Κερδίζουν έδαφος τα ελληνικά προϊόντα στην κινεζική αγορά - Ποια ξεχωρίζουν
Σημαντικές προοπτικές ανοίγονται για τα ελληνικά προϊόντα στην αγορά της Κίνας μετά την εφαρμογή της συμφωνίας ΕΕ και κυβέρνησης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας για τις γεωγραφικές ενδείξεις και την προστασία αυτών, ύστερα από διαπραγματεύσεις 10 χρόνων.
Σύμφωνα με τη σχετική παρουσίαση του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στη Σαγκάη, φέτα και ακτινίδιο φαίνεται να κερδίζουν σημαντικά την αγορά της Κίνας.
Συγκεκριμένα, όπως σημειώνεται, η Φέτα έχει τη δυνατότητα εγκαθίδρυσης στην καταναλωτική συνείδηση των κινέζων πολιτών. Κι αυτό γιατί πολλές αλυσίδες αρτοποιίας αυξάνουν τη χρήση τυριού στα προϊόντα τους. Περισσότερες οικογένειες έχουν ξεκινήσει να χρησιμοποιούν τυριά όταν μαγειρεύουν στο σπίτι, ενώ η κατανάλωση τυροκομικών όταν πίνουν κρασί αυξάνεται επίσης σε δημοτικότητα.
Το δε Ακτινίδιο παρουσιάζει μεγάλη προοπτική διείσδυσης στην κινεζική αγορά, καθώς συμβάλλει στην υγεία και την ευζωία, απαιτούνται όμως περαιτέρω συντονισμένες προσπάθειες. Σύμφωνα με το Γραφείο ΟΕΥ, η παραγωγή ελληνικών ακτινιδίων δεν επηρεάστηκε από την πανδημία του κορωνοϊού, ενώ οι αντίστοιχες εξαγωγές συνεχίστηκαν με ανοδική τάση ακόμα και έπειτα από τις ανακοινώσεις της ελληνικής κυβέρνησης για λήψη επιπρόσθετων μέτρων για την καταπολέμηση του ιού.
Ελληνικές γεωγραφικές ενδείξεις
Σημειώνεται ότι Κίνα και Ευρωπαϊκή Ένωση ξεκίνησαν τις διαπραγματεύσεις το 2010. Η συμφωνία που υπεγράφη το 2019 και τέθηκε σε ισχύ την 1η Μαρτίου 2021, αφορά 100 ευρωπαϊκά και 100 κινεζικά αγροδιατροφικά προϊόντα μεταξύ των οποίων και έξι ελληνικά εμβληματικά προϊόντα Π.Ο.Π.
Περιλαμβάνει τις παρακάτω ελληνικές γεωγραφικές ενδείξεις:
Κρασιά Σάμου / Σάμος
Λάδι Σητείας Λασιθίου Κρήτης
Ελιές Καλαμάτας
Μαστίχα Χίου
Φέτα
Ούζο
Η συγκεκριμένη συμφωνία έχει ιδιαίτερη σημασία για τη χώρα μας. Επιτρέπει στα ελληνικά προϊόντα Π.Ο.Π. να αναδειχθούν στην αχανή αγορά της Κίνας. Προσδίδει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Διασφαλίζει την προστασία τους από φαινόμενα ψευδούς αντιγραφής – σφετερισμού ονομασίας. Η συμφωνία αυτή αναμένεται να αποφέρει αμοιβαία εμπορικά οφέλη. Θα βοηθήσει τους καταναλωτές να ανακαλύψουν εγγυημένα και ποιοτικά προϊόντα.
Αχανής αγορά, προοπτικές υψηλής ανάπτυξης
Η Κίνα είναι μια αγορά με προοπτικές υψηλής ανάπτυξης για τα ευρωπαϊκά τρόφιμα και ποτά, δεδομένου ότι η αυξανόμενη μεσαία τάξη της δείχνει ιδιαίτερη προτίμηση στα γνήσια ευρωπαϊκά προϊόντα.
Οι Κινέζοι καταναλωτές εκτιμούν την ασφάλεια, την ποιότητα και την αυθεντικότητα των ευρωπαϊκών αγροτικών τροφίμων. Είναι διατεθειμένοι να καταβάλουν υψηλότερο τίμημα, καθώς εμπιστεύονται την προέλευση και την αυθεντικότητα των ευρωπαϊκών και ελληνικών προϊόντων.
Κατά τη διάρκεια των επόμενων τεσσάρων ετών, η συμφωνία θα επεκταθεί για να καλύψει επιπλέον 350 ονόματα γεωγραφικών ενδείξεων και από τις δύο πλευρές.
Σημειώνεται ότι το 2020, η Κίνα ήταν ο τρίτος προορισμός για τα αγροδιατροφικά προϊόντα της Ε.Ε., φθάνοντας τα 16,3 δις ευρώ. Αποτελεί δε το δεύτερο προορισμό των εξαγωγών προϊόντων Γ.Ε. από την Ε.Ε., που αντιπροσωπεύουν το 9% κατ’ αξία, συμπεριλαμβανομένων των οίνων, των προϊόντων διατροφής και των αλκοολούχων ποτών.
Περισσότερες από 3.300 γεωγραφικές ενδείξεις στην ΕΕ
Περισσότερες από 3.300 γεωγραφικές ενδείξεις είναι καταχωρημένες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σε όρους αξίας, η αγορά γεωγραφικών ενδείξεων της Ε.Ε. ανέρχεται σε περίπου 75 δις ευρώ (7% των τροφίμων και ποτών της Ε.Ε.)
Οι εξαγωγές Γ.Ε. περίπου 17 δις ευρώ αντιπροσωπεύουν πάνω από το 15% των συνολικών εξαγωγών τροφίμων και ποτών της Ε.Ε.
Η συμφωνία έχει οικονομική αξία. Το ελληνικό τυρί, το ελληνικό ελαιόλαδο, η Γαλλική σαμπάνια ή το κονιάκ είναι κομμάτι του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής και αυτά υποφέρουν σήμερα στην Κίνα από τον ανταγωνισμό. Ενισχύει την εμπιστοσύνη καθώς είναι η πρώτη συμφωνία μεταξύ της Κίνας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Προοπτικές των ελληνικών προϊόντων
Ευκαιρίες για τους Έλληνες εξαγωγείς παρουσιάζονται στη Σαγκάη, στο Πεκίνο και στην Γκουανγκντόνγκ, όπου εδρεύουν όλοι οι κύριοι εισαγωγείς και διανομείς τροφίμων και ποτών, καθώς και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ-μάρκετ (εγχώριες και ξένες) και πολλά καταστήματα εισαγόμενων τροφίμων.
Τα προϊόντα με τις καλύτερες προοπτικές διείσδυσης στην κινεζική αγορά είναι αυτά που συμβάλλουν στην υγεία και την ευζωία, έχουν μικρό και πρωτότυπο σχήμα / φόρμα, καλαίσθητο σχεδιασμό και ελκυστική προς τον αγοραστή συσκευασία.
Η αγορά της Σαγκάης αλλά και της ευρύτερης περιοχής παρουσιάζει ευκαιρίες για διείσδυση και τοποθέτηση των ελληνικών προϊόντων, καθώς υπάρχει ιδιαίτερα μεγάλο καταναλωτικό κοινό (26 εκατ. κάτοικοι), υψηλό διαθέσιμο εισόδημα, ταχέως αναπτυσσόμενες σχέσεις με το δυτικό τρόπο ζωής. Επίσης πληθώρα ξένων εστιατορίων και ξενοδοχείων πρώτης κατηγορίας όπου συχνά προσφέρονται δυτικά εδέσματα, ενώ είναι στο επίκεντρο της οικονομικής διπλωματίας
Η σπουδαιότητα της κινεζικής οικονομίας είναι προφανής τόσο ως πηγή επενδύσεων για τη χώρα μας όσο και ως μια από τις βασικές αγορές – προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών και ήδη τα τελευταία χρόνια έχει βρεθεί δικαίως στο επίκεντρο της οικονομικής διπλωματίας της Ελλάδας.
Ο τεράστιος πληθυσμός, η ραγδαία οικονομική ανάπτυξη της χώρας, η σταθερή επί σειρά ετών αύξηση του μέσου κατά κεφαλήν εισοδήματος και η στροφή της μεσαίας τάξης στα δυτικά πρότυπα και προϊόντα, καθώς και η ανάπτυξη των δυτικών επαρχιών της Κίνας δείχνουν τις δυνατότητες για περαιτέρω αύξηση των ελληνικών εξαγωγών.
Κρίνεται αναγκαίο να αξιοποιηθεί στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό η ευκαιρία πωλήσεων μέσω των μεγάλων ηλεκτρονικών καταστημάτων με την τοποθέτηση σε αυτά ελληνικών προϊόντων. Οι πωλήσεις μέσω διαδικτύου αποκτούν όλο και μεγαλύτερο ποσοστό των λιανικών πωλήσεων καθώς ο μέσος κινέζος καταναλωτής έχει μια εκπληκτική εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες.
Σύμφωνα με τη σχετική παρουσίαση του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στη Σαγκάη, φέτα και ακτινίδιο φαίνεται να κερδίζουν σημαντικά την αγορά της Κίνας.
Συγκεκριμένα, όπως σημειώνεται, η Φέτα έχει τη δυνατότητα εγκαθίδρυσης στην καταναλωτική συνείδηση των κινέζων πολιτών. Κι αυτό γιατί πολλές αλυσίδες αρτοποιίας αυξάνουν τη χρήση τυριού στα προϊόντα τους. Περισσότερες οικογένειες έχουν ξεκινήσει να χρησιμοποιούν τυριά όταν μαγειρεύουν στο σπίτι, ενώ η κατανάλωση τυροκομικών όταν πίνουν κρασί αυξάνεται επίσης σε δημοτικότητα.
Το δε Ακτινίδιο παρουσιάζει μεγάλη προοπτική διείσδυσης στην κινεζική αγορά, καθώς συμβάλλει στην υγεία και την ευζωία, απαιτούνται όμως περαιτέρω συντονισμένες προσπάθειες. Σύμφωνα με το Γραφείο ΟΕΥ, η παραγωγή ελληνικών ακτινιδίων δεν επηρεάστηκε από την πανδημία του κορωνοϊού, ενώ οι αντίστοιχες εξαγωγές συνεχίστηκαν με ανοδική τάση ακόμα και έπειτα από τις ανακοινώσεις της ελληνικής κυβέρνησης για λήψη επιπρόσθετων μέτρων για την καταπολέμηση του ιού.
Ελληνικές γεωγραφικές ενδείξεις
Σημειώνεται ότι Κίνα και Ευρωπαϊκή Ένωση ξεκίνησαν τις διαπραγματεύσεις το 2010. Η συμφωνία που υπεγράφη το 2019 και τέθηκε σε ισχύ την 1η Μαρτίου 2021, αφορά 100 ευρωπαϊκά και 100 κινεζικά αγροδιατροφικά προϊόντα μεταξύ των οποίων και έξι ελληνικά εμβληματικά προϊόντα Π.Ο.Π.
Περιλαμβάνει τις παρακάτω ελληνικές γεωγραφικές ενδείξεις:
Κρασιά Σάμου / Σάμος
Λάδι Σητείας Λασιθίου Κρήτης
Ελιές Καλαμάτας
Μαστίχα Χίου
Φέτα
Ούζο
Η συγκεκριμένη συμφωνία έχει ιδιαίτερη σημασία για τη χώρα μας. Επιτρέπει στα ελληνικά προϊόντα Π.Ο.Π. να αναδειχθούν στην αχανή αγορά της Κίνας. Προσδίδει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Διασφαλίζει την προστασία τους από φαινόμενα ψευδούς αντιγραφής – σφετερισμού ονομασίας. Η συμφωνία αυτή αναμένεται να αποφέρει αμοιβαία εμπορικά οφέλη. Θα βοηθήσει τους καταναλωτές να ανακαλύψουν εγγυημένα και ποιοτικά προϊόντα.
Αχανής αγορά, προοπτικές υψηλής ανάπτυξης
Η Κίνα είναι μια αγορά με προοπτικές υψηλής ανάπτυξης για τα ευρωπαϊκά τρόφιμα και ποτά, δεδομένου ότι η αυξανόμενη μεσαία τάξη της δείχνει ιδιαίτερη προτίμηση στα γνήσια ευρωπαϊκά προϊόντα.
Οι Κινέζοι καταναλωτές εκτιμούν την ασφάλεια, την ποιότητα και την αυθεντικότητα των ευρωπαϊκών αγροτικών τροφίμων. Είναι διατεθειμένοι να καταβάλουν υψηλότερο τίμημα, καθώς εμπιστεύονται την προέλευση και την αυθεντικότητα των ευρωπαϊκών και ελληνικών προϊόντων.
Κατά τη διάρκεια των επόμενων τεσσάρων ετών, η συμφωνία θα επεκταθεί για να καλύψει επιπλέον 350 ονόματα γεωγραφικών ενδείξεων και από τις δύο πλευρές.
Σημειώνεται ότι το 2020, η Κίνα ήταν ο τρίτος προορισμός για τα αγροδιατροφικά προϊόντα της Ε.Ε., φθάνοντας τα 16,3 δις ευρώ. Αποτελεί δε το δεύτερο προορισμό των εξαγωγών προϊόντων Γ.Ε. από την Ε.Ε., που αντιπροσωπεύουν το 9% κατ’ αξία, συμπεριλαμβανομένων των οίνων, των προϊόντων διατροφής και των αλκοολούχων ποτών.
Περισσότερες από 3.300 γεωγραφικές ενδείξεις στην ΕΕ
Περισσότερες από 3.300 γεωγραφικές ενδείξεις είναι καταχωρημένες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σε όρους αξίας, η αγορά γεωγραφικών ενδείξεων της Ε.Ε. ανέρχεται σε περίπου 75 δις ευρώ (7% των τροφίμων και ποτών της Ε.Ε.)
Οι εξαγωγές Γ.Ε. περίπου 17 δις ευρώ αντιπροσωπεύουν πάνω από το 15% των συνολικών εξαγωγών τροφίμων και ποτών της Ε.Ε.
Η συμφωνία έχει οικονομική αξία. Το ελληνικό τυρί, το ελληνικό ελαιόλαδο, η Γαλλική σαμπάνια ή το κονιάκ είναι κομμάτι του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής και αυτά υποφέρουν σήμερα στην Κίνα από τον ανταγωνισμό. Ενισχύει την εμπιστοσύνη καθώς είναι η πρώτη συμφωνία μεταξύ της Κίνας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Προοπτικές των ελληνικών προϊόντων
Ευκαιρίες για τους Έλληνες εξαγωγείς παρουσιάζονται στη Σαγκάη, στο Πεκίνο και στην Γκουανγκντόνγκ, όπου εδρεύουν όλοι οι κύριοι εισαγωγείς και διανομείς τροφίμων και ποτών, καθώς και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ-μάρκετ (εγχώριες και ξένες) και πολλά καταστήματα εισαγόμενων τροφίμων.
Τα προϊόντα με τις καλύτερες προοπτικές διείσδυσης στην κινεζική αγορά είναι αυτά που συμβάλλουν στην υγεία και την ευζωία, έχουν μικρό και πρωτότυπο σχήμα / φόρμα, καλαίσθητο σχεδιασμό και ελκυστική προς τον αγοραστή συσκευασία.
Η αγορά της Σαγκάης αλλά και της ευρύτερης περιοχής παρουσιάζει ευκαιρίες για διείσδυση και τοποθέτηση των ελληνικών προϊόντων, καθώς υπάρχει ιδιαίτερα μεγάλο καταναλωτικό κοινό (26 εκατ. κάτοικοι), υψηλό διαθέσιμο εισόδημα, ταχέως αναπτυσσόμενες σχέσεις με το δυτικό τρόπο ζωής. Επίσης πληθώρα ξένων εστιατορίων και ξενοδοχείων πρώτης κατηγορίας όπου συχνά προσφέρονται δυτικά εδέσματα, ενώ είναι στο επίκεντρο της οικονομικής διπλωματίας
Η σπουδαιότητα της κινεζικής οικονομίας είναι προφανής τόσο ως πηγή επενδύσεων για τη χώρα μας όσο και ως μια από τις βασικές αγορές – προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών και ήδη τα τελευταία χρόνια έχει βρεθεί δικαίως στο επίκεντρο της οικονομικής διπλωματίας της Ελλάδας.
Ο τεράστιος πληθυσμός, η ραγδαία οικονομική ανάπτυξη της χώρας, η σταθερή επί σειρά ετών αύξηση του μέσου κατά κεφαλήν εισοδήματος και η στροφή της μεσαίας τάξης στα δυτικά πρότυπα και προϊόντα, καθώς και η ανάπτυξη των δυτικών επαρχιών της Κίνας δείχνουν τις δυνατότητες για περαιτέρω αύξηση των ελληνικών εξαγωγών.
Κρίνεται αναγκαίο να αξιοποιηθεί στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό η ευκαιρία πωλήσεων μέσω των μεγάλων ηλεκτρονικών καταστημάτων με την τοποθέτηση σε αυτά ελληνικών προϊόντων. Οι πωλήσεις μέσω διαδικτύου αποκτούν όλο και μεγαλύτερο ποσοστό των λιανικών πωλήσεων καθώς ο μέσος κινέζος καταναλωτής έχει μια εκπληκτική εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες.