Αντιμέτωπος με την οργή των επενδυτών αναμένεται να βρεθεί την επόμενη εβδομάδα ο CEO της Boeing, Ντέιβ Καλχούν, με φόντο τη νέα κρίση που σείει συθέμελα τη μεγαλύτερη αμερικανική εταιρεία αεροναυπηγικής.

Διαβάστε επίσης: Σάλος στη Βρετανία με την αμφιλεγόμενη πώληση του Ομίλου Telegraph – Παραιτήθηκε ο γενικός διευθυντής

Όπως αναφέρουν οι Financial Times, το πρώην στέλεχος της General Electric ετοιμάζεται να ανακοινώσει την Τετάρτη τα οικονομικά αποτελέσματα του 2023. Όμως η καθήλωση δεκάδων αεροσκαφών τύπου 737 Max 9 μετά την αποκοπή μιας πόρτας από την άτρακτο σε αεροσκάφος της Alaska Airlines στις 5 Ιανουαρίου οδήγησε τη μετοχή σε «βουτιά» 20%. Έχουν περάσει μόλις λίγα χρόνια άλλωστε από όταν η Boeing αναγκάστηκε να καθηλώσει για 20 μήνες ολόκληρο τον στόλο των 737 Max μετά από δύο πολύνεκρα δυστυχήματα που συνδέονταν με παραλείψεις της κατασκευάστριας εταιρείας.

Καταρρακωμένη η φήμη της εταιρείας

Τα διαδοχικά συμβάντα με τον εν λόγω τύπο αεροσκάφους έχουν πλήξει πιθανώς ανεπανόρθωτα τη φήμη της εταιρείας. Πλέον κορυφαία στελέχη αεροπορικών εταιρειών εκφράζουν δημόσια την απογοήτευσή τους για τους χειρισμούς της Boeing. Όπως αναφέρουν οι FT, ο Μπεν Μινικούτσι, CEO της Alaska Airlines, δεσμεύτηκε να ασκήσει ασφυκτική πίεση στη Boeing ενώ ο CEO της American Airlines, Ρόμπερτ Ίζομ, προέτρεψε τα στελέχη της εταιρείας να «συνεργαστούν», ξεκαθαρίζοντας ότι θα τους θέσει προ των ευθυνών τους.

Η οργή δεν περιορίζεται στα στελέχη των αεροπορικών εταιρειών. Ο Ντένις Τάγιερ, Αμερικανός πιλότος και εκπρόσωπος της Allied Pilots Association, δήλωσε ότι ό,τι και αν έκανε ο νυν CEO της Boeing δεν λειτούργησε. Ο ίδιος ξεκαθάρισε ότι δεν είναι ρόλος ενός συνδικάτου να ζητά διοικητικές αλλαγές, ωστόσο τόνισε ότι «αυτό που μπορούμε να ζητήσουμε είναι να κατασκευάζετε ασφαλή, αξιόπιστα αεροπλάνα και με συνέπεια κάθε φορά. Κάτι που δεν κάνετε».

Με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπλοΐας των ΗΠΑ να διερευνά τις διαδικασίες κατασκευής και τη διαχείριση ποιότητας της εταιρείας, τα σχέδια του Καλχούν για αύξηση των πωλήσεων αεροσκαφών 737 Max, ναυάγησαν. Οι διάφορες απαγορεύσεις θα καθυστερήσουν πιθανότατα τις παραδόσεις νέων αεροσκαφών. Η πίεση πάνω στον 66χρονο CEO δεν θα μπορούσε να είναι ισχυρότερη.

Οι κινήσεις του Καλχούν

Μετά το περιστατικό στην Alaska Airlines ο Καλχούν έσπευσε να αναγνωρίσει τα λάθη της εταιρείας, τονίζοντας ότι δεν θα «στείλει στον αέρα αεροπλάνα στα οποία δεν έχουμε 100% εμπιστοσύνη». Η συγγνώμη του Καλχούν φαίνεται μάλιστα να επηρρεάζει κάποιους γερουσιαστές, κυρίως όσους εκπροσωπούν πολιτείες στις οποίες δραστηριοποιείται η Boeing. Ωστόσο άλλοι τονίζουν ότι η αλλαγή ηγεσίας είναι απαραίτητη για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στην εταιρεία. Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και πολλά στελέχη της αγοράς.

Όπως σημειώνουν οι FT, τα προβλήματα στις γραμμές παραγωγής της Boeing και τα ζητήματα ποιοτικού ελέγχου εξακολουθούν να επιδεινώνονται από τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού, που πρωτοεμφανίστηκαν την περίοδο της πανδημίας. Τα λάθη, άλλωστε, αποτελούν απόδειξη ότι οι υποσχέσεις του Καλχούν για ανανέωση της κουλτούρας της Boeing μετά τις συντριβές των 737 Max 8 δεν έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι στιγμής, επισημαίνουν στελέχη της αγοράς. Υπογραμμίζουν δεν την απροθυμία της εταιρείας να εξετάσει το ενδεχόμενο να επενδύσει σύντομα σε ένα νέο αεροσκάφος για να αντιμετωπίσει τη δημοφιλή οικογένεια A320 της Airbus.

«Απογειώνεται» η Airbus

Ενόσω αυτά συμβαίνουν στην Boeing, η Airbus γνωρίζει μία άνευ προηγουμένου «απογείωση». Οι μετοχές της έχουν εκτοξευτεί, καθώς η εταιρεία κατάφερε να κεφαλαιοποιήσει την αναζωπυρούμενη ζήτηση για νέα αεροπλάνα από τις αεροπορικές εταιρείες. Οι καθυστερήσεις που είναι δεδομένο ότι θα ανακύψουν λόγω των προβλημάτων στη γραμμή παραγωγής της Boeing ενισχύουν τη δυναμική της ευρωπαϊκής εταιρείας.

Όσο για τον Καλχούν, οι Financial Times υπογραμμίζουν ότι αν δεν καταφέρει να υλοποιήσει γρήγορα τις δεσμεύσεις για επιστροφή της Boeing στην κουλτούρα ασφάλειας, δεν θα έχει δεύτερη ευκαιρία.

Πηγή: ot.gr