Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται το σχέδιο του υπουργείου Υποδοµών και Μεταφορών για την ανασυγκρότηση των αστικών συγκοινωνιών, όπου στα µέσα σταθερής τροχιάς, µετά τις επεκτάσεις της Γραµµής 3, τα έργα της Γραµµής 4 και την ενίσχυση του Τραµ, το επόµενο διάστηµα στο επίκεντρο των παρεµβάσεων θα βρεθεί η Γραµµή 1 του Μετρό.

Το δίκτυο του Ηλεκτρικού της Αθήνας, όπως είναι γνωστή η Γραµµή 1 στους παλαιότερους, αναβαθµίζεται σύµφωνα µε το σχέδιο που υλοποιείται από το υπουργείο Μεταφορών και Υποδοµών, βάσει του οποίου οι 14 συρµοί της Γραµµής 1 του Μετρό µετά τoν εκσυγχρονισµό τους θα είναι λειτουργικά ικανοί για τα επόµενα περίπου 25 χρόνια.

Σήµερα, λόγω της παλαιότητάς τους, οι συρµοί εµφανίζουν τεχνικές βλάβες, κυρίως τους καλοκαιρινούς µήνες, ειδικότερα στα συστήµατα κλιµατισµού, γεγονός που οδηγεί στην προσωρινή απόσυρσή τους από την κυκλοφορία, µε αποτέλεσµα να καταγράφονται σηµαντικές καθυστερήσεις στα δροµολόγια και δυσκολίες στις µετακινήσεις των επιβατών.

Οι εκτιµήσεις προβλέπουν ότι ο σχεδιαζόµενος εκσυγχρονισµός θα παρατείνει τη διάρκεια ζωής των τρένων κατά περίπου 25 χρόνια, ενισχύοντας την αξιοπιστία τους και παρέχοντας παράλληλα στους πολίτες βελτιωµένες και ασφαλείς υπηρεσίες, που αποτελεί και τη βασική κυβερνητική στόχευση.


Αλλάζει πρόσωπο

Σε αυτό το πλαίσιο, η Γραµµή 1 του Μετρό, έπειτα από έναν πολυετή κύκλο αποεπένδυσης, αναµένεται µέσα στο 2025 να αλλάξει πρόσωπο µέσω της αναβάθµισης των 14 συρµών, καθώς µε την ολοκλήρωση του συγκεκριµένου έργου αναµένεται να δώσει λύσεις στα διαχρονικά προβλήµατα που αντιµετωπίζει ο στόλος των συρµών της Γραµµής 1.

Υπενθυµίζεται ότι τον ∆εκέµβριο του 2022 υπεγράφη η σύµβαση µεταξύ της ΣΤΑ.ΣΥ. και της αναδόχου εταιρείας Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, για την αναβάθµιση 14 συρµών της Γραµµής 1 του Μετρό της Αθήνας. Αντικείµενο του έργου είναι η πλήρης αναβάθµιση 14 συρµών, 8ης παραλαβής, που µπήκαν στην κυκλοφορία µεταξύ 1983-1985.

Παράλληλα, µε στόχο την ενίσχυσητης βιώσιµης αστικής κινητικότητας η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε τη χρηµατοδότηση µε συνολικό επιλέξιµο κόστος στα 12,3 εκατ. ευρώ του Επιχειρησιακού Προγράµµατος «Υποδοµές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΕΠΥΜΕΠΕΡΑΑ) του Ταµείου Συνοχής.

Μεταξύ άλλων παρεµβάσεων στη Γραµµή 1 του Μετρό προβλέπονται: Η αντικατάσταση των παλαιών και ενεργοβόρων DC κινητήρων έλξης µε σύγχρονους κινητήρες AC.

Η αντικατάσταση του συστήµατος έλξης, της περιστρεφόµενης γεννήτριας, των αεροσυµπιεστών και του πνευµατικού συστήµατος. Η αναβάθµιση του συστήµατος κλιµατισµού, και διευκολύνσεις των επιβατών ΑµεΑ. Αλλά και ένα συνολικό και ουσιαστικό αισθητικό «λίφτινγκ» των συρµών.

Ο στόχος είναι τον Ιούλιο του 2024 να έχει παραδοθεί από τον ανάδοχο ο πρότυπος συρµός και από την άνοιξη του 2025 να γίνεται η παραλαβή των υπολοίπων. Με την ολοκλήρωση τουέργου θα υπάρχει µία ποσοτική, αλλά και ποιοτική αναβάθµιση του τροχαίου υλικού της Γραµµής 1 του Μετρό, ενώ παράλληλα οι χρονοαποστάσεις θα µειωθούν και θα είναι αντίστοιχες µε αυτές των Γραµµών 2 και 3.


Ενεργειακή εξοικονόµηση

Το επόµενο βήµα στην ενεργειακή εξοικονόµηση και ταυτόχρονη µείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώµατος κάνει η ΣΤΑ.ΣΥ. Στις 5 Φεβρουαρίου 2024 προκηρύχθηκε ο διεθνής διαγωνισµός, µε αντικείµενο την «Ανακαίνιση δύο Υποσταθµών της Γραµµής 1, µε ταυτόχρονη εγκατάσταση συστήµατος ανάκτησης ενέργειας από την ηλεκτροπέδηση των συρµών».

Ο διαγωνισµός διεξάγεται µε ανοικτή διαδικασία, µέσω του Εθνικού Συστήµατος Ηλεκτρονικών ∆ηµοσίων Συµβάσεων (ΕΣΗ∆ΗΣ), µε καταληκτική ηµεροµηνία υποβολής των προσφορών τις 22.4.2024.

Πρόκειται για το έργο ανακαίνισης δύο υποσταθµών έλξης της Γραµµής 1 σε Νέο Φάληρο και Ηράκλειο, µε την προσθήκη σε αυτούς συστήµατος που στην πράξη θα επιτρέψει την εκµετάλλευση της ενέργειας που παράγεται από την επιβράδυνση των συρµών, µετατρέποντας την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική.
Το νέο αυτό σύστηµα θα εγκατασταθεί πρώτη φορά σε σιδηροδροµικό δίκτυο της Ελλάδας και υπολογίζεται πως µε τον τρόπο αυτό θα ανακτάται ενέργεια 4.500 MWh τον χρόνο, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 12,5% της συνολικής ετήσιας κατανάλωσης στη Γραµµή 1 του Μετρό Πειραιάς - Κηφισιά.

12,5% της συνολικής ετήσιας κατανάλωσης στη Γραμμή 1 θα ανακτάται με το σύστημα εκμετάλλευσης ενέργειας σε Νέο Φάληρο και Ηράκλειο


Ο προϋπολογισµός του ανέρχεται σε 4.174.000 €, πλέον ΦΠΑ, µε εγκεκριµένη χρηµατοδότηση από το ΕΣΠΑ, και ο συνολικός συµβατικός χρόνος για την πλήρη περάτωσή του ορίζεται σε 28 µήνες από την ηµέρα που θα υπογραφεί η σύµβαση. Το έργο αποτελεί µια κατεξοχήν «πράσινη» επένδυση, που µετά την αρχική του λειτουργία στη Γραµµή 1 και την αξιολόγηση των αποτελεσµάτων του, θα προκριθεί και για τις Γραµµές 2 και 3 του Μετρό. Πέρα από το φιλοπεριβαλλοντικό, ενεργειακό, αλλά και οικονοµικό του αποτύπωµα, το έργο θα συµβάλει και στη βελτίωση της αξιοπιστίας του δικτύου ηλεκτροδότησης και τη µείωση των βλαβών, που οφείλονται στον ξεπερασµένο λόγω παλαιότητας εξοπλισµό. Αντίστοιχο σύστηµα ανάκτησης της ηλεκτρικής ενέργειας από την επιβράδυνση των συρµών προβλέπεται να εγκατασταθεί στους υποσταθµούς τής υπό κατασκευή Γραµµής 4 του Μετρό.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή της Κυριακής» στις 21/04/2024