Ιδιαίτερα φορτισμένη, ηΜαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα διαψεύδει ότι είναι τεταμένες οι σχέσεις της με τη Λίνα Μενδώνη. Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης επιχειρεί επίσης να κλείσει τις συζητήσεις για το σχέδιο του Μονκάλβο.

Από την πρώτη στιγμή οι ισχυρισμοί του 49χρονου ελαιοχρωματιστή, ότι σκούπισε τα αίματά του στο σχέδιο του Μονκάλβο που έκλεψε από την Εθνική Πινακοθήκη και στη συνέχεια το πέταξε στην τουαλέτα, δεν έπεισαν πολλούς... Οχι μόνο γιατί αυτό δεν θα το έκανε ποτέ ένας φιλότεχνος ή κάποιος που μπήκε σε τόσο κίνδυνο για να το αρπάξει, αλλά κυρίως εξαιτίας του γεγονότος ότι σχεδόν πανομοιότυπο σχέδιο εμφανίστηκε σε κατάλογο δημοπρασίας στη Φλωρεντία τον Σεπτέμβριο του 2019. Σημειώνουμε ότι μετά τον εντοπισμό του, και παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν ζήτησε επισήμως να το εξετάσει κάποιος ειδικός από κοντά, το σχέδιο αποσύρθηκε από τη δημοπρασία.

Ξέρετε πόσο ήταν η τιμή του σχεδίου;

Σήμερα, η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, σε τηλεφωνική παρέμβαση που έκανε κατά τη διάρκεια ραδιοφωνικής εκπομπής στον ΣΚΑΪ, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην έντονη συζήτηση που έχει ανακύψει σχετικά με το γεγονός ότι η Πινακοθήκη δεν έκρινε ότι πρέπει να στείλει κάποιον να εξετάσει αν επρόκειτο για το ίδιο έργο.

Η κυρία Λαμπράκη-Πλάκα έβαλε μάλιστα στη συζήτηση μια άλλη παράμετρο, την αξία του έργου, προσπαθώντας να υποβαθμίσει τη συζήτηση με νέα επιχειρήματα.

«Ξέρετε πόσο ήταν η τιμή εκκίνησης; 500 ευρώ. Για να μη γίνεται συζήτηση ότι ήταν κανένα αριστούργημα, αμύθητης αξίας. Θα μπορούσαμε να είχαμε πάει να το χτυπήσουμε και να το πάρουμε. Δεν ήταν οι ίδιες διαστάσεις με το δικό μας έργο. Είχε μερικά στοιχεία που δεν συνέπιπταν απολύτως. Εχουμε και εμείς ειδικούς ανθρώπους για να κρίνουν αν ένα έργο ήταν ίδιο με το δικό μας, το κλεμμένο» είπε, χωρίς να κρύβει την ενόχλησή της. Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι «εξετάστηκε εξονυχιστικά τόσο από τις ειδικές υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού όσο και από τους δικούς μας ειδικούς».

Βέβαια, η αναφορά στην τιμή, στη χαμηλή αγοραστική αξία, δεν αποτελεί αρκετό λόγο για να μη διεκδικήσει κάποιος ένα έργο που ανήκε στη Συλλογή της Πινακοθήκης, δηλαδή στους Ελληνες πολίτες. Και προκαλεί κάποια αμηχανία ως επιχείρημα αυτή τη στιγμή.

Εντός Ιουλίου εκτίθενται Πικάσο και Μοντριάν

Η κυρία Λαμπράκη-Πλάκα, διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης από το 1992, αναφέρθηκε εκτενώς και σε όσα ακούγονται για τις διαφωνίες της με την υπουργό Πολιτισμού, η οποία θέλει, όπως δήλωσε ήδη από το πρωί της Τρίτης, να εκτεθούν άμεσα τα έργα του Πικάσο και του Μοντριάν.

«Όσα γράφτηκαν για διαφωνίες με την κυρία Μενδώνη είναι απολύτως ψευδή. Εχουμε συμφωνήσει ότι, μόλις περιποιηθούμε τα έργα, θα εκτεθούν, εντός του Ιουλίου, έχω παραγγείλει και τη σχετική προθήκη. Βεβαίως, το φθινόπωρο, όταν θα ανοίξουμε το κομμάτι των δυτικοευρωπαϊκών έργων στην Πινακοθήκη, θα μπουν στη θέση τους».

Πάντως, αξίζει να σημειώσουμε ότι ενώ η ίδια η κυρία Λαμπράκη-Πλάκα δήλωσε στα «Νέα» την Τρίτη ότι έμαθε την είδηση για την ανεύρεση των πινάκων από τις ειδήσεις, πηγές στο υπουργείο Πολιτισμού δηλώνουν ότι ενημερώθηκε κατευθείαν, προσωπικά, από την ίδια την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη. Μάλιστα, στη συνέντευξη Τύπου στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη το πρωί της Τρίτης -η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης δεν είχε προσκληθεί-, η Λίνα Μενδώνη δήλωσε στην κατακλείδα της τοποθέτησής της: «Η κυρία Λαμπράκη-Πλάκα είχε μιλήσει το 2012 για έναν μικρό θάνατο. Σήμερα, με την ανάκτηση των έργων, μπορούμε να μιλήσουμε για μια Ανάσταση».

«Λίγος σεβασμός»

Αρα, η κυρία Λαμπράκη-Πλάκα βάζει τέλος σε φήμες, με τον πιο επίσημο τρόπο, ενημερώνοντας ότι εντός του μήνα οι πολίτες θα μπορούν να δουν τα έργα. Βέβαια, προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι η κυρία Λαμπράκη-Πλάκα επέλεξε να τοποθετηθεί με αυτόν τον τρόπο, με τη φόρτιση μιας τηλεφωνικής παρέμβασης που έκανε η ίδια στην εκπομπή του Δημήτρη Καμπουράκη και του Γιώργου Ευγενίδη, αντί να εκδώσει μια ψύχραιμη, αναλυτική δήλωση προς το σύνολο των μέσων ενημέρωσης, που να δίνει κάποιες πρώτες απαντήσεις, επιφυλασσόμενη για πλήρη ενημέρωση μετά την παράδοση των έργων στην Εθνική Πινακοθήκη και την ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών από τα εργαστήρια συντήρησης της Πινακοθήκης, που φημίζονται για την ακρίβεια και την ποιότητα της εργασίας τους. Ετσι δεν θα χρειαζόταν ίσως να αναφωνήσει σήμερα «Μην πυροβολείτε την Πινακοθήκη, λίγος σεβασμός, παρακαλώ».

Οσο υπάρχει σιγή ασυρμάτου, φήμες, μεμονωμένες και αποσπασματικές δηλώσεις, τα ερωτήματα μένουν μετέωρα και γίνονται πιο επίμονα.