Dacia Duster 1.6 Hybrid 140PS: Η επιτυχία που απολαμβάνει το Duster αποτυπώνεται από τα νούμερα. Στην 13χρονη ιστορία του μοντέλου έως σήμερα, έχουν παραχθεί 2,2 εκατομμύρια οχήματα, ενώ η γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιο της Ρουμανίας προσφέρει χίλια Duster ημερησίως!
Άλλωστε στο όνομα Duster, η Dacia οφείλει την αναγέννησή της και τα παραπάνω νούμερα είναι η αδιαμφισβήτητη απόδειξη μιας άκρως πετυχημένης πορείας. Η έξυπνη υλοποίηση ενός προσιτού SUV/Crossover με σκληροτράχηλη και αποτελεσματική λογική. Αυτό ήταν το Duster εδώ και τόσα χρόνια, που γνώρισε αναβαθμίσεις αλλά ταυτόχρονα και δημοφιλία στην απόλυτη εμπορική του γεωμετρική πρόοδο.
Σε αυτή τη φιλοσοφία βασίζεται και το νεότερο που γυρίζει μεν σελίδα στην ιστορία του χωρίς όμως να ξεχνάει τις ρίζες και τη συνταγή της καταξίωσης του εδώ και χρόνια. Μια συνταγή που ήθελε τα πάντα είναι εστιασμένα στην πρακτικότητα και την προσιτή τιμή, αλλά χωρίς υποχωρήσεις στα επίκαιρα στοιχεία άνεσης και ασφάλειας.
Και φυσικά, η ολοκαίνουρια 3η γενιά Dacia Duster δείχνει και είναι σύγχρονη, έρχεται πιο ικανή από ποτέ, παραμένει ένα προσιτό SUV και προσφέρει ρεπερτόριο γκάμας για κάθε απαιτητικό γούστο.

Dacia Duster, το ρεαλιστικό SUV
Υπό την πλήρη σκέπη του Group Renault εδώ και 25 χρόνια και με διασύνδεση με την γαλλική εταιρεία αρκετές δεκαετίες νωρίτερα, η Dacia έκανε το δυναμικό come back με το Logan στην αυγή της νέας χιλιετίας, όπου διέπρεψε εμπορικά στις αγορές της αναπτυσσόμενης τότε ανατολικής Ευρώπης. Λίγο αργότερα σε μια κρίσιμη καμπή για την οικονομία παγκοσμίως, πόσο μάλιστα του Ευρωπαϊκού Νότου, η Dacia λανσάρισε τους πρώτους μήνες του 2010 ένα ρεαλιστικό SUV με δοκιμασμένη τεχνολογία Renault και τιμή ανάλογη αυτοκινήτου πόλης. Το γεγονός αυτό δημιούργησε αναταράξεις στην αγορά, ιδιαιτέρως ευχάριστες για το ρουμανικό εργοστάσιο και ήταν η αρχή μιας επιτυχίας δίχως φρένο.

Από τότε και στα 13 χρόνια καριέρας το αρχέγονο σχεδιαστικά Duster κέρδισε μια γενιά και όσο ίδιο και αν έμεινε στην κεντρική του σχεδιαστική ιδέα και στην συνείδηση του κόσμου, τόσο εξελίχθηκε και βελτίωσε χαρακτηριστικά και συνολική αισθητική. Οι ακριβότεροι ανταγωνιστές της κλάσης είχαν πάντα σαφές προβάδισμα σε επίπεδο σχεδίασης, αίγλης, απτής ποιότητας και παροχών εξοπλισμού, όμως το Duster πρακτικά δεν είχε αντιπάλους. Χωρίς να του λείπει τίποτα ουσιαστικό, σερβίριζε ευρυχωρία, τα πήγαινε εξαιρετικά σε όποιο τερέν πατούσαν οι τροχοί του και πρόσφερε περισσότερο αυτοκίνητο σε τιμή value for money.
Το νέο Duster 3ης γενιάς είναι το πρώτο ολοκαίνουργιο αυτοκίνητο που λανσάρεται μετά την αλλαγή της εικόνας της εταιρείας το 2022 (με τα νέα σήματα) και αυτό φαίνεται.

Το ολοκαίνουριο μοντέλο έρχεται με εντυπωσιακή εμφάνιση, αναβαθμισμένες off road ικανότητες στις τετρακίνητες εκδόσεις, υβριδικά συστήματα κίνησης, νέες τεχνολογίες άνεσης και ασφάλειας και έχει τον ίδιο στόχο με πριν. Nα γίνει δηλαδή το οικογενειακό SUV με το καλύτερο “value for money” στην κατηγορία του.
Οπτικά, αντιλαμβάνεται κανείς ότι έχει φαρδύνει και χαμηλώσει το ύψος της οροφής του, χωρίς ουσιαστική μεταβολή στο συνολικό του μήκος.

Συνδυάζει φουτουριστικά στοιχεία στην εκδρομική του ταυτότητα, όπως το σύμπλεγμα των προβολέων με τη μάσκα, η κομψή εφαρμογή και άποψη στα πίσω φώτα, το περιπετειώδες στυλ που του προσδίδει το ανάγλυφο καπό, το ανάστημα, οι κρυφές χειρολαβές στις πίσω πόρτες, τα φουσκωμένα φτερά και τα ευμεγέθη πλαστικά προστατευτικά περιμετρικά του αμαξώματος.

Τα οποία μάλιστα είναι κατά 20% προϊόν ανακύκλωσης. Δείχνει ακόμα περισσότερο ότι ανήκει στην αναζήτηση, στην εκδρομή και στην περιπέτεια με το συνολικό του look να κουμπώνει ένα τσικ παραπάνω με το off road και λιγότερο με γιαλαντζί SUV που ψάχνει τα αντιαλλεργικά του χάπια αν πατήσουν η τροχοί του χώμα και σηκώσουν σκόνη.

Μετα το πετυχημένο αποτέλεσμα που εισπράττει η ματιά από την εξωτερική εικόνα του νέου Dacia Duster ανάλογες είναι και οι εντυπώσεις με το που εισβάλλεις στο εσωτερικό του. Πλήρης εκσυγχρονισμός, τόσο σε επίπεδο σχεδιασμού όσο και μοντέρνας υλοποίησης, τεχνολογίας και πρακτικότητας. Ανέκαθεν τα Duster ήταν καλοφτιαγμένα, ουδέποτε φυσικά υιοθέτησαν premium ταμπέλα, χωρίς όμως να νιώθεις ελλείψεις σε παροχές. Ναι, τα πλαστικά παραμένουν σκληρά όμως η συναρμολόγηση ξέρεις ότι είναι σωστή για να αντέξουν τις ρεαλιστικές δυσκολίες της καθημερινής ρουτίνας που θα το υποβάλλει ένα τυπικός ιδιοκτήτης Duster. Ο σχεδιασμός δε, έχει έμπνευση και χαρακτήρα που ταιριάζει στο εκδρομικό Dacia.
Στο νεότερο που η digital τεχνολογία αποτυπώνεται μέσω 7άρας παραμετροποιήσιμης οθόνης στον πίνακα οργάνων και στο νέο σύστημα infotainment με κεντρική οθόνη αφής 10,1 ιντσών, το επίπεδο ανεβαίνει. Χώροι μικροαντικειμένων ανεβάζουν την πρακτικότητα της καμπίνας που έχει ωφεληθεί στην άνεση των επιβατών με τους πίσω να το επιβεβαιώνουν, ενώ και ο χώρος αποσκευών με 496 λίτρα και δεύτερο δάπεδο προσφέρει στην μεταφορική ευκολία.

Παράλληλα, πέραν των συνηθισμένων, η Dacia διαθέτει μια σειρά αξεσουάρ (Dacia InNature) που δελεάζει τον δραστήριο εκδρομέα, μετατρέποντας το ρουμανικό SUV σε όχημα διαφυγής και αφιέρωσης χρόνου στη φύση. Από κοτσαδόρο και βάση μεταφοράς ποδήλατων προσαρμοσμένη σε αυτόν και σχάρα οροφής για ογκώδη αντικείμενα έως και 65 κιλών, μέχρι πακέτο ύπνου για διανυκτέρευση ή siesta μακράς διαρκείας εντός του αυτοκινήτου. Η γκάμα των αξεσουάρ Dacia InNature, περιλαμβάνει ένα κιβώτιο 3 σε 1 με ένα αναδιπλούμενο στρώμα.

Εύκολο στην τοποθέτηση και απεγκατάσταση, συνδυάζεται επίσης με ένα τραπέζι φαγητού κάτω από την προστασία της πίσω πόρτας του αυτοκινήτου. Σε λιγότερο από 2 λεπτά, το πτυσσόμενο διπλό κρεβάτι μήκους 1,90 μ. και πλάτους 1,30 μ. μετατρέπει το Duster σε χώρο ξεκούρασης. Σε συνδυασμό με τις διαθέσιμες περσίδες συσκότισης που δεν αφήνουν το φως να περάσει στο εσωτερικό της καμπίνας, ο άνετος και με απόλυτη ιδιωτικότητα ύπνος, είναι γεγονός. Επίσης διατίθεται και τέντα, ενώ με τα έξυπνα πρόσθετα YouClip, τα οποία επιτρέπουν στον χρήστη να επιλέξει έξτρα θήκες, ποτηροθήκες και φώτα, τοποθετηθετημενα σε σημεία της καμπίνας που υπάρχει η συγκεκριμένη υποδοχή η οργανωτική πρακτικότητα, απογειώνεται.

Οι εκδόσεις Extreme και Journey έχουν ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών, ασύρματη φόρτιση smartphone, προβολείς ομίχλης, προσαρμοζόμενους προβολείς, αυτόματο κλιματισμό και ενσωματωμένο σύστημα δορυφορικής πλοήγησης για το σύστημα infotainment. Συν τοις άλλοις, στο Duster σε επίπεδο ηλεκτρονικών παροχών υπάρχουν περισσότερα χαρακτηριστικά ασφαλείας από ποτέ, με αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, αναγνώριση πινακίδων κυκλοφορίας, προειδοποίηση ορίου ταχύτητας, υποβοήθηση παρκαρίσματος πίσω, προειδοποίηση εγκατάλειψης λωρίδας, υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας και προειδοποίηση προσοχής οδηγού.

Dacia Duster για κάθε γούστο, τώρα και υβριδικό
Βασίζεται στην γνωστή πετυχημένη πλατφόρμα CMF-B του ομίλου Renault, που χρησιμοποιείται στα Renault Clio και Captur και τώρα προστίθεται και η επόμενη μέρα του πετυχημένου SUV της Dacia εκτός από τα Sandero και Jogger. Στο νέο Duster υπάρχει ρεπερτόριο επιλογών όσον αφορά την γκάμα με συμβατικές επιλογές κινητήρων, εκδόσεις κινητήρα διπλού καυσίμου, ενώ φυσικά το Duster και το κοινό του αγαπάνε την τετρακίνηση – αποκλειστικά με τον τούρμπο βενζινοκινητήρα (TCe) των 1.2 λίτρων.

Η full hybrid έκδοση που απασχολεί τη δοκιμή μας κάνει το ντεμπούτο της σε Duster και είναι και το πρώτο Dacia με υβριδική λειτουργία. Εφαρμόζει την γνωστή τεχνολογία από την φαρέτρα της Renault με έναν βενζινοκινητήρα 1.6 λίτρων και δυο ηλεκτροκινητήρες έκαστος στο σκοπό του, να συνδυάζουν το έργο τους. O πρώτος ηλεκτροκινητήρας, αυτός που υπό προϋποθέσεις αναλαμβάνει την κινητικότητα των εμπρός τροχών και συνδράμει τον βενζινοκινητήρα, έχει μέγιστη ισχύ 49 ίππων και ροπή 205 Nm. O δεύτερος, με 20 ίππους και 50 Nm ροπής λειτουργεί ως γεννήτρια για να φορτίζει τις μπαταρίες και να εκκινεί τον θερμικό κινητήρα των 91 ίππων. Η συνδυαστική απόδοση της «ορχήστρας» είναι 140 ίπποι και 250 Nm ροπής.

Και οι δύο ηλεκτροκινητήρες ανακτούν ενέργεια κατά την επιβράδυνση στη μικρή αυτοφορτιζόμενη μπαταρία ιόντων λιθίου με ονομαστική ενεργειακή χωρητικότητα 1,2 kWh, η οποία συμβάλλει στη λειτουργία του συνόλου και το κιβώτιο είναι αποκλειστικά 6αρι αυτόματο, με τις 4 σχέσεις να απασχολούν τον θερμικό κινητήρα και τις δυο τον ηλεκτροκινητήρα. Όσο πολύπλοκα και να ακούγονται τα παραπάνω, στην πράξη ο οδηγός απολαμβάνει μια ευκολία χρήσης και την ουσία της υβριδικής επιλογής του, που αποτυπώνεται σε χαμηλές τιμές κατανάλωσης και χαμηλούς ρύπους(Μέση κατανάλωση: 5,5 με 6,5 λτ./100 χλμ., CO2: 115 γρ./χλμ.).
Πρακτικά με τη μπαταρία χορτάτη ενέργεια και χωρίς να υπάρχει απαίτηση για μέγιστη ισχύ ο βασικός ηλεκτροκινητήρας είναι εκείνος που δίνει την πρώτη ώθηση και εν συνεχεία κίνηση στο Duster. Ο βενζινοκινητήρας αναλαμβάνει όταν ξελιγωθεί η μπαταρία ή όταν το πόδι πέσει βαρύτερα στο δεξί πεντάλ και φυσικά η μεταξύ τους εναλλαγή είναι δεδομένη για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα κατανάλωσης.

Οι επιδόσεις κρίνονται καλές (0-100 χλμ./ώρα: 10,1 δλ. και τελική ταχύτητα 160 χλμ./ώρα) για ένα αυτοκίνητο που βάζει στις προτεραιότητές του την οικονομία και τα επιπλέον κιλά του υβριδικού Duster δεν αποτελούν τροχοπέδη στην δραστήρια του διάθεση, στην αποτελεσματικότητα και στην ασφάλεια του. Μπορεί το σπορ ένστικτο να μην χαρακτήριζε ποτέ ένα Duster και τώρα αν και ικανότερο στην 3η του γενιά να κρύβεται κάτω απο την υβριδική κουβέρτα, όμως είναι εμφανώς βελτιωμένο στον τρόπο συμπεριφοράς του. Πολύ πιο εύστοχο σε δρόμο με στροφές, νιώθεις το πλαίσιο σε μια σωστή συνεργασία με την ανάρτηση ώστε ως σύνολο να ακολουθεί πειστικά τις εντολές που του δίνεις και μεταφέρει ξεκάθαρες πληροφορίες στα αισθητήρια του οδηγού.

Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που κολακεύει την άνεση, πείθει περισσότερο από το παρελθόν να διατηρήσεις την ταχύτητά σου στην στροφή που έρχεται και η αποτελεσματικότητα, η ασφάλεια, οι προβλέψιμες αντιδράσεις και οι καλές εντυπώσεις που αφήνει το συνολικό πακέτο (πλαίσιο, ανάρτηση, τιμόνι και φρένα) συντελούν σε ένα ευχάριστα αναβαθμισμένο χαρακτήρα. Φυσικά δεν διεκδικεί το μέγιστο της επικοινωνιακής συμπεριφοράς στην κατηγορία, όμως είναι εύστοχο και περιορίζει τους συμβιβασμούς τη στιγμή της οδήγησης.

Παραμένει άνετο, ευθύβολο και καλοτάξιδο και η απουσία τετρακίνησης δεν θα το περιορίσει στον ασφάλτινο ρόλο του. Αντιθέτως η μεγάλη απόσταση των σχεδόν 22 εκατοστών από το έδαφος, θα το κάνει πρόθυμο να εισβάλλει με καλή διάθεση στην χωμάτινη περιπλάνηση. Απλά ο ενθουσιασμός οφείλει να καταλαγιάσει, γιατί απουσιάζει ο εφεδρικός τροχός – τουλάχιστον στην υβριδική βερσιόν της δοκιμής.

Ένα ακόμα Dacia Duster, στο δρόμο προς τη δόξα
Ακολουθώντας τα χνάρια των προηγούμενων γενεών, το Duster απευθύνεται τόσο στους πελάτες που θέλουν ένα άνετο και ελκυστικό SUV με compact διαστάσεις, όσο και σε αυτούς που αναζητούν ένα στιβαρό και ευέλικτο 4×4, αν το επιλέξουν στην πλήρως περιπετειώδη μορφή του. Εν τέλει χωρίς να του λείπει τίποτα ουσιαστικό και τίποτα επίκαιρο σερβίρει κομψό και ξεχωριστό στιλ, ευρυχωρία, υβριδική τεχνολογία και οικονομία στην καθημερινότητα. Εξακολουθεί να τα πηγαίνει καλά σε βομβαρδισμένο τερέν και ωφελείται σε πολιτισμό συμπεριφοράς με την απόδοσή του στους ασφαλτοστρωμένους δρόμους. Μπορείς να αποκτήσεις το νέο Dacia Duster από €19.950, με επιλογή διπλού καυσίμου, τετρακίνητο ή υβριδικό ζυγίζοντας τις ανάγκες σου. Όμως το μόνο σίγουρο είναι ότι η νέα εποχή Duster παραμένει περιπετειώδης, εύστοχη στο στόχο της και στην γοητεία που εκπέμπει στον ενδιαφερόμενο της σύγχρονης εκδρομικής αποτελεσματικότητας.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΓΙΑΝΝΙΔΗΣ