Ρυθμοί φόρτισης μπαταρίας μολύβδου - οξέος
Οι μπαταρίες μολύβδου-οξέος, μπορούν να φορτίζονται με διαφορετικούς ρυθμούς διάρκειας ανάλογα με την απαίτηση.
Εάν διαθέτουμε έναν απλό φορτιστή, μπορούμε να επιλέξουμε τη χρονική διάρκεια της φόρτισης, όπως εμφανίζεται παρακάτω:
Αργή φόρτιση : Φόρτιση 10-12 ωρών με ρυθμό 0.1C. Η αργή φόρτιση μπορεί να γίνει με σχετικά απλούς φορτιστές και δεν έχει ως
αποτέλεσμα την υπερθέρμανση της μπαταρίας (η υπερθέρμανση αποφεύγεται με τη χρήση ενός αυτόματου ηλεκτρονικού φορτιστή της δια 10. Όταν ολοκληρωθεί η φόρτιση η μπαταρία αυτοκινήτου πρέπει να αφαιρεθεί από το φορτιστή.Η αργή φόρτιση, προτείνεται ιδιαίτερα για τις περισσότερες μπαταρίες που είναι σφραγισμένες (κλειστού τύπου), καθώς ο ηλεκτρολύτης τους δεν εξατμίζεται όταν χρησιμοποιείται φορτιστής χαμηλής έντασης ρεύματος.
Γρήγορη φόρτιση : Φόρτιση 5 έως 6 ωρών με ρυθμό 0,5C. Εάν η μπαταρία έχει αποφορτιστεί πλήρως (π.χ. από πολύωρη
χρήση των φώτων alarm ή από τα φώτα του αυτοκινήτου που παρέμεναν σε λειτουργία καθ' όλη τη διάρκεια της νύχτας) και στη συνέχεια φορτίζεται με γρήγορο ρυθμό για λίγα μόνο λεπτά, τότε οι πλάκες της μπαταρίας θα λάβουν μόνο ένα μερικό και όχι πλήρες φορτίο. Επίσης, η γρήγορη φόρτιση μιας μπαταρίας, μπορεί να προκαλέσει μια επικίνδυνη κατάσταση που ονομάζεται Thermal Runaway. Εάν δηλαδή, χρησιμοποιείται φορτιστής μπαταρίας υψηλής έντασης (ή ακόμα και φορτιστής με ηλεκτρονικά συστήματα παρακολούθησης, ρυθμισμένα σε υψηλή ένταση), το κύκλωμα ανίχνευσης του φορτιστή θα δείξει ψευδώς ότι η μπαταρία είναι πλήρως φορτισμένη.
Πολύ γρήγορη φόρτιση (Boost): Λιγότερο από 1 ώρα φόρτισης με ρυθμό 1.0C. Η γρήγορη και η πολύ γρήγορη φόρτιση, απαιτούν πιο σύνθετους φορτιστές. Επειδή αυτοί οι φορτιστές, σχεδιάζονται για συγκεκριμένου τύπου μπαταρίες, δεν είναι δυνατόν να φορτισθεί μια μπαταρία (SLI, AGM VRLA, GEL), σε έναν φορτιστή που σχεδιάστηκε για άλλη, γιατί είναι πολύ πιθανό να προκληθεί βλάβη. Η χωρητικότητα αποθήκευσης μιας μπαταρίας μολύβδου-οξέος (τύπου εκκίνησης) δεν είναι σταθερή, αλλά ποικίλλει ανάλογα με το πόσο αργά αποφορτίζεται η μπαταρία. Ομοίως και η χωρητικότητα φόρτισης μιας μπαταρίας δεν είναι σταθερή, αλλά ποικίλλει ανάλογα με το πόσο αργά γίνεται η φόρτιση της. Ο ρυθμός φόρτισης που προτείνεται από τους κατασκευαστές, είναι ο αργός. Στην περίπτωση που χρησιμοποιούμε ηλεκτρονικό φορτιστή, δεν χρειάζεται να υπολογίσουμε εμείς την ένταση του ρεύματος φόρτισης.
Εάν διαθέτουμε έναν απλό φορτιστή, μπορούμε να επιλέξουμε τη χρονική διάρκεια της φόρτισης, όπως εμφανίζεται παρακάτω:
Αργή φόρτιση : Φόρτιση 10-12 ωρών με ρυθμό 0.1C. Η αργή φόρτιση μπορεί να γίνει με σχετικά απλούς φορτιστές και δεν έχει ως
αποτέλεσμα την υπερθέρμανση της μπαταρίας (η υπερθέρμανση αποφεύγεται με τη χρήση ενός αυτόματου ηλεκτρονικού φορτιστή της δια 10. Όταν ολοκληρωθεί η φόρτιση η μπαταρία αυτοκινήτου πρέπει να αφαιρεθεί από το φορτιστή.Η αργή φόρτιση, προτείνεται ιδιαίτερα για τις περισσότερες μπαταρίες που είναι σφραγισμένες (κλειστού τύπου), καθώς ο ηλεκτρολύτης τους δεν εξατμίζεται όταν χρησιμοποιείται φορτιστής χαμηλής έντασης ρεύματος.
Γρήγορη φόρτιση : Φόρτιση 5 έως 6 ωρών με ρυθμό 0,5C. Εάν η μπαταρία έχει αποφορτιστεί πλήρως (π.χ. από πολύωρη
χρήση των φώτων alarm ή από τα φώτα του αυτοκινήτου που παρέμεναν σε λειτουργία καθ' όλη τη διάρκεια της νύχτας) και στη συνέχεια φορτίζεται με γρήγορο ρυθμό για λίγα μόνο λεπτά, τότε οι πλάκες της μπαταρίας θα λάβουν μόνο ένα μερικό και όχι πλήρες φορτίο. Επίσης, η γρήγορη φόρτιση μιας μπαταρίας, μπορεί να προκαλέσει μια επικίνδυνη κατάσταση που ονομάζεται Thermal Runaway. Εάν δηλαδή, χρησιμοποιείται φορτιστής μπαταρίας υψηλής έντασης (ή ακόμα και φορτιστής με ηλεκτρονικά συστήματα παρακολούθησης, ρυθμισμένα σε υψηλή ένταση), το κύκλωμα ανίχνευσης του φορτιστή θα δείξει ψευδώς ότι η μπαταρία είναι πλήρως φορτισμένη.
Πολύ γρήγορη φόρτιση (Boost): Λιγότερο από 1 ώρα φόρτισης με ρυθμό 1.0C. Η γρήγορη και η πολύ γρήγορη φόρτιση, απαιτούν πιο σύνθετους φορτιστές. Επειδή αυτοί οι φορτιστές, σχεδιάζονται για συγκεκριμένου τύπου μπαταρίες, δεν είναι δυνατόν να φορτισθεί μια μπαταρία (SLI, AGM VRLA, GEL), σε έναν φορτιστή που σχεδιάστηκε για άλλη, γιατί είναι πολύ πιθανό να προκληθεί βλάβη. Η χωρητικότητα αποθήκευσης μιας μπαταρίας μολύβδου-οξέος (τύπου εκκίνησης) δεν είναι σταθερή, αλλά ποικίλλει ανάλογα με το πόσο αργά αποφορτίζεται η μπαταρία. Ομοίως και η χωρητικότητα φόρτισης μιας μπαταρίας δεν είναι σταθερή, αλλά ποικίλλει ανάλογα με το πόσο αργά γίνεται η φόρτιση της. Ο ρυθμός φόρτισης που προτείνεται από τους κατασκευαστές, είναι ο αργός. Στην περίπτωση που χρησιμοποιούμε ηλεκτρονικό φορτιστή, δεν χρειάζεται να υπολογίσουμε εμείς την ένταση του ρεύματος φόρτισης.
ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ.
- Προσέχουμε την σωστή πολικότητα κατά την φόρτιση.
- Χρειάζεται προσοχή ώστε το ρεύμα της φόρτισης να μην υπερβαίνει το ένα δέκατο της τιμής των αμπερωρίων. (Οι σύγχρονοι φορτιστές, διαθέτουν κυκλώματα προστασίας από συνδέσεις με ανάποδη πολικότητα).
- Εξασφαλίζουμε ότι η φόρτιση πραγματοποιείται σε καλά αεριζόμενη περιοχή, χωρίς φλόγες ή σπινθήρες κοντά στην μπαταρία, η οποία εκπέμπει εύφλεκτα αέρια και υπάρχει ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΕΚΡΗΞΗΣ.