Εκτός από τον Έλληνα Πρωθυπουργό, το παρών στα εντυπωσιακά εγκαίνια της νέας διώρυγας του Σουέζ έδωσε και το ένδοξο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, με τη διέλευση της φρεγάτας "Σπέτσαι".

Ιστορική στιγμή τόσο για την Αίγυπτο, όσο και για τη παγκόσμια ναυσιπλοΐα, ειδικά για μια περιοχή που βρίσκεται στη "γειτονιά" της Ελλάδας και αλλάζει άρδην τα δεδομένα της ναυτιλίας σ' αυτή τη νευραλγική θέση της Μεσογείου, ανάμεσα σε Ευρώπη, Αφρική και Ασία!

Συγκεκριμένα, η αμφίδρομη κυκλοφορία αναμένεται να διπλασιάσει τη τρέχουσα ημερήσια δυναμικότητα μεταφοράς εμπορευμάτων, με την αμφίδρομη κυκλοφορία πλοίων να πραγματοποιεί ταχύτερους χρόνους, από 18 σε 11 ώρες. Η Αρχή Διώρυγας Σουέζ προβλέπεται να αυξήσει τα ετήσια έσοδα από 5,3 δισ. δολλάρια το 2015, σε 13,2 δισ. δολλάρια το 2023, καθώς επίσης θα καταστήσει τη θέση της διώρυγας ως σημαντικότατη θαλάσσια εμπορική δίοδο, σε ένα περιβάλλον αυξανόμενου ανταγωνισμού.

Μέσα σε μόλις έξι ημέρες συγκεντρώθηκαν 8,5 δισ. δολλάρια και οι εργασίες άρχισαν στις 6 Αυγούστου 2014. Παρά τις αρχικές εκτιμήσεις που προέβλεπαν ότι το έργο θα διαρκούσε τρία χρόνια, σήμερα, μετά από ακριβώς 12 μήνες, έχει ολοκληρωθεί.

Η νέα τεχνητή υδάτινη οδός αρχικά είχε σχεδιαστεί να έχει 72 χλμ. μήκος, με κόστος 4 δισ. δολάρια, όπως είπε ο επικεφαλής της Διώρυγας του Σουέζ, Μοχάμπ Μέμις, αλλά ο πρόεδρος Αλ Σίσι ζήτησε τη μείωση του μήκους, λόγω ανησυχιών για την εθνική ασφάλεια.

Η ιστορία της Διώρυγας

Η πρωταρχική σκέψη διάνοιξης διώρυγας στη περιοχή ήταν εκείνη που φέρεται να σχεδιάστηκε επί Φαραώ Σέτη Α΄ ή Ραμσή Β΄ τον 13ο αιώνα π.Χ., που θα ένωνε το δέλτα του ποταμού Νείλου με την Ερυθρά θάλασσα. Έπρεπε όμως να περάσουν 1000 ακόμη χρόνια για να επανέλθει το θέμα περί τον 8ο αιώνα π.Χ., επί του Φαραώ Νεκώς, ο οποίος σκεφτόταν να φτιάξει ένα κανάλι παράλληλα με το Νείλο και να συνδέσει την Ερυθρά Θάλασσα με ένα τμήμα του ποταμού, αλλά και πάλι το ενδιαφέρον αυτό ανακόπηκε, επειδή οι Πέρσες επιτέθηκαν στην Αίγυπτο. Έτσι το έργο σκέφθηκε να το συνεχίσει ο Δαρρείος. Ο Ηρόδοτος αναφέρει πως είχε διασχίσει εκείνο το κανάλι σε διάστημα τεσσάρων ημερών.

Αργότερα οι Ρωμαίοι το ονόμασαν Διώρυγα του Τραϊανού, οι Άραβες Διώρυγα των Χαλίφηδων, επί εκστρατείας του Ναπολέοντα το κανάλι είχε προσχωθεί και οι προσπάθειες διαφόρων ηγεμόνων να επαναχαραχτεί έπεσαν στο κενό.

Όμως στις 21 Μαρτίου 1859, υπό τον Γάλλο μηχανικό Φερνάν Λεσέπς, η σκαπάνη άνοιξε την πρώτη τρύπα στο χώμα.

Δέκα χρόνια μετά ολοκληρώνονται οι εργασίες και 7 μήνες αργότερα, στις 17 Νοεμβρίου 1869, περνούν τα πρώτα πλοία. Μήκος 160 χλμ., μέσο πλάτος 160 μέτρα, μέσο βάθος 18 μέτρα.

Μάλιστα, ο πρώτος πλοηγός που οδήγησε τα πλοία διαμέσου του καναλιού ήταν ένας Έλληνας ναυτικός από την Κάσο!

Στην κατασκευή της Διώρυγας, άλλωστε, είχαν εργαστεί χιλιάδες ‘Ελληνες, ιδίως από την Κάσο και το Καστελόριζο, με ακμάζουσες παροικίες στο Σουέζ και την Ισμαηλία.
Το λιμάνι του Πορτ Σάιντ ελέγχει την είσοδο της Διώρυγας στη Μεσόγειο,  κάπου στη μέση της απόστασης βρίσκεται η Ισμαηλία και στην έξοδο προς την Ερυθρά Θάλασσα είναι το Σουέζ.

Μετά το πραξικόπημα του Νάσερ, το 1952, ήρθε η εθνικοποίηση της Διώρυγας από τα χέρια των Άγγλων, και οι ταραχές την κράτησαν κλειστή για ένα χρόνο. Κλειστή παρέμεινε και στους δύο αραβοϊσραηλινούς πολέμους το 1967 και 1973.

Από το ’75 και εξής λειτουργεί χωρίς διακοπή και μέσω αυτής διακινούνται χιλιάδες πλοία με φορτία δισεκατομμυρίων.

Πριν από 10 μέρες, στις 26 Ιουλίου, επέτειο των 58 ετών από την εθνικοποίησή της, η Διώρυγα του Σουέζ κατέγραψε ρεκόρ σε χωρητικότητα φορτίου καθώς, μέσα σε μία μέρα, πέρασαν 50 πλοία, διακινώντας 3,8 εκατ. τόνους.