Σε μια προηγούμενη Μ. Τετάρτη, στο σταθμό ΚΤΕΛ "Μακεδονία" της Θεσσαλονίκης κατέφθαναν και αναχωρούσαν περίπου 400 δρομολόγια λεωφορείων και όσο προχωρούσε η Μεγάλη Εβδομάδα έφταναν ως 600 ίσως και τα 700 δρομολόγια. Όλα αυτά, προ COVID 19 κι όταν σε μια συνηθισμένη ημέρα- εκτός εορτών- από και προς το συγκεκριμένο σταθμό λεωφορείων μετακινούνταν γύρω στους 12 χιλιάδες επιβάτες. Σήμερα, τα καθημερινά δρομολόγια δεν ξεπερνούν τα 35-40, ενώ σε κάθε λεωφορείο πενήντα θέσεων, λόγω των περιοριστικών μέτρων, δεν μπορούν να επιβιβαστούν περισσότερα από 25 άτομα. Στη πραγματικότητα ο αριθμός των επιβατών τις τελευταίες εβδομάδες δεν ξεπερνά τους 10 επιβάτες κατά μέσο όρο σε κάθε λεωφορείο.

Για μείωση 98% του τζίρου κάνει λόγο μιλώντας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος του ΔΣ του ΚΤΕΛ "Μακεδονία" Γιάννης Λάμπρου. Τα ελαχιστοποιημένα δρομολόγια των ΚΤΕΛ δεν εξυπηρετούν περισσότερα από 5-10 άτομα κατά μέσο όρο, γεγονός που έχει φέρει σε απόγνωση τους ιδιοκτήτες των ΚΤΕΛ. «Μιλάμε για πλήρη οικονομική καταστροφή», τονίζει ο κ. Λάμπρου ενώ συμπληρώνει ότι «συνεχίζουν να δημιουργούνται τεράστια κόστη για να κινηθούν τα λεωφορεία, να πληρωθούν οι εργαζόμενοι -όσοι δεν έχουν ενταχθεί στο καθεστώς αναστολής των συμβάσεων- να καθαριστεί και να απολυμανθεί ο σταθμός».

Η κρίση «ευκαιρία» για επανασχεδιασμό των ΚΤΕΛ

Ο κ. Λάμπρου υπογραμμίζει το τεράστιο οικονομικό κενό που δημιουργείται και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την «επόμενη μέρα». «Πως θα βάλουμε ξανά μπρος τη μηχανή αυτή, που μέχρι σήμερα δούλευε σαν μια καλοκουρδισμένη ορχήστρα;» αναρωτιέται. Προσθέσει δε ότι το μέλλον των μετακινήσεων "τους τρομάζει" και ενώ έχουν ήδη αρχίσει να γίνονται κάποιες συζητήσεις για οικονομική ενίσχυση στις ακτοπλοϊκές και τις αεροπορικές εταιρείες, δε γίνεται το ίδιο και με τα λεωφορεία.

Ο πρόεδρος του ΔΣ του ΚΤΕΛ Μακεδονία τονίζει την ανάγκη αυτή η κρίση, εφόσον ξεπεραστεί η υγειονομική, να αποτελέσει «ευκαιρία» ώστε να υπάρξει ένα συνολικός επανασχεδιασμός κυρίως στις ενδονομαρχιακές μετακινήσεις των ΚΤΕΛ της χώρας, τις οποίες χαρακτηρίζει ελλειμματικές. «Τα ΚΤΕΛ εδώ και πολλά χρόνια έχουν αφεθεί στην τύχη τους. Πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι η χρήση των ΚΤΕΛ δεν είναι αμιγώς ψυχαγωγική όπως των ταξιδιωτικών λεωφορείων, αλλά κυρίως κοινωνική. Με τα ΚΤΕΛ μετακινείται το 80% των επιβατών της χώρας και στην πλειοψηφία οι μετακινήσεις αυτές αφορούν δρομολόγια για λόγους εκπαίδευσης, από και προς σχολεία και πανεπιστήμια, και υγείας, από και προς νοσοκομεία, κέντρα υγείας και γιατρούς». Όπως σημειώνει ο κ. Λάμπρου το μεγαλύτερο πρόβλημα στις ενδονομαρχιακές μετακινήσεις καταγράφεται στη Δυτική Μακεδονία, την Ήπειρο, τη Θράκη, τα νησιά αλλά και την Χαλκιδική κατά τη χειμερινή περίοδο.