Ιράν: Ολοκληρώθηκαν "με επιτυχία" οι τεχνικές συνομιλίες στην Ελβετία με τις ΗΠΑ - Το μήνυμα Γκαλιμπάφ για τα Στενά του Ορμούζ
Τι διαμηνύεται
Ο αναπληρωτής ΥΠΕΞ του Ιράν, Καζέμ Γαριμπαμπαντί, ο οποίος είναι εκ των επικεφαλής της ιρανικής τεχνικής διαπραγματευτικής ομάδας, δήλωσε σύμφωνα με το πρακτορείο IRNA ότι έχουν συγκροτηθεί τέσσερις ομάδες εργασίας
Ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών του Ιράν δήλωσε ότι οι τεχνικές συνομιλίες στην Ελβετία με στόχο την επίτευξη τελικής συμφωνίας με τις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν ολοκληρωθεί με επιτυχία και ότι η επόμενη φάση των διαπραγματεύσεων θα πραγματοποιηθεί υπό την εποπτεία του ανώτατου οργάνου που επιβλέπει τη διαδικασία διαμεσολάβησης. Ο Καζέμ Γαριμπαμπαντί, ο οποίος είναι επίσης επικεφαλής της ιρανικής τεχνικής διαπραγματευτικής ομάδας, δήλωσε σύμφωνα με το πρακτορείο IRNA ότι έχουν συγκροτηθεί τέσσερις ομάδες εργασίας.
Kάθε ομάδα θα επικεντρωθεί σε ένα ζήτημα και ότι αυτά περιλαμβάνουν την άρση των κυρώσεων, το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν, την ανασυγκρότηση και οικονομική ανάπτυξη της χώρας, καθώς και τη διασφάλιση της συμμόρφωσης και των δύο πλευρών με το μνημόνιο κατανόησης (MoU).
«Όλος ο κόσμος πρέπει να ξέρει ότι η διαχείριση του στενού του Ορμούζ δεν θα είναι ποτέ αυτή που ήταν πριν από τον πόλεμο», είπε ο επικεφαλής του ιρανικού κοινοβουλίου, που ηγείται της ομάδας διαπραγματευτών με τις ΗΠΑ στο εγχείρημα για τον οριστικό τερματισμό του πολέμου στη Μέση Ανατολή, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων IRNA. «Βεβαίως οι διεθνείς κανόνες θα τηρηθούν, αλλά το Ιράν θα διαχειρίζεται τα Στενά του Ορμούζ», επέμεινε.
Παράλληλα, δήλωσε στην ιρανική κρατική τηλεόραση ότι οριστικοποιήθηκε στις συνομιλίες της Ελβετίας η συμφωνία για την αποδέσμευση 12 δισ. δολαρίων από παγωμένα ιρανικά περιουσιακά στοιχεία.
Ο Μοχαμάντ Μπαγέρ Γαλιμπάφ υπενθυμίζεται ότι συμμετείχε στην Ελβετία στην πρώτη συνεδρία των διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ.
«Κατά την άποψή μου, το ταξίδι αυτό επέτρεψε να σημειωθούν καλές επιτυχίες, ιδίως όσον αφορά τις συνομιλίες για τα Στενά, για τον Λίβανο, για το πετρέλαιο, για την αποδέσμευση των παγωμένων πόρων, που είναι μια από τις προόδους που κάναμε. Βεβαίως, θεωρούμε ότι δεν βρισκόμαστε ακόμη παρά στην αρχή αυτής της δουλειάς και πρέπει να συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας», ανέφερε, σύμφωνα με βίντεο που δημοσιοποίησε μέσω Telegram.
Έκρινε ακόμη ότι το Ισραήλ «εναντιώνεται σθεναρά στη διαδικασία διαπραγμάτευσης, που θεωρεί απειλή για την ίδια την ύπαρξή του και επιδιώκει να σαμποτάρει».
Η Τεχεράνη απαίτησε ο Λίβανος να συμπεριληφθεί στη συμφωνία για τον τερματισμό των εχθροπραξιών, κάτι που έγινε. Ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπενιαμίν Νετανιάχου όμως διεμήνυσε πως δεν θα αποσύρει τον στρατό του από τον νότιο Λίβανο, όπου πολεμά τη Χεζμπολάχ, σιιτικό κίνημα προσκείμενο στο Ιράν, και χθες επέμεινε πως ο ισραηλινός στρατός διατηρεί «πλήρη ελευθερία δράσης» για την αντιμετώπιση «κάθε απειλής».
Ο κ. Γαλιμπάφ επισκέφθηκε εξάλλου χθες το Ομάν, μαζί με τον υπουργό Εξωτερικών Αμπάς Αραγτσί. Συναντήθηκαν με τον επικεφαλής της διπλωματίας του σουλτανάτου Μπαντρ Αλμπουσάιντι πριν επιστρέψουν στο Ιράν.
Το Ομάν βρίσκεται στην άλλη πλευρά των Στενών του Ορμούζ.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Kάθε ομάδα θα επικεντρωθεί σε ένα ζήτημα και ότι αυτά περιλαμβάνουν την άρση των κυρώσεων, το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν, την ανασυγκρότηση και οικονομική ανάπτυξη της χώρας, καθώς και τη διασφάλιση της συμμόρφωσης και των δύο πλευρών με το μνημόνιο κατανόησης (MoU).
Μήνυμα Γκαλιμπάφ: Το Ιράν θα διαχειρίζεται τα Στενά του Ορμούζ - Συμφωνία για αποδέσμευση 12 δισ δολαρίων από παγωμένα περιουσιακά στοιχεία
Ο επικεφαλής διαπραγματευτής του Ιράν, ο Μοχαμάντ Μπαγέρ Γαλιμπάφ, επανέλαβε, πάντως, χθες Δευτέρα τη θέση ότι τα Στενά του Ορμούζ δεν θα επανέλθει στην προπολεμική κατάσταση αλλά θα είναι η χώρα του αυτή που θα «διαχειρίζεται» τη θαλάσσια οδό στρατηγικής σημασίας, ανέφερε κρατικό μέσο ενημέρωσης.«Όλος ο κόσμος πρέπει να ξέρει ότι η διαχείριση του στενού του Ορμούζ δεν θα είναι ποτέ αυτή που ήταν πριν από τον πόλεμο», είπε ο επικεφαλής του ιρανικού κοινοβουλίου, που ηγείται της ομάδας διαπραγματευτών με τις ΗΠΑ στο εγχείρημα για τον οριστικό τερματισμό του πολέμου στη Μέση Ανατολή, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων IRNA. «Βεβαίως οι διεθνείς κανόνες θα τηρηθούν, αλλά το Ιράν θα διαχειρίζεται τα Στενά του Ορμούζ», επέμεινε.
Παράλληλα, δήλωσε στην ιρανική κρατική τηλεόραση ότι οριστικοποιήθηκε στις συνομιλίες της Ελβετίας η συμφωνία για την αποδέσμευση 12 δισ. δολαρίων από παγωμένα ιρανικά περιουσιακά στοιχεία.
Ο Μοχαμάντ Μπαγέρ Γαλιμπάφ υπενθυμίζεται ότι συμμετείχε στην Ελβετία στην πρώτη συνεδρία των διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ.
«Κατά την άποψή μου, το ταξίδι αυτό επέτρεψε να σημειωθούν καλές επιτυχίες, ιδίως όσον αφορά τις συνομιλίες για τα Στενά, για τον Λίβανο, για το πετρέλαιο, για την αποδέσμευση των παγωμένων πόρων, που είναι μια από τις προόδους που κάναμε. Βεβαίως, θεωρούμε ότι δεν βρισκόμαστε ακόμη παρά στην αρχή αυτής της δουλειάς και πρέπει να συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας», ανέφερε, σύμφωνα με βίντεο που δημοσιοποίησε μέσω Telegram.
Έκρινε ακόμη ότι το Ισραήλ «εναντιώνεται σθεναρά στη διαδικασία διαπραγμάτευσης, που θεωρεί απειλή για την ίδια την ύπαρξή του και επιδιώκει να σαμποτάρει».
Η Τεχεράνη απαίτησε ο Λίβανος να συμπεριληφθεί στη συμφωνία για τον τερματισμό των εχθροπραξιών, κάτι που έγινε. Ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπενιαμίν Νετανιάχου όμως διεμήνυσε πως δεν θα αποσύρει τον στρατό του από τον νότιο Λίβανο, όπου πολεμά τη Χεζμπολάχ, σιιτικό κίνημα προσκείμενο στο Ιράν, και χθες επέμεινε πως ο ισραηλινός στρατός διατηρεί «πλήρη ελευθερία δράσης» για την αντιμετώπιση «κάθε απειλής».
Ο κ. Γαλιμπάφ επισκέφθηκε εξάλλου χθες το Ομάν, μαζί με τον υπουργό Εξωτερικών Αμπάς Αραγτσί. Συναντήθηκαν με τον επικεφαλής της διπλωματίας του σουλτανάτου Μπαντρ Αλμπουσάιντι πριν επιστρέψουν στο Ιράν.
Το Ομάν βρίσκεται στην άλλη πλευρά των Στενών του Ορμούζ.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
En