Η λογική είναι η ίδια με αυτή των μηχανημάτων αυτόματης εξυπηρέτησης που υπάρχουν ήδη σε αρκετά σούπερ μάρκετ.

Ο πελάτης να τα κάνει όλα μόνος του, χωρίς να χρειάζεται να περιμένει τον υπάλληλο να τελειώσει το διάλειμμά του, ή την κυρία στη μπροστινή σειρά που κάνει μια ώρα να βρει να ψιλά στο μικρό πορτοφολάκι που έχει ρίξει στο βάθος της τεράστιας τσάντας της, για να πληρώσει το λογαριασμό.

Στα αεροδρόμια του μέλλοντος, οι επιβάτες θα ελέγχουν τις χειραποσκευές τους από ειδικά «self-service» σημεία ελέγχου.

Όπως αναφέρει ο Joshua Brustein στο businessweek.com μια startup εταιρεία με έδρα την Καλιφόρνια παρουσίασε το μηχάνημα Qylur, το οποίο από την επόμενη χρονιά θα προσφέρει αυτοματοποιημένα σημεία ελέγχου ασφάλειας σε διάφορους χώρους, έχοντας πραγματοποιήσει μικρής κλίμακας δοκιμές σε αεροδρόμια, γήπεδα και άλλα μέρη τους τελευταίους μήνες.

Η κεντρική ιδέα του Qylur βασίζεται στην άποψη, ότι οι μηχανές μπορούν να κάνουν πολλές δουλειές καλύτερα από τους ανθρώπους, χωρίς να παραπονιούνται, να οργανώνονται σε συνδικάτα ή να κάνουν... ατελείωτα διαλείμματα.

Τα μηχανήματα, σε σχήμα κυψέλης, περιέχουν αισθητήτες, οι οποίοι θα ελέγχουν για επικίνδυνα ή απαγορευμένα αντικείμενα και ουσίες μέσα στις αποσκευές. Ο επιβάτης θα βάζει την αποσκευή του μέσα στον ειδικό χώρο, αφού έχει σκανάρει το εισιτήριο ή την κάρτα επιβίβασής του και η πόρτα θα κλείνει χωρίς να εκτίθεται μπροστά σε άλλους, ανέφερε η ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρίας, Lisa Dolev.

Η ίδια, παρότι δεν ήθελε να επεκταθεί σε περισσότερες λεπτομέρειες ως προς τον τρόπο λειτουργίας του μηχανήματος, τόνισε ότι μειώνονται οι πιθανότητες «λανθασμένου συναγερμού»: εκείνες τις στιγμές που κάποιος υπάλληλος πιστεύει ότι έχει ανακαλύψει μια βόμβα μέσα στη βαλίτσα σας και κινητοποιείται ολόκληρος μηχανισμός, για να ανακαλύψουν στο τέλος ότι ήταν μια... ξυριστική μηχανή.

’λλωστε πολλοί αισθάνονται άβολα, όταν κάποιος τους πασπατεύει για να ανακαλύψει αν κουβαλάει κάτι ύποπτο επάνω του, ή όταν ψαχουλεύει τη βαλίτσα του, για να μη βρει τελικά τίποτα περίεργο μέσα σε αυτή.

Ακόμη, ότι είναι πιο φθηνό σύστημα. Ένα μηχάνημα με πέντε κυψέλες, θα μπορούσε να αντικαταστήσει πέντε γραμμές στα συστήματα ελέγχου, με αποτέλεσμα αντί για 15 υπάλληλοι να χρειάζονται μόνο πέντε.

Βέβαια, το μηχάνημα θα χρεώνει τους επιβάτες από 0,20 σεντς έως 1 δολάριο για κάθε αποσκευή, με την Qylur να χρησιμοποιεί τα ποσά για τη συντήρηση των μηχανημάτων.

Επιπλέον, τα μηχανήματα θα μπορούσαν να αποτελέσουν νέους διαφημιστικούς χώρους, αυξάνοντας τα έσοδα ακόμη παραπάνω.

Η εταιρεία, ωστόσο, γνωρίζει ότι χρειάζεται να περάσει κάποιος καιρός προτού μπορέσουν τα μηχανήματα αυτά να αντικαταστήσουν τα υπάρχοντα συστήματα ασφαλείας στα αεροδρόμια, όμως όπως αποκάλυψε η Dolev έχουν ήδη βρεθεί αγοραστές για τα πέντε πρώτα, χωρίς να αποκαλύπτει ποιοι είναι αυτοί.

Η βασική πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπίσει η εταιρεία είναι, σύμφωνα με την ίδια, να καταρριφθεί η άποψη ότι οι άνθρωποι έχουν ένα ιδιαίτερο ταλέντο για να «μυρίζονται» την απειλή και ότι τα μηχανήματα δεν υστερούν καθόλου.

Κι αυτό μέχρι να γίνει κάποιο λάθος, ένα και μοναδικό γεγονός, που θα ανατρέψει εκ νέου την άποψη αυτή.