Βαρόµετρο ο Αύγουστος στον τουρισµό για τα 20 δισ. ευρώ - Ποιοι προορισμοί έφτασαν στο 100% της πληρότητας
Για πρώτη φορά δεν αποκλείεται να ξεπεράσουμε τα έσοδα του 2019
Δυναµικά ξεκινά ο πιο ισχυρός µήνας του ελληνικού τουρισµού, ο Αύγουστος, µε τις πιο ενθαρρυντικές προβλέψεις που έχουν υπάρξει καθ’ όλη την τριετία της πανδηµίας COVID-19.
Τόσο οι επικεφαλής και φορείς του κλάδου όσο και το αρµόδιο υπουργείο κάνουν λόγο για θετικές εκτιµήσεις στην κορύφωση της θερινής σεζόν –και όχι µόνο–, προµηνύοντας αριθµούς-ρεκόρ.
Βασιζόµενοι στα στοιχεία των προκρατήσεων για το επόµενο διάστηµα, βλέπουν να σηµειώνεται peak στις πληρότητες του Αυγούστου και κάνουν λόγο για ένα αισιόδοξο φθινόπωρο, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τον µήνα Σεπτέµβριο.
Παρά το κύµα ακρίβειας που πλήττει την ευρωζώνη, τις γεωπολιτικές εντάσεις και το θρίλερ της ενεργειακής και πληθωριστικής κρίσης, τα στατιστικά στοιχεία που καταφτάνουν δείχνουν µία όλο και καλύτερη εικόνα και κάνουν όλο και πιο εφικτό τον στόχο για έσοδα από τον ελληνικό τουρισµό αρκετά πιο πάνω από τα 15 δισ. ευρώ.
Θυµίζουµε ότι πρόσφατα ο πρώην πρόεδρος του Συνδέσµου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και συνιδιοκτήτης του ξενοδοχειακού οµίλου Sani/Ikos, Ανδρέας Ανδρεάδης, είπε πως είναι πολύ πιθανό τα τουριστικά έσοδα να προσεγγίσουν φέτος τα 20 δισ. ευρώ. Αυτό σηµαίνει ότι θα υπάρξει µια αύξηση περίπου 10% σε σύγκριση µε αυτά του 2019. Η εικόνα, πάντως, της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόµια αναµένεται να είναι ακόµα πιο βελτιωµένη τον Αύγουστο και τον Σεπτέµβριο, καθώς ήδη τα αποτελέσµατα του φετινού Ιουνίου σε σύγκριση µε τον Ιούνιο του 2019 έδειξαν για πρώτη φορά οριακή άνοδο.
Σε επίπεδο εξαµήνου, το 2022 καταγράφονται συνολικά 22,4 εκατ. επιβάτες και άνοδος 269,1% σε σχέση µε την αντίστοιχη περίοδο του 2021 και πτώση 9,4% σε σχέση µε το 2019, βάσει των τελευταίων στοιχείων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Αναλυτικότερα, οι πτήσεις φέτος είναι 66.827, σηµειώνοντας αύξηση 0,9% στην κίνηση αεροσκαφών. Οσον αφορά, ειδικά, τις αφίξεις επιβατών πτήσεων εξωτερικού, το 2019 ήταν 3.477.906, ενώ φέτος καταγράφηκαν 3.480.812, µε αύξηση 0,1%.
Αν συγκρίνει κανείς τον φετινό Ιούνιο µε τον Ιούνιο του 2021 θα διαπιστώσει µεγάλη άνοδο, καθώς ο συνολικός αριθµός των διακινηθέντων επιβατών ανέρχεται στους 8,3 εκατοµµύρια, σηµειώνοντας άνοδο 167,6% σε σχέση µε το αντίστοιχο διάστηµα του 2021, όταν είχαν διακινηθεί 3.138.908 επιβάτες. Ειδικότερα, στις αφίξεις επιβατών πτήσεων εξωτερικού Ιουνίου του 2022 παρατηρείται άνοδος 190,5%, που αναλογεί σε 3.480.812 επιβάτες, σε σχέση µε τον αντίστοιχο µήνα του 2021, όταν οι αφίξεις εξωτερικού ήταν 1.198.398 επιβάτες.
Αισιοδοξία µεταφέρει και η Πανελλήνια Οµοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ), αφήνοντας ανοιχτές τις πιθανότητες να επανέλθουν τα επίπεδα του 2019 και να υπάρξει καλύτερη επιµήκυνση της τουριστικής σεζόν σε σχέση µε το 2021. Σύµφωνα µε τον πρόεδρο της ΠΟΞ, Γρηγόρη Τάσιο, τα µηνύµατα από την ελληνική ξενοδοχία είναι θετικά και για πρώτη φορά δεν αποκλείεται το σενάριο να ξεπεραστεί η κίνηση του 2019. Ωστόσο, εφιστά την προσοχή, καθώς η καθαρή κερδοφορία εξακολουθεί να δέχεται µεγάλες πιέσεις και παράλληλα υπάρχει ξεκάθαρη διαφοροποίηση στα νούµερα από περιοχή σε περιοχή.
Για παράδειγµα, σε πάνω από το 90% πληρότητα βαδίζουν τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, ενώ το 100% ακούµπησαν ήδη η Σαντορίνη, η Μύκονος, η Πάρος, η Σύρος, η Κύθνος. Στο ίδιο κλίµα είναι πολλοί προορισµοί στην Κρήτη, τη Ρόδο αλλά και την Κέρκυρα, όπου µόνο τα ξενοδοχεία της πόλης είναι στο 97%.
Η Πελοπόννησος αρχίζει να καταγράφει αύξηση στις πληρότητες το τελευταίο δεκαήµερο, ενώ πολύ υψηλά νούµερα φέρνει και η Χαλκιδική, που ήδη βρίσκεται στο 95% και δεν αποκλείεται να ξεπεράσει το 2019. Ενα κοινό στατιστικό συµπέρασµα των Ελλήνων επαγγελµατιών του τουρισµού είναι ότι φέτος διαπιστώνεται µειωµένη διάρκεια διαµονής, κάτι που για την ώρα δεν είναι σαφές εάν θα επηρεάσει προς τα κάτω το λειτουργικό κέρδος στο κλείσιµο του τελικού ταµείου.
Σύµφωνα µε τα στοιχεία της ΠΟΞ, υψηλή επισκεψιµότητα καταγράφεται φέτος από Αµερικανούς, Γερµανούς και Βρετανούς και ακολουθούν οι Γάλλοι, οι Αυστριακοί, οι Ισραηλινοί και οι Ιταλοί. Καταλυτικό ρόλο παίζουν φέτος οι Ρουµάνοι, ιδίως στη Βόρεια Ελλάδα, αποτελώντας το «σωσίβιο» στο µεγάλο κενό που άφησε στην περιοχή η απώλεια Ρώσων, Ουκρανών και εν µέρει Πολωνών τουριστών. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ Το υπουργείο Τουρισµού, από την πλευρά του, ποντάρει στους Βορειοευρωπαίους και Γερµανούς συνταξιούχους, θεωρώντας ότι θα συµβάλουν στην επιµήκυνση της τουριστικής σεζόν. Μάλιστα, ο Β. Κικίλιας έχει απευθύνει πρόσκληση να έρθουν στη χώρα µας τον Οκτώβριο, τον Νοέµβριο αλλά και τον ∆εκέµβριο για να απολαύσουν έναν µεσογειακό χειµώνα.
Εχει ήδη κάνει τις απαραίτητες επαφές µε τους µεγάλους tour operators αλλά και µε διεθνείς αεροπορικές εταιρείες και σε αυτή τη φάση προχωρεί το κλείσιµο συµφωνιών για σηµαντικά group επισκεπτών. Την ίδια ώρα, σε συνεργασία µε τον ΕΟΤ, ο υπουργός Τουρισµού εργάζεται πάνω σε ειδική καµπάνια για την ανάπτυξη νέων προορισµών που µέχρι σήµερα δεν έχουν προβληθεί στο εξωτερικό, καθώς και στην αύξηση των high profi le επισκεπτών και υψηλού εισοδηµατικού επιπέδου.
Η νέα στρατηγική που θα εφαρµόσει εστιάζει στην άνοδο της ζήτησης για τουρισµό στην Ελλάδα δώδεκα µήνες τον χρόνο, αλλά και σε νέα επενδυτικά εγχειρήµατα γύρω από τη φιλοξενία και τις υπηρεσίες ταξιδίου. Εχοντας αντλήσει πάνω από 100 εκατ. ευρώ µέσω του Ταµείου Ανάκαµψης (RRF), ο υπουργός Τουρισµού, Βασίλης Κικίλιας, βάζει µπρος τα σχέδια ανάπτυξης του ορεινού, αναρριχητικού, γαστρονοµικού και καταδυτικού τουρισµού, ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα θα δώσει στον ιαµατικό, θερµαλιστικό τουρισµό και τον τουρισµό ευεξίας (wellness), µε στόχο να ανεβάσει την Ελλάδα ψηλά στον ήδη ισχυρό ανταγωνισµό της κατηγορίας αυτής (π.χ. Τουρκία).
Παράλληλα, τρία ελληνικά αεροδρόµια (Αστυπάλαιας, Μήλου, Καστελλόριζου) θα υλοποιήσουν για πρώτη φορά πιλοτικά ένα καινοτόµο πρόγραµµα αεροπορικού τουρισµού (island hopping), µε στόχο να µπει η Ελλάδα στον διεθνή χάρτη της κατηγορίας, αποτελώντας ένα ισχυρό εργαλείο ανάπτυξης της εθνικής και τοπικής οικονοµίας, µε ανοδικά έσοδα στα κρατικά ταµεία.
Τέλος, ιδιαίτερη έµφαση θα δοθεί στην ανάπτυξη των digital nomads, την πρωτοβουλία που έχει ξεκινήσει το υπουργείο Τουρισµού πιλοτικά σε Ερµούπολη, Ηράκλειο και Καλαµάτα, µε την Αθήνα να γίνεται ο επόµενος δηµοφιλής city προορισµός τα επόµενα χρόνια και η Ελλάδα κορυφαίος προορισµός αποµακρυσµένης εργασίας.
Ενδεικτικό είναι ότι το υπουργείο υπολογίζει πως η χώρα µας, εάν προσέλκυε για µόλις έξι µήνες 100.000 ψηφιακούς νοµάδες, θα είχε όφελος πάνω από 30 δισ. ευρώ. Σύµφωνα µε την Ιωάννα ∆ρέττα, διευθύνουσα σύµβουλο της Marketing Greece, η οποία εµπνεύστηκε την πρωτοβουλία Work From Greece, υπάρχει ανοδική πορεία στο νέο αυτό µοντέλο τουρισµού. Θεωρεί, δε, µοναδική την ευκαιρία που αναδύεται για την Ελλάδα, καθώς µπορεί να αποτελέσει σηµείο αναφοράς στο διεθνές δίκτυο των ψηφιακών νοµάδων.
Μέχρι σήµερα το Top 3 των χωρών µε τη µεγαλύτερη επισκεψιµότητα αποτελούν οι ΗΠΑ, η Ταϋλάνδη και η Ισπανία. Σύµφωνα µε τη Nomad List, τη µεγαλύτερη πλατφόρµα αξιολόγησης των πόλεων του κόσµου από χρήστες, που ανανεώνεται αδιάκοπα µε live data από δεκάδες χιλιάδες µέλη της, η Ελλάδα καταλαµβάνει την 23η θέση στη γενική κατάταξη.
Στην κατάταξη µε βάση το φύλο («Where do women go more?») βρίσκεται στην 6η θέση και σε επίπεδο προορισµών η Αθήνα συµπεριλαµβάνεται ανάµεσα στους πιο ελκυστικούς, καταλαµβάνοντας την 24η θέση. Οσο για το ποιοι ελληνικοί προορισµοί µετά την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη συγκεντρώνουν το µεγαλύτερο ενδιαφέρον για τους digital nomads, το προβάδισµα έχουν η Ρόδος, ο Βόλος, τα Χανιά, η Καλαµάτα, η Νάξος, τα Ιωάννινα, η Μυτιλήνη και η Χαλκίδα.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 30 Ιουλίου 2022
Τόσο οι επικεφαλής και φορείς του κλάδου όσο και το αρµόδιο υπουργείο κάνουν λόγο για θετικές εκτιµήσεις στην κορύφωση της θερινής σεζόν –και όχι µόνο–, προµηνύοντας αριθµούς-ρεκόρ.
Βασιζόµενοι στα στοιχεία των προκρατήσεων για το επόµενο διάστηµα, βλέπουν να σηµειώνεται peak στις πληρότητες του Αυγούστου και κάνουν λόγο για ένα αισιόδοξο φθινόπωρο, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τον µήνα Σεπτέµβριο.
Παρά το κύµα ακρίβειας που πλήττει την ευρωζώνη, τις γεωπολιτικές εντάσεις και το θρίλερ της ενεργειακής και πληθωριστικής κρίσης, τα στατιστικά στοιχεία που καταφτάνουν δείχνουν µία όλο και καλύτερη εικόνα και κάνουν όλο και πιο εφικτό τον στόχο για έσοδα από τον ελληνικό τουρισµό αρκετά πιο πάνω από τα 15 δισ. ευρώ.
Θυµίζουµε ότι πρόσφατα ο πρώην πρόεδρος του Συνδέσµου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και συνιδιοκτήτης του ξενοδοχειακού οµίλου Sani/Ikos, Ανδρέας Ανδρεάδης, είπε πως είναι πολύ πιθανό τα τουριστικά έσοδα να προσεγγίσουν φέτος τα 20 δισ. ευρώ. Αυτό σηµαίνει ότι θα υπάρξει µια αύξηση περίπου 10% σε σύγκριση µε αυτά του 2019. Η εικόνα, πάντως, της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόµια αναµένεται να είναι ακόµα πιο βελτιωµένη τον Αύγουστο και τον Σεπτέµβριο, καθώς ήδη τα αποτελέσµατα του φετινού Ιουνίου σε σύγκριση µε τον Ιούνιο του 2019 έδειξαν για πρώτη φορά οριακή άνοδο.
Σε επίπεδο εξαµήνου, το 2022 καταγράφονται συνολικά 22,4 εκατ. επιβάτες και άνοδος 269,1% σε σχέση µε την αντίστοιχη περίοδο του 2021 και πτώση 9,4% σε σχέση µε το 2019, βάσει των τελευταίων στοιχείων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Αναλυτικότερα, οι πτήσεις φέτος είναι 66.827, σηµειώνοντας αύξηση 0,9% στην κίνηση αεροσκαφών. Οσον αφορά, ειδικά, τις αφίξεις επιβατών πτήσεων εξωτερικού, το 2019 ήταν 3.477.906, ενώ φέτος καταγράφηκαν 3.480.812, µε αύξηση 0,1%.
Αν συγκρίνει κανείς τον φετινό Ιούνιο µε τον Ιούνιο του 2021 θα διαπιστώσει µεγάλη άνοδο, καθώς ο συνολικός αριθµός των διακινηθέντων επιβατών ανέρχεται στους 8,3 εκατοµµύρια, σηµειώνοντας άνοδο 167,6% σε σχέση µε το αντίστοιχο διάστηµα του 2021, όταν είχαν διακινηθεί 3.138.908 επιβάτες. Ειδικότερα, στις αφίξεις επιβατών πτήσεων εξωτερικού Ιουνίου του 2022 παρατηρείται άνοδος 190,5%, που αναλογεί σε 3.480.812 επιβάτες, σε σχέση µε τον αντίστοιχο µήνα του 2021, όταν οι αφίξεις εξωτερικού ήταν 1.198.398 επιβάτες.
Αισιοδοξία µεταφέρει και η Πανελλήνια Οµοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ), αφήνοντας ανοιχτές τις πιθανότητες να επανέλθουν τα επίπεδα του 2019 και να υπάρξει καλύτερη επιµήκυνση της τουριστικής σεζόν σε σχέση µε το 2021. Σύµφωνα µε τον πρόεδρο της ΠΟΞ, Γρηγόρη Τάσιο, τα µηνύµατα από την ελληνική ξενοδοχία είναι θετικά και για πρώτη φορά δεν αποκλείεται το σενάριο να ξεπεραστεί η κίνηση του 2019. Ωστόσο, εφιστά την προσοχή, καθώς η καθαρή κερδοφορία εξακολουθεί να δέχεται µεγάλες πιέσεις και παράλληλα υπάρχει ξεκάθαρη διαφοροποίηση στα νούµερα από περιοχή σε περιοχή.
Για παράδειγµα, σε πάνω από το 90% πληρότητα βαδίζουν τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, ενώ το 100% ακούµπησαν ήδη η Σαντορίνη, η Μύκονος, η Πάρος, η Σύρος, η Κύθνος. Στο ίδιο κλίµα είναι πολλοί προορισµοί στην Κρήτη, τη Ρόδο αλλά και την Κέρκυρα, όπου µόνο τα ξενοδοχεία της πόλης είναι στο 97%.
Η Πελοπόννησος αρχίζει να καταγράφει αύξηση στις πληρότητες το τελευταίο δεκαήµερο, ενώ πολύ υψηλά νούµερα φέρνει και η Χαλκιδική, που ήδη βρίσκεται στο 95% και δεν αποκλείεται να ξεπεράσει το 2019. Ενα κοινό στατιστικό συµπέρασµα των Ελλήνων επαγγελµατιών του τουρισµού είναι ότι φέτος διαπιστώνεται µειωµένη διάρκεια διαµονής, κάτι που για την ώρα δεν είναι σαφές εάν θα επηρεάσει προς τα κάτω το λειτουργικό κέρδος στο κλείσιµο του τελικού ταµείου.
Σύµφωνα µε τα στοιχεία της ΠΟΞ, υψηλή επισκεψιµότητα καταγράφεται φέτος από Αµερικανούς, Γερµανούς και Βρετανούς και ακολουθούν οι Γάλλοι, οι Αυστριακοί, οι Ισραηλινοί και οι Ιταλοί. Καταλυτικό ρόλο παίζουν φέτος οι Ρουµάνοι, ιδίως στη Βόρεια Ελλάδα, αποτελώντας το «σωσίβιο» στο µεγάλο κενό που άφησε στην περιοχή η απώλεια Ρώσων, Ουκρανών και εν µέρει Πολωνών τουριστών. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ Το υπουργείο Τουρισµού, από την πλευρά του, ποντάρει στους Βορειοευρωπαίους και Γερµανούς συνταξιούχους, θεωρώντας ότι θα συµβάλουν στην επιµήκυνση της τουριστικής σεζόν. Μάλιστα, ο Β. Κικίλιας έχει απευθύνει πρόσκληση να έρθουν στη χώρα µας τον Οκτώβριο, τον Νοέµβριο αλλά και τον ∆εκέµβριο για να απολαύσουν έναν µεσογειακό χειµώνα.
Εχει ήδη κάνει τις απαραίτητες επαφές µε τους µεγάλους tour operators αλλά και µε διεθνείς αεροπορικές εταιρείες και σε αυτή τη φάση προχωρεί το κλείσιµο συµφωνιών για σηµαντικά group επισκεπτών. Την ίδια ώρα, σε συνεργασία µε τον ΕΟΤ, ο υπουργός Τουρισµού εργάζεται πάνω σε ειδική καµπάνια για την ανάπτυξη νέων προορισµών που µέχρι σήµερα δεν έχουν προβληθεί στο εξωτερικό, καθώς και στην αύξηση των high profi le επισκεπτών και υψηλού εισοδηµατικού επιπέδου.
Η νέα στρατηγική που θα εφαρµόσει εστιάζει στην άνοδο της ζήτησης για τουρισµό στην Ελλάδα δώδεκα µήνες τον χρόνο, αλλά και σε νέα επενδυτικά εγχειρήµατα γύρω από τη φιλοξενία και τις υπηρεσίες ταξιδίου. Εχοντας αντλήσει πάνω από 100 εκατ. ευρώ µέσω του Ταµείου Ανάκαµψης (RRF), ο υπουργός Τουρισµού, Βασίλης Κικίλιας, βάζει µπρος τα σχέδια ανάπτυξης του ορεινού, αναρριχητικού, γαστρονοµικού και καταδυτικού τουρισµού, ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα θα δώσει στον ιαµατικό, θερµαλιστικό τουρισµό και τον τουρισµό ευεξίας (wellness), µε στόχο να ανεβάσει την Ελλάδα ψηλά στον ήδη ισχυρό ανταγωνισµό της κατηγορίας αυτής (π.χ. Τουρκία).
Παράλληλα, τρία ελληνικά αεροδρόµια (Αστυπάλαιας, Μήλου, Καστελλόριζου) θα υλοποιήσουν για πρώτη φορά πιλοτικά ένα καινοτόµο πρόγραµµα αεροπορικού τουρισµού (island hopping), µε στόχο να µπει η Ελλάδα στον διεθνή χάρτη της κατηγορίας, αποτελώντας ένα ισχυρό εργαλείο ανάπτυξης της εθνικής και τοπικής οικονοµίας, µε ανοδικά έσοδα στα κρατικά ταµεία.
Τέλος, ιδιαίτερη έµφαση θα δοθεί στην ανάπτυξη των digital nomads, την πρωτοβουλία που έχει ξεκινήσει το υπουργείο Τουρισµού πιλοτικά σε Ερµούπολη, Ηράκλειο και Καλαµάτα, µε την Αθήνα να γίνεται ο επόµενος δηµοφιλής city προορισµός τα επόµενα χρόνια και η Ελλάδα κορυφαίος προορισµός αποµακρυσµένης εργασίας.
Ενδεικτικό είναι ότι το υπουργείο υπολογίζει πως η χώρα µας, εάν προσέλκυε για µόλις έξι µήνες 100.000 ψηφιακούς νοµάδες, θα είχε όφελος πάνω από 30 δισ. ευρώ. Σύµφωνα µε την Ιωάννα ∆ρέττα, διευθύνουσα σύµβουλο της Marketing Greece, η οποία εµπνεύστηκε την πρωτοβουλία Work From Greece, υπάρχει ανοδική πορεία στο νέο αυτό µοντέλο τουρισµού. Θεωρεί, δε, µοναδική την ευκαιρία που αναδύεται για την Ελλάδα, καθώς µπορεί να αποτελέσει σηµείο αναφοράς στο διεθνές δίκτυο των ψηφιακών νοµάδων.
Μέχρι σήµερα το Top 3 των χωρών µε τη µεγαλύτερη επισκεψιµότητα αποτελούν οι ΗΠΑ, η Ταϋλάνδη και η Ισπανία. Σύµφωνα µε τη Nomad List, τη µεγαλύτερη πλατφόρµα αξιολόγησης των πόλεων του κόσµου από χρήστες, που ανανεώνεται αδιάκοπα µε live data από δεκάδες χιλιάδες µέλη της, η Ελλάδα καταλαµβάνει την 23η θέση στη γενική κατάταξη.
Στην κατάταξη µε βάση το φύλο («Where do women go more?») βρίσκεται στην 6η θέση και σε επίπεδο προορισµών η Αθήνα συµπεριλαµβάνεται ανάµεσα στους πιο ελκυστικούς, καταλαµβάνοντας την 24η θέση. Οσο για το ποιοι ελληνικοί προορισµοί µετά την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη συγκεντρώνουν το µεγαλύτερο ενδιαφέρον για τους digital nomads, το προβάδισµα έχουν η Ρόδος, ο Βόλος, τα Χανιά, η Καλαµάτα, η Νάξος, τα Ιωάννινα, η Μυτιλήνη και η Χαλκίδα.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 30 Ιουλίου 2022