Η «Θερμαϊκή Οδός ΑΕ», στην οποία συμμετείχαν οι ΑΚΤΩΡ, Boskalis και Archirodon, είχε ανακηρυχθεί τον Ιούνιο του 2005 προσωρινός ανάδοχος για την κατασκευή και διαχείριση της υποθαλάσσιας οδικής αρτηρίας που θα συνέδεε την δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης με την ανατολική πλευρά και θα είχε μήκος 6,2 χιλιόμετρα με 1,24 χιλιόμετρα υποθαλάσσιας σήραγγας. Η σύμβαση, ύψους 480 εκατ. ευρώ, υπεγράφη στις 31 Οκτωβρίου 2006 και πρόβλεψη ολοκλήρωσης σε τέσσερα χρόνια!

Όμως, υπήρξε σειρά προσφυγών και αποφάσεις του υπουργείου Πολιτισμού με αποτέλεσμα να μην προχωρήσει το έργο. Η «Θερμαϊκή Οδός ΑΕ» προχώρησε σε καταγγελία της σύμβασης τον Ιούλιο του 2009 και από τότε κερδίζει συνεχώς τις διαιτητικές αποφάσεις. Τώρα, το Δημόσιο καλείται να πληρώσει 67,9 εκατ. ευρώ.


Αυτή την ιστορία θυμίζουν στελέχη της ενεργειακής αγοράς που ζητούν «ενεργή διαχείριση» της κατάστασης με τις παραχωρήσεις «οικοπέδων» για έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων. Μπορεί οι συνθήκες στη διεθνή αγορά να αλλάζουν, μπορεί να υπάρχει σαφής στροφή προς την πράσινη ενέργεια, αλλά οι συμβάσεις είναι σε ισχύ τονίζουν.

Τα ασφαλιστικά ταμεία και τα ερωτήματα για τα ακίνητα
Όποιος παρακολουθεί την προσπάθεια ασφαλιστικών ταμείων για την αξιοποίηση εξαιρετικών διατηρητέων ακινήτων στο κέντρο της Αθήνας ή άλλες πόλεις αναρωτιέται αν οι διοικήσεις θέλουν πράγματι να τα αναβαθμίσουν ή να τα γκρεμίσουν! Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός πως στον πρώτο διαγωνισμό για το εξαιρετικό διατηρητέο της οδού Ζαλοκώστα 7 – 9 ζητούσαν υποχρεωτική επένδυση 2 εκατ. ευρώ από τους υποψηφίους μισθωτές και τώρα, στον δεύτερο διαγωνισμό, η υποχρεωτική επένδυση μειώθηκε στα 1,2 εκατομμύρια; Δηλαδή δεν γνώριζαν οι σύμβουλοι των διοικήσεων πως «δεν βγαίνει» η επένδυση; Έπρεπε να χαθεί τόσος καιρός για να το καταλάβουν;


Το ίδιο ισχύει και για άλλα διατηρητέα ακίνητα που μένουν στα αζήτητα για ανεξήγητους λόγους. Ένα παράδειγμα; Το πενταόροφο κτίριο της οδού Σταδίου που στέγαζε τα πολυκαταστήματα «Fokas». Ρημάζει από το 2013 και προσπαθούμε να καταλάβουμε στα ψιλά γράμματα διαγωνισμών γιατί μένει αναξιοποίητο.

Η ανάκαμψη των μετοχών Intra…
Σημαντική ανάκαμψη παρουσιάζουν τα χαρτιά του επιχειρηματία Σωκράτη Κόκκαλη. Η ανάκαμψη είναι έως και 3-4 φορές μέσα σε λίγους μήνες ανάλογα το «χαρτί» (Intracom, Intrakat, Intralot), και προς την κατεύθυνση αυτή συνέβαλε η επίλυση του ζητήματος της ενδεχόμενης χρεοκοπίας της Intralot (και όχι μόνο).


Φαίνεται ότι οι εταιρείες του ομίλου επανέρχονται ξανά στο παιχνίδι των μεγάλων έργων πληροφορικής, στα οποία ωστόσο συμμετέχουν και άλλοι παίκτες. Προς την κατεύθυνση αυτή ενδεικτική είναι προσπάθεια κατακύρωσης του έργου του ΤΕΕ που αφορά στους ψηφιακούς χάρτες και το οποίο διεκδικεί ο OTE σε συνεργασία με την Intracom (Intrasoft).

Πάντως η ανάκαμψη των μετοχών κατά τρεις-τέσσερις φορές αποτελεί «παρηγοριά στον άρρωστο» που όλα τα τελευταία χρόνια έχασε το 90% της αξίας του ή και περισσότερο. Ενδεικτικό είναι ότι στο ΧΑ όλες οι εταιρείες του επιχειρηματία Σ. Κόκκαλη σήμερα αξίζουν περί τα 400 εκατ. ευρώ, όταν μόνον η Intralot το 2007 άξιζε πάνω από δύο δισ. ευρώ και η Intracom πάνω από ένα δισ. ευρώ.

Κάνε το όπως η Σερβία
Η γειτονική Σερβία έχει αναδειχθεί σε έναν από τους αδιαμφισβήτητους πρωταθλητές στην προσέλκυση ξένων επενδυτών στα Βαλκάνια. Και όταν μιλάμε για ξένους επενδυτές μιλάμε για σημαντικές πολυεθνικές και όχι για ευκαιριακές επενδύσεις των πέντε ετών. Αυτό είναι αποτέλεσμα ενός προγράμματος που ήδη ξεπερνά τα 15 χρόνια. Σε αυτό το διάστημα η χώρα έχει δαπανήσει περί τα 900 εκατ. ευρώ και έχει φέρει επενδύσεις 5 δις. ευρώ μέσα από 342 συμφωνίες που δημιούργησαν 100.000 θέσεις εργασίας. Τα κίνητρα έχουν να κάνουν με το ύψος της επένδυσης, τον αριθμό των εργαζομένων με πλήρεις συμβάσεις εργασίας και το ύψος των μισθών που θα παρέχει. Αποτέλεσμα των κινήτρων αλλά και του σταθερού επιχειρηματικού κλίματος στην χώρα είναι ότι 40 εταιρείες που έχουν στηριχθεί στα πρώτα βήματα τους έχουν επανεπενδύσει στην Σερβία.

Πλέον, πρόσφατη επένδυση που ανακοινώθηκε είναι η δημιουργία Κέντρου Ανάπτυξης 5G στο Βελιγράδι από την Ericsson. Πρόκειται για ένα κέντρο ψηφιακών υπηρεσιών παράδοσης (DSSD) το οποίο αναμένεται να συμβάλει στην ανάπτυξη της τεχνολογίας 5G στην Σερβία. Οι νέοι υπάλληλοι στο κεντρικό DSSD θα εργαστούν στις πιο προηγμένες και σύγχρονες τεχνολογίες για δίκτυα 5G, όπως η εικονοποίηση λειτουργιών δικτύου, την τεχνολογία cloud, την αυτοματοποίηση δικτύων και την τεχνητή νοημοσύνη.

Η Tesla βγαίνει στην επαρχία
Έστω και με αργά βήματα η Tesla δηλώνει παρούσα και στην ελληνική αγορά. Πριν από λίγες εβδομάδες έγινε η τοποθέτηση φορτιστών της στην γέφυρα Ρίου – Αντίρριου, ενώ μέχρι το τέλος του χρόνου προγραμματίζεται να λειτουργεί σταθμός ανεφοδιασμό και στο ύψος της Λαμίας.

Στόχος είναι μαζί με την Θεσσαλονίκη όπου θα δημιουργηθεί σταθμός εντός του 2022 να έχει καλυφθεί το κεντρικό οδικό δίκτυο ανάμεσα στις τρεις μεγάλες πόλεις στην Ελλάδα.