Το «κατώφλι» της Ελληνίδας ευρωπαίας ανακρίτριας, Χριστίνα Σαλάππα θα περάσουν το πρωί της 28ης Φεβρουαρίου 23 κατηγορούμενοι, μη πολιτικά πρόσωπα, για την μη υλοποίηση της περιβόητης σύμβασης 717, κομβικό ζήτημα που απασχολεί έντονα τις έρευνες για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών που στοίχισε τη ζωή σε 57 κυρίως νέους ανθρώπους.

Για την ίδια υπόθεση, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει διαβιβάσει στη Βουλή δικογραφία για την αναζήτηση τυχόν ποινικών ευθυνών των πρώην υπουργών Κώστα Καραμανλή και Χρήστου Σπίρτζη

Είναι χαρακτηριστικό πάντως πως η ημέρα της κλήσης των κατηγορουμένων, είναι και η ημέρα που συμπληρώνεται ένας χρόνος από το δυστύχημα που συγκλόνισε την χώρα.


Υπενθυμίζεται πως για την επίμαχη σύμβαση, έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για για σειρά κακουργηματικών πράξεων όπως απάτη, απιστία, ψευδή βεβαίωση ,με σκοπό τον παράνομο προσπορισμό οφέλους , ηθική αυτουργία στην απάτη και τις ψευδείς βεβαιώσεις.


Ανάμεσα μάλιστα στους 23 κατηγορούμενους περιλαμβάνονται :

* 14 δημόσιοι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ, για απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις. Δύο εξ αυτών κατηγορούνται, επίσης, για ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον·



* 4 δημόσιοι υπάλληλοι της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ), για απιστία κονδυλίων·



* 5 νόμιμοι εκπρόσωποι και υπάλληλοι της Αναδόχου Κοινοπραξίας, για ηθική αυτουργία σε απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις και ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον.


Σύμφωνα με την ποινική έρευνα που διενεργήθηκε για την υπόθεση, χορηγήθηκαν συνολικά επτά παράνομες παρατάσεις της αρχικής «Σύμβασης 717», σύμφωνα με τις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ. Για τον λόγο αυτό, μετά την πάροδο περισσότερων από εννέα ετών από την υπογραφή της Σύμβασης 717, το έργο δεν είχε ακόμη ολοκληρωθεί.

Συγκεκριμένα, η αρχική σύμβαση για την αποκατάσταση του Συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, υπογράφηκε το 2014, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2016.

Το 2019 υπογράφηκε Συμπληρωματική Σύμβαση σχετικά με το ίδιο έργο, με την οποία τροποποιήθηκε το αρχικό φυσικό αντικείμενο της Σύμβασης 717.

Και οι δύο Συμβάσεις συγχρηματοδοτήθηκαν από το Ταμείο Συνοχής της Ε.Ε., στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκσυγχρονισμός Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης και εγκατάσταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS)», με την συνεισφορά της Ε.Ε. να ανέρχεται σε ποσοστό 85%.

Και οι 23 κατηγορούμενοι αναμένεται να ζητήσουν και να λάβουν προθεσμία προκειμένου να προετοιμάσουν την υπεράσπιση τους.

Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει ήδη διαβιβάσει στον αρμόδιο Έλληνα εισαγγελέα αντίγραφο της δικογραφίας προκειμένου να ερευνηθεί η τυχόν τέλεσης της πράξης της παράβασης καθήκοντος από τους Επιθεωρητές-Ελεγκτές της Ελληνικής Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ) της Ελλάδας, στους οποίους ανατέθηκε από τις εθνικές Εισαγγελικές Αρχές η διενέργεια ελέγχου σχετικά με την εκτέλεση της Σύμβασης 717. Για αυτό το σκέλος της υπόθεσης βρίσκεται σε εξέλιξη προκαταρκτική εξέταση.