Το πρώτο πράγμα που έδειξε η τηλεόραση κατά την τελετή της αφίξεως του Προέδρου της Ρωσικής Ομοσπονδίας Βλαντιμίρ Πούτιν στο αεροδρόμιο «Ελ.Βενιζέλος», πριν από λίγη ώρα, ήταν ασφαλώς το VIP αεροσκάφος που μετέφερε τον Ρώσο Πρόεδρο, το ρωσικό αντίστοιχο “Air Force One”, το θηριώδες ειδικώς τροποποιημένο Ιλιούσιν (Ilyushin Il-96-300PU), που φέρει το χαρακτηριστικό όνομα «Ρωσία» στο πλάϊ της ατράκτου και το υποκοριστικό όνομα «Ιπτάμενο Κρεμλίνο»!

Αξίζει να διευκρινισθεί ευθύς εξαρχής ότι η Ρωσία δεν διαθέτει μόνο ένα VIP αεροσκάφος, αλλά έναν ολόκληρο στόλο από αυτά, διαφορετικών τύπων αναλόγως της αποστάσεως που τα χρησιμοποιούν, όλων όμως ρωσικών αεροκατασκευαστικών εταιρειών ή «Γραφείων Σχεδιάσεως» όπως ονομάζονται.

Όλος ο στόλος των «προεδρικών αεροσκαφών» για τον πρόεδρο, τον πρωθυπουργό και όλους τους άλλους κυβερνητικούς αξιωματούχους που μεταφέρουν, εξυπηρετούνται από την “Rossiya Airlines”, που υπάγεται ουσιαστικώς στη Ρωσική Πολεμική Αεροπορία, που μεταξύ των άλλων εκτελεί και τα καθήκοντα της μεταφοράς VIP προσώπων.

Το βασικό μεταφορικό «προεδρικό» αεροσκάφος είναι ως προελέχθη το ειδικώς τροποποιημένο, τετρακινητήριο, Ilyushin Il-96-300PU, με τα δύο τελευταία γράμματα (“PU”) να υποδηλώνουν «Κέντρο Διοικήσεως». Είναι το τέταρτο αεροσκάφος παρόμοιου τύπου και για παρόμοια αποστολή, με το πρώτο να έχει χρησιμοποιηθεί από τον πρώην πρόεδρο Boris Yeltsin.

Αξίζει να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά «προεδρικό αεροσκάφος» χρησιμοποιήθηκε στη διάρκεια του Β’ ΠΠ, το 1943, όταν ένα αμερικανικό μεταφορικό αεροσκάφος C-47, η θρυλική “Dakota”, που είχε παραχωρηθεί από τις ΗΠΑ στη σύμμαχο τότε Σοβ.Ένωση, μετέφερε τον τότε ηγέτη της «πατερούλη» Ιωσήφ Στάλιν. Λίγο καιρό αργότερα, το Γραφείο Σχεδιάσεως Λιβότσκιν, που έφερε το όνομα του φημισμένου αεροναυπηγού, «κόπιαρε» το C-47, το οποίο εντάχθηκε στη δύναμη της Κόκκινης Αεροπορίας, ως Li-2, με κωδικό κλήσεως “Board Number 1”, όταν πετούσε και το συνόδευαν πάντα 27 καταδιωκτικά της Κόκκινης Αεροπορίας για την προστασία του!

Το «σημερινό» Ilyushin Il-96-300PU έχει υποστεί ειδικές τροποποιήσεις στο εσωτερικό του , στην Ολλανδία, βάσει των σχεδίων του lya Glazunov και μεταξύ άλλων περιλαμβάνει γραφείο και κρεββατοκάμαρα για το προεδρικό ζεύγος, αίθουσα συσκέψεων, συστήματα αυτοπροστασίας και προηγμένων επικοινωνιών, κουζίνα και τραπεζαρία, ένα βαρ, αλλά και ένα γυμναστήριο έτσι για το …προεδρικό «ξεμούδιασμα», με αποτέλεσμα να αποκαλείται και «Ιπτάμενο Κρεμλίνο» 

Τεχνικά χαρακτηριστικά του «Ιπτάμενου Κρεμλίνου»

  • Μήκος αεροσκάφους 55,35 μέτρα
  • Άνοιγμα πτερύγων: 60,10 μέτρα
  • Εκπέτασμα πτερύγων: 391, 6 τετρ.μέτρα
  • Ύψος αεροσκάφους: 17, 57 μέτρα
  • Διαστάσεις καμπίνας: Μήκος 41 μέτρα, μέγιστο πλάτος 5,7 μέτρα, μέγιστο ύψος 2,61 μέτρα.
  • Κινητήρες: 4 turbojet KB PS-90A
  • Μέγιστο βάρος απογειώσεως: 230 τόνοι
  • Βάρος άδειο: 175 τόνοι
  • Ταχύτητα πτήσεως (οικονομική) 850-900 χλμ/ώρα στα 10.100 μέτρα
  • Ταχύτητα απογειώσεως: 260-270 χλμ/ώρα
  • Απόσταση απογειώσεως: 1980 μέτρα 

 

Λ.Σ.Μ.