Σε µειώσεις των τιµών στα εισιτήρια προχώρησαν την Πέµπτη 13 Ιουλίου οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έπειτα από συζήτηση που είχαν µέσω εκπροσώπου τους µε την κυβέρνηση όσον αφορά το φλέγον ζήτηµα της υπερβολικής ακρίβειας στα ναύλα.

Αυτή ήταν και η βασική αιτία για την οποία αρκετοί ταξιδιώτες αναγκάστηκαν να στραφούν σε προορισµούς εξωτερικού, αφού το κόστος εισιτηρίου, π.χ., για την Πάρο για ένα ζευγάρι µε δύο παιδιά (συν όχηµα) ξεπερνούσε τα 260 ευρώ, την ώρα που µια ενδεικτική τιµή για πτήση προς Ρώµη κυµαινόταν στα 80 ευρώ. Ειδικότερα, έπειτα από έκτακτη σύσκεψη που πραγµατοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίµου µεταξύ του υπουργού Επικρατείας Aκη Σκέρτσου, του προέδρου του Συνδέσµου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Σπύρου Πασχάλη, αλλά και του επικεφαλής της Seajets, Μάριου Ηλιόπουλου, οι εκπτώσεις αφορούν, για την ώρα, επιλεκτικές περιπτώσεις και κοινωνικές οµάδες.

Οσο για τα σενάρια του ship pass, ο κ. Σκέρτσος είπε πως δεν θα δοθεί, αφού, όπως εξήγησε, οι πολίτες µπορούν να κάνουν χρήση του προγράµµατος κοινωνικού τουρισµού. Ενα από τα πρώτα παραδείγµατα των εκπτώσεων είναι η µείωση 20% -µόνο για κάθε Τρίτη και Τετάρτη- στην οποία προχώρησαν οι Golden Star Ferries και Fast Ferries, αντίστοιχα. Η τελευταία προσφέρει ακόµα 30% έκπτωση στα εισιτήρια τρίτεκνων επιβατών και 25% στα εισιτήρια των ενστόλων (στρατιωτικοί και σώµατα ασφαλείας) για επιβάτη και όχηµα. Επιπλέον, δίνει µειωµένο εισιτήριο κατά 25% για τους συνταξιούχους του ΝΑΤ.

Σε µείωση 30% προχώρησε η Seajets όσον αφορά τα εισιτήρια επιστροφής για τετραµελείς οικογένειες µε όχηµα ή τρίτεκνους (µόνο στο εισιτήριο επιβάτη). Ακόµα, η ίδια εταιρεία προχώρησε σε µείωση 20% στα εισιτήρια µόνιµων κατοίκων (όλα τα νησιά του Αιγαίου) και 40% για τους µόνιµους κατοίκους ∆ωδεκανήσων στη γραµµή Σητεία - ∆ωδεκάνησα. Θυµίζουµε ότι για τους πολύτεκνους ισχύει η προϋπάρχουσα έκπτωση του 50%.

Την ίδια ώρα, η Seajets εξετάζει άλλη µία έκπτωση 15% που θα αφορά τους δικαιούχους του Μarket Ρass, ενώ προχωρά σε ειδικές εκπτώσεις, όπως 25% στα εισιτήρια επιστροφής (επιβάτης και όχηµα) από Θεσσαλονίκη προς Λήµνο/Λέσβο, 25% για Ραφήνα - Aνδρο - Τήνο - Μύκονο - Πάρο και 40% για τα εισιτήρια µετ’ επιστροφής (επιβάτη) αυθηµερόν από Νάξο προς Μύκονο. 

Οσον αφορά τη δυσαρέσκεια των ταξιδιωτών για τη διατήρηση των υψηλών επιπέδων στα ναύλα, παρά τη µείωση των καυσίµων (έως 45% σε σχέση µε το 2022), οι εκπρόσωποι του κλάδου αποδίδουν την ανισορροπία στο γεγονός ότι το µεγαλύτερο µέρος των καυσίµων είχε ήδη αγοραστεί από την περσινή χρονιά, κάτι που ακόµη δεν µπόρεσε να φανεί στον καταναλωτή, αλλά θα είναι εµφανές από το 2024. Σε επικοινωνία µε την εφηµερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» και ερωτηθείς να σχολιάσει τις εξελίξεις στην ακτοπλοΐα, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Σπύρος Πασχάλης, ανέφερε πως «στην παρούσα φάση δεν υπάρχει περαιτέρω σχολιασµός στο θέµα από τη θέση µου ως προέδρου του Συνδέσµου, καθώς όλες οι εταιρείες έχουν ξεκινήσει και προχωρούν µεµονωµένα στις µειώσεις των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων».

Πάντως, σύµφωνα µε το ρεπορτάζ των «Π», η ριζική αναµόρφωση του κλάδου της ακτοπλοΐας εξετάζεται από τους φορείς και την κυβέρνηση, καθώς τα «αγκάθια» παραµένουν πολλά και αφορούν την έλλειψη εξειδίκευσης στο προσωπικό, το αίτηµα για µηδενικό ΦΠΑ και, φυσικά, την ανάπτυξη στις υποδοµές. Μάλιστα, ορισµένοι ακτοπλόοι επιµένουν πως οι περισσότερες εταιρείες είναι υποχρεωµένες, ενώ άλλες λειτουργούν κάτω από ιδιωτικές πρωτοβουλίες από αγάπη προς τον συγκεκριµένο κλάδο, κάνοντας το χόµπι τους.

Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 15/7