Σχέδιο αναµόρφωσης της επαγγελµατικής εκπαίδευσης και κατάρτισης έχει εκπονήσει το υπουργείο Παιδείας, µε στόχο την αναβάθµιση των Επαγγελµατικών Λυκείων και των δηµόσιων ΙΕΚ, τα οποία µετονοµάζονται σε ΣΑΕΚ και θα συνδέονται άµεσα µε την αγορά εργασίας. Θα έχουν τοµέα επαγγελµατικής κατάρτισης και τοµέα επαγγελµατικής ανάπτυξης και συµβουλευτικής, που θα παρέχει υπηρεσίες συµβουλευτικής σε θέµατα επαγγελµατικού προσανατολισµού και σταδιοδροµίας στους καταρτιζοµένους. Το σχέδιο νόµου µε τίτλο «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήµατος Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης» συνιστά ένα βήµα πριν από τη διαµόρφωση του νέου θεσµικού πλαισίου για την ίδρυση µη κρατικών πανεπιστηµίων, που θα αλλάξει τον χάρτη της Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης της χώρας.

Σύµφωνα µε τον προγραµµατισµό του υπουργείου Παιδείας, είναι το πρώτο νοµοσχέδιο του 2024 που θα κατατεθεί στη Βουλή και θα ακολουθήσει το έτερο νοµοσχέδιο, που αφορά το «Ελεύθερο Πανεπιστήµιο». Ιδιαίτερη έµφαση δίνεται στη συνένωση των δυνάµεων των ΕΠΑ.Λ., των ΙΕΚ και των Εργαστηριακών Κέντρων µέσω της ίδρυσης εξήντα πολυδύναµων campuses εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Τα νέα campuses Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ) θα διοικούνται από µάνατζερ. Σε κάθε ΚΕΕΚ θα συνυπάρχουν οι Επαγγελµατικές Σχολές Κατάρτισης, τα Επαγγελµατικά Λύκεια και τα ΙΕΚ, ενώ θα παρέχεται και τάξη µαθητείας. Το νέο µοντέλο θα ενθαρρύνει τη συνεργασία µεταξύ διαφορετικών επιπέδων, µε στόχο την καλύτερη ανταπόκριση στις ανάγκες της αγοράς.

Τα Γραφεία Επαγγελµατικής Ανάπτυξης και Σταδιοδροµίας (ΓΕΑΣ) αναβαθµίζονται και αποτελούν οργανική µονάδα κάθε ΚΕΕΚ, ενώ ενισχύεται ο θεσµός των Πρότυπων ΕΠΑ.Λ., προκειµένου οι πρακτικές τους να εφαρµόζονται σε όλα τα Επαγγελµατικά Λύκεια.


Πιερρακάκης: Στόχος να δημιουργηθούν 60 δομές campus στην Ελλάδα


Οπως τονίζει ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, «ο στόχος είναι να δηµιουργηθούν περίπου 60 δοµές campus στη χώρα µας, θεµατικά στοχευµένες, µέσα από τη συνύπαρξη των Επαγγελµατικών Λυκείων, των σηµερινών ΙΕΚ, που µετονοµάζονται σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελµατικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ), και των Εργαστηρίων, µε στόχο να µπορέσουµε πραγµατικά και µέσα από 130 νέους οδηγούς κατάρτισης και µέσα από την επένδυση σε νέους εξοπλισµούς, µέσω του Ταµείου Ανάκαµψης, να προβούµε σε µια πολύ ουσιαστική µεταρρύθµιση και αναβάθ µιση της επαγγελµατικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στη χώρα µας».

Οι βασικές ρυθµίσεις του νοµοσχεδίου προβλέπουν τα εξής:

Ιδρύονται Κέντρα Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ), όπου δύνανται να συνυπάρχουν οι δοµές ΕΣΚ, ΕΠΑ.Λ. και ΙΕΚ, δηλαδή δοµές επιπέδων 3, 4 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (ΕΠΠ). Στα ΚΕΕΚ παρέχεται και το Μεταλυκειακό Ετος - τάξη Μαθητείας (επίπεδο 5 του ΕΠΠ). Ως προϋποθέσεις ίδρυσης ΚΕΕΚ ορίζονται η συνύπαρξη στον ίδιο χώρο (campus) τουλάχιστον µίας δοµής εκπαίδευσης, µίας δοµής κατάρτισης κι ενός εργαστηριακού κέντρου (Ε.Κ.) και η µη συστέγαση στον ίδιο χώρο Γυµνασίου ή Γενικού Λυκείου, ώστε να γίνε ται πλήρης εκµετάλλευση των εγκαταστάσεων για τις αυξηµένες ανάγκες της ΕΕΚ. Με βάση στατιστικά στοιχεία που ακολουθούν, παρουσιάζονται πανελλαδικά 23 περιπτώσεις συγκροτηµάτων (campuses) µε ηµερήσιο ΕΠΑ.Λ., ΙΕΚ και Ε.Κ. και 37 περιπτώσεις συγκροτηµάτων (campuses) µε ηµερήσιο και εσπερινό ΕΠΑ.Λ., ΙΕΚ και Ε.Κ.

Τα ΓΕΑΣ που λειτουργούν στα ΙΕΚ αναβαθµίζονται, αποτελούν αυτοτελή οργανική µονάδα του ΚΕΕΚ και εξυπηρετούν όλες τις µονάδες του ΚΕΕΚ, µε ταυτόχρονη αύξηση της στελέχωσής τους. Η λειτουργία τους θα κινείται σε τρεις κύριους άξονες, που αφορούν τη συνεργασία µε τους αντίστοιχους επαγγελµατικούς φορείς (ΓΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΣΕΒ κ.ά.), στη µελέτη και επεξεργασία των στατιστικών δεδοµένων που προκύπτουν από τους συνεργαζόµενους εταίρους σε περιφερειακό επίπεδο και, τέλος, στη διερεύνηση επαγγελµατικών αναγκών. Τα Πρότυπα ΕΠΑ.Λ. θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους, ενώ η Επιτροπή Συντονισµού του Πρότυπου Επαγγελµατικού Λυκείου θεσµοθετείται σε όλα τα ΕΠΑ.Λ., µε στόχο την εφαρµογή νέων προγραµµάτων σπουδών, την εναρµόνισή τους µε τις ανάγκες της τοπικής οικονοµίας, τη δηµιουργία εικονικών επιχειρήσεων, καθώς και µαθησιακών ενοτήτων, που θα προάγουν οριζόντια τις ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες.

Οι πρακτικές που θα έχουν θετική αξιολόγηση θα εφαρµοστούν στο σύνολο των Επαγγελµατικών Λυκείων της χώρας, σταδιακά, ξεκινώντας από το σχολικό έτος 2025-2026.
Το νοµοσχέδιο περιλαµβάνει και τη δηµιουργία ενιαίας ψηφιακής πύλης, στην οποία ο ενδιαφερόµενος µπορεί να βρίσκει ό,τι χρειάζεται για τις σπουδές του.


Τα ΙΕΚ μετονομάζονται σε ΣΑΕΚ


Τα ΙΕΚ µετονοµάζονται σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελµατικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ). Οι ΣΑΕΚ αποκτούν διευρυµένο ρόλο σε ό,τι αφορά τη διασύνδεση των καταρτιζοµένων και των αποφοίτων τους µε την αγορά εργασίας, σε τοπικό, περιφερειακό και κλαδικό επίπεδο. Μέσα στις ΣΑΕΚ ιδρύονται Γραφεία Επαγγελµατικής Ανάπτυξης και Σταδιοδροµίας (ΓΕΑΣ). Κάθε σχολή οργανώνεται σε δύο επιµέρους τοµείς: τοµέας επαγγελµατικής κατάρτισης και τοµέας επαγγελµατικής ανάπτυξης και συµβουλευτικής, που προσφέρει υπηρεσίες συµβουλευτικής σε θέµατα επαγγελµατικού προσανατολισµού και σταδιοδροµίας στους καταρτιζοµένους.

Επίσης, καθιερώνονται προγραµµατισµένες ατοµικές συνεδρίες στην αρχή και στο τέλος κάθε εξαµήνου σπουδών, καθώς και υπηρεσίες δια σύνδεσης µε επιχειρήσεις υποδοχής και παρακολούθησης της εξέλιξης της πρακτικής άσκησης των καταρτιζοµένων.

Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 30 Δεκεμβρίου