Μετά από 68 ολόκληρα χρόνια, ο ήχος του πανίσχυρου κινητήρα Merlin των θρυλικών μαχητικών Spitfire ξανακούστηκε στην ιστορική Αεροπορική Βάση Δεκελείας στο Τατόϊ, στις 16:43’, όταν οι τροχοί του ανακατασκευασμένου ιστορικού αεροσκάφους Supermarine Spitfire “MJ755” της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας ακούμπησαν εκ νέου στο διάδρομο από-προσγειώσεων του ιστορικού αεροδρομίου και ο «αετός επέστρεψε στη φωλιά του».

Έτσι ολοκληρώθηκε μια εντυπωσιακή πτήση επιστροφής του ανακατασκευασμένου από ειδική εταιρεία στη Βρετανία ιστορικού αεροσκάφους συνολικής διάρκειας τριών ημερών και 10 ωρών πτήσεως, που από το πασίγνωστο αεροδρόμιο του Biggin Hill της Μεγάλης Βρετανίας, το οποίος στη διάρκεια της Μάχης της Αγγλίας (Μάϊος-Σεπτέμβριος 1940) ήταν η «καρδιά» της Διοικήσεως Μαχητικών (Fighter Command) της Βρετανικής RAF, μέσω των αεροδρομίων Κερκύρας και Αράξου που προσγειώθηκε για ανεφοδιασμό στην Ελλάδα, προτού φτάσει στον τελικό του προορισμό, την Αεροπορική Βάση Δεκελείας.

Τα αεροσκάφη που συνόδευαν το Spitfire

Αξίζει να σημειωθεί ότι το ιστορικό Spitfire ευθύς μόλις πέρασε στο FIR Αθηνών το συνόδευαν τιμητικώς δύο υπερσύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη F-16C Block.52+ ADV της 116 Πτέρυγος Μάχης, που έφεραν τα «χρώματα» των 335 και 336 Μοιρών της ΠΑ, δηλαδή των δύο πρώτων Μοιρών που ως «Ελληνικές Βασιλικές Μοίρες Διώξεως», όπως ήταν τότε η επίσημη ονομασίας τους, πρωτοπέταξαν με τα Spitfire στη διάρκεια των επιχειρήσεων του Β’ΠΠ στη Μέση Ανατολή εναντίον των δυνάμεων του Άξονα. Τα αεροσκάφη αυτά συνόδευαν το Spitfire αρχικώς μέχρι το αεροδρόμιο της Κέρκυρας που προσγειώθηκε για ανεφοδιασμό και ακολούθως μέχρι τον Άραξο όπου προσγειώθηκε για μία σύντομη ανάπαυση του χειριστή Peter Kynsey, προτού ξεκινήσει για το τελικό σκέλος της πτήσεως Άραξος – Δεκέλεια.

Η επαναφορά του συγκεκριμένου Supermarine Spitfire “MJ755” σε κατάσταση πτήσεως έχει πίσω του μία μακρά ιστορία.
Το συγκεκριμένο αεροσκάφος για πολλά χρόνια αποτελούσε στατικό έκθεμα του Πολεμικού Μουσείου της Αθήνας. Το MJ755 είχε παραδοθεί στις 27 Φεβρουαρίου 1947 στην τότε Ελληνική Βασιλική Αεροπορία από τον Υποσμηναγό της RAF Τζορτζ Νταν. Ήταν ένα από τα 77 περίπου καταδιωκτικά Spitfire, που είχε παραχωρήσει η βρετανική κυβέρνηση για την αναδημιουργία της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας (τότε «Ελληνική Βασιλική Αεροπορία») μετά το πέρας του Β’ΠΠ και προκειμένου να συμμετάσχει στις επιχειρήσεις του αιματηρού Εμφυλίου.

Είχε μεταφερθεί στο Μουσείο Πολεμικής Αεροπορίας στο Τατόϊ

Αργότερα όταν δημιουργήθηκε το Μουσείο Πολεμικής Αεροπορίας στο Τατόϊ, το αεροσκάφος μεταφέρθηκε εκεί και αποτελούσε πλέον τμήμα της συλλογής του Μουσείου. Το 2006 και μετά την επιτυχή πραγματοποίηση του αεροπορικού σώου του «Αρχάγγελου», συναντήθηκαν για άλλη εκδήλωση στο Πολεμικό Μουσείο ο τότε Υφυπουργός Οικονομικών Πέτρος Δούκας και ο τότε Αρχηγός ΓΕΑ Αντιπτέραρχος (Ι) Γιώργος Αυλωνίτης, οι οποίοι ήταν παιδικοί φίλοι και είχαν ένα κοινό σημείο. Ο πατέρας του Αρχηγού, ως νεαρός έφεδρος Σμηνίας Υπαξιωματικός στη Μέση Ανατολή, ήταν υπόλογος στο αεροσκάφος που πετούσε ο πιλότος αξιωματικός πατέρας του υφυπουργού! Βλέποντας λοιπόν το Spitfire που πετούσε ο πατέρας του ο Π.Δούκας (σημερινός Δήμαρχος Σπάρτης) γυρνά και λέει στον παιδικό του φίλο Α/ΓΕΑ: «Γιατί Γιώργο δεν το ξανακάνετε να πετάει αυτό το θησαυρό που έχουμε;» Η ιδέα είχε πέσει και ο σπόρος είχε τεθεί…

Αμέσως ο Πτέραρχος Αυλωνίτης ξεκίνησε τη διαδικασία και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα, παρουσία του Π.Δούκα, ο κινητήρας Merlin του αεροσκάφους μεταφέρθηκε στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπλάνων για μία πρώτη μετά από δεκαετίες πλήρη συντήρηση. Αυτό ήταν και το πρώτο βήμα για να επανέλθει το Spitfire σε κατάσταση πτήσεως. Αργότερα, διάφορες αντικειμενικές συνθήκες (οικονομική κρίση, δραστική περικοπή προϋπολογισμών κλπ) είχαν ως αποτέλεσμα το όλο σχέδιο να «παγώσει».

Ευτυχώς, η προσπάθεια ξαναζωντάνεψε επί Αρχηγίας ΓΕΑ του Πτεράρχου (Ι) ε.α. Χρήστου Χριστοδούλου και με την καθοριστική συνδρομή και (οικονομική) βοήθεια του Ιδρύματος «ΙΚΑΡΟΣ», που χρηματοδότησε την ανακατασκευή, το όλο σχέδιο είχε τη χθεσινή ευτυχή κατάληξη.

Για το σχέδιο αυτό ο Peter Livanos και το Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ», έκαναν μία επένδυση που ξεπέρασε τα δύο εκατομμύρια ευρώ, και το αεροσκάφος πρόκειται να παρουσιαστεί επισήμως την ερχόμενη εβδομάδα από την ΠΑ, η οποία έχει ήδη επιλέξει έμπειρους πιλότους και τεχνικούς, οι οποίοι θα εκπαιδευτούν για τρεις εβδομάδες στο Βρετανία στην πτήση και συντήρηση του Spitfire, ώστε αυτό να μπορεί να πετάξει με Έλληνες χειριστές το συντομότερο δυνατό, με απώτερο αντικειμενικό σκοπό, το Spitfire της ΠΑ να πετάξει στην παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου και στη Γιορτή της ΠΑ λίγες ημέρες αργότερα.

Τι δήλωσε ο Αντιπρόεδρος του Ιδρύματος «ΙΚΑΡΟΣ»

Όπως δήλωσε ο Αντιπρόεδρος του Ιδρύματος «ΙΚΑΡΟΣ» Δημήτρης Κόλιας «Η εκπαίδευση των Ελλήνων χειριστών, που θα πετούν σε επετειακές εκδηλώσεις το αεροσκάφος θα ξεκινήσει τον Ιούνιο στο Ηνωμένο Βασίλειο, γιατί προς το παρόν όλα είναι κλειστά εκεί λόγω πανδημίας»

Τέλος αξίζει στο σημείο αυτό να επισημανθεί ότι η ΠΑ έχει δρομολογήσει ενέργειες προκειμένου με βάση το προαναφερθέν Spitfire να δημιουργηθεί ένα «Σμήνος Ιστορικών Αεροσκαφών» με την προσθήκη ενός μονοκινητήριου Harvard και ενός δικινητήριου Dakota, που είναι πολύ πιο εύκολο να επανέλθουν σε κατάσταση πτήσεως γιατί και αργότερα αποσύρθηκαν από την ενεργό υπηρεσία αλλά και πληθώρα ανταλλακτικών τους υπάρχουν ακόμα στις αποθήκες του Κέντρου Εφοδιασμού Αεροπορίας (ΚΕΦΑ) στην Ελευσίνα.

Οι φωτογραφίες είναι από τα twitter των @Antouan, @Spyros Molinari, @Stam.Pittas @Aris Roussinos καθώς – δυστυχώς – οι Ένοπλες Δυνάμεις, η ΠΑ στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν φρόντισε να δημοσιοποιήσει φωτογραφίες ή κάποιο βίντεο από τις μοναδικές αυτές στιγμές ιστορίας της.