Η πολιτική της ΕΕ για την προώθηση των γεωργικών τροφίμων είναι αποτελεσματική και αποδοτική στην υποστήριξη των στόχων της πολιτικής. Επιπλέον, οι στόχοι της πολιτικής σχετίζονται με τις ανάγκες των ενδιαφερομένων και αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της αγοράς, έχουν σαφή προστιθέμενη αξία στην ΕΕ, αλλά πρέπει να ευθυγραμμιστούν καλύτερα με τις εξελισσόμενες κοινωνικές ανάγκες και τις πολιτικές προτεραιότητες. Αυτά είναι από τα βασικά ευρήματα της «Αξιολόγησης του αντικτύπου της πολιτικής γεωργικής προώθησης της ΕΕ στις αγορές εσωτερικών και τρίτων χωρών» που δημοσιεύθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η αξιολόγηση της πολιτικής προώθησης της γεωργίας της ΕΕ, υποστηριζόμενη από εξωτερική μελέτη και δημόσια διαβούλευση επί του θέματος, εξέτασε την αποτελεσματικότητα, την αποδοτικότητα, τη συνάφεια, τη συνοχή και την προστιθέμενη αξία της ΕΕ των μέτρων πολιτικής της, που εφαρμόστηκαν μεταξύ 2016 και 2019. Αυτή η αξιολόγηση θα τροφοδοτήσει σε μια συνολική αναθεώρηση της πολιτικής που σχεδιάστηκε για το 2021, με στόχο την ενίσχυση της συμβολής της στη βιώσιμη παραγωγή και κατανάλωση σύμφωνα με τους στόχους της στρατηγικής Farm to Fork της Επιτροπής.

Η αξιολόγηση διαπίστωσε ότι οι δραστηριότητες που χρηματοδοτούνται στο πλαίσιο της πολιτικής προώθησης συμβάλλουν αποτελεσματικά στην αύξηση των πωλήσεων και της κατανάλωσης των προϊόντων της ΕΕ που προωθούνται σε αγορές-στόχους, αν και αυτό είναι δύσκολο να προσδιοριστεί επακριβώς. Η συνολική υποστήριξη που παρέχεται σε δραστηριότητες προσέγγισης και προώθησης είναι αποτελεσματική και διαθέτει τα κατάλληλα εργαλεία για την επίτευξη των στόχων της πολιτικής.

Η αξιολόγηση κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η πολιτική έχει εφαρμοστεί αποτελεσματικά. Ωστόσο, σημειώθηκαν ορισμένες διαφορές ανάλογα με τον τύπο του προγράμματος, με την άμεση διαχείριση να εφαρμόζεται γενικά πιο αποτελεσματικά.

Τα ενδιαφερόμενα μέρη που ερωτήθηκαν για την αξιολόγηση έδειξαν ότι οι στόχοι της τρέχουσας πολιτικής γεωργικής προώθησης της ΕΕ είναι σχετικοί και ικανοποιούν τις ανάγκες τους για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της αγοράς. Ειδικότερα, η πολιτική είναι πιο σχετική για δραστηριότητες εκτός της ΕΕ, καθώς οι χρηματοδοτούμενες δραστηριότητες ευαισθητοποιούν και βελτιώνουν την αντίληψη για την ποιότητα των προϊόντων της ΕΕ.

Η αξιολόγηση διαπίστωσε ότι η πολιτική είναι συνεπής εσωτερικά και με συγκρίσιμα μέτρα που εφαρμόζονται σε εθνικό επίπεδο. Δεν βρέθηκαν σημαντικές ασυνέπειες με άλλες πολιτικές της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των πολιτικών για την υγεία, το κλίμα, το περιβάλλον και την ανάπτυξη. Η συνοχή με άλλες πολιτικές της ΕΕ αξιολογήθηκε με βάση τους διάφορους στόχους πολιτικής που υιοθετήθηκαν για την τρέχουσα πολιτική προώθησης και βάσει των διαθέσιμων στοιχείων κατά την περίοδο παρατήρησης. Ως εκ τούτου, η αξιολόγηση δεν κάλυψε τη συνοχή με τις πολιτικές που έχουν δρομολογηθεί πιο πρόσφατα, ιδίως τις στρατηγικές «αγρόκτημα προς διχάλα» και βιοποικιλότητα, που αφορούν τομείς που χαρακτηρίζονται από ταχέως εξελισσόμενες επιστημονικές γνώσεις, κοινωνικές ανησυχίες και στόχους πολιτικής, όπως η υγεία και το περιβάλλον / κλίμα πολιτικές. Ωστόσο, Η αξιολόγηση κατέληξε επίσης στο συμπέρασμα ότι η πολιτική προώθησης μπορεί να διαδραματίσει μεγαλύτερο ρόλο στην πράσινη μετάβαση, ευθυγραμμίζοντας για παράδειγμα τις στρατηγικές της προτεραιότητες με άλλους σχετικούς τομείς της ΕΕ. Αυτό αντιμετωπίστηκε ήδη στο2021 ετήσιο πρόγραμμα εργασίας , όπου σχεδόν το ήμισυ του προϋπολογισμού διατέθηκε σε εκστρατείες πιο άμεσα σύμφωνα με τις φιλοδοξίες της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, και ιδίως τη στρατηγική «Farm to fork».

Επιπλέον, τα μέτρα προώθησης που εφαρμόζονται σε επίπεδο ΕΕ έδειξαν σαφή προστιθέμενη αξία. Για παράδειγμα, το επίκεντρο εστιάζεται σε κατηγορίες προϊόντων και όχι σε μάρκες. Επιπλέον, παρέχει ευκαιρίες για μάθηση και συνεργασία μεταξύ φορέων εμπορίου της ΕΕ που υπερβαίνουν τις εθνικές ή ιδιωτικές πρωτοβουλίες.

Τέλος, η αξιολόγηση επισήμανε τομείς όπου υπάρχει περιθώριο βελτίωσης. Αυτό περιλαμβάνει τη βελτίωση της ανταλλαγής γνώσεων και εμπειριών μεταξύ των δικαιούχων, αξιοποιώντας καλύτερα το «Απολαύστε! Είναι από την υπογραφή της Ευρώπης, διερευνώντας περαιτέρω τους δεσμούς μεταξύ των προγραμμάτων προώθησης και των πρωτοβουλιών της Επιτροπής, καθώς και βελτιώνοντας τη συνοχή με άλλες πολιτικές της ΕΕ (ενόψει της προαναφερθείσας εξέλιξης των επιστημονικών γνώσεων, των κοινωνικών αναγκών και των πολιτικών προτεραιοτήτων).

Ιστορικό

Ο στόχος της τρέχουσας πολιτικής προώθησης της ΕΕ για τα γεωργικά και τα τρόφιμα είναι να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα και την κατανάλωση των προϊόντων της ΕΕ εντός και εκτός της ΕΕ. Τα μέτρα προώθησης συμβάλλουν στην ευαισθητοποίηση των καταναλωτών σχετικά με τα πλεονεκτήματα των γεωργικών προϊόντων και μεθόδων παραγωγής της ΕΕ, καθώς και την ευαισθητοποίηση και αναγνώριση των ποιοτικών και βιολογικών καλλιεργειών της ΕΕ . Οι κύριες δραστηριότητες περιλαμβάνουν δραστηριότητες προβολής και προώθησης που πραγματοποιούνται από παραγωγούς και εμπορικούς οργανισμούς, συμμετοχή σε εμπορικές εκθέσεις εντός και εκτός της ΕΕ, αποστολές υψηλού επιπέδου με συμμετοχή παραγωγών της ΕΕ και εκστρατείες μέσων ενημέρωσης.