Απόφαση ΣτΕ για φόρους και πρόστιμα - Πότε διακόπτεται η παραγραφή για το δημόσιο
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας
Από την κοινοποίηση και όχι από την έκδοση της καταλογιστικής πράξης διακόπτεται η προθεσμία παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να επιβάλει φόρους και πρόστιμα, αποφάσισε η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Ειδικότερα με τις τρεις αποφάσεις της Ολομέλειας του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου με πρόεδρο την Μαίρη Σάρπ και εισηγήτρια την σύμβουλο Επικρατείας Κωνσταντίνα Λαζαράκη (υπ΄ αριθμ. 616-618/2021) κρίθηκε ότι η διάταξη του Κώδικα Φορολογική Διαδικασίας -Κ.Φ.Δ. (νόμοι 4174/2013 και 4254/2014) που ότι ορίζει ότι η προβλεπόμενη από ισχύουσες διατάξεις ουσιαστικού φορολογικού δικαίου, που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ΚΦΔ, προθεσμία παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να επιβάλει φόρους και πρόστιμα διακόπτεται με την έκδοση των οικείων σχετικών καταλογιστικών πράξεων, είναι ανίσχυρη ως αντίθετη «στις αρχές της φανερής δράσης της διοίκησης και της ασφάλειας του δικαίου».
Και κατά συνέπεια, προσθέτουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, η σχετική διάταξη είναι «μη εφαρμοστέα».
Αυτό έχει ως συνέπεια, υπογραμμίζει η Ολομέλεια του ΣτΕ, να εφαρμόζονται οι προϊσχύουσες του άρθρου 36 του Κ.Φ.Δ. διατάξεις περί παραγραφής, οι οποίες παγίως προέβλεπαν «ως προϋπόθεση διακοπής της προθεσμίας παραγραφής της φορολογικής αξίωσης του Δημοσίου την εντός της οικείας προθεσμίας κοινοποίηση της καταλογιστικής πράξης».
Ειδικότερα με τις τρεις αποφάσεις της Ολομέλειας του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου με πρόεδρο την Μαίρη Σάρπ και εισηγήτρια την σύμβουλο Επικρατείας Κωνσταντίνα Λαζαράκη (υπ΄ αριθμ. 616-618/2021) κρίθηκε ότι η διάταξη του Κώδικα Φορολογική Διαδικασίας -Κ.Φ.Δ. (νόμοι 4174/2013 και 4254/2014) που ότι ορίζει ότι η προβλεπόμενη από ισχύουσες διατάξεις ουσιαστικού φορολογικού δικαίου, που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ΚΦΔ, προθεσμία παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να επιβάλει φόρους και πρόστιμα διακόπτεται με την έκδοση των οικείων σχετικών καταλογιστικών πράξεων, είναι ανίσχυρη ως αντίθετη «στις αρχές της φανερής δράσης της διοίκησης και της ασφάλειας του δικαίου».
Και κατά συνέπεια, προσθέτουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, η σχετική διάταξη είναι «μη εφαρμοστέα».
Αυτό έχει ως συνέπεια, υπογραμμίζει η Ολομέλεια του ΣτΕ, να εφαρμόζονται οι προϊσχύουσες του άρθρου 36 του Κ.Φ.Δ. διατάξεις περί παραγραφής, οι οποίες παγίως προέβλεπαν «ως προϋπόθεση διακοπής της προθεσμίας παραγραφής της φορολογικής αξίωσης του Δημοσίου την εντός της οικείας προθεσμίας κοινοποίηση της καταλογιστικής πράξης».