Σε έναν αγώνα να «πρασινίζει» την εικόνα του, ακολουθώντας μία τακτική η οποία επικρίνεται από πολλούς ως «greenwashing» επιδίδεται ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Σαρλ Μισέλ.

 Λίγες εβδομάδες αφότου δέχθηκε πυρά για την αυξημένη χρήση ιδιωτικών αεροσκαφών, ο επικεφαλής της ΕΕ «επιδιώκει να αγοράσει περισσότερες πιστώσεις άνθρακα καθώς τα μίλια ανεβαίνουν». Όπως γράφει σε ανάλυσή του το Politico, σύμφωνα με μία σύμβαση που δημοσιεύτηκε στη δημόσια βάση δεδομένων της ΕΕ, το Συμβούλιο επιδιώκει να αγοράσει «πιστώσεις άνθρακα για να αντισταθμίσει το CO2 που παράγεται κατά τη διάρκεια των πτήσεων του Προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου».

Στην πραγματικότητα, αυτό σημαίνει ότι το Συμβούλιο προσπαθεί να ακυρώσει το αερομεταφερόμενο αποτύπωμα άνθρακα υποστηρίζοντας έργα μείωσης του άνθρακα αλλού.

Είναι μια τακτική που η ομάδα του Μισέλ έχει χρησιμοποιήσει και διαφημίσει στο παρελθόν.

Από το 2021, για παράδειγμα, το Συμβούλιο λέει ότι οι ιδιωτικές πτήσεις του επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου αντισταθμίζονται από την υποστήριξη ενός εργοστασίου κεραμικής της Βραζιλίας που μεταπηδά σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Και ξεκινώντας από το 2022, η χρηματοδότηση έχει καλύψει όλες τις πτήσεις του Μισέλ.

Ο όρος greenwashing αναφέρεται στην τεχνική εξαπάτησης του καταναλωτή μέσω παραπλανητικών πληροφοριών σχετικά με το πώς τα προϊόντα μιας εταιρείας είναι πιο φιλικά στο περιβάλλον, υγιεινά ή βιώσιμα, έχοντας ως απώτερο στόχο τη θετική προβολή της εταιρείας, καταλήγοντας εννοείται στην αύξηση των πωλήσεών της. Ο όρος υιοθετήθηκε πρώτη φορά τη δεκαετία του ’60, όταν ένα ξενοδοχείο τοποθέτησε ανακοινώσεις στους χώρους του ζητώντας από τους πελάτες να χρησιμοποιούν τις πετσέτες τους για πάνω από μία μέρα, ώστε να σωθεί ο πλανήτης.

 Αμφιβολίες

Ωστόσο, όπως γράφει το Politico, οι αμφιβολίες όσον αφορά την αντιστάθμιση άνθρακα κυριαρχούν, καθώς έρευνες δείχνουν ότι η συμβολή τους στη μείωση των εκπομπών άνθρακα είναι σε μεγάλο βαθμό υπερβολική.

 Είναι μια «ψεύτικη λύση για το κλίμα», σχολίασε ο Jo Dardenne, διευθυντής αεροπορίας στη ΜΚΟ καθαρής κινητικότητας Transport & Environment με έδρα τις Βρυξέλλες. Εταιρείες και ιδιώτες το χρησιμοποιούν, πρόσθεσε, για να «καθαρίσουν την ένοχη συνείδησή τους όταν επιβιβάζονται σε ιδιωτικά αεροσκάφη που καταβροχθίζουν απολιθώματα».

 Η ανανέωση της σύμβασης για τις πιστώσεις άνθρακα του Συμβουλίου έρχεται μετά την αναφορά του Politico και άλλων για την έκταση του χρόνου που αφιέρωσε ο Μισέλ. Νωρίτερα φέτος, το Politico αποκάλυψε ότι είχε ξοδέψει 1,7 εκατομμύρια ευρώ σε ταξίδια το 2022 και ήθελε να αυξήσει τον ταξιδιωτικό του προϋπολογισμό κατά 12% το 2024. Πραγματοποίησε 46 επίσημα ταξίδια στο εξωτερικό το 2022, πετώντας ιδιωτικά 28 φορές και πήρε μόνο οκτώ εμπορικές πτήσεις.

 Ο Barend Leyts, εκπρόσωπος του Σαρλ Μισέλ, επεσήμανε την οικονομική υποστήριξη που παρέχει το Συμβούλιο στο εργοστάσιο κεραμικών της Βραζιλίας όταν του ζητήθηκε να σχολιάσει την πιο πρόσφατη σύμβαση. Τα κεφάλαια βοηθούν την εταιρεία να μετατρέψει την πηγή καυσίμου της από παράνομη ξυλεία σε γεωργικά και βιομηχανικά απόβλητα.

 «Κι άλλοι το κάνουν»

Κατά τη διάρκεια της θητείας του Μισέλ, η οποία ξεκίνησε το 2019, ο πρόεδρος του Συμβουλίου μετέβη σε 112 αποστολές στο εξωτερικό, ναυλώνοντας ιδιωτικές πτήσεις για σχεδόν τα δύο τρίτα από αυτές.

 Όπως πολλοί παγκόσμιοι ηγέτες, ο Μισέλ πήρε επίσης ιδιωτικά αεροπορικά ταξί στις συνομιλίες για το κλίμα της COP στην Αίγυπτο το 2022 – μοιράζοντας το αεροπλάνο του με την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν – και στη Σκωτία το 2021.

 «Κοστίζει περισσότερο γιατί το απαιτεί η κατάσταση», είπε ο Μισέλ. «Υπάρχει απλώς μια ανάγκη διεθνούς εργασίας προς το συμφέρον της Ευρώπης».

 Οι αντισταθμίσεις άνθρακα έχουν γίνει ένας τρόπος με τον οποίο το Συμβούλιο προσπαθεί να συνδέσει τα ταξίδια του Μισέλ με τη φιλόδοξη κλιματική ατζέντα της ΕΕ, η οποία στοχεύει να καταστήσει το μπλοκ κλιματικά ουδέτερο έως το 2050.

 Πηγή: Ot.gr