Στο ΣτΕ για τα δημοτικά τέλη του «Ελ. Βενιζέλος» οι δήμοι της ανατολικής Αττικής
<p>Να πληρώσει αναδρομικά ζητούν οι Δήμοι </p>
Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσέφυγαν οι Δήμοι Ραφήνας - Πικερμίου, Μαρκόπουλου και Σπάτων - Αρτέμιδος ζητώντας από τα συναρμόδια υπουργεία να εκδώσουν απόφαση καθορισμού των όρων και προϋποθέσεων, αλλά και του ύψους των δημοτικών και άλλων τελών, που θα εισπράττουν από το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος».
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στην προσφυγή, από τη σύμβαση ανάπτυξης του αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος (31 Ιουλίου 1995), μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της ανώνυμης εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών», βασικός μέτοχος της οποίας είναι η εταιρεία «Hochtief», προβλέπεται ότι εταιρεία οφείλει να καταβάλει ανταποδοτικούς και άλλους φόρους, όπως και τέλη σε δήμους και κοινότητες γύρω από το αεροδρόμιο.
Οι δήμοι αυτοί είναι των Σπάτων - Αρτέμιδας (τέως Λούτσας), της Ραφήνας - Πικερμίου, της Παιανίας, Μαρκόπολου και του Κορωπίου.
Εν συνεχεία ψηφίστηκε ο νόμος 3631/2008 ο οποίος προέβλεπε ότι με απόφαση των υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Μεταφορών θα καθορίζεται η διαδικασία επιβολής και είσπραξης των δημοτικών τελών και φόρων των δήμων από το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος. Ωστόσο, από το 2008 δεν έχει υπογραφεί η προβλεπόμενη υπουργική απόφαση, σημειώνεται στην προσφυγή.
Οι δήμοι την 28η Ιουνίου 2015 κατέθεσαν αίτηση στους συναρμόδιους υπουργούς και ζητούσαν να εκδοθεί η προβλεπόμενη από το νόμο 3631/2008 υπουργική απόφαση που θα καθορίζει τις διαδικασίες και το ύψος των δημοτικών τελών που θα εισπράττονται από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Οι δήμοι σημειώνουν ότι δεν έλαβαν απάντηση από τους συναρμόδιους υπουργούς και προσέφυγαν στο ΣτΕ υποστηρίζοντας ότι από το 2008 έως και σήμερα, με το να μην εκδίδεται η προβλεπόμενη υπουργική απόφαση παρέχεται προνομιακή θέση στην ανώνυμη εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών», κάτι που παραβιάζει την Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), αλλά και τη νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Παράλληλα, οι δήμοι κάνουν λόγο για κρατική ενίσχυση μονοπωλιακού χαρακτήρα, που θέτει σε προνομιακή θέση την επίμαχη εταιρεία, σε σχέση με άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον ίδιο χώρο.
Ακόμη, υποστηρίζουν ότι με την μη έκδοση της προβλεπόμενης υπουργικής απόφασης παραβιάζεται και ο Ευρωπαϊκός Χάρτης Τοπικής Αυτοδιοίκησης ο οποίος το 1989 κυρώθηκε από την χώρα μας.
Επίσης, σύμφωνα με τους δήμους, η μεταχείριση της ανώνυμης εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών», είναι αντίθετη στις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της ισότητας στα δημόσια βάρη (άρθρο 4 Συντάγματος), όπως επίσης προσκρούει και στην συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοτέλεια των ΟΤΑ.