Σε ενισχυμένες υποχρεώσεις στην Ευρωπαϊκή Eνωση υπόκεινται πλέον οι τεχνολογικοί κολοσσοί, οι οποίοι καλούνται να αλλάξουν το πώς παρακολουθούν τους χρήστες του Διαδικτύου και τον τρόπο προώθησης των διαφημίσεών τους.

Η νομοθεσία EU Digital Services Act, που τέθηκε σε ισχύ από την 25η Αυγούστου του 2023, στοχεύει στη διαφάνεια και την καταπολέμηση του παράνομου περιεχομένου, ενώ οι παραβάτες της κινδυνεύουν με πρόστιμα δισεκατομμυρίων ευρώ. Από τις σαρωτικές αλλαγές που επιβάλλει το νέο νομοθετικό πλαίσιο της Κομισιόν επηρεάζονται διαδικτυακές αγορές, κοινωνικά δίκτυα, πλατφόρμες ανταλλαγής περιεχομένου, καταστήματα εφαρμογών και διαδικτυακές πλατφόρμες ταξιδιών και διαμονής. Οι νέοι κανόνες περιλαμβάνουν την απαγόρευση της στόχευσης διαφημίσεων σε χρήστες του Διαδικτύου με βάση τη θρησκεία, το φύλο ή τις σεξουαλικές προτιμήσεις.

Θα υπάρχουν, επίσης, μηχανισμοί που θα αναγκάζουν τις πλατφόρμες να αποκαλύπτουν τα μέτρα που λαμβάνουν για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης ή της προπαγάνδας, αλλά και νέα μέτρα προστασίας για ανηλίκους. Στα νέα δεδομένα θα πρέπει να προσαρμοστούν τουλάχιστον 19 τεχνολογικές πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης - όπως αυτές των Facebook, TikTok, Twitter, YouTube, Instagram, LinkedIn, Pinterest και Snapchat.

Το ίδιο ισχύει και για διαδικτυακούς ομίλους αγορών, όπως η Amazon, η Booking.com, η Alibaba AliExpress και η Zalando. Να λειτουργήσουν με διαφορετικό τρόπο καλούνται και τα καταστήματα αγορών εφαρμογών για κινητές συσκευές Google Play και App Store της Apple. Στους νέους κανόνες υπόκεινται, επίσης, η μηχανή αναζήτησης της Google και η μηχανή αναζήτησης Bing της Microsoft. Τη μέχρι στιγμής λίστα αυστηρότερης εποπτείας συμπληρωνουν οι Χάρτες της Google και η Wikipedia, ενώ ενδεικτικό του αποτυπώματος των αλλαγών στην ψηφιακή αγορά είναι ότι η Meta Platforms, επικαλούμενη τους νέους κανόνες, είχε αναστείλει στην Ε.Ε. την κυκλοφορία του αντιπάλου της στο Twitter, του Threads.

Η λίστα της Ε.Ε. βασίζεται στο πόσους χρήστες έχει μια πλατφόρμα τεχνολογίας. Οσες εταιρείες έχουν 45 εκατομμύρια, δηλαδή το 10% του πληθυσμού της Ε.Ε., ή περισσότερους θα αντιμετωπίσουν το υψηλότερο επίπεδο ρύθμισης της νομοθεσίας. Οποιαδήποτε επιχείρηση παρέχει ψηφιακές υπηρεσίες σε Ευρωπαίους θα πρέπει να συμμορφωθεί με την DSA, ωστόσο οι μικρότερες θα αντιμετωπίσουν λιγότερη εποπτεία. «Η 25η Αυγούστου αποτελεί μια σημαντική καμπή. Οι χρήστες του Διαδικτύου, στο εξής, θα επωφεληθούν μιας αυξημένης προστασίας, αλλά και ελέγχου και αυξημένων επιλογών», έγραψε στην πλατφόρμα X ο Ευρωπαίος επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, Τιερί Μπρετόν, διαβεβαιώνοντας πως η DSA είναι επίσης «εδώ για να προστατεύσει την ελευθερία της έκφρασης απέναντι σε αυθαίρετες αποφάσεις».

Οι παραβάτες κινδυνεύουν με πρόστιμα που φτάνουν το 6% του παγκόσμιου κύκλου εργασιών του ομίλου τους και, ως μέσο τελευταίας καταφυγής, σε περίπτωση επαναλαμβανόμενης σοβαρής παραβίασης, με προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας στην Ε.Ε. Παρά το γεγονός ότι η DSA έχει τεθεί σε ισχύ, δίνεται στις εταιρείες ένα περιθώριο ακόμα έξι μηνών προκειμένου να προχωρήσουν σε όλες τις απαραίτητες αλλαγές.

Μέτρα

Πολλές πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης -όπως οι Meta, Snapchat και TikTok- ήδη έχουν λάβει μέτρα για να προσφέρουν στους χρήστες τους την επιλογή να απενεργοποιήσουν κάποιο εξατομικευμένο περιεχόμενο παρακολούθησης της δραστηριότητάς τους, που ήταν βασικό για την επιτυχία τους στην προσέλκυση χρηστών και διαφημιστών.

Αυτοί οι τεχνολογικοί κολοσσοί, όπως αναφέρουν οι «Financial Times», μαζί με την Google έχουν, ακόμα, περιορίσει τις στοχευμένες διαφημίσεις για κάτω των 18 ετών. Παρέχουν, επίσης, στους χρήστες περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το γιατί έχουν «στοχοποιηθεί» από συγκεκριμένες διαφημίσεις. TikTok και Meta ανακοίνωσαν ότι η εφαρμογή του νέου πλαισίου απασχολεί πλέον χιλιάδες υπαλλήλους τους. Επίσης, η Google δεσμεύθηκε να παράσχει περισσότερες πληροφορίες για το πώς οι υπηρεσίες της μετριάζουν το περιεχόμενο και να επιτρέψει την πρόσβαση των ερευνητών σε περισσότερα δεδομένα.

Η Amazon και η γερμανική εταιρεία λιανικής πώλησης στο Διαδίκτυο Zalando, που περιλαμβάνονται στις 19 «πολύ μεγάλες πλατφόρμες» οι οποίες υπόκεινται στους νέους κανόνες, προσέφυγαν από την πλευρά τους στην ευρωπαϊκή Δικαιοσύνη, εκτιμώντας πως δεν πληρούν τα κριτήρια ένταξής τους σε αυτούς. Σύμφωνα με τους «Financial Times», η Amazon πιστεύει ότι ο νόμος πρέπει να επικεντρωθεί σε εταιρείες που διανέμουν πληροφορίες και όχι φυσικά προϊόντα, καθώς η διαφήμιση ήταν το κύριο έσοδό τους.

Η Zalando, δε, υποστηρίζει ότι πολύ λίγοι πελάτες επισκέπτονται τους ιστοτόπους της για να επηρεαστούν από τους νέους κανόνες. Οι κανόνες εφαρμόζονται, ωστόσο, επίσης σε αυτούς εν αναμονή της δικαστικής απόφασης, εκτός από έναν όρο της DSA για τη διαφάνεια της διαφήμισης για την Amazon, ανέφερε η Επιτροπή Εσωτερικής Αγοράς.

Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 9/9