To επαγγελματικό yachting πλησιάζει επικίνδυνα σε νέο ύφαλο, καθώς τα δύο τελευταία εικοσιτετράωρα ανέκυψαν δύο καινούρια ζητήματα, επηρεάζοντας τον θαλάσσιο τουρισμό.

Το ένα πρόβλημα σχετίζεται με το νέο νομοσχέδιο που ανακοίνωσε το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σχετικά με το άνοιγμα των αγορών στα σκάφη αναψυχής, που, σύμφωνα με τους εκπροσώπους του κλάδου, όχι μόνο δεν είναι σαφές, αλλά ενδέχεται να κρύβει και κινδύνους.

Tο δεύτερο αφορά στο νέο πρόγραμμα στήριξης που ανακοίνωσε το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων με προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ για την παροχή κεφαλαίου κίνησης στις τουριστικές επιχειρήσεις με σκοπό την επιχορήγηση λειτουργικών δαπανών για τους δύο, τρεις πρώτους μήνες επανεκκίνησης της λειτουργίας τους. Όπως φαίνεται, μέχρι στιγμής, o κλάδος του θαλάσσιου τουρισμού έχει παραληφθεί.

Aς τα δούμε ένα-ένα. Όσον αφορά το νέο νομοσχέδιο για τα τουριστικά σκάφη το ΥΝΑΝΠ κάνει λόγο για εξορθολογισμό της δραστηριοποίησης του συνόλου των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής στην Ελλάδα, υπό όρους και προϋποθέσεις που δεν θα προκαλούν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των διαφόρων κατηγοριών πλοίων αναψυχής.

Παράλληλα, μιλά για την επιτάχυνση και απλοποίηση της λειτουργίας των εταιρειών πλοίων αναψυχής και των φορέων που εμπλέκονται στην δραστηριοποίησή τους. Χαρακτηριστικά αναφέρεται στον όρο one stop shop για το yachting στην Ελλάδα, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζει περαιτέρω λεπτομέρειες.

Η Μαρίνα Ζέας

Το powergame.gr έχει απευθύνει στο ΥΝΑΝΠ ερωτήματα ως προς τους όρους και τα κριτήρια κάτω από τα οποία δεν θα αποδυναμωθεί η ελληνική σημαία και δεν θα προκληθούν όπως αναφέρει το υπουργείο συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των διαφόρων κατηγοριών πλοίων αναψυχής. Αναμένονται σχετικές απαντήσεις καθώς επίσης και η αποσαφήνιση του όρου one stop shop και του τρόπου μέσω του οποίου η στρατηγική αυτή θα ανεβάσει τα έσοδα του yachting στην Ελλάδα.

Για το ζήτημα απευθυνθήκαμε και στην Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ) μέλος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ).

«Εδώ και πολύ καιρό, γίνεται μεγάλος ντόρος για δήθεν εμπόδια στη δραστηριότητα ξένων σκαφών αναψυχής, δηλαδή το υποτιθέμενο καμποτάζ, το οποίο έχει αντικατασταθεί με τον όρο απελευθέρωση», διευκρινίζει σχετικά ο Αντώνης Στελλιάτος, πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ.

Και εξηγεί:

«Ξενόφερτες πλευρές έχουν στόχο τον παραγκωνισμό του ελληνικού σκάφους. Η εισβολή πλήθους σκαφών με έδρα διάφορες χώρες ή άγνωστα νησιά θα θελήσουν να διεκδικήσουν και να πάρουν, όχι ένα μερίδιο των ναύλων στην Ελλάδα αλλά τα πάντα και με αθέμιτα μέσα! Επιπλέον, τα χρήματα των υποτιθέμενων ναυλώσεων και υπηρεσιών μεταφέρονται και κατατίθενται εκτός Ελλάδος στις off shore εταιρείες που έχουν οι σημαίες τους. Επομένως, η συμβολή τους στην ελληνική οικονομία θα είναι μηδαμινή! Φοβάμαι πως κάποιοι λομπίστες που τα διάφορα ξένα κέντρα έχουν προσλάβει, παραπληροφορούν τους αρμοδίους».

Ο Αντώνης Στελλιάτος, πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ

Ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ διερωτάται: «Είναι η όχι η Ελλάδα ανοιχτή σε όλες τις σημαίες του κόσμου εφόσον το πλοίο κάθε εταιρείας ανταποκρινόμενο στα πρότυπα ασφαλείας για την κατηγορία του και εφόσον καταχωρηθεί το σκάφος στο ηλεκτρονικό μητρώο όπως κάνουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι νόμιμη οντότητα και άρα μπορεί να δραστηριοποιείται ελεύθερα ως ελληνικό; Ναι είναι η απάντηση!», υπογραμμίζει, εκφράζοντας την απορία του για τα περί απελευθέρωσης εφόσον η Ελλάδα δεν περιορίζει καμιά σημαία, κανενός σκάφους, εφόσον όλα είναι υπό τους σωστούς όρους.

«Όπως και να το βαφτίσει κανείς, δεν μιλάμε για απελευθέρωση ή νέους κανόνες λειτουργίας. Μιλάμε για έναν υβριδικό πόλεμο από τα Ανατολικά, Δυτικά και πολλά ανύπαρκτα κρατίδια σε νησιά που στόχο έχουν τη συρρίκνωση του ελληνικού στόλου και των ελληνικών πληρωμάτων ισχυροποιώντας από την άλλη την σκάφη με σημαίες αμφισβητούμενων ικανοτήτων», συμπληρώνει.

Σε σχέση με το νέο πρόγραμμα στήριξης που ανακοίνωσε το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ως προς τα 350 εκατ. ευρώ, για την παροχή κεφαλαίου κίνησης στις τουριστικές επιχειρήσεις με σκοπό την επιχορήγηση λειτουργικών δαπανών για τους πρώτους μήνες επανεκκίνησης αναφέρονται κατηγορίες όπως ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, τουριστικά γραφεία, πρακτορεία, επιχειρήσεις εκμετάλλευσης τουριστικών λεωφορείων, αλλά όχι τα τουριστικά σκάφη, γεγονός που προκαλεί νέες αντιδράσεις από τους εκπροσώπους και επαγγελματίες του χώρου.

«Διαπίστωσα με μεγάλη έκπληξη ότι στην ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για τη στήριξη στις τουριστικές επιχειρήσεις το επαγγελματικό yachting δεν περιλαμβάνεται στη λίστα των επιχειρήσεων που θα λάβουν τη χρηματοδότηση. Είναι λάθος; Παράλειψη; Ή απαξίωση;», σχολιάζει σχετικά ο κ. Στελλιάτος, αναφερόμενος στο ότι κανένα από τα αιτήματα του κλάδου (μείωση τιμολογίου μαρινών, σταθερός συντελεστής ΦΠΑ, κατάργηση ή αναστολή ΤΕΠΑΗ, επιδότηση ΝΑΤ, κ.α. ) δεν έχει ικανοποιηθεί. «Ακόμη, θα πρέπει να αναφέρω ότι ουδέποτε το ελληνικό yachting έxει ενταχθεί σε Αναπτυξιακό Πρόγραμμα/ΕΣΠΑ παρά τις πολλαπλές πιέσεις της Ένωσης».

Το powergame.gr απευθύνθηκε στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων ζητώντας να διευκρινιστεί αν πράγματι πρόκειται για παράλειψη ή αν υπάρχει σχέδιο να ενταχθεί το yachting σε άλλο ειδικό πρόγραμμα. Οπως ειπώθηκε από το περιβάλλον του υπουργείου οι επιχειρηματίες του συγκεκριμένου κλάδου αναμένεται να ενταχθούν σε κάποιο από τα επόμενα προγράμματα, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται αν θα ανακοινωθεί από το συγκεκριμένο υπουργείο ή από κάποιο συναρμόδιο.

Θυμίζουμε πως στην Ελλάδα, δραστηριοποιούνται 6.300 ελληνικά σκάφη με συμβολή 1,43% (2019) στο ΑΕΠ πολύ περισσότερο από την συμβολή της κρουαζιέρας (σχεδόν καμιά ελληνική σημαία) και του αντίστοιχου 0,84% (2019).