Δέκα εννέα χρόνια πέρασαν από την 15η Φεβρουαρίου του 2005, οπότε και δημιουργήθηκε η πλατφόρμα διαμοιρασμού βίντεο, το YouTube.

Οι εγγεγραμμένοι χρήστες είναι εκατομμύρια, όπως άλλωστε και τα αρχεία βίντεο που μπορεί κανείς να βρει στην πλατφόρμα.

*Διαβάστε εδώ: Επιστρέφουν οι Αμερικανοί στη Σελήνη: Επιτυχής εκτόξευση του πυραύλου της SpaceX - Δείτε βίντεο

Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο το ότι το Νοέμβριο του 2005 το YouTube ονομάστηκε από το περιοδικό Time «Η Εφεύρεση του 2005».

Κερδίζοντας εξαρχής το ενδιαφέρον χρηστών και προγραμματιστών, η πλατφόρμα κοινής χρήσης βίντεο, που ιδρύθηκε από τους Steve Chen, Chad Hurley και Jawed Karim, κατάφερε να γίνει, σε τρία μόλις χρόνια, ο τρίτος ιστότοπος με τις περισσότερες επισκέψεις παγκοσμίως, ακολουθώντας τη Yahoo και τη -μητρική εταιρεία του YouTube- την Google, φυσικά.

Εξαρχής, με το motto «Μεταδώστε τον εαυτό σας (Broadcast Yourself!)» ενθαρρύνονταν τα άτομα να υποβάλλουν όχι μόνο τα προσωπικά τους βίντεο, αλλά και ταινίες και τηλεοπτικά κλιπ, καθώς και μουσικά βίντεο.

Λόγω της επιτυχίας του εγχειρήματος έσπευσε η Google, ξοδεύοντας 1,65 δισεκατομμύρια δολάρια για να αποκτήσει το YouTube στο τέλος του 2006, λιγότερο από δύο χρόνια μετά από την ίδρυση της εταιρείας.


Η ιδέα

Όπως έχει αναφερθεί πολλάκις στα ΜΜΕ, οι δύο πρώτοι εκ των προαναφερθέντων συνιδρυτών, ανέπτυξαν την ιδέα για το YouTube, κατά τη διάρκεια των πρώτων μηνών του 2005, όταν δεν μπορούσαν να μοιραστούν ενός βίντεο, για έναν πυροβολισμό σε ένα πάρτι στο διαμέρισμα του Τσεν στο Σαν Φρανσίσκο.

Ωστόσο, ο ίδιος είπε ότι η ιδέα για το YouTube «γεννήθηκε», απλώς, μετά από ένα πάρτι.

Ο Καρίμ είπε ότι η έμπνευση για το YouTube εμφανίστηκε για πρώτη φορά από ρόλο της Τζάνετ Τζάκσον στο περιστατικό του 2004, όταν το στήθος της είχε εκτεθεί ενώ έδινε show, και αργότερα από το τσουνάμι στον Ινδικό Ωκεανό το 2004.


Το YouTube σε αριθμούς

Σύμφωνα με την The Daily Telegraph, το 2007, το YouTube έκανε χρήση της ίδιας ευρυζωνικότητας που είχε αντλήσει ολόκληρο το Διαδίκτυο το 2000.

Μέχρι το 2010, η εταιρεία είχε φτάσει σε μερίδιο αγοράς περίπου 43% και πάνω από 14 δισεκατομμύρια προβολές βίντεο, κάτι που δημοσιεύεται στο comScore.

Το 2011, περισσότερα από τρία δισεκατομμύρια βίντεο παρακολουθούνταν κάθε μέρα με 48 ώρες νέων βίντεο να ανεβαίνουν κάθε λεπτό.

Σύμφωνα με στατιστικά του ιδίου του YouTube, το 2014 ανέβαιναν 300 ώρες νέου βίντεο κάθε λεπτό. Μάλιστα, τα τρία τέταρτα του υλικού προέρχονταν εκτός των ΗΠΑ.

Όπως κατέγραψαν οι ανεξάρτητοι πάροχοι στοιχείων επισκεψιμότητας Alexa και SimilarWeb, το YouTube ήταν η τρίτη σε επισκεψιμότητα ιστοσελίδα στον κόσμο τον Ιούνιο του 2015.

Η δεύτερη (SimilarWeb) κατατάσσει ακόμη την πλατφόρμα ως την κορυφαία σε επισκεψιμότητα τηλεόρασης και βίντεο σε διεθνές επίπεδο, την ίδια χρονιά, πάνω από 15 δισεκατομμύρια επισκέπτες σε μηνιαία βάση.


Το YouTube LIVE

Αρκετά νωρίς, από τον Απρίλιο του 2011, το YouTube ανακοίνωσε την δημιουργία του YouTube Live.

Αρχικά, η δημιουργία ζωντανών ροών περιοριζόταν σε επιλεγμένους συνεργάτες. Αξιοποιήθηκε για την εκπομπή σε πραγματικό χρόνο εκδηλώσεων όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2012 στο Λονδίνο.

Είναι χαρακτηριστικό δε, ότι τον Οκτώβριο του 2012, πάνω από 8 εκατομμύρια άνθρωποι παρακολούθησαν το άλμα του Φέλιξ Μπαουμγκάρτνερ από την άκρη του χώρου σε ζωντανή μετάδοση στο YouTube.

Τον Μάιο του 2013, η δημιουργία ζωντανών ροών άνοιξε σε επαληθευμένους χρήστες με τουλάχιστον 1.000 συνδρομητές. τον Αύγουστο του ίδιου έτους ο αριθμός μειώθηκε σε 100 συνδρομητές και το Δεκέμβριο το όριο καταργήθηκε.

Πλέον, οι ζωντανές ροές υποστηρίζουν -αναπτυσσόμενες τεχνικά συνεχώς- ακόμη και βίντεο “360”.


Το YouTube στην εποχή του κοροναϊού

Τον Ιούλιο του 2019, σε μια επιχειρηματική ενέργεια που η ιστορία έδειξε ότι ήταν… προφητική, δεδομένου ότι μερικούς μήνες μετά η πανδημία του κορονοϊού «καλωδίωσε» για τα καλά τους πολίτες ανά την υφήλιο, κυκλοφόρησε το YouTube Premium, καθώς και το Youtube Music στην Ελλάδα.

Είναι ενδεικτικό ότι το YouTube σημείωσε την πιο σημαντική ανάπτυξη από οποιαδήποτε εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης μεταξύ των Αμερικανών χρηστών, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σύμφωνα με το Pew Research Center.

Η χρήση αυξήθηκε από το 73% των ενηλίκων των ΗΠΑ το 2019 σε 81% το 2021.

Πάντως, στις 20 Μαρτίου 2020, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα μειώσει την ποιότητα της εικόνας στην Ευρώπη λόγω της πανδημίας του COVID-19.


Το απόλυτο εργαλείο Marketing

Βάσει έκθεσης που είδε το φως της δημοσιότητα το 2022, τα βίντεο αποτελούν το 82% της επισκεψιμότητας των καταναλωτών στο Διαδίκτυο.

Ακόμη, το 96% των χρηστών του Διαδικτύου δήλωσαν ότι παρακολούθησαν ένα επεξηγηματικό βίντεο για να βοηθηθούν στο να μάθουν περισσότερα για ένα προϊόν ή μια υπηρεσία και το 88% ανέφεραν ότι πείστηκαν να αγοράσουν ένα προϊόν ή μια υπηρεσία αφού είδαν ένα βίντεο.

Σύμφωνα με την Google, το YouTube προσεγγίζει περισσότερους ανθρώπους ηλικίας 18 έως 49 ετών σε μια μέση εβδομάδα από ό,τι όλα τα δίκτυα καλωδιακής τηλεόρασης στις ΗΠΑ, μαζί.

Ως εκ τούτου, τα marketing agencies οδηγούν τις μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες στην χρήση βίντεο για τις καμπάνιες τους, ως βασικό μέρος της marketing στρατηγικής τους.


Οι YouTubers

Πλέον, οι χρήστες που δημιουργούν και αναρτούν βίντεο στο YouTube απαρτίζουν μια κατηγοριά επαγγελματιών – επιχειρηματιών, ονόματι Youtubers. Τα τελευταία χρόνια η συγκεκριμένη ενασχόληση έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα κερδοφόρα και πολλοί Youtubers έχουν αποκτήσει τεράστιο αριθμό ακολούθων.

Τα αντικείμενα ενασχόλησης ποικίλουν, ξεκινώντας από βιντεοπαιχνίδια, μέχρι μαγειρική και περιηγήσεις.


Τα Shorts του Youtube

Εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού, τον Σεπτέμβριο του 2020, το YouTube έκανε γνωστό ότι θα κυκλοφορήσει μια δοκιμαστική έκδοση μιας νέας πλατφόρμας βίντεο διάρκειας το πολύ 15 δευτερολέπτων, στα πρότυπα του TikTok (της πλέον δημοφιλούς πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης) που θα ονομάζεται YouTube Shorts.

Η πλατφόρμα δοκιμάστηκε αρχικά στην Ινδία, αλλά από τον Μάρτιο του 2021 εμφανίστηκε σε άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, με βίντεο όμως που μπορούν να έχουν -τελικά- διάρκεια έως και ένα λεπτό.

Η πλατφόρμα είναι ενσωματωμένη στην βασική εφαρμογή YouTube.

Στην ίδια λογική με το TikTok, «μετατρέπει» στους χρήστες σε «μοντέρ» δίνοντάς τους πρόσβαση σε ενσωματωμένα δημιουργικά εργαλεία, εύκολα στη χρήση, από κοινού με τη δυνατότητα προσθήκης μουσικής (πάντα με άδεια) στα βίντεό τους.

Δεν είναι λίγοι οι χρήστες που πλέον κάνουν συνδρομή στο YouTube Premium (πρώην YouTube Red). Πρόκειται για την υπηρεσία συνδρομής με προνόμια (premium) του YouTube.

Ανάμεσα σε άλλα, προσφέρει ροή χωρίς διαφημίσεις, πρόσβαση σε αποκλειστικό περιεχόμενο και αναπαραγωγή βίντεο στο προσκήνιο και εκτός σύνδεσης, σε κινητές συσκευές όπως tablets και smartphones.

*Πηγή: ΕΡΤ