Σοκ και δέος προκαλούν στο πανελλήνιο όσα έρχονται στο φως της δημοσιότητας σχετικά με το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα που σημειώθηκε στα Τέμπη.

Όπως φαίνεται, ο σταθμάρχης Λάρισας, Βασίλης Σαμαράς, έμαθε από έναν φύλακα που επιτηρούσε τις σιδηροδρομικές γραμμές το αποτέλεσμα του ολέθριου, όπως αποδείχθηκε, λάθους του.  Ειδικότερα, ο κ. Σαμαράς άκουσε για πρώτη φορά ότι υπήρξε δυστύχημα από την Πυροσβεστική. Δηλαδή, περίπου 10-15 λεπτά μετά τη σύγκρουση υπήρξε ένα πρώτο τηλεφώνημα από την Πυροσβεστική στο σταθμαρχείο Λάρισας, στο οποίο αναφέρθηκε ότι είχε σημειωθεί σύγκρουση στη σιδηροδρομική γραμμή, όπως ειπώθηκε, «του Intercity. Μάλλον με νταλίκα».

Μέχρι εκείνη τη στιγμή, ο σταθμάρχης δεν είχε ιδέα για το τι είχε συμβεί.

Η πρώτη εντύπωση για το μοιραίο περιστατικό ήταν ότι κάποιο φορτηγό αυτοκίνητο είχε περάσει από τον παρακείμενο αυτοκινητόδρομο και έπεσε από τη γέφυρα στις σιδηροδρομικές ράγες. Έτσι, ενώ ο σταθμάρχης Λάρισας συνομιλούσε με την Πυροσβεστική, στο γραφείο του εισήλθε, κατά σύμπτωση, ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου, Γιώργος Ζήνδρος. Εκείνος, αντίθετα με τον Σαμαρά, είχε μεγάλη εμπειρία, με 30ετή θητεία ως σταθμάρχης σε πολλούς σταθμούς ανά την Ελλάδα, από τα Κιούρκα ως το Ορμένιο.

Όπως σημείωσε ο ίδιος, μιλώντας στο protothema.gr το βράδυ της Δευτέρας, μετά τη διάρκειας 2,5 ωρών κατάθεσή του στην αρμόδια ανακρίτρια, είχε ολοκληρώσει τη βάρδιά του και επέστρεφε στη Λάρισα, στο σπίτι του.

Νωρίτερα, πριν πάρει το αυτοκίνητό του για να φύγει από τον χώρο του σταθμού, θέλησε να χαιρετίσει τον Σαμαρά στο σταθμαρχείο. Όμως, εισερχόμενος στο γραφείο, ο κ. Ζήνδρος άκουσε τον διάλογο του τελευταίου με την Πυροσβεστική.

Η εκδοχή του φορτηγού δημιούργησε μια αίσθηση ανακούφισης στον σταθμάρχη Λάρισας, η οποία, όμως, δεν κράτησε πολύ. Λίγη ώρα μετά την πρώτη κλήση ακολούθησε δεύτερο τηλεφώνημα από την Πυροσβεστική. Αυτή τη φορά η εικόνα ήταν ακριβής: Η σύγκρουση είχε γίνει ανάμεσα σε δύο συρμούς, όχι μεταξύ του Intercity και κάποιου φορτηγού αυτοκινήτου.

«Τι έγινε; Με ποιον μιλάς;», ρώτησε ο κ. Ζήνδρος τον Βασίλη Σαμαρά. «Με την Πυροσβεστική. Έχω σύγκρουση», απάντησε ο σταθμάρχης. «Τι σύγκρουση;», είπε ο κ. Ζήνδρος. «Σύγκρουση του Intercity 62 με το εμπορικό. Το εμπορικό θα πρέπει να εκτροχιάστηκε και έπεσε πάνω του», απάντησε ο Β. Σαμαράς. Η αρχική ερμηνεία του κ. Σαμαρά ήταν, λοιπόν, ότι τα τρένα δεν είχαν συγκρουστεί μετωπικά. Ο σταθμάρχης Λάρισας, 15 περίπου λεπτά μετά το συμβάν, δεν ήταν ακόμη σε θέση να συνειδητοποιήσει ότι λόγω του λάθους του οι συρμοί βρέθηκαν στην ίδια γραμμή και σε τροχιά σύγκρουσης.

Όμως το κρίσιμο ήταν το τρίτο τηλεφώνημα. Σε εκείνη την κλήση προς το σταθμαρχείο Λάρισας, η Πυροσβεστική διευκρίνισε ότι τα τρένα βρίσκονταν στην ίδια γραμμή. Επομένως, η σύγκρουση οφειλόταν ξεκάθαρα σε σφάλμα ρύθμισης της κατεύθυνσης του Intercity 62 εκ μέρους του σταθμάρχη και όχι σε εκτροχιασμό της εμπορικής αμαξοστοιχίας.

Ωστόσο, ο κ. Ζήνδρος υποψιάστηκε τι ακριβώς είχε συμβεί στο Intercity 62 και τον αντιθέτως ερχόμενο εμπορευματικό συρμό. Γι' αυτό και κάλεσε τον φύλακα που επιτηρεί τις γραμμές από ένα φυλάκιο το οποίο βρίσκεται σε απόσταση περίπου ενός χιλιομέτρου από τον κεντρικό σταθμό της Λάρισας, προς το βόρειο άκρο της πόλης. Ο ρόλος του φύλακα αφορά σε ζητήματα ασφαλείας των γραμμών, όπως παραβιάσεις του χώρου, απόπειρες κλοπής εξοπλισμού κ.λπ.

Ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου ρώτησε τον φύλακα: «Από ποια γραμμή πέρασε το Intercity για Θεσσαλονίκη;» Και ο φύλακας επιβεβαίωσε: «Από τη γραμμή καθόδου, προς Αθήνα». Δηλαδή, ανάποδα. Και τότε, όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ζήνδρος στο protothema.gr, «μου κόπηκαν τα πόδια. Γιατί κατάλαβα τι είχε γίνει».

«Όλοι τον φοβόντουσαν, γιατί ήταν λίγο επιπόλαιος»

Γενικότερα, η ανεπάρκεια του Βασίλη Σαμαρά ήταν κάτι σαν κοινό μυστικό μεταξύ των συναδέλφων του. Όπως είπε ο Γιώργος Ζήνδρος στο Star, «όλοι τον φοβόντουσαν, γιατί ήταν λίγο επιπόλαιος».

Πηγή: protothema.gr