο κι ευχάριστο στην καθημερινή χρήση, προικίζοντάς το με όλες τις ψηφιακές ανέσεις που αναζητά ο cool τύπος – κάθε ηλικίας – της εποχής. Είναι πολύ λόγοι εκείνοι που θα αναπολήσουν paddles αλλαγής σχέσεων στο τιμόνι, χώρους στο πίσω κάθισμα και εκείνη την go-kart αίσθηση στο δρόμο που προκύπτει από το μικρό βάρος και τη ρυθμίσιμη ουρά.
Οι περισσότεροι θα λατρέψουν το μοναδικό στυλ μέσα- έξω, την εκπληκτική οθόνη του infotainment, τον πλούσιο εξοπλισμό και την αποτελεσματικότητα στην οδήγηση. Και όλα αυτά, σε μια τιμή που με τα σημερινά δεδομένα, κρίνεται άκρως δελεαστική – αρκεί να μην αρχίσεις να το φορτώνεις με στοιχεία από τη μακροσκελή λίστα προαιρετικού εξοπλισμού.
Η αρχική ιδέα του John Cooper ήταν απλή: συμπυκνωμένη δύναμη. Που θα πει, παραπάνω άλογα, ενισχυμένες αναρτήσεις και δυνατά φρένα σε ένα ιδιαίτερα ελαφρύ και μικρών διαστάσεων χάτσμπακ. Το αποτέλεσμα ήταν ένα σβέλτο αυτοκίνητο με μια μοναδική go-kart αίσθηση.
Αυτή την αίσθηση επικαλείται κάθε νέα γενιά MINI που παρουσιάζεται, ιδιαίτερα στις εκδόσεις Cooper S και JWC. Το νεότερο Cooper S ωστόσο μας έδωσε την αίσθηση πως έχει βάλει λίγο νερό στο κρασί του, όσον αφορά τον σπορ χαρακτήρα.
Ίσως να είμαστε παραπάνω, από όσο συνηθίζεται στη digital εποχή μας, ρομαντικοί και λάτρεις των παλαιότερων ΜΙΝΙ και της οδηγικής απόλαυσης που προσέφεραν. Άλλωστε, η νέα γενιά είναι ξεκάθαρο πως δίνει ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα στο lifestyle και τις ψηφιακές ευκολίες. Ας τα δούμε όλα όμως πιο αναλυτικά.
Με μήκος 3,88 μ., το νέο τρίθυρο MINI παραμένει ένα από τα μικρότερα σουπερμίνι της αγοράς. Οι σχεδιαστές της βρετανικής φίρμας κατάφεραν να συνδυάσουν την παράδοση με τον ψηφιακό φουτουρισμό, δημιουργώντας ένα ελκυστικό σύνολο που εκπέμπει στυλ και δυναμισμό στις σωστές αναλογίες.
Ξεχωρίζουν φυσικά οι στρογγυλοί προβολείς με τους LED δακτύλιους, η ευμεγέθης μάσκα με το οκτάγωνο περίγραμμα, η ευθεία γραμμή της οροφής και τα πίσω τριγωνικά φώτα που ενώνονται με μια μαύρη λωρίδα.
Το δικό μας Cooper S ξεχωρίζει με το ιδιαίτερο μεταλλικό χρωματισμό British Racing Green IV που κάνει αντίθεση με τη μαύρη οροφή και τις ζάντες 18’’ – όλα τους στοιχεία του προαιρετικού εξοπλισμού.
Αν το εξωτερικό είναι όμορφο, η καμπίνα είναι εκθαμβωτική! Εδώ οι άνθρωποι της MINI έδωσαν ρέστα, τόσο σε ότι αφορά τη σχεδίαση και το διάκοσμο, όσο και με την εντυπωσιακή στρογγυλή κεντρική οθόνη του συστήματος infotainment.
Το ταμπλό και το επάνω μέρος στις πόρτες καλύπτονται από ύφασμα, συμβάλλοντας στην πολύ ευχάριστη ατμόσφαιρα του εσωτερικού. Με μια δεύτερη, πιο προσεκτική ματιά ανακαλύπτεις πως όπου υπάρχει πλαστικό, αυτό είναι σκληρό και μέτριας ποιότητας.
Οδηγός και συνοδηγός κάθονται σχετικά άνετα στα – στενά παρόλα αυτά – μπάκετ και έχουν μεγάλο εύρος ρύθμισης της θέσης τους. Οι χώροι πίσω από την άλλη είναι πολύ μικροί. Το ίδιο ισχύει και για το πορτμπαγκάζ των μόλις 210 λίτρων, που αυξάνει στα 725 λτ. με την αναδίπλωση του πίσω καθίσματος.
Επιστρέφοντας στην εμπρός αριστερή θέση, ο οδηγός έχει εμπρός του ένα τιμόνι με υπερβολικά χοντρή στεφάνη και ένα head-up display που ανήκει στον στάνταρ εξοπλισμό και αντικαθιστά εν μέρει την απουσία του πίνακα οργάνων.
Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η στρογγυλή οθόνη OLED αφής με διάμετρο 24 εκ.. Είναι εμπνευσμένη από το κλασικό ΜΙΝΙ και διακρίνεται για την υψηλή ευκρίνεια, την ευκολία χρήσης που θυμίζει smartphone, την πληθώρα ενδείξεων και την προσαρμοστικότητά της στο εκάστοτε driving mode με ανάλογα γραφικά. Εδώ εμφανίζονται και πληροφορίες που αφορούν το όχημα και την οδήγηση (κατανάλωση καυσίμου, ταχύτητα κλπ.). Φυσικά, φιλοξενεί και τον Έξυπνο Προσωπικό Βοηθό MINI ο οποίος ενεργοποιείται με τη φράση “Hey MINI”.
Ακριβώς από κάτω υπάρχει ένα οβάλ πάνελ με τα άκρως απαραίτητα μπουτόν. Στο κέντρο βρίσκεται ο διακόπτης start/stop που μιμείται την κίνηση κλειδιού και έχει αριστερά του τον επιλογέα κίνησης (αυτόματο κιβώτιο) και την ενεργοποίηση του parking στο κιβώτιο, και δεξιά του το μπουτόν επιλογής προφίλ οδήγησης (MINI Experience Modes τα λέει ο κατασκευαστής) και τον ρυθμιστή έντασης του ήχου. Μας έλειψαν παρόλα αυτά φυσικοί διακόπτες για τον κλιματισμό.
Στη βάση της κονσόλας υπάρχουν η – όχι και τόσο βολική – όρθια θήκη για κινητό με δυνατότητα ασύρματης φόρτισης, δύο ποτηροθήκες και ένα ντιζαϊνάτο κουτί αποθήκευσης με καπάκι.
Ναι μεν σπορ, αλλά…
Στην οδήγηση, αναμφίβολα το MINI Cooper S είναι καλοστημένο, ευχάριστο και αποτελεσματικό. Την ίδια στιγμή, οι 204 ίπποι και τα 300 Nm του 2λιτρου turbo βενζινοκινητήρα που βρίσκεται κάτω από το καπό, επιταχύνουν με ζωηράδα το χάτσμπακ, τόσο εν κινήσει όσο και από στάση. Το 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 6,6’’και η ταχύτητα κορυφώνεται στα 242 χλμ./ώρα, νούμερα που ταιριάζουν σε ένα μικρό hot hatch.
Την εμπειρία συμπληρώνει ο αγριεμένος ήχος του 4κύλινδρου μοτέρ, χαρακτηριστικό που τείνει να εξαφανιστεί στην εξηλεκτρισμένη εποχή μας…
Το στιβαρό πλαίσιο και η σφικτή ανάρτηση προσφέρουν πολύ καλό κράτημα και σου εμπνέουν αυτοπεποίθηση για να επιτεθείς σε στροφιλίκι. Αν το θελήσεις μάλιστα, μπορείς να αποσταθεροποιήσεις ελαφρώς το πίσω μέρος για να τοποθετήσεις το αυτοκίνητο καλύτερα πριν τη στροφή. Όχι όμως στον βαθμό που το έκανες στις προηγούμενες γενιές, κάτι που συνέβαλε στον χαρακτηρισμό go-kart. Πλέον, το Cooper S είναι πιο σταθερό, πιο ασφαλές, πιο σοβαρό και λιγότερο παιχνιδιάρικο.
Σύμμαχοί σου στη γρήγορη οδήγηση είναι το άμεσο τιμόνι και τα δυνατά φρένα, όχι όμως και το 7άρι αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Η έλλειψη δυνατότητας χειροκίνητων αλλαγών σχέσεων σου αφαιρεί τη δυνατότητα του απόλυτου ελέγχου σε μια διαδρομή με συνεχείς στροφές, κάτι που τελικά κλέβει πόντους από την οδηγική απόλαυση και αποτελεσματικότητα του MINI.
Μάλιστα, το κιβώτιο είναι γενικά εστιασμένο στην επίτευξη χαμηλής κατανάλωση, ανεβάζοντας γρήγορα σχέσεις (σε χαμηλές στροφές) και κατεβάζοντας νωχελικά στο σανίδωμα του γκαζιού.
Η κατάσταση βελτιώνεται αισθητά όταν πιέσεις το διακόπτη του κιβωτίου ξανά προς τα κάτω, έτσι ώστε από τη θέση D να περάσει στην L. Τότε το κιβώτιο γίνεται πιο νευρικό σε λειτουργία, αλλάζοντας ταχύτητες σε υψηλότερες στροφές. Και πάλι όμως, θεωρούμε πως σε ένα Cooper S τα paddles του κιβωτίου στο τιμόνι είναι εκ των ουκ άνευ.
Όσο αφορά στην κατανάλωση, τα 6,1 λτ./100 χλμ. που ανακοινώνει ο κατασκευαστής, πολύ δύσκολα θα τα δεις σε μια μικτή διαδρομή. Αν δεν προσέχεις και οδηγείς σβέλτα, τα νούμερα που βλέπεις στην οθόνη έχουν το 10 πριν την υποδιαστολή. Με οικονομική οδήγηση, μπορείς να πλησιάσεις το 8άρι.
Τελικά;
Ας μη γελιόμαστε. Οι περισσότεροι επιλέγουν MINI κυρίως λόγω του μοναδικού στυλ. Είναι σαφώς λιγότεροι όσοι γοητεύονται από τα δυναμικά χαρακτηριστικά του, οι οποίοι συνήθως κλείνουν το μάτι στις κορυφαίες εκδόσεις John Cooper Works.MINI Cooper S 2024 TEST (21)
Κάπως έτσι σκέφτηκαν εκεί στη MINI και προτίμησαν να θυσιάσουν λίγη από τη σπορ αύρα του Cooper S για να το κάνουν πιο εύκολο κι ευχάριστο στην καθημερινή χρήση, προικίζοντάς το με όλες τις ψηφιακές ανέσεις που αναζητά ο cool τύπος – κάθε ηλικίας – της εποχής. Είναι πολύ λόγοι εκείνοι που θα αναπολήσουν paddles αλλαγής σχέσεων στο τιμόνι, χώρους στο πίσω κάθισμα και εκείνη την go-kart αίσθηση στο δρόμο που προκύπτει από το μικρό βάρος και τη ρυθμίσιμη ουρά.
Οι περισσότεροι θα λατρέψουν το μοναδικό στυλ μέσα- έξω, την εκπληκτική οθόνη του infotainment, τον πλούσιο εξοπλισμό και την αποτελεσματικότητα στην οδήγηση. Και όλα αυτά, σε μια τιμή που με τα σημερινά δεδομένα, κρίνεται άκρως δελεαστική – αρκεί να μην αρχίσεις να το φορτώνεις με στοιχεία από τη μακροσκελή λίστα προαιρετικού εξοπλισμού.