Τα τελευταία χρόνια ακούµε πολλά γύρω από το ελληνικό κρασί. Από τη µια η ολοένα και µεγαλύτερη προβολή και προώθηση του οινοτουρισµού και από την άλλη µια σταδιακά ανοδική πορεία στις πωλήσεις. Πόσο, όµως, είµαστε στ’ αλήθεια κοντά στο να εδραιωθεί η Ελλάδα ως οινικό brand στις µεγάλες αγορές του εξωτερικού;

«Η Ελλάδα έχει περίπου έναν χρονικό ορίζοντα 18-24 µηνών για να αναπτύξει κάποια στοιχεία του branding στο Ηνωµένο Βασίλειο», λέει σε επικοινωνία µε την «Κυριακάτικη Απογευµατινή» ο Αντώνης Σιούλης, managing partner της RECO Export και αποκλειστικός διοργανωτής και εκπρόσωπος της ελληνικής παρουσίας σε Ελλάδα και Κύπρο στη London Wine Fair, που από το 1998 δραστηριοποιείται ως broker στον κλάδο των Τροφίµων και Ποτών, έχοντας ως έδρα το Ηνωµένο Βασίλειο.

Μετά το Brexit και την κρίση της πανδηµίας COVID-19, το Ηνωµένο Βασίλειο εξελίχθηκε σε κορυφαίο εισαγωγέα κρασιού διεθνώς, ενώ καταλαµβάνει τη δεύτερη θέση ανάµεσα στους µεγαλύτερους παγκόσµιους εισαγωγείς κρασιού. Και αυτό έρχεται να «κουµπώσει» µε ένα πολύ σηµαντικό στοιχείο: «Τώρα είναι η περίοδος που οι αγοραστές κρασιού του Ηνωµένου Βασιλείου ζητούν ελληνικές ετικέτες, καθώς, αµέσως µετά την πανδηµία τα ελληνικά κρασιά βρέθηκαν να είναι στην discovery zone», εξηγεί.

Όσο για το ποιες άλλες χώρες ανταγωνίζονται την Ελλάδα στις ζώνες προς ανακάλυψη, ο κ. Σιούλης αναφέρει τη Γεωργία, την Τουρκία, τη Βουλγαρία και την Ινδία. Το τελευταίο διάστηµα, όπως λέει, έχουν ξεκινήσει στοχευµένες δράσεις µέσω road shows µε κάποιους αγοραστές, ώστε να γνωρίσουν και να καταλάβουν σε βάθος το ελληνικό κρασί (κυρίως τις κατηγορίες µέχρι δύο ποικιλίες blend).

Τα οινοποιεία που συµµετέχουν

«Κανονίζουµε πολυάριθµα ταξίδια ανά την Ελλάδα, ώστε οι αγοραστές να επισκέπτονται τα ελληνικά οινοποιεία», λέει, τονίζοντας πως αυτή τη στιγµή υπάρχουν πάνω από δέκα βρετανικές εταιρείες διανοµής κρασιού µε τζίρο που ξεκινά από τις 50 εκατ. στερλίνες, κάτι ιδιαίτερα δελεαστικό για τη στόχευση, σε µια ολοένα και πιο ευρεία εκπροσώπηση του ελληνικού brand.

Μέχρι στιγµής τα οινοποιεία που µπαίνουν στον χορό των εν λόγω road shows είναι: Οίνοι Σγουρίδης, Οινοποιείο Φελλαχίδη, Οίνοι Αδάµ, Μαλαµατίνα, Οινοποιείο Αϊδαρίνη, Kokkinos Winery, Κτήµα Ορφανού, Panagiotopoulos Wines, Στροφιλιά, Οινοποιητική Νεµέας, Θηβαϊκή Γη, Οινοποιείο Σκουµπρή, Λιέπουρης και Οινοποιεία Φράγκου.

«Ιδιαίτερα σηµαντικό είναι ότι αυτή τη στιγµή αναπτύσσεται µεγάλο αγοραστικό ενδιαφέρον για τα κρασιά της Κρήτης, τα οποία εκπροσωπούµε. Πιστεύω πως η Κρήτη θα είναι από τις επόµενες discovery zones-διαµάντια στο Ηνωµένο Βασίλειο, µε βασικά παραδείγµατα τις ποικιλίες Βηλάνα, Βιδιανό, Θραψαθήρι, Μοσχάτο Σπίνας κ.ά.», µας πληροφορεί.

Μέχρι τώρα η έλλειψη υποµονής στην κουλτούρα των Ελλήνων οινοποιών ή η καθυστερηµένη πληροφόρηση (π.χ. τιµές, κιβωτοποίηση), ο ερασιτεχνισµός στη δηµιουργία µιας καλής ετικέτας σε συνδυασµό µε την έλλειψη κρατικού µηχανισµού σε ζητήµατα επιδοτήσεων, φορολογίας κ.ο.κ. εµπόδιζαν για πολλά χρόνια το να βγει ανταγωνιστικά στον διεθνή χάρτη ο ελληνικός οίνος.

Μεγάλα περιθώρια ανόδου


Καθώς η όλη προσπάθεια είναι εντελώς καινούργια, είναι δύσκολο για τον κ. Σιούλη να αναφερθεί σε έναν ποσοτικό στόχο. Όπως λέει, η δυναµική είναι τεράστια, αν αναλογιστεί κάποιος ότι συνολικά η αγορά του ελληνικού κρασιού είναι χαµηλότερη του 0,1%. Ωστόσο, αυτό που παρατηρεί είναι ότι οι πωλήσεις που φάνηκαν από τις εξαγωγές ελληνικού κρασιού στο Ηνωµένο Βασίλειο ξεπερνούν τις 5 εκατ. στερλίνες, καταγράφοντας µεγάλη αύξηση, αν σκεφτούµε πως τα προ πανδηµίας επίπεδα µόλις που άγγιζαν τις 1 εκατ. στερλίνες.

Ο ίδιος είναι αποκλειστικός διοργανωτής και εκπρόσωπος της ελληνικής παρουσίας σε Ελλάδα και Κύπρο στη London Wine Fair, µία από τις µεγαλύτερες οινικές εκθέσεις παγκοσµίως, και από την οποία περνούν οι µεγαλύτεροι αγοραστές από το Λονδίνο, τα Μidlands και ένα µέρος της Ουαλίας.

Τέλος, θυµίζουµε πως η RECO Experts εξάγει στο Ηνωµένο Βασίλειο, στη Σκανδιναβία, στην Αυστραλία, στη Νέα Ζηλανδία και στο Χονγκ Κονγκ, µε πελάτες µεταξύ άλλων τα supermarkets Tesco, Morrisons, Woolworths, ThreeSixty, City’Super, ICA και Coop. Παράλληλα, τοποθετείται σε µικρότερα σηµεία σε αγορές όπως το Μακάο, το Βιετνάµ, η Σιγκαπούρη, η Ταϊλάνδη, οι σκανδιναβικές χώρες και τα Ηνωµένα Αραβικά Εµιράτα, µε προϊόντα όπως σνακ, είδη υγιεινής διατροφής, ελαιόλαδο και προϊόντα ελιάς, τυροκοµικά προϊόντα και επιδόρπια, branded και P/L προϊόντα (βιολογικά και συµβατικά) που παράγονται σε καθιερωµένες εταιρείες εντός και εκτός της Ε.Ε.

*Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή της Κυριακής