Με τη δημοπράτηση των τοπογραφικών και γεωτεχνικών εργασιών μέσα στους επόμενους μήνες προχωρά το σχέδιο για την υπόγεια επέκταση της γραμμής 1 του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, από το Θησείο μέχρι το Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ). Όπως είπε προ ημερών ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Ν. Ταχιάος, έχει ήδη ολοκληρωθεί η συγκοινωνιακή μελέτη τεκμηρίωσης ενώ προβλέπεται η δημιουργία τεσσάρων σταθμών (Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη, Τζιτζιφιές, ΚΠΙΣΝ) που θα εξυπηρετούν 65.000 επιβάτες την ημέρα.

Η νέα χρονιά φέρνει σημαντικές εξελίξεις για την Αττικό Μετρό, πέρα από την πλήρη ενεργοποίηση των εργοταξίων της γραμμής 4 (Άλσος Βεϊκού – Γουδή). Κατ’ αρχήν το καλοκαίρι του 2022 θα παραδοθεί σε κυκλοφορία ολόκληρη η επέκταση της γραμμής 3 προς Πειραιά, μήκους 7,6 χιλιομέτρων με έξι σταθμούς. Ηδη λειτουργούν οι τρεις πρώτοι σταθμοί (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια) και βρίσκονται σε τελικό στάδιο οι τρεις άλλοι (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο). Με την πλήρη λειτουργία της συγκεκριμένης επέκτασης θα εξυπηρετούνται 132.000 επιβάτες ημερησίως ενώ ο Πειραιάς μετατρέπεται σε συγκοινωνιακό κόμβο αφού, όπως είπε ο κ. Ταχιάος, «θα συνδέει τις γραμμές 1 και 3, το λιμάνι, τον προαστιακό σιδηρόδρομο και το Τραμ» ενώ εξασφαλίζεται η απευθείας σύνδεση του λιμανιού με το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».


Μέσα στο 2022 δημοπρατείται και η επέκταση της γραμμής 2 προς Ίλιον με τρεις νέους σταθμούς, συνολικό μήκος τέσσερα χιλιόμετρα και προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ. Έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι προκαταρκτικές εργασίες και διερευνήσεις και συντάσσεται η προμελέτη ώστε να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός εντός του νέου έτους. Προβλέπεται πως με την επέκταση θα εξυπηρετούνται καθημερινά 51.000 επιβάτες. Αυτή τη στιγμή η Αττικό Μετρό σχεδιάζει και την περαιτέρω επέκταση της γραμμής 2 με τρεις πρόσθετους σταθμούς για την εξυπηρέτηση των περιοχών Καματερού, Νέων Λιοσίων – Ζεφυρίου και Αχαρνών. Σύντομα πρόκειται να ξεκινήσει η τοπογραφική αποτύπωση σε αυτές τις νέες περιοχές.


Για την επόμενη …γενιά σχεδιάζονται οι επεκτάσεις της γραμμής 4 του μετρό (οι εργασίες για την οποία βρίσκονται σε προκαταρκτικό στάδιο). Έτσι στην Αττικό Μετρό ξεκίνησαν πρόσφατα τις τοπογραφικές εργασίες (θα ακολουθήσουν οι γεωτεχνικές έρευνες) για την επέκταση από το Άλσος Βεϊκου προς την Πετρούπολη. Πρόκειται για τμήμα που θα διαθέτει έξι σταθμούς (Νέα Ιωνία – Πευκάκια – Νέα Φιλαδέλφεια – Πάρκο Τρίτση – Ίλιον – Πετρούπολη), μήκος οκτώ χιλιόμετρα και εκτιμώμενο κόστος 600 εκατ. ευρώ.


Ακόμα πιο πίσω πάει ένα έργο που θα ανακούφιζε την υπερφορτωμένη Λεωφόρο Κηφισίας, η άλλη επέκταση της γραμμής 4 από Γουδή προς Μαρούσι και εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας. Για το συγκεκριμένο τμήμα έχουν ολοκληρωθεί οι τοπογραφικές εργασίες αλλά και οι γεωτεχνικές έρευνες μέχρι το Μαρούσι, ενώ κατά τον κ. Ταχιάο υπάρχουν και στοιχεία προμελέτης. Ωστόσο ο προϋπολογισμός του έργου προσεγγίζει το 1,4 δισ. ευρώ καθώς θα χρειαστεί και νέο αμαξοστάσιο για τη γραμμή 4. Η επέκταση προβλέπεται πως θα περιλαμβάνει οκτώ σταθμούς μέχρι το Μαρούσι και άλλους τρεις σταθμούς μέχρι την εθνική οδό, με συνολικό μήκος 12,7 χιλιόμετρα. Όπως είπε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, το έργο θα εξυπηρετεί πυκνοδομημένες περιοχές κατά μήκος του άξονα της Λεωφόρου Κηφισίας, καθώς και των δήμων Πεύκης και Λυκόβρυσης με αναμενόμενη ημερήσια κίνηση 195.000 επιβάτες.

Το σχέδιο για μετεγκατάσταση υπουργείων στο συγκρότημα της πρώην ΠΥΡΚΑΛ στις παρυφές του Υμηττού πιθανώς θα φέρει και πιο μπροστά μια άλλη επέκταση της γραμμής 4. Πρόκειται για την επέκταση από τον Ευαγγελισμό προς Παγκράτι, Βύρωνα και Υμηττό με τρεις νέους σταθμούς και συνολικό μήκος 4,5 χιλιόμετρα. Ο σταθμός Υμηττού σχεδιάζεται στην περιοχή του παλαιού εργοστασίου της ΠΥΡΚΑΛ. Μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί οι τοπογραφικές εργασίες και τα γεωτεχνικά μέχρι τον Βύρωνα, με τον εκτιμώμενο προϋπολογισμό του έργου στα 350 εκατ. ευρώ. Ο κ. Ταχιάος είπε στην ίδια παρουσίαση πως αυτός ο κλάδος μελλοντικά θα κατευθυνθεί νότια προς τις Λεωφόρους Αγίου Δημητρίου και Καλαμακίου και θα αποτελέσει τμήμα μιας νέας γραμμής, της γραμμής 5.