Σε αγωγή που κατέθεσαν την Τετάρτη οι ομάδες 23XI Racing και Front Row Motorsports εναντίον του NASCAR και του διευθύνοντος συμβούλου του Jim France, ισχυρίζονται ότι ο οργανισμός ασκεί παράνομα το μονοπώλιο όσον αφορά τους αγώνες stock car στις ΗΠΑ. Η 23XI είναι, φυσικά, η ομάδα στην οποία συνιδιοκτήτες είναι ο θρύλος του NBA, Michael Jordan και ο οδηγός αγώνων Denny Hamlin.

Η αγωγή αυτή ισχυρίζεται ότι η NASCAR έχει υιοθετήσει πρακτικές οι οποίες εμπόδισαν τους ανταγωνιστές που συμμετέχουν στο Πρωτάθλημα να έχουν δίκαιες ευκαιρίες. Όλες οι ομάδες είχαν προθεσμία μέχρι τις 6 Σεπτεμβρίου για να υπογράψουν νέα συμφωνία καταστατικού με το NASCAR και από τις 15 ομάδες του Πρωταθλήματος, οι 23XI και FRM είναι οι μόνες που δεν το έκαναν.

Η κοινή ανακοίνωση των 23XI Racing και της Front Row Motorsports αναφέρει: «Μοιραζόμαστε το ίδιο πάθος για τους αγώνες, τη συγκίνηση του ανταγωνισμού και τη νίκη. Εκτός πίστας, μοιραζόμαστε την πεποίθηση ότι η αλλαγή είναι απαραίτητη για το άθλημα που αγαπάμε. Μαζί, φέραμε αυτή την αντιμονοπωλιακή υπόθεση, ώστε οι αγώνες να ευδοκιμήσουν και να γίνουν ένα πιο ανταγωνιστικό και δίκαιο άθλημα με τρόπους που θα ωφελήσουν τις ομάδες, τους οδηγούς, τους χορηγούς και κυρίως τους φιλάθλους».

Ο Michael Jordan από την πλευρά του, ανέφερε τα εξής στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: «Όλοι γνωρίζουν ότι ήμουν πάντα ένας σκληρός ανταγωνιστής, και αυτή η θέληση για νίκη είναι αυτό που οδηγεί εμένα και ολόκληρη την ομάδα 23XI κάθε εβδομάδα στην πίστα. Λατρεύω το άθλημα των αγώνων και το πάθος των οπαδών μας, αλλά ο τρόπος με τον οποίο διεξάγεται σήμερα το NASCAR είναι άδικος για τις ομάδες, τους οδηγούς, τους χορηγούς και τους οπαδούς. Η σημερινή ενέργεια δείχνει ότι είμαι πρόθυμος να αγωνιστώ για μια ανταγωνιστική αγορά όπου όλοι κερδίζουν».

Το NASCAR και οι ομάδες συζητούν εδώ και δύο χρόνια για τη συμφωνία charter. Οι ομάδες επιδιώκουν μεγαλύτερο μερίδιο από τα έσοδα του αθλήματος και τη δυνατότητα να μετατρέψουν τα charter τους σε μόνιμα εγγυημένη θέση στο grid. Ποιες είναι όμως οι πρακτικές στις οποίες κατηγορείται ότι υπέπεσε το NASCAR;

Σύμφωνα με την αγωγή, αγόρασε την πλειονότητα από τις κορυφαίες πίστες και τις χρησιμοποιούσε αποκλειστικά για εκδηλώσεις του NASCAR. Επέβαλε συμφωνίες αποκλειστικότητας σε πίστες που εγκρίνονται από το Πρωτάθλημα. Εμπόδισε τεχνητά την ανάπτυξη του μοναδικού πραγματικού ανταγωνιστή, του ARCA Menards Series. Εμπόδισε τις ομάδες να συμμετέχουν σε άλλες σειρές αγώνων stock car.

Διατηρεί την κυριότητα των ανταλλακτικών της τρέχουσας γενιάς προδιαγραφών αυτοκινήτων, αναγκάζοντας τις ομάδες να αγοράζουν τα εξαρτήματα αυτά σε πολύ υψηλές τιμές από τους επιλεγμένους προμηθευτές. Ενώ το Πρωτάθλημα συνεχίζει να έχει πολύ μεγάλα έσοδα από τις τηλεοπτικές συμφωνίες, οι ομάδες λαμβάνουν πολύ λίγα σε αντάλλαγμα. Υποτίθεται ότι η NASCAR έχει συνάψει συμφωνίες τηλεοπτικών μεταδόσεων συνολικού ύψους 23,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ενώ μεγάλες ομάδες όπως η Hendrick Motorsports συνεχίζουν να έχουν προϋπολογισμούς με οικονομικές απώλειες.

Στην αγωγή των δύο ομάδων αναφέρεται επίσης: «Έχει καταστεί προφανές ότι αυτή η δίκη είναι ο μόνος τρόπος για να απελευθερωθεί η αγορά για τον ανταγωνισμό και να μπορέσουν οι ενάγοντες, και άλλες ομάδες των αγώνων stock car, να αποκτήσουν τους δίκαιους όρους που θα επιτευχθούν σε μια ανταγωνιστική αγορά για τις υπηρεσίες τους».

«Μια ανταγωνιστική αγορά θα επιτρέψει στις ομάδες να αποκτήσουν τα εύλογα κέρδη που είναι απαραίτητα για να επενδύσουν εκ νέου στις επιχειρήσεις τους, και να δημιουργήσουν ένα ακόμη πιο συναρπαστικό προϊόν για τους οπαδούς των αγώνων stock car, τους χορηγούς και τους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς. Η οικογένεια France και το NASCAR είναι μονοπωλιακοί νταήδες. Και οι νταήδες θα συνεχίσουν να επιβάλλουν τη θέλησή τους για να βλάψουν τους άλλους μέχρι οι στόχοι τους να σηκωθούν και να αρνηθούν να γίνουν θύματα. Η στιγμή έχει πλέον φτάσει».

Η 23XI και η Front Row Motorsports έχουν καταθέσει ασφαλιστικά μέτρα κατά του NASCAR, που εμποδίζουν τους διοργανωτές του Πρωταθλήματος να απαγορεύσουν στις ομάδες να αγωνιστούν κατά τη διάρκεια της σεζόν 2025, παρότι δεν έχουν υπογράψει τη συμφωνία καταστατικού.