Στη δικογραφία των 1.091 σελίδων του εφέτη ανακριτή Λάρισας, που φυλάσσεται στο γραφείο του ειδικού γραµµατέα της Βουλής, περιλαµβάνονται µηνυτήριες αναφορές, οι καταθέσεις µαρτύρων και τα πορίσµατα των εµπειρογνωµόνων για την τραγωδία στα Τέµπη. Ο φάκελος βρίσκεται στη Βουλή και είναι στη διάθεση των µελών της Εξεταστικής Επιτροπής, που ήδη έχουν αρχίσει να τον εξετάζουν διεξοδικά, ωστόσο η αντιπολίτευση µε το που έφτασε η δικογραφία στη Βουλή κάνει λόγο για «οσµή συγκάλυψης» και ελλιπή προανακριτικά στοιχεία.

Σύµφωνα µε πληροφορίες, η δικογραφία περιέχει απαντήσεις σε κρίσιµα ερωτήµατα, που έναν χρόνο µετά τη σιδηροδροµική τραγωδία, στην οποία έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι, παρέµεναν αναπάντητα. Ο φάκελος περιέχει καταθέσεις από συνδικαλιστές των τρένων, επαγγελµατίες, στελέχη της Hellenic Train - ΤΡΑΙΝΟΣΕ, συναδέλφους του σταθµάρχη, επιζήσαντες, σταθµάρχες και µηχανοδηγούς, αλλά και µαρτυρίες υπαλλήλων του ΟΣΕ µε αρµοδιότητες ελέγχου στις εµπορευµατικές αµαξοστοιχίες.

Για το µοιραίο δυστύχηµα καταθέτουν εκπρόσωποι της τοπικής Τροχαίας και µέλη του ΕΚΑΒ. Επίσης, η δικογραφία περιλαµβάνει καταθέσεις προσώπων τα οποία έχουν βρεθεί στο επίκεντρο της δηµοσιότητας, όπως ο πρώην πρόεδρος του Σωµατείου Μηχανοδηγών και νυν στέλεχος της ιταλικής Hellenic Train, Κώστας Γενιδούνιας, και ο πρώην διευθύνων σύµβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φίλιππος Τσαλίδης. Σύµφωνα µε το ανακριτικό υλικό, έχουν καταγραφεί κάποιες γενικές παραδοχές, όπως το γεγονός ότι όλοι επιβεβαιώνουν τα λάθη του σταθµάρχη Λάρισας Βασίλη Σαµαρά, ρίχνοντας ευθύνες και στον µηχανοδηγό.

Διαβάστε ακόμα: Τραγωδία στα Τέμπη: Νέο ηχητικό ντοκουμέντο λίγο μετά το τραγικό δυστύχημα

Καταγγελίες για υποστελέχωση και διάλυση των σιδηροδρόµων υπάρχουν από συνδικαλιστές κυρίως για την περίοδο 2010-2011, επί υπουργικής θητείας ∆ηµήτρη Ρέππα. Στην κατάθεσή του ο Κώστας Γενιδούνιας, στέλεχος της Ηellenic Train, ο οποίος έχει γίνει σύµβολο της αποκάλυψης από τον ΣΥΡΙΖΑ και την αντιπολίτευση, σε κανένα σηµείο δεν µιλούσε για ανάγκη διακοπής των εργασιών των σιδηροδρόµων, εξέφραζε γενικώς την ανησυχία του, όπως συµβαίνει σε πλήθος τέτοιου είδους συνδικαλιστικές επιστολές, αναγνωρίζει πως δεν γνωρίζει τίποτα για την επίµαχη σύµβαση 717, ενώ παραδέχεται πως µετά τις επιστολές του προς τη διοίκηση του ΟΣΕ (µε κοινοποίηση προς την τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδοµών - Μεταφορών) συναντήθηκε τρεις φορές µε την ηγεσία του Οργανισµού.

Επίσης, στις εξώδικες διαµαρτυρίες του, που διαφηµίστηκαν, δεν µιλάει για τηλεδιοίκηση και ETCS, ενώ αναφέρεται γενικά σε κινδύνους εκτροχιασµών. Στις καταθέσεις τους επιζήσαντες µάρτυρες - επιβάτες δεν επιβεβαιώνουν τεράστιες εκρήξεις, ενώ ο µάρτυρας, πρώην διευθύνων σύµβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Φίλιππος Τσαλίδης αντιµετωπίζεται µε έντονο προβληµατισµό από τις εισαγγελικές Αρχές.

Λένε καθαρά ποιος φταίει

Εξαιρετικού ενδιαφέροντος στοιχείο της δικογραφίας θεωρείται το γεγονός ότι τουλάχιστον δέκα εργαζόµενοι λένε καθαρά πως φταίει ο σταθµάρχης. Μάρτυρας µε εµπειρία στους σταθµούς τρένων της περιοχής µιλάει για έλλειψη προσωπικού από το 2011, για µείωση από τότε από δύο σε έναν σταθµάρχη. Πολλοί µάρτυρες καλύπτουν τον δεύτερο σταθµάρχη Παυλόπουλο. Σηµαντικό ενδιαφέρον προκύπτει και από την κατάθεση διευθυντικού στελέχους της Hellenic Train ως προς τη λειτουργία των µεταφορών αναφορικά µε την ηχητική καταγραφή του συντονισµού κυκλοφορίας. Ο ίδιος ξεκαθαρίζει πως «δεν υπάρχουν ηχητικές καταγραφές, καθώς δεν υπάρχει υποχρέωση από τους νόµους 3891/2010 και 4408/2016. ∆ύο νόµους δηλαδή των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και κατόπιν ΣΥΡΙΖΑ. Συνάδελφοι του σταθµάρχη Βασίλη Σαµαρά δεν επιβεβαιώνουν πως ήταν άπειρος. Υπάρχουν µάλιστα καταθέσεις που αναφέρουν τις ενέργειές του ως «εγκληµατικές», κυρίως για τη µη χάραξή τους. Με ευθύνες και παραλείψεις µπλέκεται και ο νεκρός µηχανοδηγός. Εν τω µεταξύ, τέσσερις επιζήσαντες δεν διαπίστωσαν ύπαρξη εκρηκτικών, µιλώντας µάλιστα για «µικροεκρήξεις που δεν έγιναν αντιληπτές». Γενικά δεν προκύπτει δήθεν επικίνδυνο φορτίο. Επίσης, δεν επιβεβαιώνεται η ύπαρξη στις εµπορικές αµαξοστοιχίες περίεργων υλικών, ενώ δεν προκύπτει µεταφόρτωση.

Τραγωδία στα Τέμπη: Τρίτη πραγµατογνωµοσύνη παρήγγειλε ο ανακριτής

Με στόχο την πλήρη διαλεύκανση της σιδηροδροµικής τραγωδίας των Τεµπών µε τα 57 θύµατα και την απόδοση ευθυνών στους υπευθύνους συνεχίζεται προς όλες τις κατευθύνσεις η ανάκριση που διενεργεί εδώ και περίπου έναν χρόνο ο ειδικός εφέτης ανακριτής Σωτήρης Μπαϊκάµης. Ο δικαστικός λειτουργός, κατά πληροφορίες, πέρα από την κλήση νέων κατηγορουµένων, µεταξύ των οποίων και δύο εκπροσώπων της Hellenic Τrain, έχει προχωρήσει και σε πρόσθετες ανακριτικές πράξεις προκειµένου να µη µείνει καµία σκιά στην υπόθεση που συγκλόνισε το πανελλήνιο πριν από έναν χρόνο, στο πλαίσιο και των όσων ζήτησε η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Γεωργία Αδειλίνη.

Συγκεκριµένα, ο ειδικός εφέτης ανακριτής, µετά την πραγµατογνωµοσύνη του τεχνικού συµβούλου που ορίστηκε από συγγενείς θυµάτων, ο οποίος σε πολλά θέµατα έχει διαφορετική προσέγγιση σε σχέση µε αυτήν του πραγµατογνώµονα που ορίστηκε από τη ∆ικαιοσύνη, προχώρησε άµεσα σε ορισµό νέου ειδικού, για να διαφωτιστούν όλα τα σκοτεινά σηµεία της υπόθεσης, κυρίως σε σχέση µε την έκρηξη που συνόδευσε τη σύγκρουση των µοιραίων τρένων. Σύµφωνα µε τις ίδιες πληροφορίες, ο νέος πραγµατογνώµονας θα προέρχεται από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Παράλληλα, έχουν υποβληθεί στον εφέτη ανακριτή αιτήµατα από συγγενείς θυµάτων για άµεση αποστολή της εύφλεκτης ύλης σε ειδικό εργαστήριο του Καναδά, που µπορεί µε ασφάλεια να πιστοποιήσει τι ήταν και αν συνέβαλε στην τραγωδία, τα οποία εξετάζονται σοβαρά από την ανάκριση. Σοβαρά εξετάζει ο ανακριτής και το αίτηµα που αφορά βίντεο, τµήµατα των οποίων έχουν σβηστεί, δυσκολεύοντας την πλήρη αποτύπωση της πορείας του µοιραίου τρένου. Για τα βίντεο η ανακριτική έρευνα προσανατολίζεται στο να σταλούν προσεχώς σε ειδικό εργαστήριο στο Λονδίνο, το οποίο µπορεί να ανακτήσει όλα τα διεγραµµένα δεδοµένα.

Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά».