Εγκρίθηκε η νέα διοίκηση της ΕΑΒ - Νέος πρόεδρος ο Ι. Κούτρας
Έγκριση κατά πλειοψηφία πήρε η νέα διοίκηση της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής. Μάλιστα, η έγκριση δόθηκε με 11 θετικές ψήφους έναντι 1 αρνητικής και 7 «παρών»
Ο νέος πρόεδρος της ΕΑΒ θα είναι ο Ιωάννης Κούτρας ενώ σε ρόλο διευθύνοντα συμβούλου θα βρεθεί ο Γρηγόρης Φρέσκος.
Μάλιστα, ο κ. Κούτρας επεσήμανε: «Η συγκεκριμένη χρονική στιγμή, είναι πολύ σημαντική και ταυτοχρόνως κρίσιμη για την Ε.Α.Β.. Καθώς, αναλαμβάνει το εξαιρετικά σημαντικό έργο της υλοποίησης συμφωνίας αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16 σε επίπεδο Viper, τα οποία ως γνωστόν αποτελούν την αιχμή του δόρατος της πολεμικής μας αεροπορίας και των ενόπλων δυνάμεων γενικότερα. Ωστόσο, θεωρώντας τον άνθρωπο ως τον σημαντικότερο παράγοντα για την επιτυχία του έργου μας, το ανθρώπινο δυναμικό της Ε.Α.Β. θα βρίσκεται στο επίκεντρο της πολιτικής μας. Θα καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για την βελτίωση της συλλογικής αλλά και της ατομικής του ταυτότητας, των συνθηκών εργασίας του, αλλά και των όποιων προβλημάτων υπάρχουν ή θα εμφανιστούν. Παράλληλα, θα διαφυλάξουμε την πολύτιμη τεχνογνωσία που έχει αποκτηθεί έως σήμερα, για τη μεταφορά της στις νεότερες γενεές. Θα στοχεύσουμε στην ενίσχυση των παραγωγικών μας διαδικασιών με τις υπάρχουσες παραγωγικές μονάδες και θα καταβάλλουμε προσπάθεια για δημιουργία νέων, εξελίσσοντας την Ε.Α.Β. σε πρωτοπόρο αεροπορική βιομηχανία».
Ο κ. Φρεσκος μίλησε για τους στόχους της ΕΑΒ σημειώνοντας τα εξής: «Το πρώτο είναι η αναβαθμίσεις. Αναβάθμισης αεροσκαφών. Έχει πια, σημαντική εμπειρία στα προγράμματα του παρελθόντος και από αυτά που τώρα γίνονται. Η επιτυχία σε αυτά τα προγράμματα, αφενός είναι για την Πολεμική Αεροπορία σημαντική, αλλά νομίζω θα ανοίξει αγορές, θα ανοίξει πλέον νέες ευκαιρίες για την εταιρεία. Η εταιρεία έχει αυτή τη στιγμή επίσης, ένα σημαντικό κατασκευαστικό έργο σε πολεμικά και σε μεταφορικά αεροσκάφη. Υπάρχει ένα κομμάτι προσθέτων υλικών που θέλει τόνωση. Βέβαια, ο στόχος θα πρέπει να είναι να πάμε ένα βήμα παραπάνω. Αυτό που λέγεται TIER 1 supplier στους μεγάλους OEM(Original Equipment Manufacturer). Εκεί θα πρέπει να δουλέψουμε με το σχεδιαστικό κομμάτι. Υπάρχει το τμήμα engineering της Ε.Α.Β., που εδώ και αρκετά χρόνια είχε αποδείξει τις δυνατότητές του μέσα από το πρόγραμμα UCAV, με τον σχεδιασμό και την κατασκευή συγκεκριμένων μερών του μη επανδρωμένου αεροσκάφους. Συνεχίζεται η δραστηριοποίηση αυτού του τμήματος στο πλαίσιο του clean sky, ενός μεγάλου ευρωπαϊκού προγράμματος. Παράλληλα, υπάρχουν ηλεκτρονικά προϊόντα όπως είναι τα ραντάρ και άλλα πράγματα. Εκεί λοιπόν, είναι ένας από τους κύριους τομείς που θα μας δώσουν μια ώθηση στο αύριο».
Παρέμβαση κατά τη διάρκεια των συζητήσεων πραγματοποίησε και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Πναγιωτόπουλος, που αναφέρθηκε στα μαχητικά αεροσκάφη. «Το αν θα αποκτήσουμε F-35 ή όχι, δεν είναι ζήτημα, όπως καταλαβαίνετε, της διοίκησης της ΕΑΒ. Έχω πει δημόσια, ότι αναπόφευκτα, νομοτελειακά θα έλεγα, θα έρθει η μέρα, που θα πρέπει να πάρουμε απόφαση για μετάβαση σε αεροσκάφος πέμπτης γενιάς, διότι πολύ απλά, κάποια στιγμή, στο μέλλον, σε μερικά χρόνια από τώρα, αν θα είναι πέντε, δέκα ή δεκαπέντε χρόνια, δεν έχει σημασία, και ο υπάρχων στόλος των πολεμικών μας αεροσκαφών θα καταστεί παρωχημένος. Επομένως, ακόμα όμως και αν προχωρούσαμε σήμερα στην παραγγελία των F-35, καταβάλλοντας το αντίτιμο της πληρωμής, όσων παραγγείλουμε αύριο κιόλας, δεν θα ήμασταν σε θέση να παραλάβουμε αυτά τα αεροσκάφη, αν δεν περνούσαν τρία με τέσσερα χρόνια από σήμερα, διότι πολύ απλά, η διαδικασία και κυρίως η διαδικασία κατασκευής αυτών και παράδοσής τους στην πολεμική μας αεροπορία, είναι χρονοβόρα».
Τέλος, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Βίτσας, ζήτησε να αυξηθεί ο μισθός της διοίκησης σημειώνοντας πως 2.000 – 2.500 ευρώ τον μήνα είναι λίγα. «Πρέπει να ανέβουν οι μισθοί του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου, αλλά και να αποδεσμευτούν από το ενιαίο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, γιατί αλλιώς θα βλέπουμε τα στελέχη να φεύγουν στο εξωτερικό», ανέφερε και προς επίρρωση των ισχυρισμών του, συμπλήρωσε ότι η διοίκηση της ΕΑΒ θα κάθεται στο ίδιο τραπέζι με τους διευθυντές της Λόκχιντ που παίρνουν εκατομμύρια δολάρια.
Η απάντηση ήρθε άμεσα από τον αρμόδιο υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, που σημείωσε ότι πρώτα θα αξιολογηθούν και «σε εύλογο χρονικό διάστημα να δούμε το θέμα των απολαβών τους».
Ο νέος πρόεδρος της ΕΑΒ θα είναι ο Ιωάννης Κούτρας ενώ σε ρόλο διευθύνοντα συμβούλου θα βρεθεί ο Γρηγόρης Φρέσκος.
Μάλιστα, ο κ. Κούτρας επεσήμανε: «Η συγκεκριμένη χρονική στιγμή, είναι πολύ σημαντική και ταυτοχρόνως κρίσιμη για την Ε.Α.Β.. Καθώς, αναλαμβάνει το εξαιρετικά σημαντικό έργο της υλοποίησης συμφωνίας αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16 σε επίπεδο Viper, τα οποία ως γνωστόν αποτελούν την αιχμή του δόρατος της πολεμικής μας αεροπορίας και των ενόπλων δυνάμεων γενικότερα. Ωστόσο, θεωρώντας τον άνθρωπο ως τον σημαντικότερο παράγοντα για την επιτυχία του έργου μας, το ανθρώπινο δυναμικό της Ε.Α.Β. θα βρίσκεται στο επίκεντρο της πολιτικής μας. Θα καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για την βελτίωση της συλλογικής αλλά και της ατομικής του ταυτότητας, των συνθηκών εργασίας του, αλλά και των όποιων προβλημάτων υπάρχουν ή θα εμφανιστούν. Παράλληλα, θα διαφυλάξουμε την πολύτιμη τεχνογνωσία που έχει αποκτηθεί έως σήμερα, για τη μεταφορά της στις νεότερες γενεές. Θα στοχεύσουμε στην ενίσχυση των παραγωγικών μας διαδικασιών με τις υπάρχουσες παραγωγικές μονάδες και θα καταβάλλουμε προσπάθεια για δημιουργία νέων, εξελίσσοντας την Ε.Α.Β. σε πρωτοπόρο αεροπορική βιομηχανία».
Ο κ. Φρεσκος μίλησε για τους στόχους της ΕΑΒ σημειώνοντας τα εξής: «Το πρώτο είναι η αναβαθμίσεις. Αναβάθμισης αεροσκαφών. Έχει πια, σημαντική εμπειρία στα προγράμματα του παρελθόντος και από αυτά που τώρα γίνονται. Η επιτυχία σε αυτά τα προγράμματα, αφενός είναι για την Πολεμική Αεροπορία σημαντική, αλλά νομίζω θα ανοίξει αγορές, θα ανοίξει πλέον νέες ευκαιρίες για την εταιρεία. Η εταιρεία έχει αυτή τη στιγμή επίσης, ένα σημαντικό κατασκευαστικό έργο σε πολεμικά και σε μεταφορικά αεροσκάφη. Υπάρχει ένα κομμάτι προσθέτων υλικών που θέλει τόνωση. Βέβαια, ο στόχος θα πρέπει να είναι να πάμε ένα βήμα παραπάνω. Αυτό που λέγεται TIER 1 supplier στους μεγάλους OEM(Original Equipment Manufacturer). Εκεί θα πρέπει να δουλέψουμε με το σχεδιαστικό κομμάτι. Υπάρχει το τμήμα engineering της Ε.Α.Β., που εδώ και αρκετά χρόνια είχε αποδείξει τις δυνατότητές του μέσα από το πρόγραμμα UCAV, με τον σχεδιασμό και την κατασκευή συγκεκριμένων μερών του μη επανδρωμένου αεροσκάφους. Συνεχίζεται η δραστηριοποίηση αυτού του τμήματος στο πλαίσιο του clean sky, ενός μεγάλου ευρωπαϊκού προγράμματος. Παράλληλα, υπάρχουν ηλεκτρονικά προϊόντα όπως είναι τα ραντάρ και άλλα πράγματα. Εκεί λοιπόν, είναι ένας από τους κύριους τομείς που θα μας δώσουν μια ώθηση στο αύριο».
Παρέμβαση κατά τη διάρκεια των συζητήσεων πραγματοποίησε και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Πναγιωτόπουλος, που αναφέρθηκε στα μαχητικά αεροσκάφη. «Το αν θα αποκτήσουμε F-35 ή όχι, δεν είναι ζήτημα, όπως καταλαβαίνετε, της διοίκησης της ΕΑΒ. Έχω πει δημόσια, ότι αναπόφευκτα, νομοτελειακά θα έλεγα, θα έρθει η μέρα, που θα πρέπει να πάρουμε απόφαση για μετάβαση σε αεροσκάφος πέμπτης γενιάς, διότι πολύ απλά, κάποια στιγμή, στο μέλλον, σε μερικά χρόνια από τώρα, αν θα είναι πέντε, δέκα ή δεκαπέντε χρόνια, δεν έχει σημασία, και ο υπάρχων στόλος των πολεμικών μας αεροσκαφών θα καταστεί παρωχημένος. Επομένως, ακόμα όμως και αν προχωρούσαμε σήμερα στην παραγγελία των F-35, καταβάλλοντας το αντίτιμο της πληρωμής, όσων παραγγείλουμε αύριο κιόλας, δεν θα ήμασταν σε θέση να παραλάβουμε αυτά τα αεροσκάφη, αν δεν περνούσαν τρία με τέσσερα χρόνια από σήμερα, διότι πολύ απλά, η διαδικασία και κυρίως η διαδικασία κατασκευής αυτών και παράδοσής τους στην πολεμική μας αεροπορία, είναι χρονοβόρα».
Τέλος, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Βίτσας, ζήτησε να αυξηθεί ο μισθός της διοίκησης σημειώνοντας πως 2.000 – 2.500 ευρώ τον μήνα είναι λίγα. «Πρέπει να ανέβουν οι μισθοί του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου, αλλά και να αποδεσμευτούν από το ενιαίο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, γιατί αλλιώς θα βλέπουμε τα στελέχη να φεύγουν στο εξωτερικό», ανέφερε και προς επίρρωση των ισχυρισμών του, συμπλήρωσε ότι η διοίκηση της ΕΑΒ θα κάθεται στο ίδιο τραπέζι με τους διευθυντές της Λόκχιντ που παίρνουν εκατομμύρια δολάρια.
Η απάντηση ήρθε άμεσα από τον αρμόδιο υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, που σημείωσε ότι πρώτα θα αξιολογηθούν και «σε εύλογο χρονικό διάστημα να δούμε το θέμα των απολαβών τους».