Οι πρόσφυγες μπορούν να καλύψουν τα κενά σε εξειδικευμένους εργάτες στη Γερμανία, όμως θα πρέπει να απλοποιηθεί η νομοθεσία και να ξεπεραστεί το πρόβλημα της γλώσσας, γράφει η Deutsche Welle, σημειώνοντας πως κολοσσοί, όπως η Bayer, αξιοποιούν την ευκαιρία.

Ο Ρούντιγκερ Γκρούμπε, επικεφαλής των Γερμανικών Σιδηροδρόμων δεν άφησε να περάσει πολύ χρόνος. Τρεις μέρες μετά τη μαζική άφιξη προσφύγων στον σιδηροδρομικό σταθμό του Μονάχου έστειλε μέιλ σε όλους τους εργαζόμενους ευχαριστώντας τους για τις υπερπροσπάθειες που κατέβαλαν για τη θερμή υποδοχή των προσφύγων. Αλλά δεν έμεινε μόνο εκεί. «Τώρα πρέπει να φροντίσουμε να τους ενσωματώσουμε στην κοινωνία μας και οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι αναλαμβάνουν ιδιαίτερη ευθύνη».

Για την ενσωμάτωση προσφύγων

Μια μικρή ομάδα υπαλλήλων του αναζητά διαθέσιμα οικόπεδα και άδεια κτήρια για να τα διαθέσει στην τοπική αυτοδιοίκηση. Επιπλέον, συστήνονται δύο προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης με στόχο να γίνουν οι πρόσφυγες εργαζόμενοι των Γερμανικών Σιδεροδρόμων. Η γερμανική οικονομία αφυπνίζεται. Και αντιδρά άλλοτε με γρήγορα αντανακλαστικά, άλλοτε παρακολουθώντας τις εξελίξεις.

Η Porsche, η Siemens και η BASF θέλουν να βοηθήσουν άμεσα. Η υπεύθυνη προσωπικού της Siemens, Γιανίνα Κούγκελ δήλωσε ότι η εταιρεία προτίθεται να απασχολήσει πρόσφυγες και να τους ενσωματώσει. Στο Ερλάνγκεν ξεκίνησε πιλοτικό πρόγραμμα, ενώ διέθεσε και 10 θέσεις για πρακτική εξάσκηση.

Από την πλευρά της η BASF υποστηρίζει στην περιοχή Λουντβιχσχάφεν 20 προγράμματα «με στόχο την ενσωμάτωση των προσφύγων». Η Bayer στο Λεβερκούζεν θεωρεί ότι« η ενσωμάτωση των προσφύγων είναι μια από τις πιο σημαντικές κοινωνικές προκλήσεις». Η εταιρεία σχεδιάζει στο Βερολίνο ένα πιλοτικό πρόγραμμα, όπου μέσω σχολικών βοηθημάτων «να τεθούν ήδη στο σχολείο οι βάσεις για μια επιτυχημένη κοινωνική ένταξη των προσφυγόπουλων».
Εταιρείες με γρήγορα αντανακλαστικά
 

 

Ο ασφαλιστικός κολοσσός Allianz δήλωσε γενικά ότι βοηθά τους πρόσφυγες «γρήγορα και χωρίς γραφειοκρατία», χωρίς να διευκρινίσει όμως τον τρόπο. Η Bohringer Ingelheim θα αποφασίσει εντός της εβδομάδας για συγκεκριμένες δράσεις βοήθειας, ενώ και η VW χρειάζεται χρόνο για να εξετάσει τι ακριβώς είναι απαραίτητο. Εκείνο που είναι απαραίτητο είναι γνώσεις γερμανικών. Ο Χόλγκερ Σβάνεκε, Γενικός Γραμματέας του Κεντρικού Συνδέσμου Γερμανών Βιοτεχνών επιβεβαίωσε την μεγάλη ετοιμότητα των βιοτεχνών να δεχθούν πρόσφυγες, αλλά θα πρέπει να βελτιώσουν αισθητά τις γνώσεις των γερμανικών με εντατικά μαθήματα.

Απλοποίηση της νομοθεσίας

Επιβαρυντικός παράγων για τις επιχειρήσεις είναι η πολύπλοκη νομοθεσία που ψηφίστηκε τον περασμένο Ιούλιο. Ο διευθυντής του Βιομηχανικού και Εμπορικού Επιμελητηρίου (DIHK) Άχιμ Ντερξ ζήτησε να μην απελαύνονται νέοι άνθρωποι μετά από μαθητεία διάρκειας τριών χρόνων. «Μετά την μαθητεία θα πρέπει να συνεχίζουν να εργάζονται για άλλα δύο χρόνια».

Αλλά και ο επικεφαλής του χημικού κολοσσού Evonik ζήτησε την απλούστευση της νομοθεσίας. «Δεν είναι δυνατόν στη Γερμανία να υπάρχουν 50 διαφορετικοί νόμοι που να ρυθμίζουν τους όρους παραμονής των προσφύγων. Χρειαζόμαστε ένα νόμο, που να δημιουργεί ένα διαφανές και ενοποιημένο καθεστώς εργασίας των προσφύγων». O πρόεδρος του Συνδέσμου Γερμανικών Βιομηχανιών Ούλριχ Γκρίλο ζήτησε από τις γερμανικές αρχές να διαμορφώσουν τις διαδικασίες ώστε να είναι πιο αποτελεσματικές και εύκολες για τους ανθρώπους.

Πηγή: Deutsche Welle