Πανελλαδικές: Έρχονται ανατροπές σε βάσεις εισαγωγής και αριθμό εισακτέων - Τι θα αλλάξει με τον νέο νόμο-πλαίσιο
Σημαντικές αλλαγές στις Πανελλαδικές εξετάσεις αναμένεται να φέρει ένας νέος νόμος-πλαίσιο για τα ΑΕΙ που ετοιμάζει το υπουργείο Παιδείας.
Ο βασικός κορμός του νόμου για τις Πανελλαδικές, σύμφωνα με το «Βήμα», θα περιλαμβάνει ένα σχέδιο περικοπής τμημάτων ΑΕΙ («Αθηνά Νο2») και μια μέθοδο εισαγωγής στα πανεπιστήμια με βάση συναρτώμενη από τον μέσο όρο της πανελλαδικής επίδοσης όλων των υποψηφίων για τα ανώτατα Ιδρύματα που διαγωνίζονται κάθε καλοκαίρι.
Οι παραπάνω τροποποιήσεις στις Πανελλαδικές θα οδηγήσουν σε μείωση των εισακτέων από το 2021.
«Κόβεται» το 10% των τμημμάτων
Κατά το ίδιο δημοσίευμα, στο μηχανογραφικό που θα συμπληρώσουν το καλοκαίρι του 2021 οι υποψήφιοι για την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας θα βρουν λιγότερα τμήματα από όσα υπήρχαν πέρυσι, καθώς στη διάρκεια των επόμενων μηνών θα κριθεί ποια από τα τμήματα των ΤΕΙ που έγιναν πέρυσι βιαστικά συνιστώσα των πανεπιστημίων θα πρέπει να σταματήσουν να λειτουργούν.
Παρότι δεν έχει ακόμα «κλειδώσει» το ποσοστό, εκτιμάται ότι περί το 10% του συνόλου των τμημάτων της ανώτατης εκπαίδευσης θα κοπεί. Σχετική μελέτη έχει προετοιμάσει η Εθνική Αρχή για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ΕΘΑΑ), η οποία έλαβε υπόψιν κρίσιμα κριτήρια όπως ο αριθμός των πρώτων προτιμήσεων που έχουν τα τμήματα των πανεπιστημίων καθώς και ο ρυθμός αποφοίτησης -καθώς αρκετοί πρωτοετείς εισάγονται σε σχολές αλλά στη συνέχεια τις εγκαταλείπουν.
Κύκλοι σπουδών αντί νέων ΤΕΙ
Το υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με το «Βήμα», έχει ετοιμάσει ένα σχέδιο και για την ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση, αναγνωρίζοντας ότι τα ΤΕΙ είχαν χάσει τον εφαρμοσμένο χαρακτήρα τους πολύ πριν καταργηθούν.
Συγκεκριμένα μελετάει τον σχεδιασμό και την ίδρυση νέων τριετών κύκλων σπουδών στο εσωτερικό των πανεπιστημίων που θα αντικαταστήσουν τα ΤΕΙ και θα επαναφέρουν την ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση στον «χάρτη» και τις ειδικότητές τους στην ελληνική αγορά εργασίας. Οι απόφοιτοί τους θα έχουν επαγγελματικά προσόντα επιπέδου 6 (πανεπιστημιακός τίτλος) στο Εθνικό και Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων.
Τι θα ισχύσει για τις βάσεις στα ΑΕΙ
Αλλαγές αναμένονται και σε ό,τι αφορά τις βάσεις. Οπως επισημαίνει το «Βήμα», η βάση εισαγωγής πλέον δεν θα είναι ένας απόλυτος αριθμός, αλλά θα είναι ένα βαθμολογικό όριο που θα επιλέγεται κατά περίπτωση και επιστήμη, σε συνάρτηση με τον γενικό μέσο όρο της επίδοσης όλων των υποψηφίων πανελλαδικά.
Εν ολίγοις, εάν ο μέσος όρος της επίδοσης όλων των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις μιας χρονιάς είναι π.χ. το 11, το κάθε τμήμα θα μπορεί να αναπροσαρμόζει τη βάση εισαγωγής στα μαθήματά του λίγο προς τα πάνω ή λίγο προς τα κάτω από αυτό, ανάλογα με τις επιλογές του και με τα δεδομένα της κάθε εξεταστικής περιόδου. Η βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ, έτσι, δεν θα είναι ενιαία, αλλά ούτε και η ίδια κάθε χρονιά. Θα βρίσκεται σε ευθεία σχέση και θα εξαρτάται από τις επιδόσεις των υποψηφίων την κάθε χρονιά, οπότε θα αποτελεί έναν βαθμό που καθορίζεται από αυτήν.
Για την αλλαγή στις βάσεις αναμένεται να κατατεθεί τροπολογία ώστε το νέο σύστημα να εφαρμοστεί από τις Πανελλαδικές 2021.
Τα κριτήρια χρηματοδότησης των ΑΕΙ
Κατά το ίδιο δημοσίευμα, η νέα Αρχή για την ανώτατη εκπαίδευση και ο πρόεδρός της Π. Μήτκας αυτόν τον καιρό επεξεργάζονται τα κριτήρια με τα οποία θα γίνει η χρηματοδότηση των ΑΕΙ το 2022, όπου και ένα 20% των χρημάτων τους θα δίνεται βάσει αξιολόγησης.
Τα κριτήρια αυτά θα είναι 6 και θα είναι ποιοτικά, δηλαδή: επίπεδο εκπαίδευσης, έρευνα, σύνδεση με την κοινωνία, διεθνοποίηση, ποιότητα πανεπιστημιακού περιβάλλοντος, διαδικασίες διασφάλισης της ποιότητας.
Θα είναι στην ευχέρεια του κάθε Ιδρύματος να επιλέξει αν θα κριθεί σε κάποια συγκεκριμένα κριτήρια από αυτά, ανάλογα με την ιδιαίτερη φυσιογνωμία του και τις επιστημονικές ή άλλες περιοχές στις οποίες διακρίνεται. Οπως είναι γνωστό, με τον νόμο που ψηφίστηκε ήδη από την κυβέρνηση, στον επόμενο προϋπολογισμό τους περίπου 91 εκατομμύρια ευρώ θα δοθούν στα ΑΕΙ (με πρώτο από πλευράς μεγέθους το Αριστοτέλειο της Θεσσαλονίκης) βάσει κριτηρίων.
Ο βασικός κορμός του νόμου για τις Πανελλαδικές, σύμφωνα με το «Βήμα», θα περιλαμβάνει ένα σχέδιο περικοπής τμημάτων ΑΕΙ («Αθηνά Νο2») και μια μέθοδο εισαγωγής στα πανεπιστήμια με βάση συναρτώμενη από τον μέσο όρο της πανελλαδικής επίδοσης όλων των υποψηφίων για τα ανώτατα Ιδρύματα που διαγωνίζονται κάθε καλοκαίρι.
Οι παραπάνω τροποποιήσεις στις Πανελλαδικές θα οδηγήσουν σε μείωση των εισακτέων από το 2021.
«Κόβεται» το 10% των τμημμάτων
Κατά το ίδιο δημοσίευμα, στο μηχανογραφικό που θα συμπληρώσουν το καλοκαίρι του 2021 οι υποψήφιοι για την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας θα βρουν λιγότερα τμήματα από όσα υπήρχαν πέρυσι, καθώς στη διάρκεια των επόμενων μηνών θα κριθεί ποια από τα τμήματα των ΤΕΙ που έγιναν πέρυσι βιαστικά συνιστώσα των πανεπιστημίων θα πρέπει να σταματήσουν να λειτουργούν.
Παρότι δεν έχει ακόμα «κλειδώσει» το ποσοστό, εκτιμάται ότι περί το 10% του συνόλου των τμημάτων της ανώτατης εκπαίδευσης θα κοπεί. Σχετική μελέτη έχει προετοιμάσει η Εθνική Αρχή για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ΕΘΑΑ), η οποία έλαβε υπόψιν κρίσιμα κριτήρια όπως ο αριθμός των πρώτων προτιμήσεων που έχουν τα τμήματα των πανεπιστημίων καθώς και ο ρυθμός αποφοίτησης -καθώς αρκετοί πρωτοετείς εισάγονται σε σχολές αλλά στη συνέχεια τις εγκαταλείπουν.
Κύκλοι σπουδών αντί νέων ΤΕΙ
Το υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με το «Βήμα», έχει ετοιμάσει ένα σχέδιο και για την ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση, αναγνωρίζοντας ότι τα ΤΕΙ είχαν χάσει τον εφαρμοσμένο χαρακτήρα τους πολύ πριν καταργηθούν.
Συγκεκριμένα μελετάει τον σχεδιασμό και την ίδρυση νέων τριετών κύκλων σπουδών στο εσωτερικό των πανεπιστημίων που θα αντικαταστήσουν τα ΤΕΙ και θα επαναφέρουν την ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση στον «χάρτη» και τις ειδικότητές τους στην ελληνική αγορά εργασίας. Οι απόφοιτοί τους θα έχουν επαγγελματικά προσόντα επιπέδου 6 (πανεπιστημιακός τίτλος) στο Εθνικό και Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων.
Τι θα ισχύσει για τις βάσεις στα ΑΕΙ
Αλλαγές αναμένονται και σε ό,τι αφορά τις βάσεις. Οπως επισημαίνει το «Βήμα», η βάση εισαγωγής πλέον δεν θα είναι ένας απόλυτος αριθμός, αλλά θα είναι ένα βαθμολογικό όριο που θα επιλέγεται κατά περίπτωση και επιστήμη, σε συνάρτηση με τον γενικό μέσο όρο της επίδοσης όλων των υποψηφίων πανελλαδικά.
Εν ολίγοις, εάν ο μέσος όρος της επίδοσης όλων των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις μιας χρονιάς είναι π.χ. το 11, το κάθε τμήμα θα μπορεί να αναπροσαρμόζει τη βάση εισαγωγής στα μαθήματά του λίγο προς τα πάνω ή λίγο προς τα κάτω από αυτό, ανάλογα με τις επιλογές του και με τα δεδομένα της κάθε εξεταστικής περιόδου. Η βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ, έτσι, δεν θα είναι ενιαία, αλλά ούτε και η ίδια κάθε χρονιά. Θα βρίσκεται σε ευθεία σχέση και θα εξαρτάται από τις επιδόσεις των υποψηφίων την κάθε χρονιά, οπότε θα αποτελεί έναν βαθμό που καθορίζεται από αυτήν.
Για την αλλαγή στις βάσεις αναμένεται να κατατεθεί τροπολογία ώστε το νέο σύστημα να εφαρμοστεί από τις Πανελλαδικές 2021.
Τα κριτήρια χρηματοδότησης των ΑΕΙ
Κατά το ίδιο δημοσίευμα, η νέα Αρχή για την ανώτατη εκπαίδευση και ο πρόεδρός της Π. Μήτκας αυτόν τον καιρό επεξεργάζονται τα κριτήρια με τα οποία θα γίνει η χρηματοδότηση των ΑΕΙ το 2022, όπου και ένα 20% των χρημάτων τους θα δίνεται βάσει αξιολόγησης.
Τα κριτήρια αυτά θα είναι 6 και θα είναι ποιοτικά, δηλαδή: επίπεδο εκπαίδευσης, έρευνα, σύνδεση με την κοινωνία, διεθνοποίηση, ποιότητα πανεπιστημιακού περιβάλλοντος, διαδικασίες διασφάλισης της ποιότητας.
Θα είναι στην ευχέρεια του κάθε Ιδρύματος να επιλέξει αν θα κριθεί σε κάποια συγκεκριμένα κριτήρια από αυτά, ανάλογα με την ιδιαίτερη φυσιογνωμία του και τις επιστημονικές ή άλλες περιοχές στις οποίες διακρίνεται. Οπως είναι γνωστό, με τον νόμο που ψηφίστηκε ήδη από την κυβέρνηση, στον επόμενο προϋπολογισμό τους περίπου 91 εκατομμύρια ευρώ θα δοθούν στα ΑΕΙ (με πρώτο από πλευράς μεγέθους το Αριστοτέλειο της Θεσσαλονίκης) βάσει κριτηρίων.