Ο Βακάκης, τα κοντέινερ και οι πρώτες ύλες για κατασκευαστικά έργα
Οι δηλώσεις του βασικού μετόχου της Jumbo κ. Απόστολου Βακάκη για την αύξηση της τιμής των πρώτων υλών και του κόστους των μεταφορών εκπέμπουν SOS για το σύνολο της οικονομίας, τη στιγμή που πάει να διαβεί τον κάβο ξεπερνώντας την υγειονομική κρίση.
Το πρόβλημα, σύμφωνα με τραπεζικές πηγές θα το δουν μπροστά τους οι ισχυρές κατασκευαστικές εταιρείες, καθώς μεγάλα έργα που προγραμματίζονται, όπως ο Ε65, που θα διασχίζει την Κεντρική Ελλάδα, η Γραμμή 4 του Μετρό, τα κατασκευαστικά έργα στο Ελληνικό απειλούνται από τις υπέρογκες αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών.
Η τιμή του πετρελαίου την εβδομάδα που πέρασε «χτύπησε» τα 75 δολάρια το βαρέλι, όταν τον Απρίλιο του 2020 είχε σημειωθεί κραχ με τιμές σε ελεύθερη πτώση.
Η τιμή του χαλκού ίπταται πια σε ιστορικά υψηλά αγγίζοντας μέσα στον μήνα τις 10.270 δολάρια τον τόνο.
Η δε τιμή του αλουμινίου διαμορφώνεται στα υψηλότερα επίπεδα από το 2011 και ο ψευδάργυρος έχει επιστρέψει στο μακρινό 2008, όταν τα πάντα στην παγκόσμια οικονομία είχαν παγώσει από το σκάνδαλο της Lehman Brothers και των δομημένων ομολόγων στις ΗΠΑ.
Το ζήτημα όμως, δεν αφορά σ’ αυτή καθ’ αυτή την αύξηση του πληθωρισμού. Οι αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών, σύμφωνα με τους τραπεζίτες, μπορεί να επηρεάσουν και έργα της καθημερινότητας, όπως μία απλή ανακαίνιση ενός σπιτιού, καθιστώντας ασύμφορο ακόμα και το «φθηνό» πρόγραμμα «Εξοικονομώ».
Πάντως το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης θεωρεί ότι η αύξηση της τιμής των πρώτων υλών είναι συγκυριακό φαινόμενο που συνδέεται με την αυξημένη ζήτηση που προκύπτει αφότου οι οικονομίες έμειναν κλειστές ή περιόρισαν τη δραστηριότητα για διάστημα 1,5 έτους.
Στην καθημερινότητά μας, η τιμή της απλής αμόλυβδης έχει εκτιναχθεί πάνω από το 1,62 ευρώ το λίτρο από τα επίπεδα του 1,30 ευρώ μερικούς μήνες πριν.
Οι δηλώσεις Βακάκη για τα μεταφορικά κόστη
O κ. Βακάκης στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης των μετόχων της εταιρείας του στις 15/6 τόνισε πως το μεταφορικό κόστος έχει αυξηθεί δραματικά με την τιμή μεταφοράς ενός κοντέινερ σήμερα να έχει δεκαπλασιασθεί (12.000 ευρώ) έναντι των περυσινών τιμών.
Ο ίδιος εμφανίστηκε εξαιρετικά ανήσυχος με την κατάσταση που διαμορφώνεται στο παγκόσμιο εμπόριο, προτρέποντας τους αρμόδιους φορείς να διερευνήσουν τα αίτια του φαινομένου, το οποίο απειλεί να τινάξει στον «αέρα» την παγκόσμια οικονομία.
«Ζούμε σε ένα περιβάλλον μεγάλης αστάθειας. Πρόκειται για εξαιρετικό σοβαρό θέμα», ανέφερε και υπογράμμισε τον κίνδυνο για τεκτονικές αλλαγές, γιγαντοπληθωρισμό και εκτόξευση των τιμών έως και τρεις και τέσσερις φορές, με κίνδυνο κάποια προϊόντα να βγουν εκτός αγοράς.
Οι επόμενοι μήνες, υπογράμμισε, θα είναι κρίσιμοι σχετικά με την εξέλιξη του φαινομένου, το οποίο θα καθορίσει πολλές από τις αποφάσεις του ομίλου». Και μάλλον δεν θα είναι ο μόνος όμιλος που θα λάβει αποφάσεις.
Το πρόβλημα, σύμφωνα με τραπεζικές πηγές θα το δουν μπροστά τους οι ισχυρές κατασκευαστικές εταιρείες, καθώς μεγάλα έργα που προγραμματίζονται, όπως ο Ε65, που θα διασχίζει την Κεντρική Ελλάδα, η Γραμμή 4 του Μετρό, τα κατασκευαστικά έργα στο Ελληνικό απειλούνται από τις υπέρογκες αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών.
Η τιμή του πετρελαίου την εβδομάδα που πέρασε «χτύπησε» τα 75 δολάρια το βαρέλι, όταν τον Απρίλιο του 2020 είχε σημειωθεί κραχ με τιμές σε ελεύθερη πτώση.
Η τιμή του χαλκού ίπταται πια σε ιστορικά υψηλά αγγίζοντας μέσα στον μήνα τις 10.270 δολάρια τον τόνο.
Η δε τιμή του αλουμινίου διαμορφώνεται στα υψηλότερα επίπεδα από το 2011 και ο ψευδάργυρος έχει επιστρέψει στο μακρινό 2008, όταν τα πάντα στην παγκόσμια οικονομία είχαν παγώσει από το σκάνδαλο της Lehman Brothers και των δομημένων ομολόγων στις ΗΠΑ.
Το ζήτημα όμως, δεν αφορά σ’ αυτή καθ’ αυτή την αύξηση του πληθωρισμού. Οι αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών, σύμφωνα με τους τραπεζίτες, μπορεί να επηρεάσουν και έργα της καθημερινότητας, όπως μία απλή ανακαίνιση ενός σπιτιού, καθιστώντας ασύμφορο ακόμα και το «φθηνό» πρόγραμμα «Εξοικονομώ».
Πάντως το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης θεωρεί ότι η αύξηση της τιμής των πρώτων υλών είναι συγκυριακό φαινόμενο που συνδέεται με την αυξημένη ζήτηση που προκύπτει αφότου οι οικονομίες έμειναν κλειστές ή περιόρισαν τη δραστηριότητα για διάστημα 1,5 έτους.
Στην καθημερινότητά μας, η τιμή της απλής αμόλυβδης έχει εκτιναχθεί πάνω από το 1,62 ευρώ το λίτρο από τα επίπεδα του 1,30 ευρώ μερικούς μήνες πριν.
Οι δηλώσεις Βακάκη για τα μεταφορικά κόστη
O κ. Βακάκης στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης των μετόχων της εταιρείας του στις 15/6 τόνισε πως το μεταφορικό κόστος έχει αυξηθεί δραματικά με την τιμή μεταφοράς ενός κοντέινερ σήμερα να έχει δεκαπλασιασθεί (12.000 ευρώ) έναντι των περυσινών τιμών.
Ο ίδιος εμφανίστηκε εξαιρετικά ανήσυχος με την κατάσταση που διαμορφώνεται στο παγκόσμιο εμπόριο, προτρέποντας τους αρμόδιους φορείς να διερευνήσουν τα αίτια του φαινομένου, το οποίο απειλεί να τινάξει στον «αέρα» την παγκόσμια οικονομία.
«Ζούμε σε ένα περιβάλλον μεγάλης αστάθειας. Πρόκειται για εξαιρετικό σοβαρό θέμα», ανέφερε και υπογράμμισε τον κίνδυνο για τεκτονικές αλλαγές, γιγαντοπληθωρισμό και εκτόξευση των τιμών έως και τρεις και τέσσερις φορές, με κίνδυνο κάποια προϊόντα να βγουν εκτός αγοράς.
Οι επόμενοι μήνες, υπογράμμισε, θα είναι κρίσιμοι σχετικά με την εξέλιξη του φαινομένου, το οποίο θα καθορίσει πολλές από τις αποφάσεις του ομίλου». Και μάλλον δεν θα είναι ο μόνος όμιλος που θα λάβει αποφάσεις.