Υπουργείο Υποδομών: Δημοπράτηση έργων 5 δισ. έως το τέλος Μαρτίου
Μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2022, θα έχουν δημοπρατηθεί νέα έργα ύψους πέντε δισ. ευρώ είπε χθες ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής κατά τη διάρκεια ομιλίας σε εκδήλωση του Ελληνογαλλικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου.
Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την εθνική οδό, το ανατολικό τμήμα (Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος) του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και ο οδικός άξονας Μπράλος – Άμφισσα, συνολικού ύψους ενός δισ. ευρώ. Ο διαγωνισμός για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, με προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ, θα προκηρυχθεί μέσα στο μήνα.
Ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης επανέλαβε, στη δική του παρέμβαση, πως μέσα στο Δεκέμβριο (στις 30 Δεκεμβρίου) θα κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές για τα τρία πρώτα οδικά έργα με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Πρόκειται για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ, τον άξονα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη και την περιφερειακή Θεσσαλονίκης (με το flyover).
Ο κ. Καραγιάννης πρόσθεσε πως σύντομα το υπουργείο θα έχει στον αέρα 20 διαγωνισμούς για έργα ΣΔΙΤ με προϋπολογισμό άνω των 4,5 δισ. ευρώ. Μεταξύ των νέων διαγωνισμών περιλαμβάνονται και αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα ή έργα ύδρευσης όπως στον Ενιπέα Φαρσάλων, στον Ταυρωνίτη στην Κρήτη, η ύδρευση της Κέρκυρας, κ.α.
Χθες, επισημοποιήθηκε και η ένταξη του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού με τον διευθύνοντα σύμβουλο της τελευταίας Παν. Παπανικόλα να τονίζει, στην ίδια εκδήλωση, πως χρειάστηκε «αρετή και τόλμη» από την ηγεσία του υπουργείου ώστε να ξεπεραστούν τα σοβαρά εμπόδια. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε το πράσινο φως καθώς και χρηματοδότηση 217 εκατ. ευρώ, με παράλληλη παράταση της σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού κατά τρία χρόνια, υπό όρους.
Ο κ. Καραμανλής επανέλαβε στη χθεσινή ομιλίας πως το πρόγραμμα υποδομών που προωθεί η κυβέρνηση φτάνει τα 13 δισ. ευρώ και μέχρι σήμερα έχουν συμβασιοποιηθεί τα 3,2 δισ. ευρώ. «Δώσαμε λύση στο μετρό Θεσσαλονίκης και πλέον έχουμε το πράσινο φως του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), όσο και αν κάποιοι προσπαθούν να ματαιώσουν το έργο με νομικίστικα τερτίπια» είπε ο υπουργός Υποδομών και τόνισε πως «θα παραδοθεί το 2023».
Στην Αθήνα, «μετά από πολλά χρόνια και μετά από πολλά προβλήματα ξεκινάει η γραμμή 4 του μετρό, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην Ελλάδα. Βρήκαμε λύση για το Πάτρα – Πύργος ενώ στην κεντρική Ελλάδα δώσαμε σε κυκλοφορία τα πρώτα χιλιόμετρα του Νότιου Τμήματος και ξεκινάμε το Βόρειο τμήμα του Ε65. Στην Κρήτη ξεκινάει ο ΒΟΑΚ ενώ υλοποιείται το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι».
Τόσο ο υπουργός, όσο και ο υφυπουργός Υποδομών υποστήριξαν πως τα έργα προωθούνται στο πλαίσιο ενός «συνεκτικού σχεδίου» επίκεντρο του οποίου είναι η ανάδειξη της χώρας «σε κόμβο υποδομών και μεταφορών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη». Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στις αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο αλλά και στις αλλαγές στο μοντέλο υλοποίησης των έργων ώστε να αντιμετωπιστεί η δυσάρεστη εμπειρία του παρελθόντος. «Τα σιδηροδρομικά έργα τελείωναν σε 15 χρόνια με το διπλό κόστος» είπε ο κ. Καραμανλής και εξήγησε πως με το νέο μοντέλο, που προβλέπει την παράδοση των έργων «με το κλειδί στο χέρι», την εφαρμογή του ανταγωνιστικού διαλόγου, κλπ, η κυβέρνηση επιδιώκει να συμβασιοποιήσει τα έξι νέα σιδηροδρομικά έργα «σε 18 έως 24 μήνες».
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστος Βίνης, που προωθεί τα έξι νέα σιδηροδρομικά έργα, προϋπολογισμού τεσσάρων δισ. ευρώ, είπε πως με τις νομοθετικές παρεμβάσεις για τις απαλλοτριώσεις και τις οικοδομικές άδειες αντιμετωπίζονται προβλήματα που οδήγησαν σε μεγάλες καθυστερήσεις τα προηγούμενα χρόνια. Υπενθύμισε πως η οικοδομική άδεια για το Θριάσιο χρειάστηκε έντεκα χρόνια! Με τη νέα ρύθμιση για τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις η διαδικασία μπορεί να ολοκληρωθεί εντός μηνών.
Ο ίδιος τόνισε πως είναι «στρατηγική απόφαση η επιλογή του ανταγωνιστικού διαλόγου για σχεδιασμό άρτιων τεχνικά έργων και επιτάχυνση των διαδικασιών δημοπράτησης και κατασκευής». Υπενθυμίζεται πως η ΕΡΓΟΣΕ έχει ήδη προκηρύξει και διαγωνισμούς, ύψους 515 εκατ. ευρώ, για την ολοκλήρωση του υφιστάμενου βασικού σιδηροδρομικού δικτύου.
Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την εθνική οδό, το ανατολικό τμήμα (Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος) του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και ο οδικός άξονας Μπράλος – Άμφισσα, συνολικού ύψους ενός δισ. ευρώ. Ο διαγωνισμός για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, με προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ, θα προκηρυχθεί μέσα στο μήνα.
Ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης επανέλαβε, στη δική του παρέμβαση, πως μέσα στο Δεκέμβριο (στις 30 Δεκεμβρίου) θα κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές για τα τρία πρώτα οδικά έργα με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Πρόκειται για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ, τον άξονα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη και την περιφερειακή Θεσσαλονίκης (με το flyover).
Ο κ. Καραγιάννης πρόσθεσε πως σύντομα το υπουργείο θα έχει στον αέρα 20 διαγωνισμούς για έργα ΣΔΙΤ με προϋπολογισμό άνω των 4,5 δισ. ευρώ. Μεταξύ των νέων διαγωνισμών περιλαμβάνονται και αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα ή έργα ύδρευσης όπως στον Ενιπέα Φαρσάλων, στον Ταυρωνίτη στην Κρήτη, η ύδρευση της Κέρκυρας, κ.α.
Χθες, επισημοποιήθηκε και η ένταξη του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού με τον διευθύνοντα σύμβουλο της τελευταίας Παν. Παπανικόλα να τονίζει, στην ίδια εκδήλωση, πως χρειάστηκε «αρετή και τόλμη» από την ηγεσία του υπουργείου ώστε να ξεπεραστούν τα σοβαρά εμπόδια. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε το πράσινο φως καθώς και χρηματοδότηση 217 εκατ. ευρώ, με παράλληλη παράταση της σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού κατά τρία χρόνια, υπό όρους.
Ο κ. Καραμανλής επανέλαβε στη χθεσινή ομιλίας πως το πρόγραμμα υποδομών που προωθεί η κυβέρνηση φτάνει τα 13 δισ. ευρώ και μέχρι σήμερα έχουν συμβασιοποιηθεί τα 3,2 δισ. ευρώ. «Δώσαμε λύση στο μετρό Θεσσαλονίκης και πλέον έχουμε το πράσινο φως του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), όσο και αν κάποιοι προσπαθούν να ματαιώσουν το έργο με νομικίστικα τερτίπια» είπε ο υπουργός Υποδομών και τόνισε πως «θα παραδοθεί το 2023».
Στην Αθήνα, «μετά από πολλά χρόνια και μετά από πολλά προβλήματα ξεκινάει η γραμμή 4 του μετρό, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην Ελλάδα. Βρήκαμε λύση για το Πάτρα – Πύργος ενώ στην κεντρική Ελλάδα δώσαμε σε κυκλοφορία τα πρώτα χιλιόμετρα του Νότιου Τμήματος και ξεκινάμε το Βόρειο τμήμα του Ε65. Στην Κρήτη ξεκινάει ο ΒΟΑΚ ενώ υλοποιείται το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι».
Τόσο ο υπουργός, όσο και ο υφυπουργός Υποδομών υποστήριξαν πως τα έργα προωθούνται στο πλαίσιο ενός «συνεκτικού σχεδίου» επίκεντρο του οποίου είναι η ανάδειξη της χώρας «σε κόμβο υποδομών και μεταφορών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη». Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στις αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο αλλά και στις αλλαγές στο μοντέλο υλοποίησης των έργων ώστε να αντιμετωπιστεί η δυσάρεστη εμπειρία του παρελθόντος. «Τα σιδηροδρομικά έργα τελείωναν σε 15 χρόνια με το διπλό κόστος» είπε ο κ. Καραμανλής και εξήγησε πως με το νέο μοντέλο, που προβλέπει την παράδοση των έργων «με το κλειδί στο χέρι», την εφαρμογή του ανταγωνιστικού διαλόγου, κλπ, η κυβέρνηση επιδιώκει να συμβασιοποιήσει τα έξι νέα σιδηροδρομικά έργα «σε 18 έως 24 μήνες».
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστος Βίνης, που προωθεί τα έξι νέα σιδηροδρομικά έργα, προϋπολογισμού τεσσάρων δισ. ευρώ, είπε πως με τις νομοθετικές παρεμβάσεις για τις απαλλοτριώσεις και τις οικοδομικές άδειες αντιμετωπίζονται προβλήματα που οδήγησαν σε μεγάλες καθυστερήσεις τα προηγούμενα χρόνια. Υπενθύμισε πως η οικοδομική άδεια για το Θριάσιο χρειάστηκε έντεκα χρόνια! Με τη νέα ρύθμιση για τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις η διαδικασία μπορεί να ολοκληρωθεί εντός μηνών.
Ο ίδιος τόνισε πως είναι «στρατηγική απόφαση η επιλογή του ανταγωνιστικού διαλόγου για σχεδιασμό άρτιων τεχνικά έργων και επιτάχυνση των διαδικασιών δημοπράτησης και κατασκευής». Υπενθυμίζεται πως η ΕΡΓΟΣΕ έχει ήδη προκηρύξει και διαγωνισμούς, ύψους 515 εκατ. ευρώ, για την ολοκλήρωση του υφιστάμενου βασικού σιδηροδρομικού δικτύου.